Diktet: Vemund Solheim Ådland
Foto: Kirsti van H. Kosmo
Vinterblek øyeflue. Utkjevlet sår. Utkjevlet år, nysårt
lår, utrørt hår – himmelrød årsminke.
Dynket. Hudmørk, løvtynn parfymeflaske.
Dyrket, vannfast skinke.
Varmbanket, nyendret, havblå og nattsvart skinke.
Gul, bøyd. Eid skinke. Ør, øre, sviende ro.
Tro.
Vemund Solheim Ådland
Frå Årsol, Kolon forlag 2019
Vinterblek øyeflue. Utkjevlet sår. Utkjevlet år, nysårt
lår, utrørt hår – himmelrød årsminke.
Dynket. Hudmørk, løvtynn parfymeflaske.
Dyrket, vannfast skinke.
Varmbanket, nyendret, havblå og nattsvart skinke.
Gul, bøyd. Eid skinke. Ør, øre, sviende ro.
Tro.
Vemund Solheim Ådland
Frå Årsol, Kolon forlag 2019
Når årsol i bakkane blenkjer. Årsol? Tittelen på den sjette diktboka til Vemund Solheim Ådland, Årsol (2019), vekker assosiasjonar til noko kjent, utan at ein heilt kan slå fast kva det er. Bergensaren Solheim Ådland (f. 1974) skriv dikt i eit språk som ved første augnekast eller lytting kan likne normalprosaen, men som er blitt nytta på friare vis – meir styrt av poetiske og lydlege prinsipp enn av grammatikk.
Medan biletkunsten på ein sjølvsagd måte kan arbeide med abstrakte former og ikkje-realistiske uttrykk, er det framleis nokså lite rom for poesi som ikkje er sentrallyrisk eller som stiller spørsmål ved språket si evne til å representere ei (personleg) røynd. I forlenging av dette kan ein òg undre seg over at språket i den subjektivt orienterte poesien er underleg einsarta.
Vemund Solheim Ådland skil seg slik ut i den norske poesien. Diktinga minner ikkje om mange andre, bortsett frå i glimt av poetar som Ellen Einan eller Paul Celan via Øyvind Berg. Han skriv ei slags sansedikting der meining oppstår gjennom klangar og lydlikskapar, overraskande bilete og ordval, og av odde samanstøytar mellom ord. På eitt vis er språket eit konkret, formbart materiale, samstundes som det er berar av mange nedervde meiningslag som blir sette i spel. Kan hende finn ein òg ein motstand mot å ta det rasjonelle språket for god fisk.
I diktet, og gjennom diktsamlinga, kan ein finne spor av ei forteljing, visse situasjonar og subjekt (mor, år som går, vår, sår, arr, sorg), men kva ein eksakt får vite, blir ståande ope. Dette opne verkar å skremme nokre lesarar, medan andre lèt seg utfordre med nyfikne. I møtet med dikt som dette blir lesaren i høg grad aktivert, og ei utlegging av kva ein finn i diktet, vil kan hende avdekke noko om lesaren som ho sjølv ikkje kjende til.
Cathrine Strøm
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Når årsol i bakkane blenkjer. Årsol? Tittelen på den sjette diktboka til Vemund Solheim Ådland, Årsol (2019), vekker assosiasjonar til noko kjent, utan at ein heilt kan slå fast kva det er. Bergensaren Solheim Ådland (f. 1974) skriv dikt i eit språk som ved første augnekast eller lytting kan likne normalprosaen, men som er blitt nytta på friare vis – meir styrt av poetiske og lydlege prinsipp enn av grammatikk.
Medan biletkunsten på ein sjølvsagd måte kan arbeide med abstrakte former og ikkje-realistiske uttrykk, er det framleis nokså lite rom for poesi som ikkje er sentrallyrisk eller som stiller spørsmål ved språket si evne til å representere ei (personleg) røynd. I forlenging av dette kan ein òg undre seg over at språket i den subjektivt orienterte poesien er underleg einsarta.
Vemund Solheim Ådland skil seg slik ut i den norske poesien. Diktinga minner ikkje om mange andre, bortsett frå i glimt av poetar som Ellen Einan eller Paul Celan via Øyvind Berg. Han skriv ei slags sansedikting der meining oppstår gjennom klangar og lydlikskapar, overraskande bilete og ordval, og av odde samanstøytar mellom ord. På eitt vis er språket eit konkret, formbart materiale, samstundes som det er berar av mange nedervde meiningslag som blir sette i spel. Kan hende finn ein òg ein motstand mot å ta det rasjonelle språket for god fisk.
I diktet, og gjennom diktsamlinga, kan ein finne spor av ei forteljing, visse situasjonar og subjekt (mor, år som går, vår, sår, arr, sorg), men kva ein eksakt får vite, blir ståande ope. Dette opne verkar å skremme nokre lesarar, medan andre lèt seg utfordre med nyfikne. I møtet med dikt som dette blir lesaren i høg grad aktivert, og ei utlegging av kva ein finn i diktet, vil kan hende avdekke noko om lesaren som ho sjølv ikkje kjende til.
Cathrine Strøm
Fleire artiklar
Marianne Nielsen i hovudrolla som Winnie. Gerald Pettersen spelar Willie.
Foto: Sebastian Dalseide
Beckett-klassikar av godt merke
Glade dager byr på ein strålande skodespelarprestasjon av Marianne Nielsen.
Ingrid Storholmen har teke utgangspunkt i eit stort datamateriale om folkehelsa i Nord-Trøndelag.
Foto: Merete Haseth
Våren over mannalivet
Ingrid Storholmen gjer tørre helsedata om til levande liv i Bloddråpetall.
Takumi (Hitoshi Omika) og dottera Hana (Ryo Nishikawa) lever eit roleg liv på bygda, som no kan få ein «glampingplass».
Foto: Another World Entertainment
Djevelen i detaljane
By mot land er eit sentralt tema i endå ein framifrå film av Ryusuke Hamaguchi.
Finaste finnbiffen med grøne erter, potet og tyting.
Foto: Dagfinn Nordbø
Finaste finnbiffen
«Seier eg at eg skal invitere på finnbiff, blir folk berre glade. Dei veit at dei skal få smake noko av det beste landet vårt har å by på av ingrediensar, med reinkjøt som helten.»
KrF-leiar Dag Inge Ulstein får ikkje Stortinget med seg på å endre retningslinjene for kjønnsundervisning i skulen.
Thomas Fure / NTB
Utfordrar kjønnsundervisninga
Norske skulebøker kan gjere elevar usikre på kva kjønn dei har, meiner KrF-leiar Dag Inge Ulstein.