JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Klok_Innsida

Norske matskattar – 14: svele

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
2388
20180413
2388
20180413

Turen er komen til svela i vår ikkje-statleg-subsidierte serie om norske matskattar. Svela er sentral i kystkulturen på Vestlandet, sjølv om ein naturlegvis finn svela både sør for og nord for svelebeltet, som er det geografiske ferjetette området frå om lag nord i Hordaland til nord i Møre og Romsdal. Sveler dukkar òg opp sporadisk på andre ferjestrekningar, utan at svelekulturen av den grunn slår rot på land.

Svelehistorikarar påstår at denne norske forma for pannekake eller lapp, som òg er eit namn mykje brukt på den same godbiten, dukka opp for fullt i moderne tid tidleg i 1970-åra, då entusiastar blant dei tilsette i ferjeselskapet Fjord1 byrja å steika sveler om bord på ferjene i Møre og Romsdal. På same tid skaut privatbilismen fart og kombinasjonen av dei mange ferjestrekningane og stor auke i biltrafikken gav svela ein utruleg popularitet.

I dag, derimot, er det mange som kjenner på at svela er truga. Fjord1 har kutta sveler på mange av strekningane sine, sjølv om ho framleis vert servert på hovudsvelesambandet Molde–Vestnes.

Innsida tok (utan statsstøtte) turen inn i hjarta av svelenedslagsfeltet i Møre og Romsdal, til Valldal og Geiranger, for å sjå korleis det står til med svela.

Fjord1 lanserte for noko tid sidan ideen om ein sveleautomat – eit forslag som sveleentusiastar naturlegvis har vore svært klårt imot. Folk som likar sveler, likar ikkje store endringar og iallfall ikkje svele i ny teknologi.

På ferjestrekninga Linge–Eidsdal er svela altså heilt borte, kunne Innsida slå fast førre
helg.

Ein farande bilist som er sugen på svele, kan difor ikkje lenger stola på at ferja serverer den mest kjende norske vegmaten vår. Ein lyt bunkra opp med sveler på førehand. Innsida gjorde dette i Valldal på Sylteormen Bakeri, som lagar heilt strålande sveler på gamlemåten med natron. Sveler vert til ved at ein lagar ein eggedosis og blandar inn kulturmjølk og kveitemjøl. Natron og hjortetakksalt er der for å få svela til å svella, men tilfører òg svela den karakteristiske smaken som skil ei god svele frå pannekaker og vaflar og slikt.

Stadig fleire ferjestrekningar vert bytta ut med bru, og viss Fjord1 ikkje tilbyr sveler, ser ikkje Innsida korleis komande generasjonar skal få eit naturleg tilhøve til denne viktige norske matskatten.

Nei til ferjefritt samband kvar det måtte vera, skriv Innsida her på leiarplass.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Turen er komen til svela i vår ikkje-statleg-subsidierte serie om norske matskattar. Svela er sentral i kystkulturen på Vestlandet, sjølv om ein naturlegvis finn svela både sør for og nord for svelebeltet, som er det geografiske ferjetette området frå om lag nord i Hordaland til nord i Møre og Romsdal. Sveler dukkar òg opp sporadisk på andre ferjestrekningar, utan at svelekulturen av den grunn slår rot på land.

Svelehistorikarar påstår at denne norske forma for pannekake eller lapp, som òg er eit namn mykje brukt på den same godbiten, dukka opp for fullt i moderne tid tidleg i 1970-åra, då entusiastar blant dei tilsette i ferjeselskapet Fjord1 byrja å steika sveler om bord på ferjene i Møre og Romsdal. På same tid skaut privatbilismen fart og kombinasjonen av dei mange ferjestrekningane og stor auke i biltrafikken gav svela ein utruleg popularitet.

I dag, derimot, er det mange som kjenner på at svela er truga. Fjord1 har kutta sveler på mange av strekningane sine, sjølv om ho framleis vert servert på hovudsvelesambandet Molde–Vestnes.

Innsida tok (utan statsstøtte) turen inn i hjarta av svelenedslagsfeltet i Møre og Romsdal, til Valldal og Geiranger, for å sjå korleis det står til med svela.

Fjord1 lanserte for noko tid sidan ideen om ein sveleautomat – eit forslag som sveleentusiastar naturlegvis har vore svært klårt imot. Folk som likar sveler, likar ikkje store endringar og iallfall ikkje svele i ny teknologi.

På ferjestrekninga Linge–Eidsdal er svela altså heilt borte, kunne Innsida slå fast førre
helg.

Ein farande bilist som er sugen på svele, kan difor ikkje lenger stola på at ferja serverer den mest kjende norske vegmaten vår. Ein lyt bunkra opp med sveler på førehand. Innsida gjorde dette i Valldal på Sylteormen Bakeri, som lagar heilt strålande sveler på gamlemåten med natron. Sveler vert til ved at ein lagar ein eggedosis og blandar inn kulturmjølk og kveitemjøl. Natron og hjortetakksalt er der for å få svela til å svella, men tilfører òg svela den karakteristiske smaken som skil ei god svele frå pannekaker og vaflar og slikt.

Stadig fleire ferjestrekningar vert bytta ut med bru, og viss Fjord1 ikkje tilbyr sveler, ser ikkje Innsida korleis komande generasjonar skal få eit naturleg tilhøve til denne viktige norske matskatten.

Nei til ferjefritt samband kvar det måtte vera, skriv Innsida her på leiarplass.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Ivo de Figueiredo.

Ivo de Figueiredo.

Foto: Agnete Brun

BokMeldingar

Få kjenner Munch betre

Ivo de Figueiredos tobindsbiografi om Edvard Munch er nyansert og underhaldande.

Henrik Martin Dahlsbakken
Ivo de Figueiredo.

Ivo de Figueiredo.

Foto: Agnete Brun

BokMeldingar

Få kjenner Munch betre

Ivo de Figueiredos tobindsbiografi om Edvard Munch er nyansert og underhaldande.

Henrik Martin Dahlsbakken
Tyske langdistansetog har vorte 20 prosent mindre punktlege på ti år. No får dei ikkje lenger køyre inn i Sveits om dei er forseinka. Sveitsarane fryktar at tyske tog vil skape forseinkingar på eige jarnbanenett.

Tyske langdistansetog har vorte 20 prosent mindre punktlege på ti år. No får dei ikkje lenger køyre inn i Sveits om dei er forseinka. Sveitsarane fryktar at tyske tog vil skape forseinkingar på eige jarnbanenett.

Foto via Wikimedia Commons

Samfunn

Den rustne kjempa

Tyskland treng strategiske investeringar, men både politikarar og veljarar har angst for risiko. No blir det nyval i Europas største økonomi.

Sigurd Arnekleiv Bækkelund
Tyske langdistansetog har vorte 20 prosent mindre punktlege på ti år. No får dei ikkje lenger køyre inn i Sveits om dei er forseinka. Sveitsarane fryktar at tyske tog vil skape forseinkingar på eige jarnbanenett.

Tyske langdistansetog har vorte 20 prosent mindre punktlege på ti år. No får dei ikkje lenger køyre inn i Sveits om dei er forseinka. Sveitsarane fryktar at tyske tog vil skape forseinkingar på eige jarnbanenett.

Foto via Wikimedia Commons

Samfunn

Den rustne kjempa

Tyskland treng strategiske investeringar, men både politikarar og veljarar har angst for risiko. No blir det nyval i Europas største økonomi.

Sigurd Arnekleiv Bækkelund

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis