Neida, regjeringen prioriterer ikke jernbane i sørvest
NTP
Det er kjempebra at «regjeringen legger opp til at Grenlandsbanen skal åpnes for trafikk i 2035» Solvik-Olsen, men det er ikke en prioritering, bare et luftig og uforpliktende mål.
Vi er en gruppe besteforeldre som er bekymret fordi Sørlandsbanen på sikt er i ferd med å dø. Det skyldes mangel på investeringer i Sørlandsbanen, som i jernbanestrategien i Nasjonal Transportplan (NTP) skal bli en bane bare for godstransport.
Ja, Sørlandsbanen fraktet mer enn en million passasjerer i 2016, ny rekord. Men, de lange reisene mellom knutepunktene Stavanger–Kristiansand–Oslo gikk ned i antall. Det skyldes at fly, buss og spesielt bilen tar trafikken. Kjøretiden med bil og buss reduseres år for år på grunn av store investeringer i E18 og E39. Når reisetiden med toget ikke reduseres, vil toget tape i konkurransen. Allerede i 2028 vil en bil kunne kjøre Kristiansand–Oslo på litt over tre timer og kjøretiden med buss vil bli redusert tilsvarende. Persontog på den gamle, utslitte Sørlandsbanen vil fortsatt bruke 4,5–5 timer – hvis tilbudet fortsatt eksisterer.
Du kan redde toget på Sørvestlandet, Solvik-Olsen! Bestem at sammenkoblingen av Vestfoldbanen og Sørlandsbanen skal åpnes i 2025. Du må omprioritere 2 prosent av rammen i NTP, vel 25 milliarder kroner fordelt over fem år. Ingen stor sak. De positive konsekvensene av sammenkoblingen er store. Nær halvparten av Norges befolkning sogner til SørVestBanen. Dette er et av Norges klart beste jernbaneprosjekter. Våre beregninger viser at sammenkoblingen har en positiv nyttekostnadsbrøk, dersom noen få prosenter av biltrafikken overføres til bane i samsvar med målene i NTP. Men vi kan ikke vente til 2035. Hittil har politisk vilje manglet. Tar du den Solvik-Olsen?
Anders Langeland er pensjonert førsteamanuensis ved Universitetet i Stavanger
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
NTP
Det er kjempebra at «regjeringen legger opp til at Grenlandsbanen skal åpnes for trafikk i 2035» Solvik-Olsen, men det er ikke en prioritering, bare et luftig og uforpliktende mål.
Vi er en gruppe besteforeldre som er bekymret fordi Sørlandsbanen på sikt er i ferd med å dø. Det skyldes mangel på investeringer i Sørlandsbanen, som i jernbanestrategien i Nasjonal Transportplan (NTP) skal bli en bane bare for godstransport.
Ja, Sørlandsbanen fraktet mer enn en million passasjerer i 2016, ny rekord. Men, de lange reisene mellom knutepunktene Stavanger–Kristiansand–Oslo gikk ned i antall. Det skyldes at fly, buss og spesielt bilen tar trafikken. Kjøretiden med bil og buss reduseres år for år på grunn av store investeringer i E18 og E39. Når reisetiden med toget ikke reduseres, vil toget tape i konkurransen. Allerede i 2028 vil en bil kunne kjøre Kristiansand–Oslo på litt over tre timer og kjøretiden med buss vil bli redusert tilsvarende. Persontog på den gamle, utslitte Sørlandsbanen vil fortsatt bruke 4,5–5 timer – hvis tilbudet fortsatt eksisterer.
Du kan redde toget på Sørvestlandet, Solvik-Olsen! Bestem at sammenkoblingen av Vestfoldbanen og Sørlandsbanen skal åpnes i 2025. Du må omprioritere 2 prosent av rammen i NTP, vel 25 milliarder kroner fordelt over fem år. Ingen stor sak. De positive konsekvensene av sammenkoblingen er store. Nær halvparten av Norges befolkning sogner til SørVestBanen. Dette er et av Norges klart beste jernbaneprosjekter. Våre beregninger viser at sammenkoblingen har en positiv nyttekostnadsbrøk, dersom noen få prosenter av biltrafikken overføres til bane i samsvar med målene i NTP. Men vi kan ikke vente til 2035. Hittil har politisk vilje manglet. Tar du den Solvik-Olsen?
Anders Langeland er pensjonert førsteamanuensis ved Universitetet i Stavanger
Fleire artiklar
Google byggjer nytt datasenter utanfor Skien i Telemark. – Vi kjem til å måtte byggje meir i åra framover, men vi må gjere det med ei anna forståing av at også natur og areal er ein knapp ressurs, seier Mathilde Tybring-Gjedde (H).
Foto: Cornelius Poppe / NTB
Naturplan utan samling
Få opposisjonspolitikarar er nøgde med korleis Noreg skal følgje opp måla i naturavtalen. Mathilde Tybring-Gjedde (H) er ikkje viss på at naturforvaltinga i Noreg kjem til å verte betre.
Øyvind Vågnes var professor ved Institutt for informasjons- og medievitskap ved Universitetet i Bergen og fast musikkmeldar i Dag og Tid.
Foto: Universitetet i Bergen
Øyvind Vågnes (1972–2025)
«Øyvind Vågnes var eit funn for ein avisredaksjon.»
Etter terroråtaket på Charlie Hebdo-redaksjonen 7. januar 2015 var det minnemarkeringar verda over, som her, i Oslo.
Foto: Fredrik Varfjell / AP / NTB
Den livsviktige satiren
Satiren må framleis ha ein heim. Ti år etter attentatet trengst det nytenking i Charlie Hebdo.
Støre og krisa i sosialdemokratiet
Må det ein ny partileiar til for å berga restane av det sosialdemokratiske innslaget i norsk politikk?
Ein politimeister les opp ein rettsordre som stoppar ein protest for veljarregistrering i Selma i Alabama i USA 9. mars 1965, framfor borgarrettsaktivistane Martin Luther King jr. (t.h.) og Andrew Young.
Foto: AP / NTB
Vald, hat, mot
Historia om kampen til dei svarte i USA er soga om ei frigjeringsrørsle som vann – til slutt. Men også om tvisyn og botnlaus menneskeleg fornedring.