Alternativet i aust.
BYPLANLEGGING
I Dag og Tid 17. februar har Ronny Spaans en artikkel om byutvikling og jernbane. Han mener at stasjonene som ble lagt i sentrum for 100 år siden, også må ligge der i fremtiden for at byene ikke skal utarmes.
I Hamar ble faktisk stasjonen lagt utenfor bygrensen da Grunsetbanen ble åpnet i 1862 og sentrum lå et stykke unna i den andre enden. Spaans skriver at «stasjonen ligg vakkert midt i byen». Stasjonen ligger ikke midt i byen, men ned mot Mjøsa, noe som medfører at halvparten av området rundt er vann.
Vi er enig i at Hamar har en av landets fineste stasjonsbygninger. I dag er dette i praksis landets fineste kiosk og venterom. Billetter kjøper de fleste på telefonen, og ingen har greid å drive den gamle jernbanekafeen på svært mange år. Folk haster til stasjonen før toget går og er like raske på hjemvei etter avstigning.
Hvorfor vil så de over 8000 som har skrevet under på våre lister, flytte jernbanen gjennom Hamar?
Hovedgrunnen er strandsonen. Hamars byplan ble tegnet i 1848 med hovedvekt på beliggenheten ned mot Mjøsa. Vi ønsker å benytte denne historiske anledningen til å frigjøre strandsonen foran sentrum for jernbane og utvikle den for allmennheten.
Vi har i over fem år arbeidet for dette, uten å ta stilling til hvilke alternativ som burde velges. Da kommunestyret med klart vedtak (38–1) gikk inn for alternativ Øst med stasjon ved Vikingskipet, så støtter vi dette fullt ut.
Dette vil gi Hamar mye:
n En jernbanefri strandsone foran sentrum
n En ny moderne tidsmessig stasjon, kun få hundre meter fra den gamle
n God forbindelse til hovedveier utenfor byen (E6, riksvei 25 mot Elverum og riksvei 222 mot Stange)
n God forbindelse innover i byen
n Bedre mulighet for et bilfritt sentrum
n Bedre parkeringsforhold
n Nærhet til Vikingskipet som nasjonalarena
n Et sentrum uten anleggsarbeid i fronten mot Mjøsa i svært mange år.
Det Spaans synes å glemme, er at Hamar stasjon er en regionstasjon. Det betyr at man må ta høyde for god kommunikasjon mot hovedveier, tilbringerløsninger og ikke minst parkering.
Vi sier ikke at det var feil å legge jernbanen der den ble lagt da det skjedde. Det var en løsning basert på den tidens tenkning og behov. I dag er tenkningen helt annerledes. Friområder og tilgang til vann er noe de aller fleste mennesker verdsetter meget høyt. Da bygger man ikke ned det fineste området man har med et dobbeltspor.
Geir Bjørnar Smebye er leiar i Folkeaksjonen for jernbanefri strandsone i Hamar.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
BYPLANLEGGING
I Dag og Tid 17. februar har Ronny Spaans en artikkel om byutvikling og jernbane. Han mener at stasjonene som ble lagt i sentrum for 100 år siden, også må ligge der i fremtiden for at byene ikke skal utarmes.
I Hamar ble faktisk stasjonen lagt utenfor bygrensen da Grunsetbanen ble åpnet i 1862 og sentrum lå et stykke unna i den andre enden. Spaans skriver at «stasjonen ligg vakkert midt i byen». Stasjonen ligger ikke midt i byen, men ned mot Mjøsa, noe som medfører at halvparten av området rundt er vann.
Vi er enig i at Hamar har en av landets fineste stasjonsbygninger. I dag er dette i praksis landets fineste kiosk og venterom. Billetter kjøper de fleste på telefonen, og ingen har greid å drive den gamle jernbanekafeen på svært mange år. Folk haster til stasjonen før toget går og er like raske på hjemvei etter avstigning.
Hvorfor vil så de over 8000 som har skrevet under på våre lister, flytte jernbanen gjennom Hamar?
Hovedgrunnen er strandsonen. Hamars byplan ble tegnet i 1848 med hovedvekt på beliggenheten ned mot Mjøsa. Vi ønsker å benytte denne historiske anledningen til å frigjøre strandsonen foran sentrum for jernbane og utvikle den for allmennheten.
Vi har i over fem år arbeidet for dette, uten å ta stilling til hvilke alternativ som burde velges. Da kommunestyret med klart vedtak (38–1) gikk inn for alternativ Øst med stasjon ved Vikingskipet, så støtter vi dette fullt ut.
Dette vil gi Hamar mye:
n En jernbanefri strandsone foran sentrum
n En ny moderne tidsmessig stasjon, kun få hundre meter fra den gamle
n God forbindelse til hovedveier utenfor byen (E6, riksvei 25 mot Elverum og riksvei 222 mot Stange)
n God forbindelse innover i byen
n Bedre mulighet for et bilfritt sentrum
n Bedre parkeringsforhold
n Nærhet til Vikingskipet som nasjonalarena
n Et sentrum uten anleggsarbeid i fronten mot Mjøsa i svært mange år.
Det Spaans synes å glemme, er at Hamar stasjon er en regionstasjon. Det betyr at man må ta høyde for god kommunikasjon mot hovedveier, tilbringerløsninger og ikke minst parkering.
Vi sier ikke at det var feil å legge jernbanen der den ble lagt da det skjedde. Det var en løsning basert på den tidens tenkning og behov. I dag er tenkningen helt annerledes. Friområder og tilgang til vann er noe de aller fleste mennesker verdsetter meget høyt. Da bygger man ikke ned det fineste området man har med et dobbeltspor.
Geir Bjørnar Smebye er leiar i Folkeaksjonen for jernbanefri strandsone i Hamar.
Fleire artiklar
Takumi (Hitoshi Omika) og dottera Hana (Ryo Nishikawa) lever eit roleg liv på bygda, som no kan få ein «glampingplass».
Foto: Another World Entertainment
Djevelen i detaljane
By mot land er eit sentralt tema i endå ein framifrå film av Ryusuke Hamaguchi.
Ingrid Storholmen har teke utgangspunkt i eit stort datamateriale om folkehelsa i Nord-Trøndelag.
Foto: Merete Haseth
Våren over mannalivet
Ingrid Storholmen gjer tørre helsedata om til levande liv i Bloddråpetall.
Finaste finnbiffen med grøne erter, potet og tyting.
Foto: Dagfinn Nordbø
Finaste finnbiffen
«Seier eg at eg skal invitere på finnbiff, blir folk berre glade. Dei veit at dei skal få smake noko av det beste landet vårt har å by på av ingrediensar, med reinkjøt som helten.»
Teikning: May Linn Clement
Krigen er ei ufatteleg ulukke for Ukraina. Men også for Russland er det som skjer, ein katastrofe.
Tusen dagar med russisk katastrofe
Jens Stoltenberg gjekk av som generalsekretær i Nato 1. oktober. No skal han leie styringsgruppa for Bilderberg-møta.
Foto: Thomas Fure / NTB
Mingleklubben for makt og pengar
Jens Stoltenberg blir partyfiksar for Bilderberg-møta, ein institusjon meir i utakt med samtida enn nokon gong.