Birger Jåstad (1904–1984) er neste helgelending på lista. Jåstad oppheldt seg i Leirfjord det meste av livet – der voks han opp, og der jobba han som lærar og ordførar.
Men som forfattar femnar han eit større område. Han er diktaren for høgfjellet og nordkalottfolket. Jåstad er nok mest kjend for barnebøkene sine, som Stabburs-ungane (1974) og Kongeørn-ungen (1978), som har fått fornya aktualitet gjennom ny forsking. Jåstad bed oss ta omsyn til miljø og natur og er dermed i samsvar med det nye økologiske perspektivet i litteraturen.
Diktsamlinga hans, Rimfrostrit (1976), som diktet attmed er henta frå, er karakterisert som «nordkalottromantikk». Det skal vi ikkje forstå negativt. I diktet møter vi ei mystifisering av naturen i ein leikande og lett tone som kan minne om dikt av Jakob Sande. Men det spesielle med Jåstad er den tverrkulturelle, nordafjelske synsvinkelen. Her er det tydelegvis tale om eit kvensk blikk.
Ein fangstmann går til ro om kvelden, medan skogen kring han lever i ein dansande rytme, kvar line går i daktylar. Denne rytmen held fram når «sømnen legg seg i sinnet» og draumane sig innover. Eget i diktet minnest truleg fortida til folket sitt, flukt over fjella, han talar om den finske landsbyen Kilpisjärvi og det mektige grensefjellet Paras, også kalla Barras. Her er ei indre spenning. Den leikande rytmen har noko rastlaust over seg, for setningane er korthogde, og vi høyrer om ulv som «flengjer hasar og sener».
Eit anna dikt eg vurderte å ta med, er «Moskussong», ein høgfjelsk ekvivalent til «Elgen» av Tore Ørjasæter. Dette diktet set det økologiske blikket til Jåstad i perspektiv. Han ynskjer nye dyr velkomne i faunaen så lenge dei tek vare på balansen: «Urgamle isku/ velkomen til landet/ med snork og med raut (…) Vi treng ditt tråkk/ på audegardar nok,/ vi treng ditt mod/ der bygget før stod./ Vi ventar di ferd/ der ingen no er.»
Ronny Spaans
Helligskogjoyk
Helligskogelva byssar
Fjellpryd og sølvfager vier.
Reinroser står og lyser
i kvitmose bærtunge lier.
Ospeblad småskjelv og dansar.
Spelmenn er perleugle.
Her vil eg kvile og kvelde.
Bålet skal jage all kulde.
Fjellvåken heimover hastar.
Ein rypstegg prisar sin make.
Reinflokk i elva vassar.
Så må eg i bålet rake.
Sømnen legg seg i sinnet.
I draumen sig sveltjaga kvenar.
Kvinner og menn krysser grense.
Ulv flengjer hasar og sener.
Minnest eg Helligskogen
og månen som brenn over Paras
vindskog frå Kilpis-järvi
joyk i frå Rieppevarre.
Fullmogne tyttebæra
med fjellgrodde ville smaken.
Der var det godt å vera
litt austafor Trerøysstaken.
Birger Jåstad
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Birger Jåstad (1904–1984) er neste helgelending på lista. Jåstad oppheldt seg i Leirfjord det meste av livet – der voks han opp, og der jobba han som lærar og ordførar.
Men som forfattar femnar han eit større område. Han er diktaren for høgfjellet og nordkalottfolket. Jåstad er nok mest kjend for barnebøkene sine, som Stabburs-ungane (1974) og Kongeørn-ungen (1978), som har fått fornya aktualitet gjennom ny forsking. Jåstad bed oss ta omsyn til miljø og natur og er dermed i samsvar med det nye økologiske perspektivet i litteraturen.
Diktsamlinga hans, Rimfrostrit (1976), som diktet attmed er henta frå, er karakterisert som «nordkalottromantikk». Det skal vi ikkje forstå negativt. I diktet møter vi ei mystifisering av naturen i ein leikande og lett tone som kan minne om dikt av Jakob Sande. Men det spesielle med Jåstad er den tverrkulturelle, nordafjelske synsvinkelen. Her er det tydelegvis tale om eit kvensk blikk.
Ein fangstmann går til ro om kvelden, medan skogen kring han lever i ein dansande rytme, kvar line går i daktylar. Denne rytmen held fram når «sømnen legg seg i sinnet» og draumane sig innover. Eget i diktet minnest truleg fortida til folket sitt, flukt over fjella, han talar om den finske landsbyen Kilpisjärvi og det mektige grensefjellet Paras, også kalla Barras. Her er ei indre spenning. Den leikande rytmen har noko rastlaust over seg, for setningane er korthogde, og vi høyrer om ulv som «flengjer hasar og sener».
Eit anna dikt eg vurderte å ta med, er «Moskussong», ein høgfjelsk ekvivalent til «Elgen» av Tore Ørjasæter. Dette diktet set det økologiske blikket til Jåstad i perspektiv. Han ynskjer nye dyr velkomne i faunaen så lenge dei tek vare på balansen: «Urgamle isku/ velkomen til landet/ med snork og med raut (…) Vi treng ditt tråkk/ på audegardar nok,/ vi treng ditt mod/ der bygget før stod./ Vi ventar di ferd/ der ingen no er.»
Ronny Spaans
Helligskogjoyk
Helligskogelva byssar
Fjellpryd og sølvfager vier.
Reinroser står og lyser
i kvitmose bærtunge lier.
Ospeblad småskjelv og dansar.
Spelmenn er perleugle.
Her vil eg kvile og kvelde.
Bålet skal jage all kulde.
Fjellvåken heimover hastar.
Ein rypstegg prisar sin make.
Reinflokk i elva vassar.
Så må eg i bålet rake.
Sømnen legg seg i sinnet.
I draumen sig sveltjaga kvenar.
Kvinner og menn krysser grense.
Ulv flengjer hasar og sener.
Minnest eg Helligskogen
og månen som brenn over Paras
vindskog frå Kilpis-järvi
joyk i frå Rieppevarre.
Fullmogne tyttebæra
med fjellgrodde ville smaken.
Der var det godt å vera
litt austafor Trerøysstaken.
Birger Jåstad
Fleire artiklar
Familien Nerdrum ved garden i Stavern.
Foto: Agnete Brun / NRK
Ikkje alt er politikk
Politiseringa av Nerdrum-familien er påfallande i lys av kor upolitisk Nerdrum eigentleg er.
Torje Hommedal Knausgård tek mastergrad i fransk ved Universitetet i Oslo. Lea Marie Krona gjer det same i tysk. Dei har få å sitje i kollokviegruppe med.
Foto: Sigurd Arnekleiv Bækkelund
Framandspråka forsvinn
Tilgangen på framandspråk er større enn nokon gong. Likevel er det stadig færre som vil studere dei.
Teikning: May Linn Clement
Forgard i nord
Kan USA kome til å ta over Grønland med makt?
Rune Slagstad på veg inn til Finansdepartementet i november i fjor.
Foto: Dag og Tid
Fylgjene av konkurransestaten
Rune Slagstad syner korleis venstresida lenge har gløymt røtene og prinsippa sine. Der andre held seg til vande spor, gjenetablerer han vona om at vi kan finne ut av kva som er viktigast å diskutere.
Jean-Marie Le Pen døydde 7. januar, 96 år gamal.
Foto: Stephane Mahe / Reuters / NTB
Ein politisk krigar har falle
Jean-Marie Le Pen (1928–2025) vart ein nybrotsmann for all høgrepopulisme i dag.