JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Kultur

Det litterære ritualet

1926: Intervju med debutantar viser lite att i litteraturhistoriene. Somt av det forfattarane seier då, seier dei berre den gongen.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
SARA OG CORA. Sara Fabricius hadde brukt pseudonymet Cora Sandel i fire år då debutromanen kom ut i 1926.

SARA OG CORA. Sara Fabricius hadde brukt pseudonymet Cora Sandel i fire år då debutromanen kom ut i 1926.

Foto: Perspektivet Museum

SARA OG CORA. Sara Fabricius hadde brukt pseudonymet Cora Sandel i fire år då debutromanen kom ut i 1926.

SARA OG CORA. Sara Fabricius hadde brukt pseudonymet Cora Sandel i fire år då debutromanen kom ut i 1926.

Foto: Perspektivet Museum

2737
20190531
2737
20190531

Kva som var den første teksten på trykk eller i eit digitalt format, held få orden på. Å gi ut den første boka si er så viktig at vi har eit eige ord for. Å debutere er éin ting i kulturen og noko anna i skriftkulturen, men begge er overgangsritar. Dåp, konfirmasjon, giftarmål og jordferd er slike overgangsritar som både endrar status for enkeltpersonar og stadfestar ein fellesskap. Å debutere litterært er å bli skriven inn i skriftkulturen.

Nokre debutbøker markerer inngangen for eit heilt språk. Slik var det med Prøver af Landsmaalet i Norge, som Ivar Aasen frå Sunnmøre gav ut i 1853. Då Johan Turi frå Kautokeino gav ut Muitalus sámiid birra (En bog om lappernes liv) i 1910, brukte han for første gong eit samisk språk i bokform. Først i 2004 publiserte Alf Nilssen-Børskog frå Børselv den første romanen på kvensk, Kuosuvaaran takana (Bak Kuosovaara). Felles for alle tre er at dei hadde sin bakgrunn i det som alt var eller ville bli kjerneområde for språket dei brukte.

I ettertid er debutbøkene sjeldan dei viktigaste eller beste i ein forfattarskap. Eit av unntaka er Sara Fabricius (1880–1974) frå Tromsø. Godt vaksen debuterte ho som Cora Sandel med Alberte og Jakob i 1926. Under skiftande namn hadde ho skrive i blad og aviser frå 1908 og dermed halde seg unna offentleg merksemd. Vansken var at den som diktar så godt som ho gjorde, vil gjerne lesarane vite meir om, og i heimbyen blei ho raskt avslørt.

Forteljinga om Alberte var ein trilogi med nye band i 1931 og 1939. Det året debuterte Inger Hagerup (1905–85) frå Bergen med diktsamlinga Jeg gikk meg vill i skogen. Til skilnad frå mange kvinnelege forfattarar skreiv Hagerup si eiga minnebok i tre band frå 1965. Siste bandet, Ut og søke tjeneste, kom i 1968.

Same hausten bokdebuterte Kjartan Fløgstad (f. 1944) med diktsamlinga Valfart. Hans eigen arbeidstittel var Valfart til verda. I ettertid har Fløgstad halde dei første skriveåra på stor litterær avstand. Kva som var dei litterære haldepunkta hans den gongen, er likevel både relevant og interessant, og han fekk stor merksemd. Korte og lengre meldingar stod på trykk i 21 aviser, og 10 aviser trykte intervju.

«Av norske forfattere har jeg hatt stort utbytte av å lese Olav Nygard, Åsmund Sveen og Claes Gill», sa debutanten til Arbeiderbladet. Gill skreiv han biografi om, men Sveen og Nygard har han knapt nemnt seinare. Og sanneleg, til Morgenbladet for 50 år sidan: «Jeg er lite interessert i hva Profil-gruppen steller med.»

Ottar Grepstad

Ottar Grepstad er forfattar og språk- og litteraturvitar.

Neste veke: Seriemeister i Sæterdalen

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Kva som var den første teksten på trykk eller i eit digitalt format, held få orden på. Å gi ut den første boka si er så viktig at vi har eit eige ord for. Å debutere er éin ting i kulturen og noko anna i skriftkulturen, men begge er overgangsritar. Dåp, konfirmasjon, giftarmål og jordferd er slike overgangsritar som både endrar status for enkeltpersonar og stadfestar ein fellesskap. Å debutere litterært er å bli skriven inn i skriftkulturen.

Nokre debutbøker markerer inngangen for eit heilt språk. Slik var det med Prøver af Landsmaalet i Norge, som Ivar Aasen frå Sunnmøre gav ut i 1853. Då Johan Turi frå Kautokeino gav ut Muitalus sámiid birra (En bog om lappernes liv) i 1910, brukte han for første gong eit samisk språk i bokform. Først i 2004 publiserte Alf Nilssen-Børskog frå Børselv den første romanen på kvensk, Kuosuvaaran takana (Bak Kuosovaara). Felles for alle tre er at dei hadde sin bakgrunn i det som alt var eller ville bli kjerneområde for språket dei brukte.

I ettertid er debutbøkene sjeldan dei viktigaste eller beste i ein forfattarskap. Eit av unntaka er Sara Fabricius (1880–1974) frå Tromsø. Godt vaksen debuterte ho som Cora Sandel med Alberte og Jakob i 1926. Under skiftande namn hadde ho skrive i blad og aviser frå 1908 og dermed halde seg unna offentleg merksemd. Vansken var at den som diktar så godt som ho gjorde, vil gjerne lesarane vite meir om, og i heimbyen blei ho raskt avslørt.

Forteljinga om Alberte var ein trilogi med nye band i 1931 og 1939. Det året debuterte Inger Hagerup (1905–85) frå Bergen med diktsamlinga Jeg gikk meg vill i skogen. Til skilnad frå mange kvinnelege forfattarar skreiv Hagerup si eiga minnebok i tre band frå 1965. Siste bandet, Ut og søke tjeneste, kom i 1968.

Same hausten bokdebuterte Kjartan Fløgstad (f. 1944) med diktsamlinga Valfart. Hans eigen arbeidstittel var Valfart til verda. I ettertid har Fløgstad halde dei første skriveåra på stor litterær avstand. Kva som var dei litterære haldepunkta hans den gongen, er likevel både relevant og interessant, og han fekk stor merksemd. Korte og lengre meldingar stod på trykk i 21 aviser, og 10 aviser trykte intervju.

«Av norske forfattere har jeg hatt stort utbytte av å lese Olav Nygard, Åsmund Sveen og Claes Gill», sa debutanten til Arbeiderbladet. Gill skreiv han biografi om, men Sveen og Nygard har han knapt nemnt seinare. Og sanneleg, til Morgenbladet for 50 år sidan: «Jeg er lite interessert i hva Profil-gruppen steller med.»

Ottar Grepstad

Ottar Grepstad er forfattar og språk- og litteraturvitar.

Neste veke: Seriemeister i Sæterdalen

Emneknaggar

Fleire artiklar

Tyske langdistansetog har vorte 20 prosent mindre punktlege på ti år. No får dei ikkje lenger køyre inn i Sveits om dei er forseinka. Sveitsarane fryktar at tyske tog vil skape forseinkingar på eige jarnbanenett.

Tyske langdistansetog har vorte 20 prosent mindre punktlege på ti år. No får dei ikkje lenger køyre inn i Sveits om dei er forseinka. Sveitsarane fryktar at tyske tog vil skape forseinkingar på eige jarnbanenett.

Foto via Wikimedia Commons

Samfunn

Den rustne kjempa

Tyskland treng strategiske investeringar, men både politikarar og veljarar har angst for risiko. No blir det nyval i Europas største økonomi.

Sigurd Arnekleiv Bækkelund
Tyske langdistansetog har vorte 20 prosent mindre punktlege på ti år. No får dei ikkje lenger køyre inn i Sveits om dei er forseinka. Sveitsarane fryktar at tyske tog vil skape forseinkingar på eige jarnbanenett.

Tyske langdistansetog har vorte 20 prosent mindre punktlege på ti år. No får dei ikkje lenger køyre inn i Sveits om dei er forseinka. Sveitsarane fryktar at tyske tog vil skape forseinkingar på eige jarnbanenett.

Foto via Wikimedia Commons

Samfunn

Den rustne kjempa

Tyskland treng strategiske investeringar, men både politikarar og veljarar har angst for risiko. No blir det nyval i Europas største økonomi.

Sigurd Arnekleiv Bækkelund
Ein brannmann arbeider i eit bustadområde i Odesa, som vart råka av ein sverm av russiske rakettar 17. november i år.

Ein brannmann arbeider i eit bustadområde i Odesa, som vart råka av ein sverm av russiske rakettar 17. november i år.

Foto: Bergingstenesta i Ukraina

KrigSamfunn

Putin og fullmånen

Trump har lova å få slutt på Russlands krigføring 21. januar. Spørsmålet er kor Musk og Orbán står då, og kor sint Putin er.

Andrej Kurkov
Ein brannmann arbeider i eit bustadområde i Odesa, som vart råka av ein sverm av russiske rakettar 17. november i år.

Ein brannmann arbeider i eit bustadområde i Odesa, som vart råka av ein sverm av russiske rakettar 17. november i år.

Foto: Bergingstenesta i Ukraina

KrigSamfunn

Putin og fullmånen

Trump har lova å få slutt på Russlands krigføring 21. januar. Spørsmålet er kor Musk og Orbán står då, og kor sint Putin er.

Andrej Kurkov

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis