JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

HistorieFeature

Ein salme om synda

Det er ikkje sikkert det er von for ordet «synd».

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen

It seems that you don't have a PDF plugin for this browser. Click here to download the PDF file.

It seems that you don't have a PDF plugin for this browser. Click here to download the PDF file.

3923
20190719

150 år med norsk kyrkjesong

Elias Blix

I år er det 150 år sidan Elias Blix gav ut det vesle heftet Nokre Salmar. Gamle og nye (1869), den aller fyrste salmeboka på norsk.

Dag og Tid markerer dette kulturspråklege vasskiljet med fire artiklar om Blix.

Del 4

3923
20190719

150 år med norsk kyrkjesong

Elias Blix

I år er det 150 år sidan Elias Blix gav ut det vesle heftet Nokre Salmar. Gamle og nye (1869), den aller fyrste salmeboka på norsk.

Dag og Tid markerer dette kulturspråklege vasskiljet med fire artiklar om Blix.

Del 4

I Nynorsk Salmebok (1925) og Landstads Kirkesalmebok av 1924 («Landstads reviderte») finn vi Blix-salmen «Synd og sorg er syskinord», tidlegare trykt i Nokre Salmar. Då den fall ut av norsk salmebok i 2013, vart også den siste salmen med «synd» som oppslagsord borte. Garborgs klage i Læraren om at vi går og vabbar i denne syndi, har tapt sin aktualitet. Ordet har etter kvart falle ut av religiøs språkbruk, nedtyngd som det er av forbod og adiaforon-diskusjonar (det som er korkje vondt eller godt). I mi tenåringstid kunne det framleis koma ut ei rettleiingsbok for ungdom med tittelen «Er det synd å…?», men det var eit siste syndesukk. Snart tok ordet nye vegar og dukka opp som reklame for erotisk freistingar; synda slo seg saman med reklamen. Derifrå gjekk ordet til oppskriftsbøkene: søtt og syndig. Freistaren sit i karbohydrata.

Men då synda vart sukkerspinn, miste vi det gode språket for det vonde. Politiske massemordarar og hatspreiarar i terrorgrupper og kommentarfelt kan ikkje forklarast med for mykje sukker, og også dei psykologiske forklaringane kjem til kort i møte med den kaldaste vondskapen. Kanskje skal vi sjå kva ordet tyder hos Blix.

Det første som slår ein, er den totale frikoplinga frå livsstil og syndige gjerningar. Det handlar verken om hor eller om helgedagsbrot. Det handlar om ei tolking av den menneskelege grunnsituasjonen. Gjennom eit gåtefullt fall – i synd, i urtida, – har vi blitt skilde frå opphavet. Det er ein augustinsk klang i Blix’ syndesalme: Hjarta er skapt til Gud og finn ikkje ro før det finn Gud. Det er grunntydinga. Difor er synda syskenord med sorga; det ligg eit sakn i det. Hjarta er sjukt og sårt heilt til det skjønar dette, skriv Blix. Men det kristne mysteriet er at Kristus kom oss i møte, og difor kan vi snu synda til tru. Her kling ein annan kristen filosof med, Kierkegaard, som seier at det motsette av synd ikkje er dygd, men tru. Alle listene over syndefulle handlingar blir kasta til side i dette perspektivet; synda er mangel på tru. Og trua er retta mot Gud og ikkje våre eigne dygder.

Men Blix er ingen herlegdomsteolog eller positiv sjølvhjelpsforfattar, og han triksar ikkje sorga bort. Syndarar er vi alle, også den som trur. Ein lever i spenn mellom tru og synd, og difor må ein sjå realistisk på livet: «Harm og hugnad skiftast åt/ Gleda blandast tidt med gråt/ Men igjenom skyer grå/ Kann eg Jesu åsyn sjå.»

Det er ikkje sikkert det er von for ordet «synd»; det har vore for lenge ute i verda og skitna seg til, for å seia det med pietistisk sjargong. Men det er framleis verdt å sjå korleis Blix brukar det, og så langt er det kanskje ikkje frå dette ordet til det filosofiske ordet «fallibilitet»: innsikt i at vi alltid står i fare for å ta feil, og gjera feil. I tillegg har Blix bokstavrimet på si side.

Jan Inge Sørbø

Jan Inge Sørbø er professor ved
Høgskulen i Volda.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

I Nynorsk Salmebok (1925) og Landstads Kirkesalmebok av 1924 («Landstads reviderte») finn vi Blix-salmen «Synd og sorg er syskinord», tidlegare trykt i Nokre Salmar. Då den fall ut av norsk salmebok i 2013, vart også den siste salmen med «synd» som oppslagsord borte. Garborgs klage i Læraren om at vi går og vabbar i denne syndi, har tapt sin aktualitet. Ordet har etter kvart falle ut av religiøs språkbruk, nedtyngd som det er av forbod og adiaforon-diskusjonar (det som er korkje vondt eller godt). I mi tenåringstid kunne det framleis koma ut ei rettleiingsbok for ungdom med tittelen «Er det synd å…?», men det var eit siste syndesukk. Snart tok ordet nye vegar og dukka opp som reklame for erotisk freistingar; synda slo seg saman med reklamen. Derifrå gjekk ordet til oppskriftsbøkene: søtt og syndig. Freistaren sit i karbohydrata.

Men då synda vart sukkerspinn, miste vi det gode språket for det vonde. Politiske massemordarar og hatspreiarar i terrorgrupper og kommentarfelt kan ikkje forklarast med for mykje sukker, og også dei psykologiske forklaringane kjem til kort i møte med den kaldaste vondskapen. Kanskje skal vi sjå kva ordet tyder hos Blix.

Det første som slår ein, er den totale frikoplinga frå livsstil og syndige gjerningar. Det handlar verken om hor eller om helgedagsbrot. Det handlar om ei tolking av den menneskelege grunnsituasjonen. Gjennom eit gåtefullt fall – i synd, i urtida, – har vi blitt skilde frå opphavet. Det er ein augustinsk klang i Blix’ syndesalme: Hjarta er skapt til Gud og finn ikkje ro før det finn Gud. Det er grunntydinga. Difor er synda syskenord med sorga; det ligg eit sakn i det. Hjarta er sjukt og sårt heilt til det skjønar dette, skriv Blix. Men det kristne mysteriet er at Kristus kom oss i møte, og difor kan vi snu synda til tru. Her kling ein annan kristen filosof med, Kierkegaard, som seier at det motsette av synd ikkje er dygd, men tru. Alle listene over syndefulle handlingar blir kasta til side i dette perspektivet; synda er mangel på tru. Og trua er retta mot Gud og ikkje våre eigne dygder.

Men Blix er ingen herlegdomsteolog eller positiv sjølvhjelpsforfattar, og han triksar ikkje sorga bort. Syndarar er vi alle, også den som trur. Ein lever i spenn mellom tru og synd, og difor må ein sjå realistisk på livet: «Harm og hugnad skiftast åt/ Gleda blandast tidt med gråt/ Men igjenom skyer grå/ Kann eg Jesu åsyn sjå.»

Det er ikkje sikkert det er von for ordet «synd»; det har vore for lenge ute i verda og skitna seg til, for å seia det med pietistisk sjargong. Men det er framleis verdt å sjå korleis Blix brukar det, og så langt er det kanskje ikkje frå dette ordet til det filosofiske ordet «fallibilitet»: innsikt i at vi alltid står i fare for å ta feil, og gjera feil. I tillegg har Blix bokstavrimet på si side.

Jan Inge Sørbø

Jan Inge Sørbø er professor ved
Høgskulen i Volda.

Synd og sorg er syskinord,

Fylgjast jamnan her på jord.

Synd frå Gud oss heve skilt.

Difor lid vårt hjarta ilt;

Hjarta som åt Gud er skapt,

Syrgjer når det Gud hev tapt.

So er hjarta sjukt og sårt

Til med sjå den sanning klårt:

Synd til all vår sott er rot,

Men i Krist er helsebot;

Og med syndesorg og tru

Um frå synd til Gud me snu.

Hjarta då i Jesus Krist

Finner freden som var mist,

Fred som yvergjeng alt vit,

Gjev vårt liv ein annan lit;

Fred som stiller all vår trong,

Løyser sorgi upp i song.

Vel eg enn ein syndar er,

Difor stend og sorgi nær;

Harm og hugnad skiftast åt,

Gleda blandast tidt med gråt:

Men igjenom skyer grå,

Kann eg Jesu åsyn sjå.

Versjonen av «Synd og sorg er syskinord» er henta frå Nynorsk Salmebok 1949.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Tyske langdistansetog har vorte 20 prosent mindre punktlege på ti år. No får dei ikkje lenger køyre inn i Sveits om dei er forseinka. Sveitsarane fryktar at tyske tog vil skape forseinkingar på eige jarnbanenett.

Tyske langdistansetog har vorte 20 prosent mindre punktlege på ti år. No får dei ikkje lenger køyre inn i Sveits om dei er forseinka. Sveitsarane fryktar at tyske tog vil skape forseinkingar på eige jarnbanenett.

Foto via Wikimedia Commons

Samfunn

Den rustne kjempa

Tyskland treng strategiske investeringar, men både politikarar og veljarar har angst for risiko. No blir det nyval i Europas største økonomi.

Sigurd Arnekleiv Bækkelund
Tyske langdistansetog har vorte 20 prosent mindre punktlege på ti år. No får dei ikkje lenger køyre inn i Sveits om dei er forseinka. Sveitsarane fryktar at tyske tog vil skape forseinkingar på eige jarnbanenett.

Tyske langdistansetog har vorte 20 prosent mindre punktlege på ti år. No får dei ikkje lenger køyre inn i Sveits om dei er forseinka. Sveitsarane fryktar at tyske tog vil skape forseinkingar på eige jarnbanenett.

Foto via Wikimedia Commons

Samfunn

Den rustne kjempa

Tyskland treng strategiske investeringar, men både politikarar og veljarar har angst for risiko. No blir det nyval i Europas største økonomi.

Sigurd Arnekleiv Bækkelund
Marianne Nielsen i hovudrolla som Winnie. Gerald Pettersen spelar Willie.

Marianne Nielsen i hovudrolla som Winnie. Gerald Pettersen spelar Willie.

Foto: Sebastian Dalseide

TeaterMeldingar
Jan H. Landro

Beckett-klassikar av godt merke

Glade dager byr på ein strålande skodespelarprestasjon av Marianne Nielsen.

Ingrid Storholmen har teke utgangspunkt i eit stort datamateriale om folkehelsa i Nord-Trøndelag.

Ingrid Storholmen har teke utgangspunkt i eit stort datamateriale om folkehelsa i Nord-Trøndelag.

Foto: Merete Haseth

BokMeldingar
Hilde Vesaas

Våren over mannalivet

Ingrid Storholmen gjer tørre helsedata om til levande liv i Bloddråpetall.

Takumi (Hitoshi Omika) og dottera Hana (Ryo Nishikawa) lever eit roleg liv på bygda, som no kan få ein «glampingplass».

Takumi (Hitoshi Omika) og dottera Hana (Ryo Nishikawa) lever eit roleg liv på bygda, som no kan få ein «glampingplass».

Foto: Another World Entertainment

FilmMeldingar
Håkon Tveit

Djevelen i detaljane

By mot land er eit sentralt tema i endå ein framifrå film av Ryusuke Hamaguchi.

Ein brannmann arbeider i eit bustadområde i Odesa, som vart råka av ein sverm av russiske rakettar 17. november i år.

Ein brannmann arbeider i eit bustadområde i Odesa, som vart råka av ein sverm av russiske rakettar 17. november i år.

Foto: Bergingstenesta i Ukraina

KrigSamfunn

Putin og fullmånen

Trump har lova å få slutt på Russlands krigføring 21. januar. Spørsmålet er kor Musk og Orbán står då, og kor sint Putin er.

Andrej Kurkov
Ein brannmann arbeider i eit bustadområde i Odesa, som vart råka av ein sverm av russiske rakettar 17. november i år.

Ein brannmann arbeider i eit bustadområde i Odesa, som vart råka av ein sverm av russiske rakettar 17. november i år.

Foto: Bergingstenesta i Ukraina

KrigSamfunn

Putin og fullmånen

Trump har lova å få slutt på Russlands krigføring 21. januar. Spørsmålet er kor Musk og Orbán står då, og kor sint Putin er.

Andrej Kurkov

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis