Diktet: Odveig Klyve
Foto: Tove Elin Berg
Korleis kan vi svare på, eller ta inn over oss, uhyrlege handlingar? I sjokket og uroa kan eit dikt vere ein adekvat respons – eller kan hende einaste adekvate responsen? Å skrive eit dikt, lese eit dikt, dele eit dikt, la det spreie seg til alle som kan lese, kan gi ei kjensle av å bidra, gjere noko. Ein blir takksam for at nokon set ord på fortvilinga, skapar rom for tankane, held oss vakne, dannar ein fellesskap.
Krigen i Ukraina har fått mange norske poetar og gjendiktarar til å gripe til tastaturet. Ei av dei er Odveig Klyve (f. 1954), ein poet og filmskapar med internasjonalt utsyn og base i Stavanger. Ho publiserte dette diktet 14. mars 2022 på Facebook, og på eit døgn hadde diktet fått nærare 800 delingar, og om lag like mange støtteemojiar og kommentarar. Den skotske poeten Kenneth Steven gjorde på eige initiativ ei omsetting til engelsk, og diktet lever no sitt eige liv, som her i denne spalta.
Diktet nektar å la despoten sitje trygt bak det overdimensjonerte møtebordet sitt, fjernt frå lidingane til offera for krigen han har starta. Det taler i tydelege ordelag om det som forsvinn når krigsretorikken og fascismen får ta overhand – det menneskelege perspektivet.
Cathrine Strøm
Skjelv du på handa
i dag, Vladimir,
når du lyfter koppen
til munnen,
når dei fortel at
tusen på tusen er døde
på din kommando
på krigens nittande dag.
Skjelv du på handa
når dei fortel at
nitti barn er drepne,
og hundre er skada
av kuler og bomber.
Skjelv du på handa
når dei seier at tusenvis
av dine eigne er døde,
dei unge soldatane
nesten barn dei og.
Skjelv du på handa
når du høyrer at
sjukehus er bomba, at
gamle menn og kvinner
er drepne
mens dei flyktar,
at nokon har blødd i hel
mens du drikk
morgonkaffien din.
Skjelv du på handa,
Vladimir Vladimirovich,
når du lyfter koppen,
mens du flyktar
frå det menneskelege.
Odveig Klyve
14. mars 2022
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Korleis kan vi svare på, eller ta inn over oss, uhyrlege handlingar? I sjokket og uroa kan eit dikt vere ein adekvat respons – eller kan hende einaste adekvate responsen? Å skrive eit dikt, lese eit dikt, dele eit dikt, la det spreie seg til alle som kan lese, kan gi ei kjensle av å bidra, gjere noko. Ein blir takksam for at nokon set ord på fortvilinga, skapar rom for tankane, held oss vakne, dannar ein fellesskap.
Krigen i Ukraina har fått mange norske poetar og gjendiktarar til å gripe til tastaturet. Ei av dei er Odveig Klyve (f. 1954), ein poet og filmskapar med internasjonalt utsyn og base i Stavanger. Ho publiserte dette diktet 14. mars 2022 på Facebook, og på eit døgn hadde diktet fått nærare 800 delingar, og om lag like mange støtteemojiar og kommentarar. Den skotske poeten Kenneth Steven gjorde på eige initiativ ei omsetting til engelsk, og diktet lever no sitt eige liv, som her i denne spalta.
Diktet nektar å la despoten sitje trygt bak det overdimensjonerte møtebordet sitt, fjernt frå lidingane til offera for krigen han har starta. Det taler i tydelege ordelag om det som forsvinn når krigsretorikken og fascismen får ta overhand – det menneskelege perspektivet.
Cathrine Strøm
Skjelv du på handa
i dag, Vladimir,
når du lyfter koppen
til munnen,
når dei fortel at
tusen på tusen er døde
på din kommando
på krigens nittande dag.
Skjelv du på handa
når dei fortel at
nitti barn er drepne,
og hundre er skada
av kuler og bomber.
Skjelv du på handa
når dei seier at tusenvis
av dine eigne er døde,
dei unge soldatane
nesten barn dei og.
Skjelv du på handa
når du høyrer at
sjukehus er bomba, at
gamle menn og kvinner
er drepne
mens dei flyktar,
at nokon har blødd i hel
mens du drikk
morgonkaffien din.
Skjelv du på handa,
Vladimir Vladimirovich,
når du lyfter koppen,
mens du flyktar
frå det menneskelege.
Odveig Klyve
14. mars 2022
Fleire artiklar
Marianne Nielsen i hovudrolla som Winnie. Gerald Pettersen spelar Willie.
Foto: Sebastian Dalseide
Beckett-klassikar av godt merke
Glade dager byr på ein strålande skodespelarprestasjon av Marianne Nielsen.
Ingrid Storholmen har teke utgangspunkt i eit stort datamateriale om folkehelsa i Nord-Trøndelag.
Foto: Merete Haseth
Våren over mannalivet
Ingrid Storholmen gjer tørre helsedata om til levande liv i Bloddråpetall.
Takumi (Hitoshi Omika) og dottera Hana (Ryo Nishikawa) lever eit roleg liv på bygda, som no kan få ein «glampingplass».
Foto: Another World Entertainment
Djevelen i detaljane
By mot land er eit sentralt tema i endå ein framifrå film av Ryusuke Hamaguchi.
Finaste finnbiffen med grøne erter, potet og tyting.
Foto: Dagfinn Nordbø
Finaste finnbiffen
«Seier eg at eg skal invitere på finnbiff, blir folk berre glade. Dei veit at dei skal få smake noko av det beste landet vårt har å by på av ingrediensar, med reinkjøt som helten.»
KrF-leiar Dag Inge Ulstein får ikkje Stortinget med seg på å endre retningslinjene for kjønnsundervisning i skulen.
Thomas Fure / NTB
Utfordrar kjønnsundervisninga
Norske skulebøker kan gjere elevar usikre på kva kjønn dei har, meiner KrF-leiar Dag Inge Ulstein.