JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

HistorieFeature

Ljos over grav

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Frå sommarhuset ved Slependen på sølvbryllupsdagen til Emma Alvilde Marie og Elias Blix 19. juli 1896. Fremst frå venstre: Ivar, Ragnvald, Borghild, Helge. Bak: Einar, Hans, Marie.

Frå sommarhuset ved Slependen på sølvbryllupsdagen til Emma Alvilde Marie og Elias Blix 19. juli 1896. Fremst frå venstre: Ivar, Ragnvald, Borghild, Helge. Bak: Einar, Hans, Marie.

Foto via www.eliasblix.no

Frå sommarhuset ved Slependen på sølvbryllupsdagen til Emma Alvilde Marie og Elias Blix 19. juli 1896. Fremst frå venstre: Ivar, Ragnvald, Borghild, Helge. Bak: Einar, Hans, Marie.

Frå sommarhuset ved Slependen på sølvbryllupsdagen til Emma Alvilde Marie og Elias Blix 19. juli 1896. Fremst frå venstre: Ivar, Ragnvald, Borghild, Helge. Bak: Einar, Hans, Marie.

Foto via www.eliasblix.no

4589
20190816

150 år med norsk kyrkjesong

Elias Blix

I år er det 150 år sidan Elias Blix gav ut det vesle heftet Nokre Salmar. Gamle og nye (1869), den aller fyrste salmeboka på norsk. Dag og Tid markerer dette kulturspråklege vasskiljet med ein serie artiklar om Blix.

Del 6

4589
20190816

150 år med norsk kyrkjesong

Elias Blix

I år er det 150 år sidan Elias Blix gav ut det vesle heftet Nokre Salmar. Gamle og nye (1869), den aller fyrste salmeboka på norsk. Dag og Tid markerer dette kulturspråklege vasskiljet med ein serie artiklar om Blix.

Del 6

All mogleg metaforikk og symbolikk omkring lyset har hatt mykje å seie i kristen idéhistorie – og i vesterlandsk oppleving av kunnskap. Så fundamental er lysmetaforikken at sjølve orienteringspunktet for overgangen til det moderne, opplysningstida, fekk namnet sitt.

Ein grunntanke for pietistane var jo at all sanning, all opplysning, er av Gud. Slik oppstod tanken om at alle må få lære ikkje berre om trua, men om alt som er sant. Blix gjer då i 1890, etter å ha vore ansvarleg, som statsråd, for undervisninga i landet, heller ikkje skil på folk: Alle kan oppleve gleda over frigjeringa, og mørkret har inga makt.

I mellomaldersk (thomistisk) filosofi stod jorda og lyset imot kvarandre. Det jordiske avgrensar oss – eit tema vi òg møter i barokkdiktinga, verdsleg som religiøs. I nyare tid har visse teologar og filosofar lese arvesyndstanken på nettopp dette viset: at synda bur i dei menneskelege, jordiske institusjonane, og at alle menneske har medansvar for å rette opp det som før har vore gjort feil. Romarbrevet får med eit slikt utgangspunkt ein stoisk, manande klang: Fri deg og andre frå det vonde folk før har skapt.

I denne påskesalmen er vi alt frisette, også frå dødsangsten. Det er ikkje berre den tomme grava i Jerusalem det lyser av; det er lys over kvar grav, våre eigne graver. Same kor finn kjeldene til synda, eller det å ikkje makte å leve som eit menneske skulle eller ordne opp i alt som skulle vore ordna, er det ikkje øydeleggjande, og det skal ikkje hindre gleda, for «ljoset og livet for alle mann, strålande opp med vår Frelsar rann», og «syndi er sona og såret grødt, livet av daude er atter født».

Hjå Blix vert lyset – anten vi skal tenkje på det som visdom og oppklåring, eller som von og frelse – forsona med jorda. I jordemørkret, løynt for oss, kjem nytt liv til. Livstreet frå Eden veks på nytt, gravene våre, vitnemåla om at vi var her til, er òg vitnemål om livssyklusen. Lyset over grava minner om at skadar (tjon) vi vert utsette for i livet, er borte. «Alle som levande på deg tru, døyande skal i ditt ljos bu»: Blix kjende vel knapt til gnostisismen, men dette biletet, at vi vert del av lyset i og med at vi døyr, seier ikkje at vi skal lengte etter døden, slik barokkens salmediktarar sukka. Men vi skal heller ikkje frykte.

Det kling eit mystisk tema her, kopla til openberringa. I renessansen tala ein om «naturens lys», dette at naturen ber på djupe løyndommar som viser oss ævelege sanningar. Tilsvarande innsikt er på Blix-manér å finne i tilforlatelege, naturlege observasjonar: Lyset glitrar i havet, ser vi når vi reiser på det, og på same viset er grava vår i lyset del av grogrunnen for livstreet.

Sidan eg sjølv aldri – sidan barndommen – har fått meg til å tru på ei personleg lekamleg oppstode, er eg takksam for «Ljos over grav». Just ved å peike på det eine uunngåelege for oss alle, hyllar Blix livsyklusane og minner kvar og ein av oss om at vi tek del i den ævelege atterkoma.

Bjørn Kvalsvik Nicolaysen

Bjørn Kvalsvik Nicolaysen er professor i lesevitskap ved Universitetet i Stavanger og fast skribent i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

All mogleg metaforikk og symbolikk omkring lyset har hatt mykje å seie i kristen idéhistorie – og i vesterlandsk oppleving av kunnskap. Så fundamental er lysmetaforikken at sjølve orienteringspunktet for overgangen til det moderne, opplysningstida, fekk namnet sitt.

Ein grunntanke for pietistane var jo at all sanning, all opplysning, er av Gud. Slik oppstod tanken om at alle må få lære ikkje berre om trua, men om alt som er sant. Blix gjer då i 1890, etter å ha vore ansvarleg, som statsråd, for undervisninga i landet, heller ikkje skil på folk: Alle kan oppleve gleda over frigjeringa, og mørkret har inga makt.

I mellomaldersk (thomistisk) filosofi stod jorda og lyset imot kvarandre. Det jordiske avgrensar oss – eit tema vi òg møter i barokkdiktinga, verdsleg som religiøs. I nyare tid har visse teologar og filosofar lese arvesyndstanken på nettopp dette viset: at synda bur i dei menneskelege, jordiske institusjonane, og at alle menneske har medansvar for å rette opp det som før har vore gjort feil. Romarbrevet får med eit slikt utgangspunkt ein stoisk, manande klang: Fri deg og andre frå det vonde folk før har skapt.

I denne påskesalmen er vi alt frisette, også frå dødsangsten. Det er ikkje berre den tomme grava i Jerusalem det lyser av; det er lys over kvar grav, våre eigne graver. Same kor finn kjeldene til synda, eller det å ikkje makte å leve som eit menneske skulle eller ordne opp i alt som skulle vore ordna, er det ikkje øydeleggjande, og det skal ikkje hindre gleda, for «ljoset og livet for alle mann, strålande opp med vår Frelsar rann», og «syndi er sona og såret grødt, livet av daude er atter født».

Hjå Blix vert lyset – anten vi skal tenkje på det som visdom og oppklåring, eller som von og frelse – forsona med jorda. I jordemørkret, løynt for oss, kjem nytt liv til. Livstreet frå Eden veks på nytt, gravene våre, vitnemåla om at vi var her til, er òg vitnemål om livssyklusen. Lyset over grava minner om at skadar (tjon) vi vert utsette for i livet, er borte. «Alle som levande på deg tru, døyande skal i ditt ljos bu»: Blix kjende vel knapt til gnostisismen, men dette biletet, at vi vert del av lyset i og med at vi døyr, seier ikkje at vi skal lengte etter døden, slik barokkens salmediktarar sukka. Men vi skal heller ikkje frykte.

Det kling eit mystisk tema her, kopla til openberringa. I renessansen tala ein om «naturens lys», dette at naturen ber på djupe løyndommar som viser oss ævelege sanningar. Tilsvarande innsikt er på Blix-manér å finne i tilforlatelege, naturlege observasjonar: Lyset glitrar i havet, ser vi når vi reiser på det, og på same viset er grava vår i lyset del av grogrunnen for livstreet.

Sidan eg sjølv aldri – sidan barndommen – har fått meg til å tru på ei personleg lekamleg oppstode, er eg takksam for «Ljos over grav». Just ved å peike på det eine uunngåelege for oss alle, hyllar Blix livsyklusane og minner kvar og ein av oss om at vi tek del i den ævelege atterkoma.

Bjørn Kvalsvik Nicolaysen

Bjørn Kvalsvik Nicolaysen er professor i lesevitskap ved Universitetet i Stavanger og fast skribent i Dag og Tid.

Ljos yver grav, som livsvoni gav,

Rann med Guds Son ifrå daude.

Solrenning klår som den venaste vår

Steig yver gravstader aude.

Ljoset og livet for alle mann

Strålande upp med vår Frelsar rann.

Engelen kvad yver daudstille stad:

Krist er med siger uppstanden!

Sigrande vel yver ormen frå hel.

Bøtte han brotet og skaden.

Syndi er sona og såret grødt.

Livet av daude er atter født.

Kristus stod upp som det livstre i knupp

Som i all æva skal bløma.

Skapande liv han alt drepande driv,

Dauden for honom må røma.

So ved det livstre til Herrens pris

Ein gong me livnar i paradis.

Menneskeson, du til livande von

Ved dei uppreising oss fødde!

Liv gjennom grav ved din daude du gav,

Då fyre brøder du blødde.

Alle som livande på deg tru,

Døyande skal i ditt ljos få bu.

Trøyst i vår trong som ein sumar med song

Ut frå din gravstad lat lysa!

Ævelivs von gjenom trengsla og tjon

Lat dine truande hysa!

So me alt her uti daudens land

Smaka den sæla du til oss vann!

Ljos yver grav, fall som solskinn på hav,

Når me frå verdi skal fara!

Lys oss i land til den livsæle strand,

Fram til det liv som skal vara.

So me ved ljoset frå påskedag

Sæle kann liva i englelag!

Denne versjonen er henta frå 1949-utgåva av Nynorsk Salmebok.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Juliette (Izïa Higelin) dreg til heimbyen for å besøke familien. Det viser seg at faren ikkje klarer å uttrykkje kjenslene sine, mora har blitt meir eksentrisk enn nokon gong, systera er i ei midtlivskrise, og bestemora har hamna på aldersheim.

Juliette (Izïa Higelin) dreg til heimbyen for å besøke familien. Det viser seg at faren ikkje klarer å uttrykkje kjenslene sine, mora har blitt meir eksentrisk enn nokon gong, systera er i ei midtlivskrise, og bestemora har hamna på aldersheim.

Foto: Arthaus

FilmMeldingar

Vår Juliette har overraskande tyngde til å vera pakka inn så lett

Brit Aksnes
Juliette (Izïa Higelin) dreg til heimbyen for å besøke familien. Det viser seg at faren ikkje klarer å uttrykkje kjenslene sine, mora har blitt meir eksentrisk enn nokon gong, systera er i ei midtlivskrise, og bestemora har hamna på aldersheim.

Juliette (Izïa Higelin) dreg til heimbyen for å besøke familien. Det viser seg at faren ikkje klarer å uttrykkje kjenslene sine, mora har blitt meir eksentrisk enn nokon gong, systera er i ei midtlivskrise, og bestemora har hamna på aldersheim.

Foto: Arthaus

FilmMeldingar

Vår Juliette har overraskande tyngde til å vera pakka inn så lett

Brit Aksnes
Ivo de Figueiredo.

Ivo de Figueiredo.

Foto: Agnete Brun

BokMeldingar

Få kjenner Munch betre

Ivo de Figueiredos tobindsbiografi om Edvard Munch er nyansert og underhaldande.

Henrik Martin Dahlsbakken
Ivo de Figueiredo.

Ivo de Figueiredo.

Foto: Agnete Brun

BokMeldingar

Få kjenner Munch betre

Ivo de Figueiredos tobindsbiografi om Edvard Munch er nyansert og underhaldande.

Henrik Martin Dahlsbakken

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis