Ein salme om synda
Det er ikkje sikkert det er von for ordet «synd».
150 år med norsk kyrkjesong
Elias Blix
I år er det 150 år sidan Elias Blix gav ut det vesle heftet Nokre Salmar. Gamle og nye (1869), den aller fyrste salmeboka på norsk.
Dag og Tid markerer dette kulturspråklege vasskiljet med fire artiklar om Blix.
Del 4
150 år med norsk kyrkjesong
Elias Blix
I år er det 150 år sidan Elias Blix gav ut det vesle heftet Nokre Salmar. Gamle og nye (1869), den aller fyrste salmeboka på norsk.
Dag og Tid markerer dette kulturspråklege vasskiljet med fire artiklar om Blix.
Del 4
I Nynorsk Salmebok (1925) og Landstads Kirkesalmebok av 1924 («Landstads reviderte») finn vi Blix-salmen «Synd og sorg er syskinord», tidlegare trykt i Nokre Salmar. Då den fall ut av norsk salmebok i 2013, vart også den siste salmen med «synd» som oppslagsord borte. Garborgs klage i Læraren om at vi går og vabbar i denne syndi, har tapt sin aktualitet. Ordet har etter kvart falle ut av religiøs språkbruk, nedtyngd som det er av forbod og adiaforon-diskusjonar (det som er korkje vondt eller godt). I mi tenåringstid kunne det framleis koma ut ei rettleiingsbok for ungdom med tittelen «Er det synd å…?», men det var eit siste syndesukk. Snart tok ordet nye vegar og dukka opp som reklame for erotisk freistingar; synda slo seg saman med reklamen. Derifrå gjekk ordet til oppskriftsbøkene: søtt og syndig. Freistaren sit i karbohydrata.
Men då synda vart sukkerspinn, miste vi det gode språket for det vonde. Politiske massemordarar og hatspreiarar i terrorgrupper og kommentarfelt kan ikkje forklarast med for mykje sukker, og også dei psykologiske forklaringane kjem til kort i møte med den kaldaste vondskapen. Kanskje skal vi sjå kva ordet tyder hos Blix.
Det første som slår ein, er den totale frikoplinga frå livsstil og syndige gjerningar. Det handlar verken om hor eller om helgedagsbrot. Det handlar om ei tolking av den menneskelege grunnsituasjonen. Gjennom eit gåtefullt fall – i synd, i urtida, – har vi blitt skilde frå opphavet. Det er ein augustinsk klang i Blix’ syndesalme: Hjarta er skapt til Gud og finn ikkje ro før det finn Gud. Det er grunntydinga. Difor er synda syskenord med sorga; det ligg eit sakn i det. Hjarta er sjukt og sårt heilt til det skjønar dette, skriv Blix. Men det kristne mysteriet er at Kristus kom oss i møte, og difor kan vi snu synda til tru. Her kling ein annan kristen filosof med, Kierkegaard, som seier at det motsette av synd ikkje er dygd, men tru. Alle listene over syndefulle handlingar blir kasta til side i dette perspektivet; synda er mangel på tru. Og trua er retta mot Gud og ikkje våre eigne dygder.
Men Blix er ingen herlegdomsteolog eller positiv sjølvhjelpsforfattar, og han triksar ikkje sorga bort. Syndarar er vi alle, også den som trur. Ein lever i spenn mellom tru og synd, og difor må ein sjå realistisk på livet: «Harm og hugnad skiftast åt/ Gleda blandast tidt med gråt/ Men igjenom skyer grå/ Kann eg Jesu åsyn sjå.»
Det er ikkje sikkert det er von for ordet «synd»; det har vore for lenge ute i verda og skitna seg til, for å seia det med pietistisk sjargong. Men det er framleis verdt å sjå korleis Blix brukar det, og så langt er det kanskje ikkje frå dette ordet til det filosofiske ordet «fallibilitet»: innsikt i at vi alltid står i fare for å ta feil, og gjera feil. I tillegg har Blix bokstavrimet på si side.
Jan Inge Sørbø
Jan Inge Sørbø er professor ved
Høgskulen i Volda.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
I Nynorsk Salmebok (1925) og Landstads Kirkesalmebok av 1924 («Landstads reviderte») finn vi Blix-salmen «Synd og sorg er syskinord», tidlegare trykt i Nokre Salmar. Då den fall ut av norsk salmebok i 2013, vart også den siste salmen med «synd» som oppslagsord borte. Garborgs klage i Læraren om at vi går og vabbar i denne syndi, har tapt sin aktualitet. Ordet har etter kvart falle ut av religiøs språkbruk, nedtyngd som det er av forbod og adiaforon-diskusjonar (det som er korkje vondt eller godt). I mi tenåringstid kunne det framleis koma ut ei rettleiingsbok for ungdom med tittelen «Er det synd å…?», men det var eit siste syndesukk. Snart tok ordet nye vegar og dukka opp som reklame for erotisk freistingar; synda slo seg saman med reklamen. Derifrå gjekk ordet til oppskriftsbøkene: søtt og syndig. Freistaren sit i karbohydrata.
Men då synda vart sukkerspinn, miste vi det gode språket for det vonde. Politiske massemordarar og hatspreiarar i terrorgrupper og kommentarfelt kan ikkje forklarast med for mykje sukker, og også dei psykologiske forklaringane kjem til kort i møte med den kaldaste vondskapen. Kanskje skal vi sjå kva ordet tyder hos Blix.
Det første som slår ein, er den totale frikoplinga frå livsstil og syndige gjerningar. Det handlar verken om hor eller om helgedagsbrot. Det handlar om ei tolking av den menneskelege grunnsituasjonen. Gjennom eit gåtefullt fall – i synd, i urtida, – har vi blitt skilde frå opphavet. Det er ein augustinsk klang i Blix’ syndesalme: Hjarta er skapt til Gud og finn ikkje ro før det finn Gud. Det er grunntydinga. Difor er synda syskenord med sorga; det ligg eit sakn i det. Hjarta er sjukt og sårt heilt til det skjønar dette, skriv Blix. Men det kristne mysteriet er at Kristus kom oss i møte, og difor kan vi snu synda til tru. Her kling ein annan kristen filosof med, Kierkegaard, som seier at det motsette av synd ikkje er dygd, men tru. Alle listene over syndefulle handlingar blir kasta til side i dette perspektivet; synda er mangel på tru. Og trua er retta mot Gud og ikkje våre eigne dygder.
Men Blix er ingen herlegdomsteolog eller positiv sjølvhjelpsforfattar, og han triksar ikkje sorga bort. Syndarar er vi alle, også den som trur. Ein lever i spenn mellom tru og synd, og difor må ein sjå realistisk på livet: «Harm og hugnad skiftast åt/ Gleda blandast tidt med gråt/ Men igjenom skyer grå/ Kann eg Jesu åsyn sjå.»
Det er ikkje sikkert det er von for ordet «synd»; det har vore for lenge ute i verda og skitna seg til, for å seia det med pietistisk sjargong. Men det er framleis verdt å sjå korleis Blix brukar det, og så langt er det kanskje ikkje frå dette ordet til det filosofiske ordet «fallibilitet»: innsikt i at vi alltid står i fare for å ta feil, og gjera feil. I tillegg har Blix bokstavrimet på si side.
Jan Inge Sørbø
Jan Inge Sørbø er professor ved
Høgskulen i Volda.
Synd og sorg er syskinord,
Fylgjast jamnan her på jord.
Synd frå Gud oss heve skilt.
Difor lid vårt hjarta ilt;
Hjarta som åt Gud er skapt,
Syrgjer når det Gud hev tapt.
So er hjarta sjukt og sårt
Til med sjå den sanning klårt:
Synd til all vår sott er rot,
Men i Krist er helsebot;
Og med syndesorg og tru
Um frå synd til Gud me snu.
Hjarta då i Jesus Krist
Finner freden som var mist,
Fred som yvergjeng alt vit,
Gjev vårt liv ein annan lit;
Fred som stiller all vår trong,
Løyser sorgi upp i song.
Vel eg enn ein syndar er,
Difor stend og sorgi nær;
Harm og hugnad skiftast åt,
Gleda blandast tidt med gråt:
Men igjenom skyer grå,
Kann eg Jesu åsyn sjå.
Versjonen av «Synd og sorg er syskinord» er henta frå Nynorsk Salmebok 1949.
Fleire artiklar
Marianne Nielsen i hovudrolla som Winnie. Gerald Pettersen spelar Willie.
Foto: Sebastian Dalseide
Beckett-klassikar av godt merke
Glade dager byr på ein strålande skodespelarprestasjon av Marianne Nielsen.
Ingrid Storholmen har teke utgangspunkt i eit stort datamateriale om folkehelsa i Nord-Trøndelag.
Foto: Merete Haseth
Våren over mannalivet
Ingrid Storholmen gjer tørre helsedata om til levande liv i Bloddråpetall.
Takumi (Hitoshi Omika) og dottera Hana (Ryo Nishikawa) lever eit roleg liv på bygda, som no kan få ein «glampingplass».
Foto: Another World Entertainment
Djevelen i detaljane
By mot land er eit sentralt tema i endå ein framifrå film av Ryusuke Hamaguchi.
Finaste finnbiffen med grøne erter, potet og tyting.
Foto: Dagfinn Nordbø
Finaste finnbiffen
«Seier eg at eg skal invitere på finnbiff, blir folk berre glade. Dei veit at dei skal få smake noko av det beste landet vårt har å by på av ingrediensar, med reinkjøt som helten.»
KrF-leiar Dag Inge Ulstein får ikkje Stortinget med seg på å endre retningslinjene for kjønnsundervisning i skulen.
Thomas Fure / NTB
Utfordrar kjønnsundervisninga
Norske skulebøker kan gjere elevar usikre på kva kjønn dei har, meiner KrF-leiar Dag Inge Ulstein.