JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

BokFeature

Alt kunne vore annleis

Denne romanen kjem til å bli sittande i kroppen langt fram i tid.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Johannes Anyuru fekk August-prisen for romanen som no er komen på norsk.

Johannes Anyuru fekk August-prisen for romanen som no er komen på norsk.

Foto: Forlaget Press

Johannes Anyuru fekk August-prisen for romanen som no er komen på norsk.

Johannes Anyuru fekk August-prisen for romanen som no er komen på norsk.

Foto: Forlaget Press

3324
20180309
3324
20180309

Roman

Johannes Anyuru:

De kommer til å drukne i sine mødres tårer

Omsett av Håvard Syvertsen
Forlaget Press

Du kjenner følelsen av at nokon er nær deg, at ein person har kome seg inn og står og ventar på deg i gangen. Du veit godt at du eigentleg er aleine, men du tør nesten ikkje røre deg, og du skvett til når du høyrer lydar frå kjøkkenet, sjølv om det berre er kjøleskapet som knatrar kvikt på sitt vante vis.

Sjølv hadde eg visst gløymt korleis det er å vere mørkeredd. Eller mørkeredd – det er ikkje berre når det er mørkt ute eg les Johannes Anyurus Augustpris-vinnande roman. Eg blir så redd og rar, òg i lyset, som om det skjer noko rundt meg som eg ikkje har kontroll over. For det er mykje mørke i romanen til Anyuru, så mykje at det lyse han puttar inn som kontrastar òg blir ein del av mørkeret: «Jeg prøver å huske smerten for deg, men den er bare et hvitt lys, den ligner på vintersola (...).»

Framtida

Vi er i Göteborg, og eg trur vi er nokre få år fram i tid. Romanen krinsar kring terrorisme og rasisme, både hendingar som har skjedd og andre som er heilt eller til dels fiktive, mellom anna eit åtak på ein bokhandel. Men kvardagen er nesten som vår. Det er først når vi kjem inn i hovudet på ein av bokhandelterroristane, ei mystisk ung kvinne, det blir ekkelt.

Ein forfattar besøker kvinna på ein institusjon. Ho er i ein psykose og meiner ho er sendt 17 år tilbake i tid, at ho har kome tilbake for å berge landet frå å bli slik som ho kjenner det. Ho fortel, mest gjennom tekstar som delar av romanen består av, om framtida der ho og andre muslimar blir brutalt diskriminerte. Filmopptaket frå terroråtaket ho no sjølv har vore med på, blir brukte som propaganda mot muslimane, mot dei som ikkje er «ordentleg» svenske. «Alt kunne vært annerledes», er teksten filmen avsluttar med. No ordnar ho det slik at færre mistar livet, og kanskje blir ikkje konsekvensane like ille som dei ho kjenner så godt.

Sommarfugleffekten

Fleire gongar, mellom anna mens ho utfører åtaket, hallusinerer kvinna fram ein nattsvermar. Han er kjelda til skrekken eg opplever: Sommarfugleffekten: kor mykje små hendingar kan bety for dei store. Sjølv om den unge kvinna er svært sjuk, blir forfattaren, som sjølv er muslim, vettskremd av forteljingane hennar. For etter kvart skjøner han at det ho skriv til han, ikkje treng å vere fiksjon, og vi som les, skjøner òg kor lite som skal til for å endre alt.

Mot slutten flyt notid og framtid i romanen, og for så vidt vår notid, saman på eit vis så forbløffande at eg blir sitjande og gape etter luft. Eg blir så oppskaka, nesten kvalm, sjølv om det ikkje er ein skrekkroman Anyuru har skrive, men ein på overflata ganske mild dystopi. Men det er eit imponerande flettverk med eit nokså subtilt bekmørker. Noko av grunnen til at forfattaren får til dette, er nok hans nærast astronomisk breie, målande penn, som han så vidt klarer å unngå at bikkar over i det pompøse. Eg kjenner igjen stilen frå førre roman som kom på norsk, En storm kom fra paradiset, denne òg stødig omsett av Håvard Syvertsen. Det er berre å lese og la seg fascinere, på den djupe måten.

Katrine Judit Urke

Katrine Judit Urke er bibliotekar.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Roman

Johannes Anyuru:

De kommer til å drukne i sine mødres tårer

Omsett av Håvard Syvertsen
Forlaget Press

Du kjenner følelsen av at nokon er nær deg, at ein person har kome seg inn og står og ventar på deg i gangen. Du veit godt at du eigentleg er aleine, men du tør nesten ikkje røre deg, og du skvett til når du høyrer lydar frå kjøkkenet, sjølv om det berre er kjøleskapet som knatrar kvikt på sitt vante vis.

Sjølv hadde eg visst gløymt korleis det er å vere mørkeredd. Eller mørkeredd – det er ikkje berre når det er mørkt ute eg les Johannes Anyurus Augustpris-vinnande roman. Eg blir så redd og rar, òg i lyset, som om det skjer noko rundt meg som eg ikkje har kontroll over. For det er mykje mørke i romanen til Anyuru, så mykje at det lyse han puttar inn som kontrastar òg blir ein del av mørkeret: «Jeg prøver å huske smerten for deg, men den er bare et hvitt lys, den ligner på vintersola (...).»

Framtida

Vi er i Göteborg, og eg trur vi er nokre få år fram i tid. Romanen krinsar kring terrorisme og rasisme, både hendingar som har skjedd og andre som er heilt eller til dels fiktive, mellom anna eit åtak på ein bokhandel. Men kvardagen er nesten som vår. Det er først når vi kjem inn i hovudet på ein av bokhandelterroristane, ei mystisk ung kvinne, det blir ekkelt.

Ein forfattar besøker kvinna på ein institusjon. Ho er i ein psykose og meiner ho er sendt 17 år tilbake i tid, at ho har kome tilbake for å berge landet frå å bli slik som ho kjenner det. Ho fortel, mest gjennom tekstar som delar av romanen består av, om framtida der ho og andre muslimar blir brutalt diskriminerte. Filmopptaket frå terroråtaket ho no sjølv har vore med på, blir brukte som propaganda mot muslimane, mot dei som ikkje er «ordentleg» svenske. «Alt kunne vært annerledes», er teksten filmen avsluttar med. No ordnar ho det slik at færre mistar livet, og kanskje blir ikkje konsekvensane like ille som dei ho kjenner så godt.

Sommarfugleffekten

Fleire gongar, mellom anna mens ho utfører åtaket, hallusinerer kvinna fram ein nattsvermar. Han er kjelda til skrekken eg opplever: Sommarfugleffekten: kor mykje små hendingar kan bety for dei store. Sjølv om den unge kvinna er svært sjuk, blir forfattaren, som sjølv er muslim, vettskremd av forteljingane hennar. For etter kvart skjøner han at det ho skriv til han, ikkje treng å vere fiksjon, og vi som les, skjøner òg kor lite som skal til for å endre alt.

Mot slutten flyt notid og framtid i romanen, og for så vidt vår notid, saman på eit vis så forbløffande at eg blir sitjande og gape etter luft. Eg blir så oppskaka, nesten kvalm, sjølv om det ikkje er ein skrekkroman Anyuru har skrive, men ein på overflata ganske mild dystopi. Men det er eit imponerande flettverk med eit nokså subtilt bekmørker. Noko av grunnen til at forfattaren får til dette, er nok hans nærast astronomisk breie, målande penn, som han så vidt klarer å unngå at bikkar over i det pompøse. Eg kjenner igjen stilen frå førre roman som kom på norsk, En storm kom fra paradiset, denne òg stødig omsett av Håvard Syvertsen. Det er berre å lese og la seg fascinere, på den djupe måten.

Katrine Judit Urke

Katrine Judit Urke er bibliotekar.

Det er eit
imponerande flettverk med eit nokså subtilt bekmørker.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Ein brannmann arbeider i eit bustadområde i Odesa, som vart råka av ein sverm av russiske rakettar 17. november i år.

Ein brannmann arbeider i eit bustadområde i Odesa, som vart råka av ein sverm av russiske rakettar 17. november i år.

Foto: Bergingstenesta i Ukraina

KrigSamfunn

Putin og fullmånen

Trump har lova å få slutt på Russlands krigføring 21. januar. Spørsmålet er kor Musk og Orbán står då, og kor sint Putin er.

Andrej Kurkov
Ein brannmann arbeider i eit bustadområde i Odesa, som vart råka av ein sverm av russiske rakettar 17. november i år.

Ein brannmann arbeider i eit bustadområde i Odesa, som vart råka av ein sverm av russiske rakettar 17. november i år.

Foto: Bergingstenesta i Ukraina

KrigSamfunn

Putin og fullmånen

Trump har lova å få slutt på Russlands krigføring 21. januar. Spørsmålet er kor Musk og Orbán står då, og kor sint Putin er.

Andrej Kurkov
Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Foto: Sindre Deschington

ReportasjeFeature

Mikrobrikkene som formar framtida

Finst det ein snarveg til å forstå stormaktsspelet og teknologien bak dei viktige databrikkene? Ja, ein kan ta turen til Sintefs laboratorium på Blindern i Oslo.

Christiane Jordheim Larsen
Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Foto: Sindre Deschington

ReportasjeFeature

Mikrobrikkene som formar framtida

Finst det ein snarveg til å forstå stormaktsspelet og teknologien bak dei viktige databrikkene? Ja, ein kan ta turen til Sintefs laboratorium på Blindern i Oslo.

Christiane Jordheim Larsen

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis