Diktet: Vemund Solheim Ådland
Foto: Kirsti van H. Kosmo
Vinterblek øyeflue. Utkjevlet sår. Utkjevlet år, nysårt
lår, utrørt hår – himmelrød årsminke.
Dynket. Hudmørk, løvtynn parfymeflaske.
Dyrket, vannfast skinke.
Varmbanket, nyendret, havblå og nattsvart skinke.
Gul, bøyd. Eid skinke. Ør, øre, sviende ro.
Tro.
Vemund Solheim Ådland
Frå Årsol, Kolon forlag 2019
Vinterblek øyeflue. Utkjevlet sår. Utkjevlet år, nysårt
lår, utrørt hår – himmelrød årsminke.
Dynket. Hudmørk, løvtynn parfymeflaske.
Dyrket, vannfast skinke.
Varmbanket, nyendret, havblå og nattsvart skinke.
Gul, bøyd. Eid skinke. Ør, øre, sviende ro.
Tro.
Vemund Solheim Ådland
Frå Årsol, Kolon forlag 2019
Når årsol i bakkane blenkjer. Årsol? Tittelen på den sjette diktboka til Vemund Solheim Ådland, Årsol (2019), vekker assosiasjonar til noko kjent, utan at ein heilt kan slå fast kva det er. Bergensaren Solheim Ådland (f. 1974) skriv dikt i eit språk som ved første augnekast eller lytting kan likne normalprosaen, men som er blitt nytta på friare vis – meir styrt av poetiske og lydlege prinsipp enn av grammatikk.
Medan biletkunsten på ein sjølvsagd måte kan arbeide med abstrakte former og ikkje-realistiske uttrykk, er det framleis nokså lite rom for poesi som ikkje er sentrallyrisk eller som stiller spørsmål ved språket si evne til å representere ei (personleg) røynd. I forlenging av dette kan ein òg undre seg over at språket i den subjektivt orienterte poesien er underleg einsarta.
Vemund Solheim Ådland skil seg slik ut i den norske poesien. Diktinga minner ikkje om mange andre, bortsett frå i glimt av poetar som Ellen Einan eller Paul Celan via Øyvind Berg. Han skriv ei slags sansedikting der meining oppstår gjennom klangar og lydlikskapar, overraskande bilete og ordval, og av odde samanstøytar mellom ord. På eitt vis er språket eit konkret, formbart materiale, samstundes som det er berar av mange nedervde meiningslag som blir sette i spel. Kan hende finn ein òg ein motstand mot å ta det rasjonelle språket for god fisk.
I diktet, og gjennom diktsamlinga, kan ein finne spor av ei forteljing, visse situasjonar og subjekt (mor, år som går, vår, sår, arr, sorg), men kva ein eksakt får vite, blir ståande ope. Dette opne verkar å skremme nokre lesarar, medan andre lèt seg utfordre med nyfikne. I møtet med dikt som dette blir lesaren i høg grad aktivert, og ei utlegging av kva ein finn i diktet, vil kan hende avdekke noko om lesaren som ho sjølv ikkje kjende til.
Cathrine Strøm
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Når årsol i bakkane blenkjer. Årsol? Tittelen på den sjette diktboka til Vemund Solheim Ådland, Årsol (2019), vekker assosiasjonar til noko kjent, utan at ein heilt kan slå fast kva det er. Bergensaren Solheim Ådland (f. 1974) skriv dikt i eit språk som ved første augnekast eller lytting kan likne normalprosaen, men som er blitt nytta på friare vis – meir styrt av poetiske og lydlege prinsipp enn av grammatikk.
Medan biletkunsten på ein sjølvsagd måte kan arbeide med abstrakte former og ikkje-realistiske uttrykk, er det framleis nokså lite rom for poesi som ikkje er sentrallyrisk eller som stiller spørsmål ved språket si evne til å representere ei (personleg) røynd. I forlenging av dette kan ein òg undre seg over at språket i den subjektivt orienterte poesien er underleg einsarta.
Vemund Solheim Ådland skil seg slik ut i den norske poesien. Diktinga minner ikkje om mange andre, bortsett frå i glimt av poetar som Ellen Einan eller Paul Celan via Øyvind Berg. Han skriv ei slags sansedikting der meining oppstår gjennom klangar og lydlikskapar, overraskande bilete og ordval, og av odde samanstøytar mellom ord. På eitt vis er språket eit konkret, formbart materiale, samstundes som det er berar av mange nedervde meiningslag som blir sette i spel. Kan hende finn ein òg ein motstand mot å ta det rasjonelle språket for god fisk.
I diktet, og gjennom diktsamlinga, kan ein finne spor av ei forteljing, visse situasjonar og subjekt (mor, år som går, vår, sår, arr, sorg), men kva ein eksakt får vite, blir ståande ope. Dette opne verkar å skremme nokre lesarar, medan andre lèt seg utfordre med nyfikne. I møtet med dikt som dette blir lesaren i høg grad aktivert, og ei utlegging av kva ein finn i diktet, vil kan hende avdekke noko om lesaren som ho sjølv ikkje kjende til.
Cathrine Strøm
Fleire artiklar
Familien Nerdrum ved garden i Stavern.
Foto: Agnete Brun / NRK
Ikkje alt er politikk
Politiseringa av Nerdrum-familien er påfallande i lys av kor upolitisk Nerdrum eigentleg er.
Torje Hommedal Knausgård tek mastergrad i fransk ved Universitetet i Oslo. Lea Marie Krona gjer det same i tysk. Dei har få å sitje i kollokviegruppe med.
Foto: Sigurd Arnekleiv Bækkelund
Framandspråka forsvinn
Tilgangen på framandspråk er større enn nokon gong. Likevel er det stadig færre som vil studere dei.
Teikning: May Linn Clement
Forgard i nord
Kan USA kome til å ta over Grønland med makt?
Rune Slagstad på veg inn til Finansdepartementet i november i fjor.
Foto: Dag og Tid
Fylgjene av konkurransestaten
Rune Slagstad syner korleis venstresida lenge har gløymt røtene og prinsippa sine. Der andre held seg til vande spor, gjenetablerer han vona om at vi kan finne ut av kva som er viktigast å diskutere.
Jean-Marie Le Pen døydde 7. januar, 96 år gamal.
Foto: Stephane Mahe / Reuters / NTB
Ein politisk krigar har falle
Jean-Marie Le Pen (1928–2025) vart ein nybrotsmann for all høgrepopulisme i dag.