Frå spegel til rival
Dagens Næringsliv kuttar kulturmeldingar av tre grunnar. To av dei vert ikkje nemnde i kritikken av avisa.
Kvifor vel DN å slutta med meldingar av tradisjonelle kulturprodukt som bøker, film og platealbum? Valet er sterkt kritisert, og éin grunn er alle samde om: Digitalisering har gjeve ei tidlegare rein papiravis lågare inntekter frå både abonnentar og annonsørar. Ein må spara.
Grunn to
Kvifor vel ein då å spara på meldingar av tradisjonelle kulturprodukt? Grunnen er ikkje at kultur i all si breidd har vorte mindre viktig i samfunnet, eller at avis og abonnentar over natta har vorte kulturfiendslege.
Nei, grunn to handlar om at tradisjonelle kulturprodukt ikkje er til stades i samfunnet på same vis som før, nett som papiravisene. Til dømes er mange nye bøker no i røynda ikkje i handel. Du finn dei knappast i bokhandel, og på nye nettmarknader druknar dei i mangfaldet.
Grunn tre
Det leiar fram til den tredje, og eg trur den viktigaste, grunnen til at DN kuttar kulturmeldingar. Når aviser no er på same plattform som litteratur, film og musikk, og i same marknad, har dei vorte konkurrentar – om merksemd, tid og pengar.
Medan tradisjonskulturen tidlegare spegla seg i dagsavisene, med annonsar og meldingar i lanseringsperioden, har symbiosen no vorte rivalisering. Når DN løner Eskil Engdal for å skriva reportasjar med bokkvalitet og -lengd, som sidan vert bok òg, vil ikkje avisa nytta pengar og plass på å vera lanseringskanal for konkurrerande lesestoff.
Fellesmarknad
Kinofilm, bok og album spela ei viktigare samfunnsrolle i verda frå i går enn dei no gjer på verdsveven – den globale fellesmarknaden der alt konkurrerer med alt. Det er der nye kulturprodukt kjem til no, slik film, billegbok og album kom til for 100 år sidan.
Dei nye treng ikkje å tilpassa seg ei digitalisering dei er born av. Dei gamle må tilpassa seg, og DN freistar å gjera det på sitt vis.
Håvard Rem er journalist
i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Dagens Næringsliv kuttar kulturmeldingar av tre grunnar. To av dei vert ikkje nemnde i kritikken av avisa.
Kvifor vel DN å slutta med meldingar av tradisjonelle kulturprodukt som bøker, film og platealbum? Valet er sterkt kritisert, og éin grunn er alle samde om: Digitalisering har gjeve ei tidlegare rein papiravis lågare inntekter frå både abonnentar og annonsørar. Ein må spara.
Grunn to
Kvifor vel ein då å spara på meldingar av tradisjonelle kulturprodukt? Grunnen er ikkje at kultur i all si breidd har vorte mindre viktig i samfunnet, eller at avis og abonnentar over natta har vorte kulturfiendslege.
Nei, grunn to handlar om at tradisjonelle kulturprodukt ikkje er til stades i samfunnet på same vis som før, nett som papiravisene. Til dømes er mange nye bøker no i røynda ikkje i handel. Du finn dei knappast i bokhandel, og på nye nettmarknader druknar dei i mangfaldet.
Grunn tre
Det leiar fram til den tredje, og eg trur den viktigaste, grunnen til at DN kuttar kulturmeldingar. Når aviser no er på same plattform som litteratur, film og musikk, og i same marknad, har dei vorte konkurrentar – om merksemd, tid og pengar.
Medan tradisjonskulturen tidlegare spegla seg i dagsavisene, med annonsar og meldingar i lanseringsperioden, har symbiosen no vorte rivalisering. Når DN løner Eskil Engdal for å skriva reportasjar med bokkvalitet og -lengd, som sidan vert bok òg, vil ikkje avisa nytta pengar og plass på å vera lanseringskanal for konkurrerande lesestoff.
Fellesmarknad
Kinofilm, bok og album spela ei viktigare samfunnsrolle i verda frå i går enn dei no gjer på verdsveven – den globale fellesmarknaden der alt konkurrerer med alt. Det er der nye kulturprodukt kjem til no, slik film, billegbok og album kom til for 100 år sidan.
Dei nye treng ikkje å tilpassa seg ei digitalisering dei er born av. Dei gamle må tilpassa seg, og DN freistar å gjera det på sitt vis.
Håvard Rem er journalist
i Dag og Tid.
Fleire artiklar
Stølspurka og dei to grisungane. Enno er alt berre velstand.
Alle foto: Svein Gjerdåker
Soga om stølspurka
Verdas mildaste purke var med på stølen. Det gjekk ikkje som planlagt.
Israelske soldatar på veg inn i nabolaget Shijaiyah i Gaza by for å fordrive fleire hundre palestinarar til ein ukjend stad nord på Gazastipa.
Foto: Moti Milrod / Haaretz / AP / NTB
Ramsalt kritikk av Israels krig i Gaza
Molok er ein page-turner med hendingar som skakar lesaren.
Gassleidningar i Moldova. Landet risikerer ei energikrise til neste år.
Foto: Aurel Obreja / AP / NTB
Moldova i skvis
Frå 1. januar kjem det ikkje meir gass til Europa gjennom Ukraina. Det kan bli alvorleg for energitryggleiken i Moldova.
Gatekunsten på denne muren i Kyiv er basert på kunsten til Marija Prymatsjenko, som ukrainarane no omfamnar.
Foto via Wikimedia Commons
Naiv kunst og nøktern røyndom
Dei naivistiske dyrefigurane til Marija Prymatsjenko har blitt viktige for gjennomsnittsukrainaren, som kjempar vidare i trua på mirakel.
I november 2017 besøkte president Donald Trump kollegaen Xi Jinping i Beijing. Same året tok handelskrigen mellom USA og Kina til.
Foto: Damir Sagolj / Reuters / NTB
Det som kjem etter globaliseringa
35 år etter at Berlinmuren fall og liberalismen såg ut til å ha vunne, reiser tollmurane seg i verda.