Verken langsiktig eller helhetlig om Sørlands-banen og Vestfoldbanen
NTP
Samferdselsminister Ketil Solvik Olsen synes Jon Hustad harselerer med Nasjonal Transportplan (NTP) i Dag og Tid 29. september. Hustad presenterer beregninger som viser at svært mange prosjekter i NTP er samfunnsøkonomiske negative. Solvik Olsen hevder derimot at NTP er et godt instrument for å utvikle et helhetlig og langsiktig transportsystem.
Sørlandsbanen er i ferd med å dø uten betydelige investeringer. Løsningen som vil gi et helhetlig og langsiktig transportsystem, er å koble sammen Vestfoldbanen og Sørlandsbanen, her kalt SørVestBanen. Men, sammenkoblingen er blant de prosjektene Hustad påpeker ikke vil realiseres.
Sammenkoblingen vil gi raskere tog. Toget fra Kristiansand til Oslo vil brukte 3 timer 21 minutter mot 4,5 timer nå. SørVestBanen har klart det største befolkningsgrunnlaget av Bergensbanen, Dovrebanen og Sørlandsbanen. Konseptvalgutredningen for sammenkoblingen (KVU Grenlandsbanen) har beregnet nytten fratrukket investeringskostnadene: M1-alternativet gir en avkastning for hver krone investert på minus 0,53 kroner, og et rimeligere alternativ M2 er beregnet til minus 0,08 kroner. Sammenlignet med andre prosjekter er dette relativt høy nytte, og SørVestBanen burde vært prioritert i NTP.
I KVU vil ikke en times raskere togtransport (30 prosent reduksjon) mellom Oslo og Kristiansand ta trafikk fra flyene. «Konseptene er vurdert med utgangspunkt i transportmodellberegninger, som gir ingen eller svært liten overgang fra bil og fly til tog ved etablering av jernbane i tiltaksområdet.» (KVU side 174). Åpenbare feil i resultatene fra transportmodellen blir benyttet til å nedprioritere SørVestBanen.
Argumentene for å prioritere SørVestBanen er mange:
• Helhetlig og robust transportsystem for både næringslivet og innbyggerne.
• Over halvparten av Norges befolkning sogner til SørVestBanen. Samfunnsmessig og samfunnsøkonomisk er SørVestBanen et godt prosjekt.
• Bare SørVestBanen kan gjøre det mulig i framtiden å overføre gods fra veg til bane.
SørVestBanen skaper et helhetlig og robust transportsystem for Vestfold, Telemark, Agder og Rogaland. Både samfunnsøkonomisk og samfunnsmessig vil det vise seg å bli et av de beste investeringsprosjektene i NTP. Det skyldes for det første at langt flere vil benytte banen enn KVU Grenlandsbanen legger opp til. For det andre vil næringslivets godstransporter bli langt mer effektive. For det tredje kan Norge få igjen mer av de titalls millionene som er investert i IC fram til Porsgrunn.
Solvik Olsen, hvorfor går du ikke inn for SørVestBanen som klart er et meget nyttig, langsiktig og helhetlige prosjekt, i tråd med din politikk?
Anders Langeland er pensjonert førsteamanuensis ved Universitetet i Stavanger.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
NTP
Samferdselsminister Ketil Solvik Olsen synes Jon Hustad harselerer med Nasjonal Transportplan (NTP) i Dag og Tid 29. september. Hustad presenterer beregninger som viser at svært mange prosjekter i NTP er samfunnsøkonomiske negative. Solvik Olsen hevder derimot at NTP er et godt instrument for å utvikle et helhetlig og langsiktig transportsystem.
Sørlandsbanen er i ferd med å dø uten betydelige investeringer. Løsningen som vil gi et helhetlig og langsiktig transportsystem, er å koble sammen Vestfoldbanen og Sørlandsbanen, her kalt SørVestBanen. Men, sammenkoblingen er blant de prosjektene Hustad påpeker ikke vil realiseres.
Sammenkoblingen vil gi raskere tog. Toget fra Kristiansand til Oslo vil brukte 3 timer 21 minutter mot 4,5 timer nå. SørVestBanen har klart det største befolkningsgrunnlaget av Bergensbanen, Dovrebanen og Sørlandsbanen. Konseptvalgutredningen for sammenkoblingen (KVU Grenlandsbanen) har beregnet nytten fratrukket investeringskostnadene: M1-alternativet gir en avkastning for hver krone investert på minus 0,53 kroner, og et rimeligere alternativ M2 er beregnet til minus 0,08 kroner. Sammenlignet med andre prosjekter er dette relativt høy nytte, og SørVestBanen burde vært prioritert i NTP.
I KVU vil ikke en times raskere togtransport (30 prosent reduksjon) mellom Oslo og Kristiansand ta trafikk fra flyene. «Konseptene er vurdert med utgangspunkt i transportmodellberegninger, som gir ingen eller svært liten overgang fra bil og fly til tog ved etablering av jernbane i tiltaksområdet.» (KVU side 174). Åpenbare feil i resultatene fra transportmodellen blir benyttet til å nedprioritere SørVestBanen.
Argumentene for å prioritere SørVestBanen er mange:
• Helhetlig og robust transportsystem for både næringslivet og innbyggerne.
• Over halvparten av Norges befolkning sogner til SørVestBanen. Samfunnsmessig og samfunnsøkonomisk er SørVestBanen et godt prosjekt.
• Bare SørVestBanen kan gjøre det mulig i framtiden å overføre gods fra veg til bane.
SørVestBanen skaper et helhetlig og robust transportsystem for Vestfold, Telemark, Agder og Rogaland. Både samfunnsøkonomisk og samfunnsmessig vil det vise seg å bli et av de beste investeringsprosjektene i NTP. Det skyldes for det første at langt flere vil benytte banen enn KVU Grenlandsbanen legger opp til. For det andre vil næringslivets godstransporter bli langt mer effektive. For det tredje kan Norge få igjen mer av de titalls millionene som er investert i IC fram til Porsgrunn.
Solvik Olsen, hvorfor går du ikke inn for SørVestBanen som klart er et meget nyttig, langsiktig og helhetlige prosjekt, i tråd med din politikk?
Anders Langeland er pensjonert førsteamanuensis ved Universitetet i Stavanger.
Fleire artiklar
Google byggjer nytt datasenter utanfor Skien i Telemark. – Vi kjem til å måtte byggje meir i åra framover, men vi må gjere det med ei anna forståing av at også natur og areal er ein knapp ressurs, seier Mathilde Tybring-Gjedde (H).
Foto: Cornelius Poppe / NTB
Naturplan utan samling
Få opposisjonspolitikarar er nøgde med korleis Noreg skal følgje opp måla i naturavtalen. Mathilde Tybring-Gjedde (H) er ikkje viss på at naturforvaltinga i Noreg kjem til å verte betre.
Øyvind Vågnes var professor ved Institutt for informasjons- og medievitskap ved Universitetet i Bergen og fast musikkmeldar i Dag og Tid.
Foto: Universitetet i Bergen
Øyvind Vågnes (1972–2025)
«Øyvind Vågnes var eit funn for ein avisredaksjon.»
Etter terroråtaket på Charlie Hebdo-redaksjonen 7. januar 2015 var det minnemarkeringar verda over, som her, i Oslo.
Foto: Fredrik Varfjell / AP / NTB
Den livsviktige satiren
Satiren må framleis ha ein heim. Ti år etter attentatet trengst det nytenking i Charlie Hebdo.
Støre og krisa i sosialdemokratiet
Må det ein ny partileiar til for å berga restane av det sosialdemokratiske innslaget i norsk politikk?
Ein politimeister les opp ein rettsordre som stoppar ein protest for veljarregistrering i Selma i Alabama i USA 9. mars 1965, framfor borgarrettsaktivistane Martin Luther King jr. (t.h.) og Andrew Young.
Foto: AP / NTB
Vald, hat, mot
Historia om kampen til dei svarte i USA er soga om ei frigjeringsrørsle som vann – til slutt. Men også om tvisyn og botnlaus menneskeleg fornedring.