Mikromobilitet
Utsikt frå Fløyen. Med litiumbatteri og ny motorteknologi er problemet med topografi løyst. Ein kan sykla overalt utan å anstrenga seg.
Les også
Chesley Sullenberger, pilot for US Airways Flight 1549, som landa på Hudsonelva 15. januar 2009, var med 40 års fartstid som flygar blitt ekspert. Ekspertar er ikkje lenger avhengige av reglar, men forstår situasjonen intuitivt.
Foto: Jason DeCrow / AP / NTB
Teknisk ekspertise
Les også
Professor Alexander Fleming oppdaga kva effekt muggsoppen Penicillin notatum hadde på bakteriar. Her på laboratoriet ved St. Mary’s Hospital i London i 1943, der han arbeidde med å etablere syntetisk produksjon av antibiotika, som verdskrigen skapte ein umettande marknad for.
Foto: Wikimedia Commons
Antibiotika
Les også
Bioingeniør Christine Morken og maskina Cobas 8100, som måler PSA ved hjelp av elektrokjemiluminescens.
Mål alt som lèt seg måla
Les også
Chesley Sullenberger, pilot for US Airways Flight 1549, som landa på Hudsonelva 15. januar 2009, var med 40 års fartstid som flygar blitt ekspert. Ekspertar er ikkje lenger avhengige av reglar, men forstår situasjonen intuitivt.
Foto: Jason DeCrow / AP / NTB
Teknisk ekspertise
Les også
Professor Alexander Fleming oppdaga kva effekt muggsoppen Penicillin notatum hadde på bakteriar. Her på laboratoriet ved St. Mary’s Hospital i London i 1943, der han arbeidde med å etablere syntetisk produksjon av antibiotika, som verdskrigen skapte ein umettande marknad for.
Foto: Wikimedia Commons
Antibiotika
Les også
Bioingeniør Christine Morken og maskina Cobas 8100, som måler PSA ved hjelp av elektrokjemiluminescens.
Mål alt som lèt seg måla
Eg ser ut over Bergen frå Rundemanen. Eg har elsykla til 569 moh. utan å verta sveitt. I siste bakken vart eg forbikøyrd av ei dame på elsparkesykkel og ein far med to ungar i ein kasse på elsykkelen sin. Med ny teknologi er gravitasjonen oppheva, og terrenget er vorte flatt.
Eg set meg ned i graset og les byrådet i Bergens handlingsplan for sykkelsatsing. Eit strålande dokument med konkrete og gode planer. Lat oss vona at det vert omsett i handling, sjølv om politikarane truleg får budsjettsjokk når dei oppdagar at sykkelvegar er om lag like dyre som andre vegar.
Planen nemner knapt elsyklar og har ikkje eitt ord om elsparkesyklar som har revolusjonert måten ein ferdast på på korte strekningar.
Det er vanskeleg å planleggja, særleg framtida. Salige John Lennon sa det så viseleg: «Life is what happens to you while you’re busy making other plans». Så vart han skoten.
Den teknologiske utviklinga går no så fort at det nærast er uråd å planleggja. Eg hugsar godt ein konferanse om intelligent transport som eg deltok på i 2015. Der la ein store planar om å fylla vegbanen med kablar, slik at ein kunne få køyretøy til å verta sjølvkøyrande. Det ville kosta meir enn skjorta, og no, sju år etter, klarar køyretøya seg på eiga hand.
Det som manglar fullstendig i byrådets handlingsplan for sykkelsatsing, er stemmene frå dei som skal bruka herlegdomen. Byrådet hevdar å ha sendt ut eit spørjeskjema, men eg ser ikkje resultata nokon stad.
Eg tok eit standpunkt ein vinterdag i 1978. Eg kubba min siste røyk framfor gymnaset og gjekk ned i Skostredet. Der kjøpte eg ein racersykkel, og eg har ikkje sett meg tilbake. Eg starta ei folkerørsle som har vakse seg enorm og ikkje er til å stoppa. Då elsykkelen kom, kalla me det juks, og elsparkesykkel vert sett på som eit samfunnsproblem.
Kva er det byrådet har gløymt i planen sin? Dei tek ikkje innover seg at framveksten av elsyklar og elsparkesyklar fullstendig endrar spelereglane. Bergen er plaga av topografi. Men topografien har ny teknologi fjerna effekten av, og ein kan dermed planleggja sykkelvegar overalt.
I Bergen har me ei fin låneordning for syklar. Det er berre eitt problem: Syklane er ikkje elektriske. Dersom dei hadde vorte bytte ut med elsyklar, hadde aksjonsradiusen vorte mykje større. I tillegg ville elsparkesyklane som ligg og flyt overalt, fått ein verdig konkurrent.
Det er ikkje til å koma forbi at elsparkesyklar er farlege i urette hender. Rett nok er elsparkesyklar som skapte for å brukast saman med kollektivtrafikk, men då må ein planleggja gode sykkelvegar frå kollektivknutepunkta. For oss som har budd ei stund i Bergen, er ikkje regn og sludd noko nytt. Det står ikkje eitt ord om å byggja tak over sykkelvegane.
På Gardermoen har dei tak mellom flyplassen og det næraste hotellet eit steinkast unna, og der regnar det jo sjeldan. Rett nok er me så heldige å få verdas lengste oppvarma sykkeltunnel på tre kilometer, men det er berre ei følgje av bybana og kjem ikkje av medveten politikk.
Så er det alle dei plagsame tjuveria. Ikkje eitt ord i handlingsplanen. Slik det er no, tør ikkje eg setja frå meg den nye sykkelen min på gateplan i Bergen. Heldigvis kan eg med ny teknologi snart setja han frå meg ulåst med alarm på mobilen, GPS-sporing, bilete av tjuven og fjernstyrt sperring av all funksjonalitet.
Det får vera nok sure oppstøytar. Lat oss sjå på den gilde planen frå utvalet som var nøye utvalt. Målet er at 10 prosent av innbyggjarane skal sykla innan 2030. I den nye strategien går ein vekk frå skiljet mellom hovudruter og bydelsruter. Ein legg opp til å byggja innanfrå og ut både i sentrum og i bydelssentruma for å få flest mogleg til å velja sykkel. Sykkelnettet skal også prioriterast i all utbygging. Det er fantastisk musikk i øyra til ein som har sykla med livet som innsats i meir enn 40 år.
Då eg såg planen fyrste gong, fekk eg sjokk. Det såg ut som om dei hadde planlagt sykkelveg rett gjennom hagen min i Fyllingsdalen. Det viste seg ved nærare ettersyn å vera feil, men eg har fått sykkelsti rett utanfor gatedøra, som kan ta meg kor som helst i Bergen.
Som ein ser av figur 1, skal alle sykkelvegane me har i dag, knytast saman. I tillegg vil me få ei rekkje nye som vil gjera det lettare å ta seg frå A til B. Den stipla linja i det høgre kartet er den tre kilometer lange tunnelen som knyter forstaden Fyllingsdalen saman med Bergen sentrum på saumlaust vis. Til og med Arna har dei tenkt på. Det skal verta gratis å ta med seg sykkel på toget til Arna, og der skal ein også byggja lokalt sykkelnett. Det er berre éin ting dei har gløymt å teikna inn på kartet: alle dei flotte turvegane ein kan sykle.
No har dei som styrer, subsidiert elbilar i meir enn ti år. Kanskje det er på tide å ta den nye røynda innover seg? Det er ei teknologisk banebrytande endring på gang. Mikromobilitet er framtida. Kva med å subsidiera elsyklar i staden for elbilar? Det ville kosta staten vesentleg mindre, og miljø- og helsevinsten vil verta mykje større. Kanskje skulle kommunen berre sørgja for at det stod elsyklar overalt til fri disposisjon? At den nye teknologien gjer det mogleg, har jo utleige av elsparkesyklar vist.
Framtida vil verta ein fest. Eg kan sykla heimanfrå til jarnbanen og ta sykkelen med meg på toget for ein billeg penge. Frå Oslo S kan eg så trø utan slit på gilde stiar til hytta mi ved Sognsvann. Ein kan verta miljøaktivist av mindre.
Per Thorvaldsen
per.eilif.thorvaldsen@hvl.no>
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Eg ser ut over Bergen frå Rundemanen. Eg har elsykla til 569 moh. utan å verta sveitt. I siste bakken vart eg forbikøyrd av ei dame på elsparkesykkel og ein far med to ungar i ein kasse på elsykkelen sin. Med ny teknologi er gravitasjonen oppheva, og terrenget er vorte flatt.
Eg set meg ned i graset og les byrådet i Bergens handlingsplan for sykkelsatsing. Eit strålande dokument med konkrete og gode planer. Lat oss vona at det vert omsett i handling, sjølv om politikarane truleg får budsjettsjokk når dei oppdagar at sykkelvegar er om lag like dyre som andre vegar.
Planen nemner knapt elsyklar og har ikkje eitt ord om elsparkesyklar som har revolusjonert måten ein ferdast på på korte strekningar.
Det er vanskeleg å planleggja, særleg framtida. Salige John Lennon sa det så viseleg: «Life is what happens to you while you’re busy making other plans». Så vart han skoten.
Den teknologiske utviklinga går no så fort at det nærast er uråd å planleggja. Eg hugsar godt ein konferanse om intelligent transport som eg deltok på i 2015. Der la ein store planar om å fylla vegbanen med kablar, slik at ein kunne få køyretøy til å verta sjølvkøyrande. Det ville kosta meir enn skjorta, og no, sju år etter, klarar køyretøya seg på eiga hand.
Det som manglar fullstendig i byrådets handlingsplan for sykkelsatsing, er stemmene frå dei som skal bruka herlegdomen. Byrådet hevdar å ha sendt ut eit spørjeskjema, men eg ser ikkje resultata nokon stad.
Eg tok eit standpunkt ein vinterdag i 1978. Eg kubba min siste røyk framfor gymnaset og gjekk ned i Skostredet. Der kjøpte eg ein racersykkel, og eg har ikkje sett meg tilbake. Eg starta ei folkerørsle som har vakse seg enorm og ikkje er til å stoppa. Då elsykkelen kom, kalla me det juks, og elsparkesykkel vert sett på som eit samfunnsproblem.
Kva er det byrådet har gløymt i planen sin? Dei tek ikkje innover seg at framveksten av elsyklar og elsparkesyklar fullstendig endrar spelereglane. Bergen er plaga av topografi. Men topografien har ny teknologi fjerna effekten av, og ein kan dermed planleggja sykkelvegar overalt.
I Bergen har me ei fin låneordning for syklar. Det er berre eitt problem: Syklane er ikkje elektriske. Dersom dei hadde vorte bytte ut med elsyklar, hadde aksjonsradiusen vorte mykje større. I tillegg ville elsparkesyklane som ligg og flyt overalt, fått ein verdig konkurrent.
Det er ikkje til å koma forbi at elsparkesyklar er farlege i urette hender. Rett nok er elsparkesyklar som skapte for å brukast saman med kollektivtrafikk, men då må ein planleggja gode sykkelvegar frå kollektivknutepunkta. For oss som har budd ei stund i Bergen, er ikkje regn og sludd noko nytt. Det står ikkje eitt ord om å byggja tak over sykkelvegane.
På Gardermoen har dei tak mellom flyplassen og det næraste hotellet eit steinkast unna, og der regnar det jo sjeldan. Rett nok er me så heldige å få verdas lengste oppvarma sykkeltunnel på tre kilometer, men det er berre ei følgje av bybana og kjem ikkje av medveten politikk.
Så er det alle dei plagsame tjuveria. Ikkje eitt ord i handlingsplanen. Slik det er no, tør ikkje eg setja frå meg den nye sykkelen min på gateplan i Bergen. Heldigvis kan eg med ny teknologi snart setja han frå meg ulåst med alarm på mobilen, GPS-sporing, bilete av tjuven og fjernstyrt sperring av all funksjonalitet.
Det får vera nok sure oppstøytar. Lat oss sjå på den gilde planen frå utvalet som var nøye utvalt. Målet er at 10 prosent av innbyggjarane skal sykla innan 2030. I den nye strategien går ein vekk frå skiljet mellom hovudruter og bydelsruter. Ein legg opp til å byggja innanfrå og ut både i sentrum og i bydelssentruma for å få flest mogleg til å velja sykkel. Sykkelnettet skal også prioriterast i all utbygging. Det er fantastisk musikk i øyra til ein som har sykla med livet som innsats i meir enn 40 år.
Då eg såg planen fyrste gong, fekk eg sjokk. Det såg ut som om dei hadde planlagt sykkelveg rett gjennom hagen min i Fyllingsdalen. Det viste seg ved nærare ettersyn å vera feil, men eg har fått sykkelsti rett utanfor gatedøra, som kan ta meg kor som helst i Bergen.
Som ein ser av figur 1, skal alle sykkelvegane me har i dag, knytast saman. I tillegg vil me få ei rekkje nye som vil gjera det lettare å ta seg frå A til B. Den stipla linja i det høgre kartet er den tre kilometer lange tunnelen som knyter forstaden Fyllingsdalen saman med Bergen sentrum på saumlaust vis. Til og med Arna har dei tenkt på. Det skal verta gratis å ta med seg sykkel på toget til Arna, og der skal ein også byggja lokalt sykkelnett. Det er berre éin ting dei har gløymt å teikna inn på kartet: alle dei flotte turvegane ein kan sykle.
No har dei som styrer, subsidiert elbilar i meir enn ti år. Kanskje det er på tide å ta den nye røynda innover seg? Det er ei teknologisk banebrytande endring på gang. Mikromobilitet er framtida. Kva med å subsidiera elsyklar i staden for elbilar? Det ville kosta staten vesentleg mindre, og miljø- og helsevinsten vil verta mykje større. Kanskje skulle kommunen berre sørgja for at det stod elsyklar overalt til fri disposisjon? At den nye teknologien gjer det mogleg, har jo utleige av elsparkesyklar vist.
Framtida vil verta ein fest. Eg kan sykla heimanfrå til jarnbanen og ta sykkelen med meg på toget for ein billeg penge. Frå Oslo S kan eg så trø utan slit på gilde stiar til hytta mi ved Sognsvann. Ein kan verta miljøaktivist av mindre.
Per Thorvaldsen
per.eilif.thorvaldsen@hvl.no>
Kva med å subsidiera elsyklar
i staden for elbilar?
Les også
Chesley Sullenberger, pilot for US Airways Flight 1549, som landa på Hudsonelva 15. januar 2009, var med 40 års fartstid som flygar blitt ekspert. Ekspertar er ikkje lenger avhengige av reglar, men forstår situasjonen intuitivt.
Foto: Jason DeCrow / AP / NTB
Teknisk ekspertise
Les også
Professor Alexander Fleming oppdaga kva effekt muggsoppen Penicillin notatum hadde på bakteriar. Her på laboratoriet ved St. Mary’s Hospital i London i 1943, der han arbeidde med å etablere syntetisk produksjon av antibiotika, som verdskrigen skapte ein umettande marknad for.
Foto: Wikimedia Commons
Antibiotika
Les også
Bioingeniør Christine Morken og maskina Cobas 8100, som måler PSA ved hjelp av elektrokjemiluminescens.
Mål alt som lèt seg måla
Fleire artiklar
Teikning: May Linn Clement
Krigen er ei ufatteleg ulukke for Ukraina. Men også for Russland er det som skjer, ein katastrofe.
Tusen dagar med russisk katastrofe
KrF-leiar Dag Inge Ulstein får ikkje Stortinget med seg på å endre retningslinjene for kjønnsundervisning i skulen.
Thomas Fure / NTB
Utfordrar kjønnsundervisninga
Norske skulebøker kan gjere elevar usikre på kva kjønn dei har, meiner KrF-leiar Dag Inge Ulstein.
Jens Stoltenberg gjekk av som generalsekretær i Nato 1. oktober. No skal han leie styringsgruppa for Bilderberg-møta.
Foto: Thomas Fure / NTB
Jens Stoltenberg blir partyfiksar for Bilderberg-møta, ein institusjon meir i utakt med samtida enn nokon gong.
Den rumenske forfattaren Mircea Cartarescu har skrive både skjønnlitteratur, lyrikk og litterære essay.
Foto: Solum Bokvennen
Mircea Cărtărescu kastar eit fortrolla lys over barndommen i Melankolien
Taiwanarar feirar nasjonaldagen 10. oktober framfor presidentbygget i Taipei.
Foto: Chiang Ying-ying / AP / NTB
Illusjonen om «eitt Kina»
Kina gjer krav på Taiwan, og Noreg anerkjenner ikkje Taiwan som sjølvstendig stat. Men kor sterkt står argumenta for at Taiwan er ein del av Kina?