JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Samfunn

Kva vil du ha for å bli glad

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen

Illustrasjon: May Linn Clement

Illustrasjon: May Linn Clement

3472
20171027

Fiktivt

Eit tenkt intervju med Vigdis Hjorth

3472
20171027

Fiktivt

Eit tenkt intervju med Vigdis Hjorth

– Ja, Vigdis, kva tenkjer du om gleda?

Vi sit på trappa utanfor huset hennar. Himmelen stor og blå og kald. Kaffien har vore klar lenge.

– Gleda? Eg tenkjer vel ein million ting om henne. Som alle andre oppegåande menneske.

– Ho har ikkje forsvunne i arv- og miljøkampen?

Vigdis må le:

– Nei, sjølvsagt ikkje. Du kan få uroa mi. Og sorga mi. Og meiningsløysa. Eg er romanforfattar, trass alt. Men gleda mi får du ikkje.

– Så kva vil du ha for å bli glad?

– Kva eg vil ha? Eg vil først og fremst ha ei anna glede. Gleda vi har no, som dukkar opp så sjeldan og så kort, og attpåtil drar angsten i band etter seg, har eg ikkje mykje glede av, for å seie det sånn.

– Nei, seier eg spørjande.

– Nei, seier Vigdis.

– Det hadde kan hende hjelpt med ein ny familie?

Vigdis trekkjer pusten heilt inn.

– Det trur eg ikkje, seier ho.

– Du har ikkje tenkt tanken?

– Har ikkje du?

Eg nikkar:

– Jo, sjølvsagt har eg det. Eg likar å sitere Hal Hartley: Familien er som ein pistol. Om du peiker han i feil retning, kan du fort ta livet av nokon.

– Og Tolstoj, vil eg tru? spør Vigdis retorisk. – Alle lukkelege familiar liknar kvarandre, kvar ulukkeleg er ulukkeleg på sitt eige vis.

– Ja. Eg har alltid lese det som ei avvising av lukka.

– Eller ei uniformering av henne, seier Vigdis. – At Tolstoj seier at det berre er i ulukka det finst individuelt særpreg. Eit meg og eit deg. Og sjølve spørsmålet om lukka.

– Kva sa du no? At spørsmålet om lukka berre finst i ulukka?

– Ja, trur du ikkje?

– Har ikkje tenkt sånn på det før, seier eg. – Tolstoj sa også at det å tru du kan elske det same menneske heile livet, er som å tru at du kan tenne eit lys som barn og at det lyset vil brenne livet ut.

– Han sa så mykje, seier Vigdis med eit lite sukk. – Som dei fleste skrivande menn.

– Ja, seier eg, før vi sit stille ei lita stund.

– Men eg hugsar, seier eg så, – malapropos familien og skrivande menn, eg hugsar deg frå nokså langt tilbake, frå studietida mi. Ein debatt i Studentersamfunnet i Bergen om høg og låg litteratur. Eller kvifor var kanon så viktig å lesa, og kven har eigentleg sett saman kanonen, og så bortetter. Og midt i ei rekkje av kommentarar frå litt sinte mannlege studentar, spratt forfattar Vigdis Hjorth opp blant oss, fekk mikrofonen og sa særleg to ting som eg hugsar. Det eine: at ho, som lesar, hadde, over tid, fått mest ut av dei kanoniserte bøkene som ho nesten måtte tvinga seg gjennom. Og det andre: at vi likevel ikkje måtte la oss fortelje kva vi skulle lese. Nokon gong. Av nokon. Heller ikkje deg. Der og då.

– Kan eg ikkje hugse, seier Vigdis. – For alt eg veit, berre diktar du.

– Eg gjer ikkje det. For eg sat der, midt i mengda, ein rimeleg fersk litteraturstudent, og lengta etter det motsette av det du sa. Eg ville meir enn noko at nokon skulle fortelje meg kva eg måtte lese. Særleg dei mannlege professorane. Slik at eg ikkje skulle ta feil. Ikkje kaste bort tida mi. Ikkje kaste bort livet.

Vigdis nikkar igjen.

– Det var arven min heimanfrå: Ikkje kast bort livet.

– Men ikkje noko om korleis? spør Vigdis.

– Ikkje eit ord om det.

Så stille ei lita stund.

– Skal vi gå tur med bikkja, då? Så blir ho glad, om ikkje anna?

Vigdis nikkar. Kastar på seg ytterklede.

– Men du plukkar opp driten, seier ho og gjev meg rullen med små, blå posar.

Før vi forsvinn langs vegen. Bikkja hoppande glad.

Nils-Øivind Haagensen

Nils-Øivind Haagensen er
forfattar og forleggjar.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

– Ja, Vigdis, kva tenkjer du om gleda?

Vi sit på trappa utanfor huset hennar. Himmelen stor og blå og kald. Kaffien har vore klar lenge.

– Gleda? Eg tenkjer vel ein million ting om henne. Som alle andre oppegåande menneske.

– Ho har ikkje forsvunne i arv- og miljøkampen?

Vigdis må le:

– Nei, sjølvsagt ikkje. Du kan få uroa mi. Og sorga mi. Og meiningsløysa. Eg er romanforfattar, trass alt. Men gleda mi får du ikkje.

– Så kva vil du ha for å bli glad?

– Kva eg vil ha? Eg vil først og fremst ha ei anna glede. Gleda vi har no, som dukkar opp så sjeldan og så kort, og attpåtil drar angsten i band etter seg, har eg ikkje mykje glede av, for å seie det sånn.

– Nei, seier eg spørjande.

– Nei, seier Vigdis.

– Det hadde kan hende hjelpt med ein ny familie?

Vigdis trekkjer pusten heilt inn.

– Det trur eg ikkje, seier ho.

– Du har ikkje tenkt tanken?

– Har ikkje du?

Eg nikkar:

– Jo, sjølvsagt har eg det. Eg likar å sitere Hal Hartley: Familien er som ein pistol. Om du peiker han i feil retning, kan du fort ta livet av nokon.

– Og Tolstoj, vil eg tru? spør Vigdis retorisk. – Alle lukkelege familiar liknar kvarandre, kvar ulukkeleg er ulukkeleg på sitt eige vis.

– Ja. Eg har alltid lese det som ei avvising av lukka.

– Eller ei uniformering av henne, seier Vigdis. – At Tolstoj seier at det berre er i ulukka det finst individuelt særpreg. Eit meg og eit deg. Og sjølve spørsmålet om lukka.

– Kva sa du no? At spørsmålet om lukka berre finst i ulukka?

– Ja, trur du ikkje?

– Har ikkje tenkt sånn på det før, seier eg. – Tolstoj sa også at det å tru du kan elske det same menneske heile livet, er som å tru at du kan tenne eit lys som barn og at det lyset vil brenne livet ut.

– Han sa så mykje, seier Vigdis med eit lite sukk. – Som dei fleste skrivande menn.

– Ja, seier eg, før vi sit stille ei lita stund.

– Men eg hugsar, seier eg så, – malapropos familien og skrivande menn, eg hugsar deg frå nokså langt tilbake, frå studietida mi. Ein debatt i Studentersamfunnet i Bergen om høg og låg litteratur. Eller kvifor var kanon så viktig å lesa, og kven har eigentleg sett saman kanonen, og så bortetter. Og midt i ei rekkje av kommentarar frå litt sinte mannlege studentar, spratt forfattar Vigdis Hjorth opp blant oss, fekk mikrofonen og sa særleg to ting som eg hugsar. Det eine: at ho, som lesar, hadde, over tid, fått mest ut av dei kanoniserte bøkene som ho nesten måtte tvinga seg gjennom. Og det andre: at vi likevel ikkje måtte la oss fortelje kva vi skulle lese. Nokon gong. Av nokon. Heller ikkje deg. Der og då.

– Kan eg ikkje hugse, seier Vigdis. – For alt eg veit, berre diktar du.

– Eg gjer ikkje det. For eg sat der, midt i mengda, ein rimeleg fersk litteraturstudent, og lengta etter det motsette av det du sa. Eg ville meir enn noko at nokon skulle fortelje meg kva eg måtte lese. Særleg dei mannlege professorane. Slik at eg ikkje skulle ta feil. Ikkje kaste bort tida mi. Ikkje kaste bort livet.

Vigdis nikkar igjen.

– Det var arven min heimanfrå: Ikkje kast bort livet.

– Men ikkje noko om korleis? spør Vigdis.

– Ikkje eit ord om det.

Så stille ei lita stund.

– Skal vi gå tur med bikkja, då? Så blir ho glad, om ikkje anna?

Vigdis nikkar. Kastar på seg ytterklede.

– Men du plukkar opp driten, seier ho og gjev meg rullen med små, blå posar.

Før vi forsvinn langs vegen. Bikkja hoppande glad.

Nils-Øivind Haagensen

Nils-Øivind Haagensen er
forfattar og forleggjar.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Tyske langdistansetog har vorte 20 prosent mindre punktlege på ti år. No får dei ikkje lenger køyre inn i Sveits om dei er forseinka. Sveitsarane fryktar at tyske tog vil skape forseinkingar på eige jarnbanenett.

Tyske langdistansetog har vorte 20 prosent mindre punktlege på ti år. No får dei ikkje lenger køyre inn i Sveits om dei er forseinka. Sveitsarane fryktar at tyske tog vil skape forseinkingar på eige jarnbanenett.

Foto via Wikimedia Commons

Samfunn

Den rustne kjempa

Tyskland treng strategiske investeringar, men både politikarar og veljarar har angst for risiko. No blir det nyval i Europas største økonomi.

Sigurd Arnekleiv Bækkelund
Tyske langdistansetog har vorte 20 prosent mindre punktlege på ti år. No får dei ikkje lenger køyre inn i Sveits om dei er forseinka. Sveitsarane fryktar at tyske tog vil skape forseinkingar på eige jarnbanenett.

Tyske langdistansetog har vorte 20 prosent mindre punktlege på ti år. No får dei ikkje lenger køyre inn i Sveits om dei er forseinka. Sveitsarane fryktar at tyske tog vil skape forseinkingar på eige jarnbanenett.

Foto via Wikimedia Commons

Samfunn

Den rustne kjempa

Tyskland treng strategiske investeringar, men både politikarar og veljarar har angst for risiko. No blir det nyval i Europas største økonomi.

Sigurd Arnekleiv Bækkelund
Marianne Nielsen i hovudrolla som Winnie. Gerald Pettersen spelar Willie.

Marianne Nielsen i hovudrolla som Winnie. Gerald Pettersen spelar Willie.

Foto: Sebastian Dalseide

TeaterMeldingar
Jan H. Landro

Beckett-klassikar av godt merke

Glade dager byr på ein strålande skodespelarprestasjon av Marianne Nielsen.

Ingrid Storholmen har teke utgangspunkt i eit stort datamateriale om folkehelsa i Nord-Trøndelag.

Ingrid Storholmen har teke utgangspunkt i eit stort datamateriale om folkehelsa i Nord-Trøndelag.

Foto: Merete Haseth

BokMeldingar
Hilde Vesaas

Våren over mannalivet

Ingrid Storholmen gjer tørre helsedata om til levande liv i Bloddråpetall.

Takumi (Hitoshi Omika) og dottera Hana (Ryo Nishikawa) lever eit roleg liv på bygda, som no kan få ein «glampingplass».

Takumi (Hitoshi Omika) og dottera Hana (Ryo Nishikawa) lever eit roleg liv på bygda, som no kan få ein «glampingplass».

Foto: Another World Entertainment

FilmMeldingar
Håkon Tveit

Djevelen i detaljane

By mot land er eit sentralt tema i endå ein framifrå film av Ryusuke Hamaguchi.

Ein brannmann arbeider i eit bustadområde i Odesa, som vart råka av ein sverm av russiske rakettar 17. november i år.

Ein brannmann arbeider i eit bustadområde i Odesa, som vart råka av ein sverm av russiske rakettar 17. november i år.

Foto: Bergingstenesta i Ukraina

KrigSamfunn

Putin og fullmånen

Trump har lova å få slutt på Russlands krigføring 21. januar. Spørsmålet er kor Musk og Orbán står då, og kor sint Putin er.

Andrej Kurkov
Ein brannmann arbeider i eit bustadområde i Odesa, som vart råka av ein sverm av russiske rakettar 17. november i år.

Ein brannmann arbeider i eit bustadområde i Odesa, som vart råka av ein sverm av russiske rakettar 17. november i år.

Foto: Bergingstenesta i Ukraina

KrigSamfunn

Putin og fullmånen

Trump har lova å få slutt på Russlands krigføring 21. januar. Spørsmålet er kor Musk og Orbán står då, og kor sint Putin er.

Andrej Kurkov

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis