«Unicen» utenfor Alexandra Hotel i Molde. Sjåfør er Torkild Aarø.
Foto: Romsdalsmuseet.
12. mai 1908 opna Aarø Automobilselskap det fyrste norske rutebilsambandet. Det gjekk frå Molde til Batnfjordsøra.
At det var her, og ikkje i meir sentrale strok sør og aust i landet, at rutebussen kom fyrst, er elles rimeleg. Dette var hovudvegen mellom Sunnmøre og Kristiania, og bussen korresponderte med dampbåt til Kristiansund og Trondheim og Rørosbanen gjennom Østerdalen til hovudstaden. Med bussen kunne dessutan båtpassasjerar langs kysten lura seg tørrskodde utanom den lumske Hustadvika.
Den fyrste norske «bussen» – ein 1907-modell av merket Unic – hadde rom for førar og fem passasjerar. Med 18 hestekrefter til disposisjon gjekk den 36 kilometer lange turen med avgang frå Molde kl 19.00 som ein røyk på 1 time og 15 minutt, med retur frå Batnfjordsøra klokka 22.00.
Men alt vinteren etter kom hesten og sleden til heider og verde att, for brøytebilen hadde framleis ikkje funne vegen til Noreg. I 1913–14 prøvde dei å setja meiar på framhjula til bussen og ein trommel bak med firtoms piggar til framdrift, men slik skodd sleit doningen for hardt på vegen over Fursetfjellet.
Til sist utvikla Aarø Automobilselskap sin eigen brøytereidskap, men det er ei anna soge.
Unicen var kabriolet, open med kalesje, og han hadde fransk motor og understell. Men karroseriet var laga her i landet, av Kolberg, Caspary & Co, i lokala til Kløvstad & Søns Vognfabrik i hovudstaden. Etter fire års teneste tok andre og større køyrety over rutetrafikken, men pioneren, T-1, har Romsdalsmuseet teke vare på til denne dag.
Jox
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
12. mai 1908 opna Aarø Automobilselskap det fyrste norske rutebilsambandet. Det gjekk frå Molde til Batnfjordsøra.
At det var her, og ikkje i meir sentrale strok sør og aust i landet, at rutebussen kom fyrst, er elles rimeleg. Dette var hovudvegen mellom Sunnmøre og Kristiania, og bussen korresponderte med dampbåt til Kristiansund og Trondheim og Rørosbanen gjennom Østerdalen til hovudstaden. Med bussen kunne dessutan båtpassasjerar langs kysten lura seg tørrskodde utanom den lumske Hustadvika.
Den fyrste norske «bussen» – ein 1907-modell av merket Unic – hadde rom for førar og fem passasjerar. Med 18 hestekrefter til disposisjon gjekk den 36 kilometer lange turen med avgang frå Molde kl 19.00 som ein røyk på 1 time og 15 minutt, med retur frå Batnfjordsøra klokka 22.00.
Men alt vinteren etter kom hesten og sleden til heider og verde att, for brøytebilen hadde framleis ikkje funne vegen til Noreg. I 1913–14 prøvde dei å setja meiar på framhjula til bussen og ein trommel bak med firtoms piggar til framdrift, men slik skodd sleit doningen for hardt på vegen over Fursetfjellet.
Til sist utvikla Aarø Automobilselskap sin eigen brøytereidskap, men det er ei anna soge.
Unicen var kabriolet, open med kalesje, og han hadde fransk motor og understell. Men karroseriet var laga her i landet, av Kolberg, Caspary & Co, i lokala til Kløvstad & Søns Vognfabrik i hovudstaden. Etter fire års teneste tok andre og større køyrety over rutetrafikken, men pioneren, T-1, har Romsdalsmuseet teke vare på til denne dag.
Jox
Fleire artiklar
Jørgen Boassen har vorte kjend langt utanfor Grønlands grenser etter at han viste Donald Trump jr. omkring i Nuuk.
Foto: Christiane Jordheim Larsen
Alle auge på Grønland
NUUK, GRØNLAND: 2025 starta med vaksenopplæring om Grønlands geopolitiske betyding. Saman med store delar av den vestlege pressa har eg følgt spora etter Donald Trump jr. i hovudstaden Nuuk.
Afghanarane som spelar i filmen til Raha Amirfazli og Alireza Ghasemi, har flykta frå Iran.
Foto frå filmen
Filmglede
Det er alltid kjekt å opne det nye året med mykje film.
Torje Hommedal Knausgård tek mastergrad i fransk ved Universitetet i Oslo. Lea Marie Krona gjer det same i tysk. Dei har få å sitje i kollokviegruppe med.
Foto: Sigurd Arnekleiv Bækkelund
Framandspråka forsvinn
Tilgangen på framandspråk er større enn nokon gong. Likevel er det stadig færre som vil studere dei.
Teikning: May Linn Clement
Forgard i nord
Kan USA kome til å ta over Grønland med makt?
Familien Nerdrum ved garden i Stavern.
Foto: Agnete Brun / NRK
Ikkje alt er politikk
Politiseringa av Nerdrum-familien er påfallande i lys av kor upolitisk Nerdrum eigentleg er.