Alternativet i aust.
BYPLANLEGGING
I Dag og Tid 17. februar har Ronny Spaans en artikkel om byutvikling og jernbane. Han mener at stasjonene som ble lagt i sentrum for 100 år siden, også må ligge der i fremtiden for at byene ikke skal utarmes.
I Hamar ble faktisk stasjonen lagt utenfor bygrensen da Grunsetbanen ble åpnet i 1862 og sentrum lå et stykke unna i den andre enden. Spaans skriver at «stasjonen ligg vakkert midt i byen». Stasjonen ligger ikke midt i byen, men ned mot Mjøsa, noe som medfører at halvparten av området rundt er vann.
Vi er enig i at Hamar har en av landets fineste stasjonsbygninger. I dag er dette i praksis landets fineste kiosk og venterom. Billetter kjøper de fleste på telefonen, og ingen har greid å drive den gamle jernbanekafeen på svært mange år. Folk haster til stasjonen før toget går og er like raske på hjemvei etter avstigning.
Hvorfor vil så de over 8000 som har skrevet under på våre lister, flytte jernbanen gjennom Hamar?
Hovedgrunnen er strandsonen. Hamars byplan ble tegnet i 1848 med hovedvekt på beliggenheten ned mot Mjøsa. Vi ønsker å benytte denne historiske anledningen til å frigjøre strandsonen foran sentrum for jernbane og utvikle den for allmennheten.
Vi har i over fem år arbeidet for dette, uten å ta stilling til hvilke alternativ som burde velges. Da kommunestyret med klart vedtak (38–1) gikk inn for alternativ Øst med stasjon ved Vikingskipet, så støtter vi dette fullt ut.
Dette vil gi Hamar mye:
n En jernbanefri strandsone foran sentrum
n En ny moderne tidsmessig stasjon, kun få hundre meter fra den gamle
n God forbindelse til hovedveier utenfor byen (E6, riksvei 25 mot Elverum og riksvei 222 mot Stange)
n God forbindelse innover i byen
n Bedre mulighet for et bilfritt sentrum
n Bedre parkeringsforhold
n Nærhet til Vikingskipet som nasjonalarena
n Et sentrum uten anleggsarbeid i fronten mot Mjøsa i svært mange år.
Det Spaans synes å glemme, er at Hamar stasjon er en regionstasjon. Det betyr at man må ta høyde for god kommunikasjon mot hovedveier, tilbringerløsninger og ikke minst parkering.
Vi sier ikke at det var feil å legge jernbanen der den ble lagt da det skjedde. Det var en løsning basert på den tidens tenkning og behov. I dag er tenkningen helt annerledes. Friområder og tilgang til vann er noe de aller fleste mennesker verdsetter meget høyt. Da bygger man ikke ned det fineste området man har med et dobbeltspor.
Geir Bjørnar Smebye er leiar i Folkeaksjonen for jernbanefri strandsone i Hamar.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
BYPLANLEGGING
I Dag og Tid 17. februar har Ronny Spaans en artikkel om byutvikling og jernbane. Han mener at stasjonene som ble lagt i sentrum for 100 år siden, også må ligge der i fremtiden for at byene ikke skal utarmes.
I Hamar ble faktisk stasjonen lagt utenfor bygrensen da Grunsetbanen ble åpnet i 1862 og sentrum lå et stykke unna i den andre enden. Spaans skriver at «stasjonen ligg vakkert midt i byen». Stasjonen ligger ikke midt i byen, men ned mot Mjøsa, noe som medfører at halvparten av området rundt er vann.
Vi er enig i at Hamar har en av landets fineste stasjonsbygninger. I dag er dette i praksis landets fineste kiosk og venterom. Billetter kjøper de fleste på telefonen, og ingen har greid å drive den gamle jernbanekafeen på svært mange år. Folk haster til stasjonen før toget går og er like raske på hjemvei etter avstigning.
Hvorfor vil så de over 8000 som har skrevet under på våre lister, flytte jernbanen gjennom Hamar?
Hovedgrunnen er strandsonen. Hamars byplan ble tegnet i 1848 med hovedvekt på beliggenheten ned mot Mjøsa. Vi ønsker å benytte denne historiske anledningen til å frigjøre strandsonen foran sentrum for jernbane og utvikle den for allmennheten.
Vi har i over fem år arbeidet for dette, uten å ta stilling til hvilke alternativ som burde velges. Da kommunestyret med klart vedtak (38–1) gikk inn for alternativ Øst med stasjon ved Vikingskipet, så støtter vi dette fullt ut.
Dette vil gi Hamar mye:
n En jernbanefri strandsone foran sentrum
n En ny moderne tidsmessig stasjon, kun få hundre meter fra den gamle
n God forbindelse til hovedveier utenfor byen (E6, riksvei 25 mot Elverum og riksvei 222 mot Stange)
n God forbindelse innover i byen
n Bedre mulighet for et bilfritt sentrum
n Bedre parkeringsforhold
n Nærhet til Vikingskipet som nasjonalarena
n Et sentrum uten anleggsarbeid i fronten mot Mjøsa i svært mange år.
Det Spaans synes å glemme, er at Hamar stasjon er en regionstasjon. Det betyr at man må ta høyde for god kommunikasjon mot hovedveier, tilbringerløsninger og ikke minst parkering.
Vi sier ikke at det var feil å legge jernbanen der den ble lagt da det skjedde. Det var en løsning basert på den tidens tenkning og behov. I dag er tenkningen helt annerledes. Friområder og tilgang til vann er noe de aller fleste mennesker verdsetter meget høyt. Da bygger man ikke ned det fineste området man har med et dobbeltspor.
Geir Bjørnar Smebye er leiar i Folkeaksjonen for jernbanefri strandsone i Hamar.
Fleire artiklar
Jørgen Boassen har vorte kjend langt utanfor Grønlands grenser etter at han viste Donald Trump jr. omkring i Nuuk.
Foto: Christiane Jordheim Larsen
Alle auge på Grønland
NUUK, GRØNLAND: 2025 starta med vaksenopplæring om Grønlands geopolitiske betyding. Saman med store delar av den vestlege pressa har eg følgt spora etter Donald Trump jr. i hovudstaden Nuuk.
Afghanarane som spelar i filmen til Raha Amirfazli og Alireza Ghasemi, har flykta frå Iran.
Foto frå filmen
Filmglede
Det er alltid kjekt å opne det nye året med mykje film.
Torje Hommedal Knausgård tek mastergrad i fransk ved Universitetet i Oslo. Lea Marie Krona gjer det same i tysk. Dei har få å sitje i kollokviegruppe med.
Foto: Sigurd Arnekleiv Bækkelund
Framandspråka forsvinn
Tilgangen på framandspråk er større enn nokon gong. Likevel er det stadig færre som vil studere dei.
Teikning: May Linn Clement
Forgard i nord
Kan USA kome til å ta over Grønland med makt?
Familien Nerdrum ved garden i Stavern.
Foto: Agnete Brun / NRK
Ikkje alt er politikk
Politiseringa av Nerdrum-familien er påfallande i lys av kor upolitisk Nerdrum eigentleg er.