Foto: NTB scanpix
Advent
Decemberskumringens lave himmel,
lysets fall over mitt hus, en vrimmel
av døende liv, og alle veier sperret!
Som flerrende risp av saks mot lerret
fornemmes nervene splittet i to
døde rep, og hvor skal jeg finne ro
i dette avsidige markedskrik?
Denne skjænsel: vanskapte tankelik
fremført i pauvre tricks for aa slaa mynt,
og alt ved hjælp av kalk og laant pynt
og traader samlet i en paupers haand.
Og dette kunde bys et folk av aand!
CLAES GILL
Advent
Decemberskumringens lave himmel,
lysets fall over mitt hus, en vrimmel
av døende liv, og alle veier sperret!
Som flerrende risp av saks mot lerret
fornemmes nervene splittet i to
døde rep, og hvor skal jeg finne ro
i dette avsidige markedskrik?
Denne skjænsel: vanskapte tankelik
fremført i pauvre tricks for aa slaa mynt,
og alt ved hjælp av kalk og laant pynt
og traader samlet i en paupers haand.
Og dette kunde bys et folk av aand!
CLAES GILL
Claes Gill (1910–1973), modernist og klassisist, kresen poet og storslagen skodespelar, ein ugløymande personlegdom – beyond category: «Konservativ? Jeg er ikke konservativ, jeg er reaksjonær!»
To diktsamlingar: Fragment av et magisk liv (1939), bunde i kryssfiner – og Ord i jærn (1942, utgjeven januar 1943), hefta i svart blendingsgardinpapp, med 33 dikt til saman. Pluss eitt einaste dikt seinare, skrive etter oppstanden i Ungarn 1956.
Ord i jærn, offentleggjord i eit land lagt i jarn, i ei tid då dei fleste norske poetar avstod frå å publisera dikt. I ei tid då andre verdskrig var ved å venda, etter nederlaget til tyskarane ved Stalingrad. Dei norske motstandsdikta som vart skrivne, verserte på folkemunne.
Finst det element av «motstand» i Claes Gills diktsamling – som hyllar Mozart og vestnorsk natur, reiser eit tankebygg i «Sten til et taarn», men teier om det dagsaktuelle. Eller?
Eg for min del har alltid lest diktet «Advent» som ein subversiv tekst, i eit koda språk sensuren ikkje gjennomskoda. Første del handlar om egets ubehagelege tilstand, med «nervene splittet i to/døde rep». Siste del: om naziregimets «skjænsel: vanskapte tankelik/fremført i pauvre tricks», av Goebbels propagandamaskin – det heile «samlet i en paupers haand», nemleg Adolf Hitlers.
Tyskarane, som vi veit, var kjende som «et folk av aand»: med Beethoven, Goethe, Immanuel Kant, inntil det nye regimet tok over på 1930-talet. Det er i sistelina diktet får sin karakter.
Det var modig under krigen å kalle der Führer ein «fattiglem». I diktsamanhengen les ein «pauper» som «ein ynkeleg figur».
JAN ERIK VOLD
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Claes Gill (1910–1973), modernist og klassisist, kresen poet og storslagen skodespelar, ein ugløymande personlegdom – beyond category: «Konservativ? Jeg er ikke konservativ, jeg er reaksjonær!»
To diktsamlingar: Fragment av et magisk liv (1939), bunde i kryssfiner – og Ord i jærn (1942, utgjeven januar 1943), hefta i svart blendingsgardinpapp, med 33 dikt til saman. Pluss eitt einaste dikt seinare, skrive etter oppstanden i Ungarn 1956.
Ord i jærn, offentleggjord i eit land lagt i jarn, i ei tid då dei fleste norske poetar avstod frå å publisera dikt. I ei tid då andre verdskrig var ved å venda, etter nederlaget til tyskarane ved Stalingrad. Dei norske motstandsdikta som vart skrivne, verserte på folkemunne.
Finst det element av «motstand» i Claes Gills diktsamling – som hyllar Mozart og vestnorsk natur, reiser eit tankebygg i «Sten til et taarn», men teier om det dagsaktuelle. Eller?
Eg for min del har alltid lest diktet «Advent» som ein subversiv tekst, i eit koda språk sensuren ikkje gjennomskoda. Første del handlar om egets ubehagelege tilstand, med «nervene splittet i to/døde rep». Siste del: om naziregimets «skjænsel: vanskapte tankelik/fremført i pauvre tricks», av Goebbels propagandamaskin – det heile «samlet i en paupers haand», nemleg Adolf Hitlers.
Tyskarane, som vi veit, var kjende som «et folk av aand»: med Beethoven, Goethe, Immanuel Kant, inntil det nye regimet tok over på 1930-talet. Det er i sistelina diktet får sin karakter.
Det var modig under krigen å kalle der Führer ein «fattiglem». I diktsamanhengen les ein «pauper» som «ein ynkeleg figur».
JAN ERIK VOLD
Fleire artiklar
Israelske soldatar på veg inn i nabolaget Shijaiyah i Gaza by for å fordrive fleire hundre palestinarar til ein ukjend stad nord på Gazastipa.
Foto: Moti Milrod / Haaretz / AP / NTB
Ramsalt kritikk av Israels krig i Gaza
Molok er ein page-turner med hendingar som skakar lesaren.
Gassleidningar i Moldova. Landet risikerer ei energikrise til neste år.
Foto: Aurel Obreja / AP / NTB
Moldova i skvis
Frå 1. januar kjem det ikkje meir gass til Europa gjennom Ukraina. Det kan bli alvorleg for energitryggleiken i Moldova.
Stoltenberg I-regjeringa på Slottsplassen. Dåverande statsminister Jens Stoltenberg og utanriksminister Thorbjørn Jagland står fremst.
Foto: Jarl Fr. Erichsen / NTB
Venstrepopulisme på norsk – en refleksjon
«Ved markedsrettingen og privatisering ga venstresiden delvis fra seg det som hadde vært dens kjennemerke, nemlig å mobilisere staten til fordel for folk flest.»
I november 2017 besøkte president Donald Trump kollegaen Xi Jinping i Beijing. Same året tok handelskrigen mellom USA og Kina til.
Foto: Damir Sagolj / Reuters / NTB
Det som kjem etter globaliseringa
35 år etter at Berlinmuren fall og liberalismen såg ut til å ha vunne, reiser tollmurane seg i verda.
Gatekunsten på denne muren i Kyiv er basert på kunsten til Marija Prymatsjenko, som ukrainarane no omfamnar.
Foto via Wikimedia Commons
Naiv kunst og nøktern røyndom
Dei naivistiske dyrefigurane til Marija Prymatsjenko har blitt viktige for gjennomsnittsukrainaren, som kjempar vidare i trua på mirakel.