Maren i Myra
Lars Myra var vandret avsted
til himmerigs glæde og fred.
:/: Og Maren i Myra gikk heime og styra
til likferd i ansiktets sved. :/:
Og allting blev ordnet galant,
og ’n Lars neri jorda forsvandt.
:/: Og Maren hu mista ei tåre på kista –
med mye besvær det er sandt. :/:
Og presten sa: «Trøst dig, min venn!»
Men Maren hun svarte igjen:
:/: «Nei, aldri jeg glemmer hvad jorda nu gjemmer,
og han som er vandret derhen!» :/:
Før Maren den kveld gikk i seng,
kom luskende naboens dreng.
:/: Han hvisket: «Du Maren, han Lars han er faren,
men gå itj med sorga for leng’! :/:
Men Maren hun svarte så pent:
«Jeg skjønner det ærlig er ment,
:/: men hjertet jeg mista til han som gjor’ kista,
så du er nok kommet for sent.» :/:
ALV SCHIEFLOE
Maren i Myra
Lars Myra var vandret avsted
til himmerigs glæde og fred.
:/: Og Maren i Myra gikk heime og styra
til likferd i ansiktets sved. :/:
Og allting blev ordnet galant,
og ’n Lars neri jorda forsvandt.
:/: Og Maren hu mista ei tåre på kista –
med mye besvær det er sandt. :/:
Og presten sa: «Trøst dig, min venn!»
Men Maren hun svarte igjen:
:/: «Nei, aldri jeg glemmer hvad jorda nu gjemmer,
og han som er vandret derhen!» :/:
Før Maren den kveld gikk i seng,
kom luskende naboens dreng.
:/: Han hvisket: «Du Maren, han Lars han er faren,
men gå itj med sorga for leng’! :/:
Men Maren hun svarte så pent:
«Jeg skjønner det ærlig er ment,
:/: men hjertet jeg mista til han som gjor’ kista,
så du er nok kommet for sent.» :/:
ALV SCHIEFLOE
Å lære seg teksten utanåt – framleis har vi høyrt om slike som kunne deklamera heile «Terje Vigen», 43 strofer, utan å kika i boka. Ove Røsbak, meiner eg, les ofte opp dikta sine utan å bruke manus. Og visesongarane våre, dei må kunne det.
Kva gjer ein tekst lett å hugsa? At linene går på rim, sjølvsagt. Underteikna, som ikkje kan so mykje utanboks, har eitt unntak, frå den tida han meistra tre grep på gitaren: «Maren i Myra» av trøndervisediktaren Alv Schiefloe (1873–1951), her sitert etter Den første store viseboka, som var grøn i bindet (red. Thorbjørn Egner m.fl., 1955). Visa går i G-dur, komponist er ikkje oppgjeven.
Teksten er stramt sett opp, historia er kronologisk fortald, rima sit perfekt – iblant med uventa eleganse: «ordnet galant/ neri jorda forsvandt». Mannlege rim ved lineslutt, kvinnelege ved innrim i tredje linje: «Og Maren hu mista ei tåre på kista».
Denne tåra er varsla i første strofe, der Maren steller til likferd «i ansiktets sved». Historia er fortald på ein innful måte: Enkas sorg får ei vending i sluttstrofa, der ho for lengst har forelska seg i kistesnikkaren. Han som stod som nummer 2 i friarkøen får lang nase, men vert avvist på ein danna måte: «så du er nok kommet for sent».
Forteljinga om ekteparet Lars og Maren vert forvandla frå truskuld til røyndom i løpet av fem strofer. Når presten syner seg i midtstrofa, får Maren høve til å lyga om kor høgt ho saknar den døde ektemannen. Denne eine strofa var den underteikna hadde gløymt, i den plutselege memoreringa av teksten.
Ein kunne spørja: Ville visa vore meir elegant utan strofe 3? Var det naudsynt å understreka Marens narrespel? Når vi alt veit det er «med mye besvær» ho gret på kista.
JAN ERIK VOLD
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Å lære seg teksten utanåt – framleis har vi høyrt om slike som kunne deklamera heile «Terje Vigen», 43 strofer, utan å kika i boka. Ove Røsbak, meiner eg, les ofte opp dikta sine utan å bruke manus. Og visesongarane våre, dei må kunne det.
Kva gjer ein tekst lett å hugsa? At linene går på rim, sjølvsagt. Underteikna, som ikkje kan so mykje utanboks, har eitt unntak, frå den tida han meistra tre grep på gitaren: «Maren i Myra» av trøndervisediktaren Alv Schiefloe (1873–1951), her sitert etter Den første store viseboka, som var grøn i bindet (red. Thorbjørn Egner m.fl., 1955). Visa går i G-dur, komponist er ikkje oppgjeven.
Teksten er stramt sett opp, historia er kronologisk fortald, rima sit perfekt – iblant med uventa eleganse: «ordnet galant/ neri jorda forsvandt». Mannlege rim ved lineslutt, kvinnelege ved innrim i tredje linje: «Og Maren hu mista ei tåre på kista».
Denne tåra er varsla i første strofe, der Maren steller til likferd «i ansiktets sved». Historia er fortald på ein innful måte: Enkas sorg får ei vending i sluttstrofa, der ho for lengst har forelska seg i kistesnikkaren. Han som stod som nummer 2 i friarkøen får lang nase, men vert avvist på ein danna måte: «så du er nok kommet for sent».
Forteljinga om ekteparet Lars og Maren vert forvandla frå truskuld til røyndom i løpet av fem strofer. Når presten syner seg i midtstrofa, får Maren høve til å lyga om kor høgt ho saknar den døde ektemannen. Denne eine strofa var den underteikna hadde gløymt, i den plutselege memoreringa av teksten.
Ein kunne spørja: Ville visa vore meir elegant utan strofe 3? Var det naudsynt å understreka Marens narrespel? Når vi alt veit det er «med mye besvær» ho gret på kista.
JAN ERIK VOLD
Fleire artiklar
Stølspurka og dei to grisungane. Enno er alt berre velstand.
Alle foto: Svein Gjerdåker
Soga om stølspurka
Verdas mildaste purke var med på stølen. Det gjekk ikkje som planlagt.
Israelske soldatar på veg inn i nabolaget Shijaiyah i Gaza by for å fordrive fleire hundre palestinarar til ein ukjend stad nord på Gazastipa.
Foto: Moti Milrod / Haaretz / AP / NTB
Ramsalt kritikk av Israels krig i Gaza
Molok er ein page-turner med hendingar som skakar lesaren.
Gassleidningar i Moldova. Landet risikerer ei energikrise til neste år.
Foto: Aurel Obreja / AP / NTB
Moldova i skvis
Frå 1. januar kjem det ikkje meir gass til Europa gjennom Ukraina. Det kan bli alvorleg for energitryggleiken i Moldova.
Gatekunsten på denne muren i Kyiv er basert på kunsten til Marija Prymatsjenko, som ukrainarane no omfamnar.
Foto via Wikimedia Commons
Naiv kunst og nøktern røyndom
Dei naivistiske dyrefigurane til Marija Prymatsjenko har blitt viktige for gjennomsnittsukrainaren, som kjempar vidare i trua på mirakel.
I november 2017 besøkte president Donald Trump kollegaen Xi Jinping i Beijing. Same året tok handelskrigen mellom USA og Kina til.
Foto: Damir Sagolj / Reuters / NTB
Det som kjem etter globaliseringa
35 år etter at Berlinmuren fall og liberalismen såg ut til å ha vunne, reiser tollmurane seg i verda.