Tvedt rir sine kjepphester i Sør-Sudan
Sudans og Sør-Sudans valgte politiske ledelser har ansvaret for utviklingen i eget land og forholdet landene i mellom, skriv Ingrid Ofstad. Murmålarstykke av Ana Taban i Juba.
Foto: Justin Lynch/AP/NTB scanpix
SØR-SUDAN
Terje Tvedt skriver i Dag og Tid at «Norge har et stort ansvar for utviklingen i Sør-Sudan» på grunn av det han kaller Norges «humanitær-politiske» engasjement i landet siden 1985. Tvedt burde tenkt seg muligheten for at den norske rollen i Sudan/Sør-Sudan kan være betydelig overdrevet. Sett fra Sør-Sudan spilte nabolandene, basert på uro for de store flyktningstrømmene og egne økonomiske interesser, en viktigere rolle enn Norge. Avtalen var et stort internasjonalt prosjekt for å få slutt på en av verdens verste kriger. Nabolandene, troikalandene Norge/USA/Storbritannia, EU, AU og FN stilte som garantister.
Fredsavtalens mål var et inkluderende Sudan. Etter fem år skulle sør-sudaneserne få si sin mening om målet var nådd, eller om de ønsket en egen stat. Norge var en pådriver for å få inn i avtalen at det internasjonale samfunnet skulle bistå de fattige delene av Sudan. Den norske bistanden til «utvikling for fred»-prosjektet for Sudan var rundt 4 milliarder kroner i årene fra 2005 til folkeavstemmingen i 2011. Vel halvparten gikk til sør. Samlet norsk bistand til Sudan og Sør-Sudan fra 1985 til i dag er på 10 milliarder kroner, ikke 15 bare til Sør-Sudan som Tvedt skriver. Det er heller ikke riktig at statsminister Stoltenberg deltok på feiringen av Sør-Sudans uavhengighet.
Tvedt synes å mene at norsk politikk i Sudan bygger på rollen Norsk Folkehjelp og Kirkens Nødhjelp spilte i Sør-Sudan fra 1985. Men mye endret seg etter fredsavtalen i 2005. Ikke bare døde SPLMs ubestridte leder John Garang, men Norge fikk en ny regjering som utformet sin egen politikk og bygde opp relasjonen til nabolandene, spesielt Etiopia. Tvedt har rett i at dette ga Norge en internasjonal posisjon som gjorde oss interessante for USA og var viktig for Norges omdømme, men han tar feil når han hevder at norske myndigheter ikke var klar over risikoen.
Utenriksdepartementet etablerte et eget «Sudan-prosjekt» for å utvikle et bredt samspill mellom politisk diplomati og bistand. Da folkeavstemmingen nærmet seg, ble det tydelig at Khartoum fortsatt ønsket en sentralstyrt stat med sharia lover. Mange var redd for at det gikk mot fødselen av en «umoden» stat i sør. Norges holdning var at fredsavtalen som var inngått, måtte holdes og at det var større sjanse for konflikt dersom den ble satt på vent. Det internasjonale samfunnet sto ikke overfor valget mellom fred eller konflikt i Sudan, men mellom å støtte en inngått avtale eller ta initiativ til at den ble brutt.
Innspill til Norges dialog med Sør-Sudan kom fra regionale og lokale institusjoner og miljøer, men også fra norske fagfolk og organisasjoner som Norsk Folkehjelp, Kirkens Nødhjelp og Flyktninghjelpen. Dialogen var en vanskelig balansegang mellom å lytte og forsøke å forstå og å gi uttrykk for hva som kunne være gode alternativer. Internt i Utenriksdepartementet var det uenighet om hvor stor del av bistanden som skulle gå til nødhjelp til hele Sudan, og hvor mye som skulle gå til langsiktig bistand for å bygge kompetanse i sør. Det var også intern uenighet om støtten til Norsk Folkehjelps samarbeid med SPLM. Selv om den politiske dialogen åpenbarte at det var stor intern uenighet i Sør-Sudan, er det lett i ettertid å se at den norske politikken la for liten vekt på det manglende grunnlaget for statsbygging og samlet ledelse i Sør-Sudan.
Sudans og Sør-Sudans valgte politiske ledelser har ansvaret for utviklingen i eget land og forholdet landene i mellom. Som engasjert støttespiller og stor bistandsaktør er det interessant å diskutere de valg Norge gjorde. Denne bør dreie seg om langt mer enn KN og Folkehjelpa. Tvedt synes mer opptatt av å bruke Sør-Sudan som et bevis på tesen om at det «humanitær-politiske miljøet» i Norge er premissleverandørene for norsk politikk, enn å være åpen for at mange flere har hatt et ord med i laget i utformingen av politikken både i Norge, i Sudan og i Sør-Sudan.
Ingrid Ofstad var norsk diplomat i Juba i tre år. Ho var generalkonsul frå juli 2009 og Noregs første ambassadør til Sør-Sudan frå juli 2011 til august 2012.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
SØR-SUDAN
Terje Tvedt skriver i Dag og Tid at «Norge har et stort ansvar for utviklingen i Sør-Sudan» på grunn av det han kaller Norges «humanitær-politiske» engasjement i landet siden 1985. Tvedt burde tenkt seg muligheten for at den norske rollen i Sudan/Sør-Sudan kan være betydelig overdrevet. Sett fra Sør-Sudan spilte nabolandene, basert på uro for de store flyktningstrømmene og egne økonomiske interesser, en viktigere rolle enn Norge. Avtalen var et stort internasjonalt prosjekt for å få slutt på en av verdens verste kriger. Nabolandene, troikalandene Norge/USA/Storbritannia, EU, AU og FN stilte som garantister.
Fredsavtalens mål var et inkluderende Sudan. Etter fem år skulle sør-sudaneserne få si sin mening om målet var nådd, eller om de ønsket en egen stat. Norge var en pådriver for å få inn i avtalen at det internasjonale samfunnet skulle bistå de fattige delene av Sudan. Den norske bistanden til «utvikling for fred»-prosjektet for Sudan var rundt 4 milliarder kroner i årene fra 2005 til folkeavstemmingen i 2011. Vel halvparten gikk til sør. Samlet norsk bistand til Sudan og Sør-Sudan fra 1985 til i dag er på 10 milliarder kroner, ikke 15 bare til Sør-Sudan som Tvedt skriver. Det er heller ikke riktig at statsminister Stoltenberg deltok på feiringen av Sør-Sudans uavhengighet.
Tvedt synes å mene at norsk politikk i Sudan bygger på rollen Norsk Folkehjelp og Kirkens Nødhjelp spilte i Sør-Sudan fra 1985. Men mye endret seg etter fredsavtalen i 2005. Ikke bare døde SPLMs ubestridte leder John Garang, men Norge fikk en ny regjering som utformet sin egen politikk og bygde opp relasjonen til nabolandene, spesielt Etiopia. Tvedt har rett i at dette ga Norge en internasjonal posisjon som gjorde oss interessante for USA og var viktig for Norges omdømme, men han tar feil når han hevder at norske myndigheter ikke var klar over risikoen.
Utenriksdepartementet etablerte et eget «Sudan-prosjekt» for å utvikle et bredt samspill mellom politisk diplomati og bistand. Da folkeavstemmingen nærmet seg, ble det tydelig at Khartoum fortsatt ønsket en sentralstyrt stat med sharia lover. Mange var redd for at det gikk mot fødselen av en «umoden» stat i sør. Norges holdning var at fredsavtalen som var inngått, måtte holdes og at det var større sjanse for konflikt dersom den ble satt på vent. Det internasjonale samfunnet sto ikke overfor valget mellom fred eller konflikt i Sudan, men mellom å støtte en inngått avtale eller ta initiativ til at den ble brutt.
Innspill til Norges dialog med Sør-Sudan kom fra regionale og lokale institusjoner og miljøer, men også fra norske fagfolk og organisasjoner som Norsk Folkehjelp, Kirkens Nødhjelp og Flyktninghjelpen. Dialogen var en vanskelig balansegang mellom å lytte og forsøke å forstå og å gi uttrykk for hva som kunne være gode alternativer. Internt i Utenriksdepartementet var det uenighet om hvor stor del av bistanden som skulle gå til nødhjelp til hele Sudan, og hvor mye som skulle gå til langsiktig bistand for å bygge kompetanse i sør. Det var også intern uenighet om støtten til Norsk Folkehjelps samarbeid med SPLM. Selv om den politiske dialogen åpenbarte at det var stor intern uenighet i Sør-Sudan, er det lett i ettertid å se at den norske politikken la for liten vekt på det manglende grunnlaget for statsbygging og samlet ledelse i Sør-Sudan.
Sudans og Sør-Sudans valgte politiske ledelser har ansvaret for utviklingen i eget land og forholdet landene i mellom. Som engasjert støttespiller og stor bistandsaktør er det interessant å diskutere de valg Norge gjorde. Denne bør dreie seg om langt mer enn KN og Folkehjelpa. Tvedt synes mer opptatt av å bruke Sør-Sudan som et bevis på tesen om at det «humanitær-politiske miljøet» i Norge er premissleverandørene for norsk politikk, enn å være åpen for at mange flere har hatt et ord med i laget i utformingen av politikken både i Norge, i Sudan og i Sør-Sudan.
Ingrid Ofstad var norsk diplomat i Juba i tre år. Ho var generalkonsul frå juli 2009 og Noregs første ambassadør til Sør-Sudan frå juli 2011 til august 2012.
Fleire artiklar
Google byggjer nytt datasenter utanfor Skien i Telemark. – Vi kjem til å måtte byggje meir i åra framover, men vi må gjere det med ei anna forståing av at også natur og areal er ein knapp ressurs, seier Mathilde Tybring-Gjedde (H).
Foto: Cornelius Poppe / NTB
Naturplan utan samling
Få opposisjonspolitikarar er nøgde med korleis Noreg skal følgje opp måla i naturavtalen. Mathilde Tybring-Gjedde (H) er ikkje viss på at naturforvaltinga i Noreg kjem til å verte betre.
Øyvind Vågnes var professor ved Institutt for informasjons- og medievitskap ved Universitetet i Bergen og fast musikkmeldar i Dag og Tid.
Foto: Universitetet i Bergen
Øyvind Vågnes (1972–2025)
«Øyvind Vågnes var eit funn for ein avisredaksjon.»
Etter terroråtaket på Charlie Hebdo-redaksjonen 7. januar 2015 var det minnemarkeringar verda over, som her, i Oslo.
Foto: Fredrik Varfjell / AP / NTB
Den livsviktige satiren
Satiren må framleis ha ein heim. Ti år etter attentatet trengst det nytenking i Charlie Hebdo.
Støre og krisa i sosialdemokratiet
Må det ein ny partileiar til for å berga restane av det sosialdemokratiske innslaget i norsk politikk?
Ein politimeister les opp ein rettsordre som stoppar ein protest for veljarregistrering i Selma i Alabama i USA 9. mars 1965, framfor borgarrettsaktivistane Martin Luther King jr. (t.h.) og Andrew Young.
Foto: AP / NTB
Vald, hat, mot
Historia om kampen til dei svarte i USA er soga om ei frigjeringsrørsle som vann – til slutt. Men også om tvisyn og botnlaus menneskeleg fornedring.