5. januar 1968
Olav H. Hauge-dagbøkene: Tenk på kjærleik hjå Dostojevskij! Det er ikkje kjærleik i tradisjonell meining, det er eit kompleks av tildriv, so manggreina og uforståeleg … av hat og vellyst, av kvide, rus.
Meir um Dostojevskij. «Ingen kunstner er kunstner uavbrutt fire og tyve timer i døgnet. Alt vesentligt og varig som lukkes for ham, blir til i inspirasjonens få og sjeldne øyeblikk (…) På samme måte som hele atmosfærens elektrisitet er samlet i spissen av en lynavleder» Zweig (i Evige øyeblikk). Dostojevskij hadde mange slike augneblink.
Det nye hjå Dostojevskij er hans analyse av kor komplekse og mangfaldige kjenslestrukturane er. Det som fyrr vart samanfata i einskilde sekkeord, som hat, kjærleik, vilje, ovund, fåfengd, skam o.s.b. er veldige rotnett av samanfløkte vasar.
Tenk på kjærleik hjå Dostojevskij! Det er ikkje kjærleik i tradisjonell meining, det er eit kompleks av tildriv, so manggreina og uforståeleg … av hat og vellyst, av kvide, rus.
Nett dette: Den klassiske diktingi syner oss kjærleiken slik han bør vera: sterk, sann, eining av alle kroppslege og åndelege krefter, ei samansmelting av tvo vesen, mann og kvinne. Dette vil eg kalla den tradisjonelle kjærleiken.
(Me vert gjenom lesnaden av den gamle diktingi uppskula i den tru at slik skal ein elska, slik skal kjærleik vera, slik og ikkje onnorleis. Diverre ser me snart at dette ikkje stemmer, det gjeng ikkje slik, livet er ikkje, røyndi er ikkje slik. Og mange Schiller-sjeler vert gåande utanfor all sin dag!)
Dostojevskij syner oss – slik me eingong er – at kjærleiken er noko anna, noko mykje meir samansett og mangfaldig og uutgrundeleg!
Det segjer seg elles sjølv at det schisofrene menneske ogso må vera spalta i sitt kjærleiksliv. Liksom dokterane fyrr sette samlenamn på sjukdomar som dei no delt i mange, slik syner Dostojevskij oss kor mangfaldig kjærleiken er.
Hjå Dostojevskij kan kjærleik vera umlaga hat, medkjensle, trass, kjøtslys, terrorisering, bak stend kanskje andre kjenslor att.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Meir um Dostojevskij. «Ingen kunstner er kunstner uavbrutt fire og tyve timer i døgnet. Alt vesentligt og varig som lukkes for ham, blir til i inspirasjonens få og sjeldne øyeblikk (…) På samme måte som hele atmosfærens elektrisitet er samlet i spissen av en lynavleder» Zweig (i Evige øyeblikk). Dostojevskij hadde mange slike augneblink.
Det nye hjå Dostojevskij er hans analyse av kor komplekse og mangfaldige kjenslestrukturane er. Det som fyrr vart samanfata i einskilde sekkeord, som hat, kjærleik, vilje, ovund, fåfengd, skam o.s.b. er veldige rotnett av samanfløkte vasar.
Tenk på kjærleik hjå Dostojevskij! Det er ikkje kjærleik i tradisjonell meining, det er eit kompleks av tildriv, so manggreina og uforståeleg … av hat og vellyst, av kvide, rus.
Nett dette: Den klassiske diktingi syner oss kjærleiken slik han bør vera: sterk, sann, eining av alle kroppslege og åndelege krefter, ei samansmelting av tvo vesen, mann og kvinne. Dette vil eg kalla den tradisjonelle kjærleiken.
(Me vert gjenom lesnaden av den gamle diktingi uppskula i den tru at slik skal ein elska, slik skal kjærleik vera, slik og ikkje onnorleis. Diverre ser me snart at dette ikkje stemmer, det gjeng ikkje slik, livet er ikkje, røyndi er ikkje slik. Og mange Schiller-sjeler vert gåande utanfor all sin dag!)
Dostojevskij syner oss – slik me eingong er – at kjærleiken er noko anna, noko mykje meir samansett og mangfaldig og uutgrundeleg!
Det segjer seg elles sjølv at det schisofrene menneske ogso må vera spalta i sitt kjærleiksliv. Liksom dokterane fyrr sette samlenamn på sjukdomar som dei no delt i mange, slik syner Dostojevskij oss kor mangfaldig kjærleiken er.
Hjå Dostojevskij kan kjærleik vera umlaga hat, medkjensle, trass, kjøtslys, terrorisering, bak stend kanskje andre kjenslor att.
Fleire artiklar
Det kjæraste eg har? Min ser ikkje slik ut, men eg er ganske glad i han, ja.
Foto via Wikimedia Commons
Smørbutten min får du nok aldri
Ei flygande badstove skal få ny heim, sit det nokon inni alt?
Foto: Maren Bø
Badstovene tek av
Det er interessant korleis badstove inne kan vere så ut, mens badstove ute er så in.
Morgonfrisk fersking
«Ein kan kjenna seg frisk og sterk, vera åndsfrisk eller endåtil frisk som ein fisk, friskna til, verta frisk att frå sjukdomen og heilt friskmeld.»
150-årsjubilant: den austerrikske komponisten Arnold Schönberg (1874–1951).
Fredshymne
Kammerchor Stuttgart tolkar Schönbergs «illusjon for blandakor» truverdig.
Marianne Nielsen i hovudrolla som Winnie. Gerald Pettersen spelar Willie.
Foto: Sebastian Dalseide
Beckett-klassikar av godt merke
Glade dager byr på ein strålande skodespelarprestasjon av Marianne Nielsen.