Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Samfunn

– Profesjonalitet er viktigare enn å «helse heim»

– Det er vanskeleg å seie kvifor det framleis er så stor motstand mot foretaksmodellen, seier statssekretær Anne Grethe Erlandsen.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
4341
20190412
4341
20190412

– Vi ser at motstanden kjem opp når nokon ikkje er nøgd med avgjerder i helseforetaka. Da er foretaksmodellen noko ein kan skyte på. Men det er jo ikkje sikkert at det ville vore annleis med ei anna styreform, seier Anne Grethe Erlandsen, statssekretær i Helse- og omsorgsdepartementet..

Ho er overtydd om at reforma i 2001 var naudsynt.

– Eg er gammal nok til å ha opplevd både den gamle og nye modellen for sjukehusa, seier Erlandsen, som tidlegare har arbeidd som oversjukepleiar og kommunal helse- og sosialsjef.

– Fylkeskommunen fungerte ikkje som sjukehuseigar. Det var raude tal og inga styring. Etter at staten tok over, kom økonomien meir under kontroll. No klarer dei regionale helseforetaka å køyre med overskot, så dei kan planlegge for framtida, investere og kjøpe utstyr.

Glavalaget

– Har foretaksmodellen redusert byråkratiet i helsevesenet, slik intensjonen var i 2001?

– Ja. Fleire får rett hjelp og rask hjelp. Og så kan ein stønne over dette, men om vi skal vere sikre på at kvaliteten i behandlinga er god, må vi faktisk dokumentere korleis vi behandlar pasientane og rapportere om korleis det går med dei. Det krev ein del arbeid. Men ein rapport frå Legeforeningen i 2016 tyder på at talet på administrativt tilsette ikkje har auka.

– Helseminister Bent Høie var før svært kritisk til helseforetaka. «Det er for mange beslutningsledd, vi vil ha mindre byråkrati og vil kvitte oss med det glavalaget som finnes i dag», sa Høie i 2015. Kva gjorde at han endra syn?

– I alle helseorganisasjonar er det eit lag med glava mellom øvste leiar og legane som møter pasientane. Det må faktisk vere nokon imellom. Høie sette ned Kvinnsland-utvalet for å sjå på styringsmodellen i 2015, og utvalet tilrådde ikkje å endre styringssystem. Vi har enno ikkje funne ein betre måte å gjere det på.

Profesjonalitet

I 2012 var Høie også kritisk til den manglande demokratiske styringa av helseforetaka. Helsepolitiske avgjerder «bør fattes av folkevalgte, ikke ansiktsløse byråkrater», skreiv han i Aftenposten. Men under den sitjande regjeringa har det blitt færre politikarar i styra til dei regionale helseforetaka. I 2013 vart kravet om at halvparten av styremedlemmene skulle vere folkevalde, fjerna.

– Sjukehusa er komplekse organisasjonar som treng ulike typar kompetanse. Dei treng profesjonelle styre. Det er viktigare enn at det sit politikarar i styra som er opptekne av å «helse heim» til områda dei kjem frå, seier Anne Grethe Erlandsen.

– Men foretaksmodellen har gjort den demokratiske kontrollen med helsevesenet mindre?

– Det kjem an på korleis ein ser det. Kontrollen er flytta frå fylke til stat, og det var ei lukkeleg flytting. Det var ikkje styring med verken økonomien eller verksemda ved sjukehusa under fylka. No er det ei heilt anna nasjonal styring med helseforetaka. Statsråden har lagt fram ein nasjonal helse- og sjukehusplan som fortel kva sjukehusa skal drive med. Stortinget skal styre den overordna utviklinga, men den daglege drifta skal styrast av helseforetaka.

Modig

– Frå regjeringsperspektiv er vel mangelen på demokratisk styring ein fordel? Det kan vere greitt å sleppe å stå direkte ansvarleg når det er ein konflikt eller ein skandale i eit helseforetak?

– Bent Høie har vore tydeleg på at alle avgjerder om strukturen i helseforetaka, til dømes nedlegging av sjukehus, skal på hans bord. Han har vore så modig å gjere det, medan forgjengarane hans skubba det frå seg. Høie har ikkje skugga unna ansvaret. Og vi opplever ikkje at folk har slutta å seie frå til departementet når det er noko.

– Legeforeninga og sterke krefter i LO er mot foretaksmodellen. Det same er Senterpartiet, SV og KrF. Høgre og Frp gjekk til val i 2013 på å kutte foretaka. No er det opposisjon også i Ap. Kvifor er denne modellen likevel så seigliva?

– Det er fordi modellen har gode resultat, både fagleg og økonomisk.

– Det vil du seie eintydig?

– Ja. Det er orden og systematikk i dette på ein heilt annan måte enn i fylkeskommunen si tid, seier Anne Grethe Erlandsen.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

– Vi ser at motstanden kjem opp når nokon ikkje er nøgd med avgjerder i helseforetaka. Da er foretaksmodellen noko ein kan skyte på. Men det er jo ikkje sikkert at det ville vore annleis med ei anna styreform, seier Anne Grethe Erlandsen, statssekretær i Helse- og omsorgsdepartementet..

Ho er overtydd om at reforma i 2001 var naudsynt.

– Eg er gammal nok til å ha opplevd både den gamle og nye modellen for sjukehusa, seier Erlandsen, som tidlegare har arbeidd som oversjukepleiar og kommunal helse- og sosialsjef.

– Fylkeskommunen fungerte ikkje som sjukehuseigar. Det var raude tal og inga styring. Etter at staten tok over, kom økonomien meir under kontroll. No klarer dei regionale helseforetaka å køyre med overskot, så dei kan planlegge for framtida, investere og kjøpe utstyr.

Glavalaget

– Har foretaksmodellen redusert byråkratiet i helsevesenet, slik intensjonen var i 2001?

– Ja. Fleire får rett hjelp og rask hjelp. Og så kan ein stønne over dette, men om vi skal vere sikre på at kvaliteten i behandlinga er god, må vi faktisk dokumentere korleis vi behandlar pasientane og rapportere om korleis det går med dei. Det krev ein del arbeid. Men ein rapport frå Legeforeningen i 2016 tyder på at talet på administrativt tilsette ikkje har auka.

– Helseminister Bent Høie var før svært kritisk til helseforetaka. «Det er for mange beslutningsledd, vi vil ha mindre byråkrati og vil kvitte oss med det glavalaget som finnes i dag», sa Høie i 2015. Kva gjorde at han endra syn?

– I alle helseorganisasjonar er det eit lag med glava mellom øvste leiar og legane som møter pasientane. Det må faktisk vere nokon imellom. Høie sette ned Kvinnsland-utvalet for å sjå på styringsmodellen i 2015, og utvalet tilrådde ikkje å endre styringssystem. Vi har enno ikkje funne ein betre måte å gjere det på.

Profesjonalitet

I 2012 var Høie også kritisk til den manglande demokratiske styringa av helseforetaka. Helsepolitiske avgjerder «bør fattes av folkevalgte, ikke ansiktsløse byråkrater», skreiv han i Aftenposten. Men under den sitjande regjeringa har det blitt færre politikarar i styra til dei regionale helseforetaka. I 2013 vart kravet om at halvparten av styremedlemmene skulle vere folkevalde, fjerna.

– Sjukehusa er komplekse organisasjonar som treng ulike typar kompetanse. Dei treng profesjonelle styre. Det er viktigare enn at det sit politikarar i styra som er opptekne av å «helse heim» til områda dei kjem frå, seier Anne Grethe Erlandsen.

– Men foretaksmodellen har gjort den demokratiske kontrollen med helsevesenet mindre?

– Det kjem an på korleis ein ser det. Kontrollen er flytta frå fylke til stat, og det var ei lukkeleg flytting. Det var ikkje styring med verken økonomien eller verksemda ved sjukehusa under fylka. No er det ei heilt anna nasjonal styring med helseforetaka. Statsråden har lagt fram ein nasjonal helse- og sjukehusplan som fortel kva sjukehusa skal drive med. Stortinget skal styre den overordna utviklinga, men den daglege drifta skal styrast av helseforetaka.

Modig

– Frå regjeringsperspektiv er vel mangelen på demokratisk styring ein fordel? Det kan vere greitt å sleppe å stå direkte ansvarleg når det er ein konflikt eller ein skandale i eit helseforetak?

– Bent Høie har vore tydeleg på at alle avgjerder om strukturen i helseforetaka, til dømes nedlegging av sjukehus, skal på hans bord. Han har vore så modig å gjere det, medan forgjengarane hans skubba det frå seg. Høie har ikkje skugga unna ansvaret. Og vi opplever ikkje at folk har slutta å seie frå til departementet når det er noko.

– Legeforeninga og sterke krefter i LO er mot foretaksmodellen. Det same er Senterpartiet, SV og KrF. Høgre og Frp gjekk til val i 2013 på å kutte foretaka. No er det opposisjon også i Ap. Kvifor er denne modellen likevel så seigliva?

– Det er fordi modellen har gode resultat, både fagleg og økonomisk.

– Det vil du seie eintydig?

– Ja. Det er orden og systematikk i dette på ein heilt annan måte enn i fylkeskommunen si tid, seier Anne Grethe Erlandsen.

– Det var ikkje styring med
verken økonomien eller verk-
semda ved sjukehusa under fylka.

Anne Grethe Erlandsen, statssekretær i Helse- og omsorgsdepartementet

Emneknaggar

Fleire artiklar

Eit langt utdanningsløp kan by på store utfordringar for dei som har ADHD. Eit aukande antal vaksne oppsøker helsetenesta, inkludert dyre privatklinikkar, for å få ein diagnose.

Eit langt utdanningsløp kan by på store utfordringar for dei som har ADHD. Eit aukande antal vaksne oppsøker helsetenesta, inkludert dyre privatklinikkar, for å få ein diagnose.

Foto: Gorm Kallestad / AP / NTB

HelseSamfunn

– ADHD-diagnosen skal henge høgt

Det har vore ein kraftig auke i talet på ADHD-diagnosar og bruken av ADHD-medisin dei siste åra. Blir diagnosen utvatna når kjendisar snakkar han opp?

Marita Liabø
Eit langt utdanningsløp kan by på store utfordringar for dei som har ADHD. Eit aukande antal vaksne oppsøker helsetenesta, inkludert dyre privatklinikkar, for å få ein diagnose.

Eit langt utdanningsløp kan by på store utfordringar for dei som har ADHD. Eit aukande antal vaksne oppsøker helsetenesta, inkludert dyre privatklinikkar, for å få ein diagnose.

Foto: Gorm Kallestad / AP / NTB

HelseSamfunn

– ADHD-diagnosen skal henge høgt

Det har vore ein kraftig auke i talet på ADHD-diagnosar og bruken av ADHD-medisin dei siste åra. Blir diagnosen utvatna når kjendisar snakkar han opp?

Marita Liabø
Eit russisk droneåtak råkar ei bustadblokk i Kyiv 10. januar.

Eit russisk droneåtak råkar ei bustadblokk i Kyiv 10. januar.

Foto: Gleb Garanich / Reuters / NTB

KrigSamfunn

Ingen Uber i Belarus

Å forstyrre GPS-system handlar ikkje berre om å forvirre russiske dronar. Det gjeld å dirigere dei slik at dei forlèt ukrainsk luftrom fullstendig.

Andrej Kurkov
Eit russisk droneåtak råkar ei bustadblokk i Kyiv 10. januar.

Eit russisk droneåtak råkar ei bustadblokk i Kyiv 10. januar.

Foto: Gleb Garanich / Reuters / NTB

KrigSamfunn

Ingen Uber i Belarus

Å forstyrre GPS-system handlar ikkje berre om å forvirre russiske dronar. Det gjeld å dirigere dei slik at dei forlèt ukrainsk luftrom fullstendig.

Andrej Kurkov

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis