Diktet: Tarjei Vesaas
Foto: Knobelauch / NTB
Opne året med eit dikt av Tarjei Vesaas, som ingen har lese på lenge, lenge? Diktet stod i Dagbladet nyttårsaftan 1945, men kom ikkje med i debutsamlinga Kjeldene (1946) – eller seinare.
Vi veit at sluttdiktet i Dikt i samling ikkje var med i den siste diktboka hans, Liv ved straumen (1970), men vart «oppdaga» av Walter Baumgartner i Vesaas-antologien Huset og fuglen (1971) – diktet «I båten», med sluttlinjene: «Vi ror vår skrale båt./ Vår båt er einast ein./ Og hav er hav.»
Og då er vi i nærleiken av Mattis Tust i romanen Fuglane, som seier: «Du er du», når han kommuniserer med rugda.
Diktet «Mannen i haugen» går føre seg etter ei gravferd – «og ein ligg att». «Han gruver ikkje meir.» Det er dei som går heim, som har jord frå grava med seg vidare. Den døde «er ven med natta». Døden vedkjem ikkje den døde, synest diktet å seia. Sorga tilhøyrer «Dei andre, oppå graset». Eller altså: vi som les diktet.
Diktet «Vise» stod i Dagbladet i november 1945 – det vart med i debutsamlinga. Teksten følgjer eit kjærleikspar gjennom vår, sommar, haust. Fjerde og siste strofe lyder:
Om vintren kom i lunden
ein stein av mørke grjot.
Eit einsleg namn er hoggi der
og lyser Gud imot.
To dikt om døden, med ulike perspektiv. Det er mykje om død i debutsamlinga: «Kvinna i ospelunden», «Spaden» og mange fleire. Men det er «Snø og granskog» som gjerne vert lyft fram, opningsdiktet: «Tale om heimsleg –/ snø og granskog/ er heimsleg.»
I Liv ved straumen er vi i den andre enden av livsløpet: «Dei første skuggespissane/ når fram til/ føtene våre.// Vi ser roleg opp:/ Er du alt der, /min mørke blom.»
Jan Erik Vold
Mannen i haugen
Stål skurar gjennom leiret
i denne stive gravferdstund.
Dei høge bratte trea
står lyer i sin lund.
Og så blir allting stille,
og folk går frå, og ein ligg att.
No er han sett i haugen
den lange, lange natt.
Men han er ven med natta.
Med alt. Han gruver ikkje meir.
Dei andre, oppå graset,
går heimatt tyngd av leir.
Tarjei Vesaas
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Opne året med eit dikt av Tarjei Vesaas, som ingen har lese på lenge, lenge? Diktet stod i Dagbladet nyttårsaftan 1945, men kom ikkje med i debutsamlinga Kjeldene (1946) – eller seinare.
Vi veit at sluttdiktet i Dikt i samling ikkje var med i den siste diktboka hans, Liv ved straumen (1970), men vart «oppdaga» av Walter Baumgartner i Vesaas-antologien Huset og fuglen (1971) – diktet «I båten», med sluttlinjene: «Vi ror vår skrale båt./ Vår båt er einast ein./ Og hav er hav.»
Og då er vi i nærleiken av Mattis Tust i romanen Fuglane, som seier: «Du er du», når han kommuniserer med rugda.
Diktet «Mannen i haugen» går føre seg etter ei gravferd – «og ein ligg att». «Han gruver ikkje meir.» Det er dei som går heim, som har jord frå grava med seg vidare. Den døde «er ven med natta». Døden vedkjem ikkje den døde, synest diktet å seia. Sorga tilhøyrer «Dei andre, oppå graset». Eller altså: vi som les diktet.
Diktet «Vise» stod i Dagbladet i november 1945 – det vart med i debutsamlinga. Teksten følgjer eit kjærleikspar gjennom vår, sommar, haust. Fjerde og siste strofe lyder:
Om vintren kom i lunden
ein stein av mørke grjot.
Eit einsleg namn er hoggi der
og lyser Gud imot.
To dikt om døden, med ulike perspektiv. Det er mykje om død i debutsamlinga: «Kvinna i ospelunden», «Spaden» og mange fleire. Men det er «Snø og granskog» som gjerne vert lyft fram, opningsdiktet: «Tale om heimsleg –/ snø og granskog/ er heimsleg.»
I Liv ved straumen er vi i den andre enden av livsløpet: «Dei første skuggespissane/ når fram til/ føtene våre.// Vi ser roleg opp:/ Er du alt der, /min mørke blom.»
Jan Erik Vold
Mannen i haugen
Stål skurar gjennom leiret
i denne stive gravferdstund.
Dei høge bratte trea
står lyer i sin lund.
Og så blir allting stille,
og folk går frå, og ein ligg att.
No er han sett i haugen
den lange, lange natt.
Men han er ven med natta.
Med alt. Han gruver ikkje meir.
Dei andre, oppå graset,
går heimatt tyngd av leir.
Tarjei Vesaas
Fleire artiklar
Marianne Nielsen i hovudrolla som Winnie. Gerald Pettersen spelar Willie.
Foto: Sebastian Dalseide
Beckett-klassikar av godt merke
Glade dager byr på ein strålande skodespelarprestasjon av Marianne Nielsen.
Ingrid Storholmen har teke utgangspunkt i eit stort datamateriale om folkehelsa i Nord-Trøndelag.
Foto: Merete Haseth
Våren over mannalivet
Ingrid Storholmen gjer tørre helsedata om til levande liv i Bloddråpetall.
Takumi (Hitoshi Omika) og dottera Hana (Ryo Nishikawa) lever eit roleg liv på bygda, som no kan få ein «glampingplass».
Foto: Another World Entertainment
Djevelen i detaljane
By mot land er eit sentralt tema i endå ein framifrå film av Ryusuke Hamaguchi.
Finaste finnbiffen med grøne erter, potet og tyting.
Foto: Dagfinn Nordbø
Finaste finnbiffen
«Seier eg at eg skal invitere på finnbiff, blir folk berre glade. Dei veit at dei skal få smake noko av det beste landet vårt har å by på av ingrediensar, med reinkjøt som helten.»
KrF-leiar Dag Inge Ulstein får ikkje Stortinget med seg på å endre retningslinjene for kjønnsundervisning i skulen.
Thomas Fure / NTB
Utfordrar kjønnsundervisninga
Norske skulebøker kan gjere elevar usikre på kva kjønn dei har, meiner KrF-leiar Dag Inge Ulstein.