Diktet: Alexander Fallo
Foto: Anna-Julia Granberg / Blunderbuss
Neste instagrampoet ute i diktspalta er Alexander Fallo, som gav ut Du fucker med hjertet mitt nå i 2020. Fallo skil seg frå dei instagrampoetane eg hittil har skrive om: Her er mindre direkte ordspel, og dikta vitnar om djupare poetisk språkarbeid, utan at dei misser den direkte, kommunikative stilen.
I intervju seier han at eit av førebileta hans er Richard Brautigan, ein av dei amerikanske beatpoetane. Dei var kjende for den antikonforme livs- og diktstilen som appellerte til ein ny generasjon. Fallo nemner som ideal òg den norske tradisjonen etter desse diktarane, som hjå Jan Erik Vold. Denne frekke tonen har gått inn i norsk poesi, og vi finn han mange stader, frå Bertrand Besigye til Anna Kleiva.
Men det er òg ein var, melankolsk tone hjå Fallo – elles hadde han vel ikkje vore diktar? Diktsamlingar om vanskeleg kjærleik skrivne av kvinner kjem ut kvart år. Men kvinnene har sjølvsagt ikkje monopol på kjensler. Fallo skriv òg om kjærleiksvanskar, og då med ein maskulin tone.
Då skjønar vi alt ein del i diktet attmed. Alle veit kven Aleksander den store var – den allmektige landvinnaren. Forfattaren har jo same fornamn. Han byggjer opp ei positiv identifisering før han bryt heilt av med «rasshølet». Diktaren viser så til forviklingar mellom seg og kjærasten – flokar som låser seg som ein «gordisk knute». Den gordiske knuten er òg ein referanse til klassisk tid: Denne trylleknuten fanst i Zevs’ tempel i Gordion. Den som løyste denne knuten, skulle bli herre over Asia, heiter det i myten. Aleksander den store skal ha løyst knuten ved å hogge over han med sverdet.
Det er vel difor «rasshøl» er bruka – som bilete på den utolmodige mannen som ikkje vanst spelet med å løyse «knuten» på forholdet? Diktet er gjennomarbeidd med bokstav- og enderim og eit ordspel («sjå gjennom fingrane»). I tillegg har Fallo lagt inn ein pause mellom «klare» og «se bort» – som ein illustrasjon på den avstanden som oppstår mellom dei, før det heile blir brote av med eit hogg.
Ronny Spaans
jeg var alexander den store
eller alexander den gode
det største rasshølet i verden
og jeg skulle alltid bare bare
bare vent her litt
og du skulle klare å se bort
se gjennom fingrene
vi hadde tvunnet i hverandre
låst fast
en gordisk knute jeg kuttet tvert
av gammel vane
Alexander Fallo
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Neste instagrampoet ute i diktspalta er Alexander Fallo, som gav ut Du fucker med hjertet mitt nå i 2020. Fallo skil seg frå dei instagrampoetane eg hittil har skrive om: Her er mindre direkte ordspel, og dikta vitnar om djupare poetisk språkarbeid, utan at dei misser den direkte, kommunikative stilen.
I intervju seier han at eit av førebileta hans er Richard Brautigan, ein av dei amerikanske beatpoetane. Dei var kjende for den antikonforme livs- og diktstilen som appellerte til ein ny generasjon. Fallo nemner som ideal òg den norske tradisjonen etter desse diktarane, som hjå Jan Erik Vold. Denne frekke tonen har gått inn i norsk poesi, og vi finn han mange stader, frå Bertrand Besigye til Anna Kleiva.
Men det er òg ein var, melankolsk tone hjå Fallo – elles hadde han vel ikkje vore diktar? Diktsamlingar om vanskeleg kjærleik skrivne av kvinner kjem ut kvart år. Men kvinnene har sjølvsagt ikkje monopol på kjensler. Fallo skriv òg om kjærleiksvanskar, og då med ein maskulin tone.
Då skjønar vi alt ein del i diktet attmed. Alle veit kven Aleksander den store var – den allmektige landvinnaren. Forfattaren har jo same fornamn. Han byggjer opp ei positiv identifisering før han bryt heilt av med «rasshølet». Diktaren viser så til forviklingar mellom seg og kjærasten – flokar som låser seg som ein «gordisk knute». Den gordiske knuten er òg ein referanse til klassisk tid: Denne trylleknuten fanst i Zevs’ tempel i Gordion. Den som løyste denne knuten, skulle bli herre over Asia, heiter det i myten. Aleksander den store skal ha løyst knuten ved å hogge over han med sverdet.
Det er vel difor «rasshøl» er bruka – som bilete på den utolmodige mannen som ikkje vanst spelet med å løyse «knuten» på forholdet? Diktet er gjennomarbeidd med bokstav- og enderim og eit ordspel («sjå gjennom fingrane»). I tillegg har Fallo lagt inn ein pause mellom «klare» og «se bort» – som ein illustrasjon på den avstanden som oppstår mellom dei, før det heile blir brote av med eit hogg.
Ronny Spaans
jeg var alexander den store
eller alexander den gode
det største rasshølet i verden
og jeg skulle alltid bare bare
bare vent her litt
og du skulle klare å se bort
se gjennom fingrene
vi hadde tvunnet i hverandre
låst fast
en gordisk knute jeg kuttet tvert
av gammel vane
Alexander Fallo
Fleire artiklar
Marianne Nielsen i hovudrolla som Winnie. Gerald Pettersen spelar Willie.
Foto: Sebastian Dalseide
Beckett-klassikar av godt merke
Glade dager byr på ein strålande skodespelarprestasjon av Marianne Nielsen.
Ingrid Storholmen har teke utgangspunkt i eit stort datamateriale om folkehelsa i Nord-Trøndelag.
Foto: Merete Haseth
Våren over mannalivet
Ingrid Storholmen gjer tørre helsedata om til levande liv i Bloddråpetall.
Takumi (Hitoshi Omika) og dottera Hana (Ryo Nishikawa) lever eit roleg liv på bygda, som no kan få ein «glampingplass».
Foto: Another World Entertainment
Djevelen i detaljane
By mot land er eit sentralt tema i endå ein framifrå film av Ryusuke Hamaguchi.
Finaste finnbiffen med grøne erter, potet og tyting.
Foto: Dagfinn Nordbø
Finaste finnbiffen
«Seier eg at eg skal invitere på finnbiff, blir folk berre glade. Dei veit at dei skal få smake noko av det beste landet vårt har å by på av ingrediensar, med reinkjøt som helten.»
KrF-leiar Dag Inge Ulstein får ikkje Stortinget med seg på å endre retningslinjene for kjønnsundervisning i skulen.
Thomas Fure / NTB
Utfordrar kjønnsundervisninga
Norske skulebøker kan gjere elevar usikre på kva kjønn dei har, meiner KrF-leiar Dag Inge Ulstein.