Tre tilrådingar frå The Greatest Film of All Time ...
... i tillegg til favorittfilmen min, Billy Wilders Sunset Blvd. frå 1950 (78.-plass), som eg alltid vil tilrå fyrst.
Den franske filmregissøren Jacques Tati skøyar med fotografen under ein pressekonferanse på Londons Savoy Hotel i 1968.
Foto: LAURENCE HARRIS / Ap / NTB
Playtime av Jacques Tati (1907–1982) (1967, 23.-plass)
Tati er Frankrikes svar på Leif Juster, Mr. Bean og Charlie Chaplin. Han skreiv fleire manus sjølv og spela hovudpersonen Monsieur Hulot, ein lang, velkledd mann med hatt og pipe, som går rundt som eit stillfare spørsmålsteikn i den stiliserte, moderne verda, støtt med eit forbausa «Kva i alle dagar?»-drag over seg. Filmen har den morosamaste restaurantscena eg har sett nokosinne, og det er ikkje få.
Ordet av Carl Theodor Dreyer (1889–1968) (1955, 48.-plass)
Det er dystert, og det går langsamt. Familien Borgen er den høgt respekterte prestefamilien i byen, men eine sonen i huset er vorten sinnssjuk. Han meiner han er Messias, og kjem med spådommar om kva som skal skje. Dette er ikkje i tråd med familiens tru og verdiar. Sjukdom, død og religiøs strid fylgjer. Bileta er reine og kontrastane mellom lys og skugge høge. Eg trur neppe serien Riket av Lars von Trier hadde vorte som han vart utan Ordet.
Shoah av Claude Lanzmann
(1925–2018) (1985, 27.-plass)
Shoah er hebraisk for holocaust. Me møter togføraren som dagleg leverte nye puljar med jødar til siste stopp, frisøren som så raskt og høfleg som råd klipte håret av kvinner i gasskammeret, og fangane som hadde i oppgåve å brenna lik i krematoriet. Shoah er blotta for stemningsskapande lydspor, arkivfoto eller andre effektar som skal fortelja oss kva me skal føla. Dette gjer filmen sterk.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Playtime av Jacques Tati (1907–1982) (1967, 23.-plass)
Tati er Frankrikes svar på Leif Juster, Mr. Bean og Charlie Chaplin. Han skreiv fleire manus sjølv og spela hovudpersonen Monsieur Hulot, ein lang, velkledd mann med hatt og pipe, som går rundt som eit stillfare spørsmålsteikn i den stiliserte, moderne verda, støtt med eit forbausa «Kva i alle dagar?»-drag over seg. Filmen har den morosamaste restaurantscena eg har sett nokosinne, og det er ikkje få.
Ordet av Carl Theodor Dreyer (1889–1968) (1955, 48.-plass)
Det er dystert, og det går langsamt. Familien Borgen er den høgt respekterte prestefamilien i byen, men eine sonen i huset er vorten sinnssjuk. Han meiner han er Messias, og kjem med spådommar om kva som skal skje. Dette er ikkje i tråd med familiens tru og verdiar. Sjukdom, død og religiøs strid fylgjer. Bileta er reine og kontrastane mellom lys og skugge høge. Eg trur neppe serien Riket av Lars von Trier hadde vorte som han vart utan Ordet.
Shoah av Claude Lanzmann
(1925–2018) (1985, 27.-plass)
Shoah er hebraisk for holocaust. Me møter togføraren som dagleg leverte nye puljar med jødar til siste stopp, frisøren som så raskt og høfleg som råd klipte håret av kvinner i gasskammeret, og fangane som hadde i oppgåve å brenna lik i krematoriet. Shoah er blotta for stemningsskapande lydspor, arkivfoto eller andre effektar som skal fortelja oss kva me skal føla. Dette gjer filmen sterk.
Fleire artiklar
Familien Nerdrum ved garden i Stavern.
Foto: Agnete Brun / NRK
Ikkje alt er politikk
Politiseringa av Nerdrum-familien er påfallande i lys av kor upolitisk Nerdrum eigentleg er.
Torje Hommedal Knausgård tek mastergrad i fransk ved Universitetet i Oslo. Lea Marie Krona gjer det same i tysk. Dei har få å sitje i kollokviegruppe med.
Foto: Sigurd Arnekleiv Bækkelund
Framandspråka forsvinn
Tilgangen på framandspråk er større enn nokon gong. Likevel er det stadig færre som vil studere dei.
Teikning: May Linn Clement
Forgard i nord
Kan USA kome til å ta over Grønland med makt?
Rune Slagstad på veg inn til Finansdepartementet i november i fjor.
Foto: Dag og Tid
Fylgjene av konkurransestaten
Rune Slagstad syner korleis venstresida lenge har gløymt røtene og prinsippa sine. Der andre held seg til vande spor, gjenetablerer han vona om at vi kan finne ut av kva som er viktigast å diskutere.
Jean-Marie Le Pen døydde 7. januar, 96 år gamal.
Foto: Stephane Mahe / Reuters / NTB
Ein politisk krigar har falle
Jean-Marie Le Pen (1928–2025) vart ein nybrotsmann for all høgrepopulisme i dag.