– Tilfeldig korleis biblioteka er
Forfattar Linn T. Sunne har sett bibliotek med berre éi lita, rotete hylle. – Det gir eit signal om at lesing ikkje er viktig.
Skulebibliotek
elovereide@gmail.com
– Eg har besøkt mange skular som lærar og forfattar. Etter mi erfaring er det heilt tilfeldig korleis tilstanden til skulebiblioteket er, fortel Linn T. Sunne, som har fotografert fleire skulebibliotek for Norsk Forfattersentrum.
Forfattaren meiner at dei rektorane og lærarane som forstår kor viktig skulebiblioteket er for elevane, klarer å prioritere det. På reisene sine har ho sett mange stusselege bibliotek, men også flotte lokale som blir lite brukte fordi skulen nedprioriterer å drive dei. Andre stadar finst skulebibliotek med engasjerte bibliotekarar som formidlar litteratur til klassene.
– Det verste eg har sett var éi lita, rotete hylle med gamle bøker. Det gir eit signal om at lesing ikkje er viktig, seier Sunne.
Ho meiner at dårlege skulebibliotek først og fremst går ut over elevane.
– Det er mange som ikkje blir lesne for heime og som aldri får oppleve den spennande verda bøkene gir.
Fagorganisasjonen Den norske Forfatterforening (DnF) har nedfelt i handlingsplanen sin at dei vil arbeide for ei skulebibliotekslov. Skulebiblioteka må vere bemanna, opne og oppdaterte.
– Per no er det få forpliktingar anna enn at biblioteket skal vere tilgjengeleg. I dag er skulebiblioteka eit lågterkseltilbod, seier Heidi Marie Kriznik, leiar i DnF.
Kriznik fortel at forfattar- og bibliotekorganisasjonar no legg press på politikarane, og har etter det ho kjenner til, også hatt møte med politikarar på Stortinget.
Kriznik har for eksempel opplevd at skulebiblioteket på Tøyen skule, der barna hennar går, har vore stengt over lang tid fordi bibliotekaren er sjuk.
– Kva med skulane som ikkje har råd? Burde det ikkje vore eit spørsmål om auka tilskot til grunnskulane generelt?
– Eg meiner sjølvsagt at skulane bør få meir økonomiske midlar enn dei får i dag. Skulane har ei unik rolle ved at dei kan utjamne sosiale forskjellar.
– Men om dei har lite pengar, og må velje mellom betre skulebibliotek og ein ekstra lærar?
– Det tenkjer eg er umogleg å svare på, og problematisk å setje opp mot kvarandre. Begge delar er med på å gje kompetanse, men eit bibliotek kan gje ein litt annan tilgang til litteratur enn det ein lærar kan. Men eg trur skulane treng auka løyve og øyremerkte midlar til skulebibliotek som ikkje går på kostnad av ein lærar, seier Kriznik.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Skulebibliotek
elovereide@gmail.com
– Eg har besøkt mange skular som lærar og forfattar. Etter mi erfaring er det heilt tilfeldig korleis tilstanden til skulebiblioteket er, fortel Linn T. Sunne, som har fotografert fleire skulebibliotek for Norsk Forfattersentrum.
Forfattaren meiner at dei rektorane og lærarane som forstår kor viktig skulebiblioteket er for elevane, klarer å prioritere det. På reisene sine har ho sett mange stusselege bibliotek, men også flotte lokale som blir lite brukte fordi skulen nedprioriterer å drive dei. Andre stadar finst skulebibliotek med engasjerte bibliotekarar som formidlar litteratur til klassene.
– Det verste eg har sett var éi lita, rotete hylle med gamle bøker. Det gir eit signal om at lesing ikkje er viktig, seier Sunne.
Ho meiner at dårlege skulebibliotek først og fremst går ut over elevane.
– Det er mange som ikkje blir lesne for heime og som aldri får oppleve den spennande verda bøkene gir.
Fagorganisasjonen Den norske Forfatterforening (DnF) har nedfelt i handlingsplanen sin at dei vil arbeide for ei skulebibliotekslov. Skulebiblioteka må vere bemanna, opne og oppdaterte.
– Per no er det få forpliktingar anna enn at biblioteket skal vere tilgjengeleg. I dag er skulebiblioteka eit lågterkseltilbod, seier Heidi Marie Kriznik, leiar i DnF.
Kriznik fortel at forfattar- og bibliotekorganisasjonar no legg press på politikarane, og har etter det ho kjenner til, også hatt møte med politikarar på Stortinget.
Kriznik har for eksempel opplevd at skulebiblioteket på Tøyen skule, der barna hennar går, har vore stengt over lang tid fordi bibliotekaren er sjuk.
– Kva med skulane som ikkje har råd? Burde det ikkje vore eit spørsmål om auka tilskot til grunnskulane generelt?
– Eg meiner sjølvsagt at skulane bør få meir økonomiske midlar enn dei får i dag. Skulane har ei unik rolle ved at dei kan utjamne sosiale forskjellar.
– Men om dei har lite pengar, og må velje mellom betre skulebibliotek og ein ekstra lærar?
– Det tenkjer eg er umogleg å svare på, og problematisk å setje opp mot kvarandre. Begge delar er med på å gje kompetanse, men eit bibliotek kan gje ein litt annan tilgang til litteratur enn det ein lærar kan. Men eg trur skulane treng auka løyve og øyremerkte midlar til skulebibliotek som ikkje går på kostnad av ein lærar, seier Kriznik.
Fleire artiklar
Jens Stoltenberg gjekk av som generalsekretær i Nato 1. oktober. No skal han leie styringsgruppa for Bilderberg-møta.
Foto: Thomas Fure / NTB
Mingleklubben for makt og pengar
Jens Stoltenberg blir partyfiksar for Bilderberg-møta, ein institusjon meir i utakt med samtida enn nokon gong.
Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.
Foto: Sindre Deschington
Mikrobrikkene som formar framtida
Finst det ein snarveg til å forstå stormaktsspelet og teknologien bak dei viktige databrikkene? Ja, ein kan ta turen til Sintefs laboratorium på Blindern i Oslo.
På 70-talet meinte nokon at Billy Swan song som ein mellomting av Ringo Starr og Elvis. Det held vel til husbruk på eldre dagar.
Foto: Ctsy Monument Records, 1976
Arkivet: Hjelpa er nær
I november for femti år sidan blei genistreken «I Can Help» skriven og framført av ringreven Billy Swan.