Diktet: Helene Guåker
Foto: Niklas Lello / Aschehoug
Helene Guåker (f. 1983) går naturen, familien og biologien tett på klinga i den kraftfulle diktboka Rød fødekvinne, som kom ut i fjor. Den tredje diktsamlinga og tiande utgjevinga hennar er ei rå, vreid og hjarteskakande ærleg bok om liv og død, fødsel – og inseminasjon. Ein kunne seie at boka handlar om å ønske seg barn når ein er singel og i slutten av 30-åra, men det er berre halve sanninga.
Boka er eit nøste av trådar som er vikla saman. Nokre er vare naturlyriske stykke, men tonen er gjennomgåande usentimental. Av og til er det brutal lesnad, som i skildringane av dyrehald, men slikt er jo kvardagen på ein gard. Vondt er det òg å lese om ein oppvekst der ungar ikkje skulle klemmast i utrengsmål, om å miste far sin til sjølvmord og mor si til sjukdom ikkje lenge etter, og om å freiste å skape relasjonar og nye slektsband – først i lag, sidan heilt på eiga hand. Kva avgjer om det lèt seg gjere? Røynslene er personlege, dikta er politiske.
Dikta er skrivne med høg intensitet og vilje til å syne fram både kor utsette vi menneske er, og kor forbanna sterk livskrafta er, trass motgang og tikkande biologiske klokker. Dette er dikt skrivne for å overleve, i tradisjonen etter Märta Tikkanen. Dei skriv seg òg ut av ei forventa kvinnerolle med humor og råskap, til liks med ei anna inspirasjonskjelde, japanske Hiromi Ito (to bøker finst på norsk).
I det utvalde diktet kling økokritikken i bakgrunnen på fleire plan; mennesket klarar ikkje å la vere å forstyrre myrene og fuglelivet og slit med å kontrollere sin eigen biologi. Naturen er i ubalanse. Men vi klorer oss fast.
Cathrine Strøm
Jeg går i fjellet
forbi myra som ikke lenger er ei myr
oppover, innover
pip sier myrsnipa
den gir meg dårlig samvittighet
jeg snur, men uansett hvilken sti jeg velger er myrsnipa der
pip
myrsnipa våker over eggene
har hu fryst ned noen av dem
jeg våker over eggene mine
får ikke fryst ned
drar opp tuster av lyng og mose
river i dvergbjørkene
da jeg våkner har jeg myrull under negla
Helene Guåker
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Helene Guåker (f. 1983) går naturen, familien og biologien tett på klinga i den kraftfulle diktboka Rød fødekvinne, som kom ut i fjor. Den tredje diktsamlinga og tiande utgjevinga hennar er ei rå, vreid og hjarteskakande ærleg bok om liv og død, fødsel – og inseminasjon. Ein kunne seie at boka handlar om å ønske seg barn når ein er singel og i slutten av 30-åra, men det er berre halve sanninga.
Boka er eit nøste av trådar som er vikla saman. Nokre er vare naturlyriske stykke, men tonen er gjennomgåande usentimental. Av og til er det brutal lesnad, som i skildringane av dyrehald, men slikt er jo kvardagen på ein gard. Vondt er det òg å lese om ein oppvekst der ungar ikkje skulle klemmast i utrengsmål, om å miste far sin til sjølvmord og mor si til sjukdom ikkje lenge etter, og om å freiste å skape relasjonar og nye slektsband – først i lag, sidan heilt på eiga hand. Kva avgjer om det lèt seg gjere? Røynslene er personlege, dikta er politiske.
Dikta er skrivne med høg intensitet og vilje til å syne fram både kor utsette vi menneske er, og kor forbanna sterk livskrafta er, trass motgang og tikkande biologiske klokker. Dette er dikt skrivne for å overleve, i tradisjonen etter Märta Tikkanen. Dei skriv seg òg ut av ei forventa kvinnerolle med humor og råskap, til liks med ei anna inspirasjonskjelde, japanske Hiromi Ito (to bøker finst på norsk).
I det utvalde diktet kling økokritikken i bakgrunnen på fleire plan; mennesket klarar ikkje å la vere å forstyrre myrene og fuglelivet og slit med å kontrollere sin eigen biologi. Naturen er i ubalanse. Men vi klorer oss fast.
Cathrine Strøm
Jeg går i fjellet
forbi myra som ikke lenger er ei myr
oppover, innover
pip sier myrsnipa
den gir meg dårlig samvittighet
jeg snur, men uansett hvilken sti jeg velger er myrsnipa der
pip
myrsnipa våker over eggene
har hu fryst ned noen av dem
jeg våker over eggene mine
får ikke fryst ned
drar opp tuster av lyng og mose
river i dvergbjørkene
da jeg våkner har jeg myrull under negla
Helene Guåker
Fleire artiklar
Marianne Nielsen i hovudrolla som Winnie. Gerald Pettersen spelar Willie.
Foto: Sebastian Dalseide
Beckett-klassikar av godt merke
Glade dager byr på ein strålande skodespelarprestasjon av Marianne Nielsen.
Ingrid Storholmen har teke utgangspunkt i eit stort datamateriale om folkehelsa i Nord-Trøndelag.
Foto: Merete Haseth
Våren over mannalivet
Ingrid Storholmen gjer tørre helsedata om til levande liv i Bloddråpetall.
Takumi (Hitoshi Omika) og dottera Hana (Ryo Nishikawa) lever eit roleg liv på bygda, som no kan få ein «glampingplass».
Foto: Another World Entertainment
Djevelen i detaljane
By mot land er eit sentralt tema i endå ein framifrå film av Ryusuke Hamaguchi.
Finaste finnbiffen med grøne erter, potet og tyting.
Foto: Dagfinn Nordbø
Finaste finnbiffen
«Seier eg at eg skal invitere på finnbiff, blir folk berre glade. Dei veit at dei skal få smake noko av det beste landet vårt har å by på av ingrediensar, med reinkjøt som helten.»
KrF-leiar Dag Inge Ulstein får ikkje Stortinget med seg på å endre retningslinjene for kjønnsundervisning i skulen.
Thomas Fure / NTB
Utfordrar kjønnsundervisninga
Norske skulebøker kan gjere elevar usikre på kva kjønn dei har, meiner KrF-leiar Dag Inge Ulstein.