Foto: NTB scanpix
Eventyr til Ellen
(eit utdrag)
Du kjære, lille pike, som ligger og skal dø,
la meg dikte deg et eventyr, – det siste.
Du skal snart få seile, seile på en stor og ukjent sjø.
Og din båt skal bli din blomsterhvite kiste.
Og så lander du langt henne under himlens palmekyst,
hvor den minste vekst er skjønn som hele verden.
Og en vogn av diamanter kommer rullende så tyst
og henter deg til gullgateferden.
Og himlens himmel bølger som et silkehav omkring,
og nye stjerner leker snedriv gjennom kvelden.
Og blomsterskoger suser. Og små englers palmesving
vifter duft til dine sanser, kjære Ellen!
Tenk deroppe, lille pike, skal du også møte Gud
og leke gjemsel i hans store kjoles folder.
Og en yndig liten palmegren, som nu i dag sprang ut,
du så glad i dine englehender holder …
Og himlen, hist i himlen skal din barndom aldri dø,
og eventyret der, det blir ingen gang det siste.
Men det ene, du kan huske fra ditt jordlivs lille sjø,
er vel angsten for den blomsterkledde kiste …
Herman Wildenvey
Eventyr til Ellen
(eit utdrag)
Du kjære, lille pike, som ligger og skal dø,
la meg dikte deg et eventyr, – det siste.
Du skal snart få seile, seile på en stor og ukjent sjø.
Og din båt skal bli din blomsterhvite kiste.
Og så lander du langt henne under himlens palmekyst,
hvor den minste vekst er skjønn som hele verden.
Og en vogn av diamanter kommer rullende så tyst
og henter deg til gullgateferden.
Og himlens himmel bølger som et silkehav omkring,
og nye stjerner leker snedriv gjennom kvelden.
Og blomsterskoger suser. Og små englers palmesving
vifter duft til dine sanser, kjære Ellen!
Tenk deroppe, lille pike, skal du også møte Gud
og leke gjemsel i hans store kjoles folder.
Og en yndig liten palmegren, som nu i dag sprang ut,
du så glad i dine englehender holder …
Og himlen, hist i himlen skal din barndom aldri dø,
og eventyret der, det blir ingen gang det siste.
Men det ene, du kan huske fra ditt jordlivs lille sjø,
er vel angsten for den blomsterkledde kiste …
Herman Wildenvey
Det mest grufulle diktet vi har på norsk, kva er det?
Herman Wildenveys dikt «Eventyr til Ellen» står i den roste debutsamlinga Nyinger frå 1907. Diktet vart skrive i 1904 og er av dei mest kjende han skreiv. Sjølv har han lese det inn på plate fleire gonger: på 78-plate i 1929, på LP i 1959. Vi prentar strofene 1, 2, 4, 6 og 7.
Dikta i Nyinger, heiter det i opningsdiktet, «er skrevet av en hedning som vil leve av sin penn» – altså er alle dei forlokkande himmelfantasiane rein dikting, som forfattaren sjølv ikkje trur på, men «et eventyr» til ein døyande jentunge. Kva glede har vesle Ellen av å høyre alt dette, når det uttrykkjeleg vert sagt at ho skal ferdast i ei blomsterkvit kiste? Og sidan verta henta i ei vogn av diamantar?
«Og små englers palmesving/ vifter duft til dine sanser, kjære Ellen!»
Kva luktesans ein har som død, er ikkje noko tema.
Ellen lèt seg ikkje lure av alt dette snakket frå ein vaksen mann, som avslører seg i siste tekstline, der han for første gong ser saka frå synspunktet til ho som skal døy: «angsten for den blomsterhvite kiste». Ellen er redd, ho ligg og skal døy – og så kjem alt dette våset!
Noko meir usmakeleg har Wildenvey aldri skrive.
Skal vi forstå diktet som eit trøystedikt for Ellens foreldre og næraste?
Når Wergeland fabulerer om at han skal møte att hesten sin, Brunen, i eit anna liv, så meiner han det – det blir vakker poesi. I diktet til heidningen opnar avgrunnen seg.
Det mest opprørande er at dette diktet i over hundre år har stått som eit av våre umisselege. Det var kynisk av Wildenvey å vende seg direkte til den døyande, som – ære være Ellen! – ikkje lét seg bløffe.
Jan Erik Vold
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Det mest grufulle diktet vi har på norsk, kva er det?
Herman Wildenveys dikt «Eventyr til Ellen» står i den roste debutsamlinga Nyinger frå 1907. Diktet vart skrive i 1904 og er av dei mest kjende han skreiv. Sjølv har han lese det inn på plate fleire gonger: på 78-plate i 1929, på LP i 1959. Vi prentar strofene 1, 2, 4, 6 og 7.
Dikta i Nyinger, heiter det i opningsdiktet, «er skrevet av en hedning som vil leve av sin penn» – altså er alle dei forlokkande himmelfantasiane rein dikting, som forfattaren sjølv ikkje trur på, men «et eventyr» til ein døyande jentunge. Kva glede har vesle Ellen av å høyre alt dette, når det uttrykkjeleg vert sagt at ho skal ferdast i ei blomsterkvit kiste? Og sidan verta henta i ei vogn av diamantar?
«Og små englers palmesving/ vifter duft til dine sanser, kjære Ellen!»
Kva luktesans ein har som død, er ikkje noko tema.
Ellen lèt seg ikkje lure av alt dette snakket frå ein vaksen mann, som avslører seg i siste tekstline, der han for første gong ser saka frå synspunktet til ho som skal døy: «angsten for den blomsterhvite kiste». Ellen er redd, ho ligg og skal døy – og så kjem alt dette våset!
Noko meir usmakeleg har Wildenvey aldri skrive.
Skal vi forstå diktet som eit trøystedikt for Ellens foreldre og næraste?
Når Wergeland fabulerer om at han skal møte att hesten sin, Brunen, i eit anna liv, så meiner han det – det blir vakker poesi. I diktet til heidningen opnar avgrunnen seg.
Det mest opprørande er at dette diktet i over hundre år har stått som eit av våre umisselege. Det var kynisk av Wildenvey å vende seg direkte til den døyande, som – ære være Ellen! – ikkje lét seg bløffe.
Jan Erik Vold
Fleire artiklar
Stølspurka og dei to grisungane. Enno er alt berre velstand.
Alle foto: Svein Gjerdåker
Soga om stølspurka
Verdas mildaste purke var med på stølen. Det gjekk ikkje som planlagt.
Israelske soldatar på veg inn i nabolaget Shijaiyah i Gaza by for å fordrive fleire hundre palestinarar til ein ukjend stad nord på Gazastipa.
Foto: Moti Milrod / Haaretz / AP / NTB
Ramsalt kritikk av Israels krig i Gaza
Molok er ein page-turner med hendingar som skakar lesaren.
Gassleidningar i Moldova. Landet risikerer ei energikrise til neste år.
Foto: Aurel Obreja / AP / NTB
Moldova i skvis
Frå 1. januar kjem det ikkje meir gass til Europa gjennom Ukraina. Det kan bli alvorleg for energitryggleiken i Moldova.
Gatekunsten på denne muren i Kyiv er basert på kunsten til Marija Prymatsjenko, som ukrainarane no omfamnar.
Foto via Wikimedia Commons
Naiv kunst og nøktern røyndom
Dei naivistiske dyrefigurane til Marija Prymatsjenko har blitt viktige for gjennomsnittsukrainaren, som kjempar vidare i trua på mirakel.
I november 2017 besøkte president Donald Trump kollegaen Xi Jinping i Beijing. Same året tok handelskrigen mellom USA og Kina til.
Foto: Damir Sagolj / Reuters / NTB
Det som kjem etter globaliseringa
35 år etter at Berlinmuren fall og liberalismen såg ut til å ha vunne, reiser tollmurane seg i verda.