Nasjonalmuseet ikkje åleine
Ønskjer du å delta i debatten? Då kan du sende innlegget ditt til ordskifte@dagogtid.no
Kunst
Museets ideologiske program spring ut av gjengs norsk museumstenking.
Samlingsdirektør ved Nasjonalmuseet, Stina Högkvist, har skapt brudulje med si grunngjeving i Aftenposten (18. februar 2023) for å utelate måleriet «Leiv Eiriksson oppdager Amerika» hjå nymuseet. Ho har bede om orsaking for ytringa.
Let vi Leiv sine slitne skipsdrengar liggje, sa Högkvist også at utstilte kunstnarar ikkje skal fangast i ein nasjonalitet – museet oppgjev berre årstal og fødestad. Og kanon er ikkje noko dei driv med på Nasjonalmuseet.
Hard kost for mange, men for museumsfolk er dette ein kjend tone. Dei siste tiåra har styresmaktene fremja mangfald, dialog og inkludering ovanfor sektoren. Frå den skilsetjande utgreiinga «Museum» (NOU 1996: 7) til den ferske stortingsmeldinga «Musea i samfunnet» har ein hevda at musea lett kan misbruke makta si til å gjenta gamle storbondeskrøner som ekskluderer. Ei vettug nyorientering i 1996, men plata har no spelt ei god stund på eit stadig høgare mangfaldsvolum.
Den kulturkritiske boringa i ei påstått problematisk makt har gjort musea til identitetsømme møtestader for dialog. Skal ein kurator forvalte sanninga på vegner av fellesskapet? Nei, kuratoren må gje ordet til dei utanfor – dei som ber på ei anna sanning. Den fagleg sjølvsikre påstanden har i ideologisk forstand hamna i bakgrunnen. Notida har rykka inn med sine eigne stridsspørsmål. Samlingane er like ofte kulisser for samtidsdiagnosar som inngangar til ei uransakeleg fortid.
I eit slikt ljos må vi forstå Nasjonalmuseet si vegring mot kanon – altså det å føre fram ein påstand om kva som utgjer dei sentrale verka eller kunstnarkalla i Noreg. Ein er rett ut usikker på om eit museum bør ha definisjonsmakta. Nasjonalmuseet kan sjølvsagt ikkje sno seg unna øvinga, men dei står korkje åleine eller på museumspolitisk sandgrunn i det Högkvist vil «fange opp blindsoner og bredde ut perspektivet», men ikkje kanonisere.
Så lenge Nasjonalmuseet ikkje vil snakke kanon, kan ein utstilt kvinneleg eller samisk kunstnar eigentleg aldri vite om deira verk er målte etter kvalitet eller museets ideologiske lune. Ikkje publikum heller.
Etter mitt syn tener ingen på eit slikt program.
Petter Snekkestad er direktør ved Varanger museum og forfattar av boka Museale tilstander – en konservativ kritikk av norsk museumstenkning.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Ønskjer du å delta i debatten? Då kan du sende innlegget ditt til ordskifte@dagogtid.no
Kunst
Museets ideologiske program spring ut av gjengs norsk museumstenking.
Samlingsdirektør ved Nasjonalmuseet, Stina Högkvist, har skapt brudulje med si grunngjeving i Aftenposten (18. februar 2023) for å utelate måleriet «Leiv Eiriksson oppdager Amerika» hjå nymuseet. Ho har bede om orsaking for ytringa.
Let vi Leiv sine slitne skipsdrengar liggje, sa Högkvist også at utstilte kunstnarar ikkje skal fangast i ein nasjonalitet – museet oppgjev berre årstal og fødestad. Og kanon er ikkje noko dei driv med på Nasjonalmuseet.
Hard kost for mange, men for museumsfolk er dette ein kjend tone. Dei siste tiåra har styresmaktene fremja mangfald, dialog og inkludering ovanfor sektoren. Frå den skilsetjande utgreiinga «Museum» (NOU 1996: 7) til den ferske stortingsmeldinga «Musea i samfunnet» har ein hevda at musea lett kan misbruke makta si til å gjenta gamle storbondeskrøner som ekskluderer. Ei vettug nyorientering i 1996, men plata har no spelt ei god stund på eit stadig høgare mangfaldsvolum.
Den kulturkritiske boringa i ei påstått problematisk makt har gjort musea til identitetsømme møtestader for dialog. Skal ein kurator forvalte sanninga på vegner av fellesskapet? Nei, kuratoren må gje ordet til dei utanfor – dei som ber på ei anna sanning. Den fagleg sjølvsikre påstanden har i ideologisk forstand hamna i bakgrunnen. Notida har rykka inn med sine eigne stridsspørsmål. Samlingane er like ofte kulisser for samtidsdiagnosar som inngangar til ei uransakeleg fortid.
I eit slikt ljos må vi forstå Nasjonalmuseet si vegring mot kanon – altså det å føre fram ein påstand om kva som utgjer dei sentrale verka eller kunstnarkalla i Noreg. Ein er rett ut usikker på om eit museum bør ha definisjonsmakta. Nasjonalmuseet kan sjølvsagt ikkje sno seg unna øvinga, men dei står korkje åleine eller på museumspolitisk sandgrunn i det Högkvist vil «fange opp blindsoner og bredde ut perspektivet», men ikkje kanonisere.
Så lenge Nasjonalmuseet ikkje vil snakke kanon, kan ein utstilt kvinneleg eller samisk kunstnar eigentleg aldri vite om deira verk er målte etter kvalitet eller museets ideologiske lune. Ikkje publikum heller.
Etter mitt syn tener ingen på eit slikt program.
Petter Snekkestad er direktør ved Varanger museum og forfattar av boka Museale tilstander – en konservativ kritikk av norsk museumstenkning.
Fleire artiklar
Trea vil fortelje meg noko, skriv Ranveig Lovise Bungum.
Foto: Trond Mjøs
Kva ospa og dei andre trea kan fortelje oss
Anders Hovden.
Foto via Wikimedia Commons
Hovdens fredssalme
I 1923 sende Anders Hovden salmen «Joleklokker yver jordi» til bladet Under Kirkehvælv, der han kom på trykk same året.
I kvardagen kan det verte litt stress, til dømes får du ikkje den grøne pynten heilt perfekt. Men her er den herlege tomatsuppa mi med skrei.
Foto: Dagfinn Nordbø
Kvardagen
Det er dei det er flest av, kvardagane.
Teikning: May Linn Clement
Det skulle berre mangla
Det er nok ikkje manglande hjartelag som gjer at folk er interesserte i ord.
Språkrådet har kåra «beredskapsvenn» til årets nyord. Direktør i Språkrådet Åse Wetås seier det var eit openbert val.
Foto: Mariam Butt / NTB
Eit bilete på året som har gått
Språkdirektør Åse Wetås synest årets nyord er godt. At nye ord har stor påverknad, er fjorårets nyord, KI-generert, eit døme på.