Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Samfunn

Balladen om «Brent Spar»

Ordskiftet om Shell-plattformene på Brent-feltet har historisk klangbotn.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
1891
20190913
1891
20190913

I 1995 stod striden om lastebøya «Brent Spar», som var brukt på same felt. Shell ønskte å kvitte seg med den gamle bøya, som fungerte som ein stor, flytande oljetank med bemanna dekk. Planen var å dumpe «Brent Spar» på djupt vatn vest for Skottland. Tankane inneheldt olje og anna miljøskadeleg avfall, og Greenpeace starta ein kampanje mot dumpinga og okkuperte bøya i fleire veker. Fleire regjeringar, mellom anna den tyske, protesterte mot dumpinga. Saka var svært skadeleg for omdømet til Shell, og selskapet gav etter. «Brent Spar» vart hogd opp i Noreg, og delar av bøya vart brukte til ny ferjekai i Mekjarvik.

I ettertid viste det seg at Greenpeace-anslaga over oljemengdene var sterkt overdrivne, og saka skada omdømet til Greenpeace òg. Men «Brent Spar»-kampanjen var likevel rett, meiner David Santillo i britiske Greenpeace i dag.

– Estimata våre for oljemengda i «Brent Spar» var feil, men saka var prinsipielt svært viktig, seier Santillo.

– Om Shell hadde fått dumpe den bøya, hadde det sett presedens for dumping av andre oljeinstallasjonar òg. Og om det ikkje hadde vore for «Brent Spar»-saka, ville vi ikkje fått regelen i OSPAR om at utrangerte installasjonar skal fraktast til lands. Også industrien erkjenner at desse reglane fungerer, og vi har fått ein stor industri for opphogging og resirkulering av materiale frå gamle plattformer.

På liknande vis er saka om Shell-plattformene no prinsipielt viktig, meiner Santillo.

– Det vil vere eit stort mistak å etterlate seg desse installasjonane med oljeavfall inni, når det er fullt mogleg å fjerne avfallet. Og andre selskap med liknande installasjonar følgjer nøye med på denne saka. Eg håpar alle OSPAR-landa vil halde fast ved reglane. Vi kan ikkje tillate at ein etterlèt seg oljeureining og farlege stoff i havet.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

I 1995 stod striden om lastebøya «Brent Spar», som var brukt på same felt. Shell ønskte å kvitte seg med den gamle bøya, som fungerte som ein stor, flytande oljetank med bemanna dekk. Planen var å dumpe «Brent Spar» på djupt vatn vest for Skottland. Tankane inneheldt olje og anna miljøskadeleg avfall, og Greenpeace starta ein kampanje mot dumpinga og okkuperte bøya i fleire veker. Fleire regjeringar, mellom anna den tyske, protesterte mot dumpinga. Saka var svært skadeleg for omdømet til Shell, og selskapet gav etter. «Brent Spar» vart hogd opp i Noreg, og delar av bøya vart brukte til ny ferjekai i Mekjarvik.

I ettertid viste det seg at Greenpeace-anslaga over oljemengdene var sterkt overdrivne, og saka skada omdømet til Greenpeace òg. Men «Brent Spar»-kampanjen var likevel rett, meiner David Santillo i britiske Greenpeace i dag.

– Estimata våre for oljemengda i «Brent Spar» var feil, men saka var prinsipielt svært viktig, seier Santillo.

– Om Shell hadde fått dumpe den bøya, hadde det sett presedens for dumping av andre oljeinstallasjonar òg. Og om det ikkje hadde vore for «Brent Spar»-saka, ville vi ikkje fått regelen i OSPAR om at utrangerte installasjonar skal fraktast til lands. Også industrien erkjenner at desse reglane fungerer, og vi har fått ein stor industri for opphogging og resirkulering av materiale frå gamle plattformer.

På liknande vis er saka om Shell-plattformene no prinsipielt viktig, meiner Santillo.

– Det vil vere eit stort mistak å etterlate seg desse installasjonane med oljeavfall inni, når det er fullt mogleg å fjerne avfallet. Og andre selskap med liknande installasjonar følgjer nøye med på denne saka. Eg håpar alle OSPAR-landa vil halde fast ved reglane. Vi kan ikkje tillate at ein etterlèt seg oljeureining og farlege stoff i havet.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Eit langt utdanningsløp kan by på store utfordringar for dei som har ADHD. Eit aukande antal vaksne oppsøker helsetenesta, inkludert dyre privatklinikkar, for å få ein diagnose.

Eit langt utdanningsløp kan by på store utfordringar for dei som har ADHD. Eit aukande antal vaksne oppsøker helsetenesta, inkludert dyre privatklinikkar, for å få ein diagnose.

Foto: Gorm Kallestad / AP / NTB

HelseSamfunn

– ADHD-diagnosen skal henge høgt

Det har vore ein kraftig auke i talet på ADHD-diagnosar og bruken av ADHD-medisin dei siste åra. Blir diagnosen utvatna når kjendisar snakkar han opp?

Marita Liabø
Eit langt utdanningsløp kan by på store utfordringar for dei som har ADHD. Eit aukande antal vaksne oppsøker helsetenesta, inkludert dyre privatklinikkar, for å få ein diagnose.

Eit langt utdanningsløp kan by på store utfordringar for dei som har ADHD. Eit aukande antal vaksne oppsøker helsetenesta, inkludert dyre privatklinikkar, for å få ein diagnose.

Foto: Gorm Kallestad / AP / NTB

HelseSamfunn

– ADHD-diagnosen skal henge høgt

Det har vore ein kraftig auke i talet på ADHD-diagnosar og bruken av ADHD-medisin dei siste åra. Blir diagnosen utvatna når kjendisar snakkar han opp?

Marita Liabø
Eit russisk droneåtak råkar ei bustadblokk i Kyiv 10. januar.

Eit russisk droneåtak råkar ei bustadblokk i Kyiv 10. januar.

Foto: Gleb Garanich / Reuters / NTB

KrigSamfunn

Ingen Uber i Belarus

Å forstyrre GPS-system handlar ikkje berre om å forvirre russiske dronar. Det gjeld å dirigere dei slik at dei forlèt ukrainsk luftrom fullstendig.

Andrej Kurkov
Eit russisk droneåtak råkar ei bustadblokk i Kyiv 10. januar.

Eit russisk droneåtak råkar ei bustadblokk i Kyiv 10. januar.

Foto: Gleb Garanich / Reuters / NTB

KrigSamfunn

Ingen Uber i Belarus

Å forstyrre GPS-system handlar ikkje berre om å forvirre russiske dronar. Det gjeld å dirigere dei slik at dei forlèt ukrainsk luftrom fullstendig.

Andrej Kurkov

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis