Diktet: Tore Ørjasæter
Foto via Wikimedia Commons
«Eit poetisk hovudverk» har ho blitt kalla, diktsamlinga Elvesong, som skjåkværen Tore Ørjasæter (1886–1968) gav ut i 1932, om lag midt i forfattarskapen, som tok til med Ættararv i 1908. Samlinga er sett saman av ei rekke dikt i ulike former og tempo som alle er knytte tematisk til elva og vatnet, til minste dropen, som rører seg frå djupet, ned stryka og mot havet, i eit evig krinslaup.
Dikta rører seg ikkje berre på eit konkret naturskildrande plan, det sentrale er her det symbolske nivået, der dropen blir bilete på mennesket, som freistar å finne sin veg mellom vilje og lagnad, skiftande straumar og mørke djup.
Langt dei fleste dikta handlar difor om vassnatur utan konkret forankring til tid og stad. I diktet «Timber», som eg her har plukka ut den første av fem delar av, møter vi på «Omund-guten frå Sel», som er med på tømmerfløyting i elva.
Om diktet refererer til ei verkeleg hending, veit eg ikkje, men lesaren kjem tett på det ville oppdraget å skulle løyse opp i ein «lunne», altså ein vase av tømmerstokkar, medan vatnet fossar og pressar på, og det skjer med nærast seismologisk – og musikalsk – presisjon: «Han lyder på tonen/ og kjenner tyngdi av lunnen». Tømmerfløyting er blitt godt litterært skildra av fleire, men dette diktet dirrar av drama på liv og død, og gneistrar mørkt gjennom linjer som «Lunnen er som ei fårleg gåte».
Dramaet endar godt, heilt i tråd med det vitalistiske livssynet som Ørjasæter blei kjend for. Sigrid Undset skreiv i føreordet til Viljen og lagnaden. Dikt i utval (1946): «Grunntonen i Tore Ørjasæters diktning er en optimisme så dyp og ubrytelig så den ofte syns tyngre og dystrere på låt end det som almindelige folk kaller pessimisme.» Noko kritikaren Olav Dalgard kommenterer slik: «Det er godt og sant sagt. Få diktarar som har gått laus på metafysiske problem, har komme seg laus or ’våsemyran’ med så sterk tru på at livet skal vinne gjennom all motgang og alle nederlag.»
Cathrine Strøm
Frå Timber
Så sprang han fram ut or fløytarflokken,
han Omund-guten frå Sel.
Gjekk fjørall og fast på dirrande stokken
midt ut i fossgrøne gjel.
Han stod på stokken som dissa i fossen
der djupet dunde og saug.
Timber brotna og endereistest
og dunga seg upp i haug.
Lunnen er som ei fårleg gåte
fyrr fyrste stokken er funnen.
Stokken som bægjer mot tronge klovberget
held saman heile lunnen.
Det dirrar og brådøn. Han lyder på tonen
og kjenner tyngdi av lunnen,
som aukar og aukar. Han veg og vrakar
seg inn til den sanne grunnen.
Då høgg han seg ned der det heng i bende
og løyser den leide knuten.
Det støkk i lunnen. Men Omund-guten
spring på ein svingande ende
av stokken han stod på, som svinga’n på land
i siste bleket då storlunnen dundrande
losna og lukt på stupet rann.
*
Tore Ørjasæter
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
«Eit poetisk hovudverk» har ho blitt kalla, diktsamlinga Elvesong, som skjåkværen Tore Ørjasæter (1886–1968) gav ut i 1932, om lag midt i forfattarskapen, som tok til med Ættararv i 1908. Samlinga er sett saman av ei rekke dikt i ulike former og tempo som alle er knytte tematisk til elva og vatnet, til minste dropen, som rører seg frå djupet, ned stryka og mot havet, i eit evig krinslaup.
Dikta rører seg ikkje berre på eit konkret naturskildrande plan, det sentrale er her det symbolske nivået, der dropen blir bilete på mennesket, som freistar å finne sin veg mellom vilje og lagnad, skiftande straumar og mørke djup.
Langt dei fleste dikta handlar difor om vassnatur utan konkret forankring til tid og stad. I diktet «Timber», som eg her har plukka ut den første av fem delar av, møter vi på «Omund-guten frå Sel», som er med på tømmerfløyting i elva.
Om diktet refererer til ei verkeleg hending, veit eg ikkje, men lesaren kjem tett på det ville oppdraget å skulle løyse opp i ein «lunne», altså ein vase av tømmerstokkar, medan vatnet fossar og pressar på, og det skjer med nærast seismologisk – og musikalsk – presisjon: «Han lyder på tonen/ og kjenner tyngdi av lunnen». Tømmerfløyting er blitt godt litterært skildra av fleire, men dette diktet dirrar av drama på liv og død, og gneistrar mørkt gjennom linjer som «Lunnen er som ei fårleg gåte».
Dramaet endar godt, heilt i tråd med det vitalistiske livssynet som Ørjasæter blei kjend for. Sigrid Undset skreiv i føreordet til Viljen og lagnaden. Dikt i utval (1946): «Grunntonen i Tore Ørjasæters diktning er en optimisme så dyp og ubrytelig så den ofte syns tyngre og dystrere på låt end det som almindelige folk kaller pessimisme.» Noko kritikaren Olav Dalgard kommenterer slik: «Det er godt og sant sagt. Få diktarar som har gått laus på metafysiske problem, har komme seg laus or ’våsemyran’ med så sterk tru på at livet skal vinne gjennom all motgang og alle nederlag.»
Cathrine Strøm
Frå Timber
Så sprang han fram ut or fløytarflokken,
han Omund-guten frå Sel.
Gjekk fjørall og fast på dirrande stokken
midt ut i fossgrøne gjel.
Han stod på stokken som dissa i fossen
der djupet dunde og saug.
Timber brotna og endereistest
og dunga seg upp i haug.
Lunnen er som ei fårleg gåte
fyrr fyrste stokken er funnen.
Stokken som bægjer mot tronge klovberget
held saman heile lunnen.
Det dirrar og brådøn. Han lyder på tonen
og kjenner tyngdi av lunnen,
som aukar og aukar. Han veg og vrakar
seg inn til den sanne grunnen.
Då høgg han seg ned der det heng i bende
og løyser den leide knuten.
Det støkk i lunnen. Men Omund-guten
spring på ein svingande ende
av stokken han stod på, som svinga’n på land
i siste bleket då storlunnen dundrande
losna og lukt på stupet rann.
*
Tore Ørjasæter
Fleire artiklar
Det kjæraste eg har? Min ser ikkje slik ut, men eg er ganske glad i han, ja.
Foto via Wikimedia Commons
Smørbutten min får du nok aldri
Ei flygande badstove skal få ny heim, sit det nokon inni alt?
Foto: Maren Bø
Badstovene tek av
Det er interessant korleis badstove inne kan vere så ut, mens badstove ute er så in.
Morgonfrisk fersking
«Ein kan kjenna seg frisk og sterk, vera åndsfrisk eller endåtil frisk som ein fisk, friskna til, verta frisk att frå sjukdomen og heilt friskmeld.»
150-årsjubilant: den austerrikske komponisten Arnold Schönberg (1874–1951).
Fredshymne
Kammerchor Stuttgart tolkar Schönbergs «illusjon for blandakor» truverdig.
Marianne Nielsen i hovudrolla som Winnie. Gerald Pettersen spelar Willie.
Foto: Sebastian Dalseide
Beckett-klassikar av godt merke
Glade dager byr på ein strålande skodespelarprestasjon av Marianne Nielsen.