Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Ordskifte

Neida, regjeringen prioriterer ikke jernbane i sørvest

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
1892
20171117
1892
20171117

NTP

Det er kjempebra at «regjeringen legger opp til at Grenlandsbanen skal åpnes for trafikk i 2035» Solvik-Olsen, men det er ikke en prioritering, bare et luftig og uforpliktende mål.

Vi er en gruppe besteforeldre som er bekymret fordi Sørlandsbanen på sikt er i ferd med å dø. Det skyldes mangel på investeringer i Sørlandsbanen, som i jernbanestrategien i Nasjonal Transportplan (NTP) skal bli en bane bare for godstransport.

Ja, Sørlandsbanen fraktet mer enn en million passasjerer i 2016, ny rekord. Men, de lange reisene mellom knutepunktene Stavanger­–Kristiansand–Oslo gikk ned i antall. Det skyldes at fly, buss og spesielt bilen tar trafikken. Kjøretiden med bil og buss reduseres år for år på grunn av store investeringer i E18 og E39. Når reisetiden med toget ikke reduseres, vil toget tape i konkurransen. Allerede i 2028 vil en bil kunne kjøre Kristiansand–Oslo på litt over tre timer og kjøretiden med buss vil bli redusert tilsvarende. Persontog på den gamle, utslitte Sørlandsbanen vil fortsatt bruke 4,5–5 timer – hvis tilbudet fortsatt eksisterer.

Du kan redde toget på Sørvestlandet, Solvik-Olsen! Bestem at sammenkoblingen av Vestfoldbanen og Sørlandsbanen skal åpnes i 2025. Du må omprioritere 2 prosent av rammen i NTP, vel 25 milliarder kroner fordelt over fem år. Ingen stor sak. De positive konsekvensene av sammenkoblingen er store. Nær halvparten av Norges befolkning sogner til SørVestBanen. Dette er et av Norges klart beste jernbaneprosjekter. Våre beregninger viser at sammenkoblingen har en positiv nyttekostnadsbrøk, dersom noen få prosenter av biltrafikken overføres til bane i samsvar med målene i NTP. Men vi kan ikke vente til 2035. Hittil har politisk vilje manglet. Tar du den Solvik-Olsen?

Anders Langeland er pensjonert førsteamanuensis ved Universitetet i Stavanger

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

NTP

Det er kjempebra at «regjeringen legger opp til at Grenlandsbanen skal åpnes for trafikk i 2035» Solvik-Olsen, men det er ikke en prioritering, bare et luftig og uforpliktende mål.

Vi er en gruppe besteforeldre som er bekymret fordi Sørlandsbanen på sikt er i ferd med å dø. Det skyldes mangel på investeringer i Sørlandsbanen, som i jernbanestrategien i Nasjonal Transportplan (NTP) skal bli en bane bare for godstransport.

Ja, Sørlandsbanen fraktet mer enn en million passasjerer i 2016, ny rekord. Men, de lange reisene mellom knutepunktene Stavanger­–Kristiansand–Oslo gikk ned i antall. Det skyldes at fly, buss og spesielt bilen tar trafikken. Kjøretiden med bil og buss reduseres år for år på grunn av store investeringer i E18 og E39. Når reisetiden med toget ikke reduseres, vil toget tape i konkurransen. Allerede i 2028 vil en bil kunne kjøre Kristiansand–Oslo på litt over tre timer og kjøretiden med buss vil bli redusert tilsvarende. Persontog på den gamle, utslitte Sørlandsbanen vil fortsatt bruke 4,5–5 timer – hvis tilbudet fortsatt eksisterer.

Du kan redde toget på Sørvestlandet, Solvik-Olsen! Bestem at sammenkoblingen av Vestfoldbanen og Sørlandsbanen skal åpnes i 2025. Du må omprioritere 2 prosent av rammen i NTP, vel 25 milliarder kroner fordelt over fem år. Ingen stor sak. De positive konsekvensene av sammenkoblingen er store. Nær halvparten av Norges befolkning sogner til SørVestBanen. Dette er et av Norges klart beste jernbaneprosjekter. Våre beregninger viser at sammenkoblingen har en positiv nyttekostnadsbrøk, dersom noen få prosenter av biltrafikken overføres til bane i samsvar med målene i NTP. Men vi kan ikke vente til 2035. Hittil har politisk vilje manglet. Tar du den Solvik-Olsen?

Anders Langeland er pensjonert førsteamanuensis ved Universitetet i Stavanger

Emneknaggar

Fleire artiklar

Kart: Anders Skoglund, Norsk Polarinstitutt

Feature

Arvingane til Amundsen

Om lag 200 menneske vitjar Sørpolen kvart år. Denne sesongen sette fire nordmenn av garde på ski. Ikkje alle kom fram.

Hallgeir Opedal

Kart: Anders Skoglund, Norsk Polarinstitutt

Feature

Arvingane til Amundsen

Om lag 200 menneske vitjar Sørpolen kvart år. Denne sesongen sette fire nordmenn av garde på ski. Ikkje alle kom fram.

Hallgeir Opedal
Google byggjer nytt datasenter utanfor Skien i Telemark. – Vi kjem til å måtte byggje meir i åra framover, men vi må gjere det med ei anna forståing av at også natur og areal er ein knapp ressurs, seier Mathilde Tybring-Gjedde (H).

Google byggjer nytt datasenter utanfor Skien i Telemark. – Vi kjem til å måtte byggje meir i åra framover, men vi må gjere det med ei anna forståing av at også natur og areal er ein knapp ressurs, seier Mathilde Tybring-Gjedde (H).

Foto: Cornelius Poppe / NTB

Samfunn
Eva Aalberg Undheim

Naturplan utan samling

Få opposisjonspolitikarar er nøgde med korleis Noreg skal følgje opp måla i naturavtalen. Mathilde Tybring-Gjedde (H) er ikkje viss på at naturforvaltinga i Noreg kjem til å verte betre.

Øyvind Vågnes var professor ved Institutt for informasjons- og medievitskap ved Universitetet i Bergen og fast musikkmeldar i Dag og Tid.

Øyvind Vågnes var professor ved Institutt for informasjons- og medievitskap ved Universitetet i Bergen og fast musikkmeldar i Dag og Tid.

Foto: Universitetet i Bergen

MinneordSamfunn
Svein Gjerdåker

Øyvind Vågnes (1972–2025)

«Øyvind Vågnes var eit funn for ein avisredaksjon.»

Etter terroråtaket på Charlie Hebdo-redaksjonen 7. januar 2015 var det minnemarkeringar verda over, som her, i Oslo.

Etter terroråtaket på Charlie Hebdo-redaksjonen 7. januar 2015 var det minnemarkeringar verda over, som her, i Oslo.

Foto: Fredrik Varfjell / AP / NTB

KommentarSamfunn
Bjørn Kvalsvik Nicolaysen

Den livsviktige satiren

Satiren må framleis ha ein heim. Ti år etter attentatet trengst det nytenking i Charlie Hebdo.

Denne hannen av munk vart fotografert i Oslo i desember 2019.

Denne hannen av munk vart fotografert i Oslo i desember 2019.

Foto: Sveinung Lindaas

DyrFeature

Vintermunkar

Fuglen munk har vore sentral i utgreiingar om fugletrekket.

Naïd Mubalegh
Denne hannen av munk vart fotografert i Oslo i desember 2019.

Denne hannen av munk vart fotografert i Oslo i desember 2019.

Foto: Sveinung Lindaas

DyrFeature

Vintermunkar

Fuglen munk har vore sentral i utgreiingar om fugletrekket.

Naïd Mubalegh

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis