JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

DiktetKultur
Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen

Foto: Terje Bendiksby / NTB

Foto: Terje Bendiksby / NTB

2527
20211007
2527
20211007

Neste helgelending ut er Laila Stien frå Hemnes sør for Mo i Rana. Stien er kjend for dei stilsikre novellene sine, og barnbøkene. Stien har òg omsett samisk litteratur til norsk.

Men Laila Stien er òg lyrikar, og attmed finn vi utdrag frå diktet «Asparges mot myter» i Fabler, Frost (1981), frå avdelinga «Ingen Pan. Ingen fløytemusikk». Dessverre er det ikkje plass til heile diktet her, men de kan lesa det i nettbiblioteket til Nasjonalbiblioteket (nb.no). Tittelen gjev oss ein peikepinn på kva type vers det er tale om – nemleg antipoesi, så lenge vi definerer det poetiske som noko romantisk. Stien skildrar eit Nord-Noreg som står i kontrast til det svermarvore i Knut Hamsuns bøker, her konkretisert ved Hamsuns Pan.

Ho byrjar med ein likskap mellom det gamle og moderne Nord-Noreg: «her i denne heilhamsunske naturen», men slår fort over i «uhamsunske» skildringar av ein nordnorsk kvardag der diktareget keiar seg. Ho vil skrive dikt, men «musene glimrer med sitt fravær/ like trøsteløst som pølsene». Ho meiner dei greske diktarmusene.

I keisemda skildrar ho det som skjer kring henne, som den dongerikledde «Edvarda» på veg til butikken for å kjøpe «melk og Rana Blad». Rana Blad blir ein prosaisk kontrast til dei romantiske dikta ho ikkje fekk skrive. Ein viktig bakgrunn for diktet er referansen til industribyen Mo i Rana – kanskje den mest proasiske byen i heile Nord-Noreg: «Røyken fra Jernverket og Koksverket når ikke så langt ut i fjor’n.» Vi er langt unna Macks handelsstad med prangande trehus.

Tittelen spelar på det bagatellmessige ved situasjonen. Diktaren er svolten og opnar ein boks med mat. Slik endar diktet: «Eg må nok sprette/ den boksen./ Det er visst asparges.» Her finst altså ingen romantisk lagnad som styrer diktet. Men no kan vi innvende at bagatellane i livet var noko Hamsun òg la vekt på. Skilnaden er at bagatellane i Hamsuns bøker er knytte til det umedvitne, «blodets hvisken og benpipernes bønn». Her er bagatellar inkje anna enn tilfeldige bagatellar.

Ronny Spaans

Asparges mot myter

(utdrag)

 

Her i denne heilhamsunske naturen

må vel diktene komme sprettende

som gnistregnet i vannskorpa.

(…)

Hva er det som rører seg

langs fjæra der borte

noe mørkt og vevert

det skulle vel aldri være

en Edvarda

en intenst søkende sensuell nordnorsk sjel.

Nei, det er det ikke. Det er

et dongerikledd fermt kvinnfolk

fra den andre sida av vika. Der går hun

i båten og trekker i snora og freser

med påhengsmotor ut

Straumkjeften.Skal vel
på butikken og kjøpe melk og Rana Blad.

Laila Stien

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Neste helgelending ut er Laila Stien frå Hemnes sør for Mo i Rana. Stien er kjend for dei stilsikre novellene sine, og barnbøkene. Stien har òg omsett samisk litteratur til norsk.

Men Laila Stien er òg lyrikar, og attmed finn vi utdrag frå diktet «Asparges mot myter» i Fabler, Frost (1981), frå avdelinga «Ingen Pan. Ingen fløytemusikk». Dessverre er det ikkje plass til heile diktet her, men de kan lesa det i nettbiblioteket til Nasjonalbiblioteket (nb.no). Tittelen gjev oss ein peikepinn på kva type vers det er tale om – nemleg antipoesi, så lenge vi definerer det poetiske som noko romantisk. Stien skildrar eit Nord-Noreg som står i kontrast til det svermarvore i Knut Hamsuns bøker, her konkretisert ved Hamsuns Pan.

Ho byrjar med ein likskap mellom det gamle og moderne Nord-Noreg: «her i denne heilhamsunske naturen», men slår fort over i «uhamsunske» skildringar av ein nordnorsk kvardag der diktareget keiar seg. Ho vil skrive dikt, men «musene glimrer med sitt fravær/ like trøsteløst som pølsene». Ho meiner dei greske diktarmusene.

I keisemda skildrar ho det som skjer kring henne, som den dongerikledde «Edvarda» på veg til butikken for å kjøpe «melk og Rana Blad». Rana Blad blir ein prosaisk kontrast til dei romantiske dikta ho ikkje fekk skrive. Ein viktig bakgrunn for diktet er referansen til industribyen Mo i Rana – kanskje den mest proasiske byen i heile Nord-Noreg: «Røyken fra Jernverket og Koksverket når ikke så langt ut i fjor’n.» Vi er langt unna Macks handelsstad med prangande trehus.

Tittelen spelar på det bagatellmessige ved situasjonen. Diktaren er svolten og opnar ein boks med mat. Slik endar diktet: «Eg må nok sprette/ den boksen./ Det er visst asparges.» Her finst altså ingen romantisk lagnad som styrer diktet. Men no kan vi innvende at bagatellane i livet var noko Hamsun òg la vekt på. Skilnaden er at bagatellane i Hamsuns bøker er knytte til det umedvitne, «blodets hvisken og benpipernes bønn». Her er bagatellar inkje anna enn tilfeldige bagatellar.

Ronny Spaans

Asparges mot myter

(utdrag)

 

Her i denne heilhamsunske naturen

må vel diktene komme sprettende

som gnistregnet i vannskorpa.

(…)

Hva er det som rører seg

langs fjæra der borte

noe mørkt og vevert

det skulle vel aldri være

en Edvarda

en intenst søkende sensuell nordnorsk sjel.

Nei, det er det ikke. Det er

et dongerikledd fermt kvinnfolk

fra den andre sida av vika. Der går hun

i båten og trekker i snora og freser

med påhengsmotor ut

Straumkjeften.Skal vel
på butikken og kjøpe melk og Rana Blad.

Laila Stien

Emneknaggar

Fleire artiklar

Tyske langdistansetog har vorte 20 prosent mindre punktlege på ti år. No får dei ikkje lenger køyre inn i Sveits om dei er forseinka. Sveitsarane fryktar at tyske tog vil skape forseinkingar på eige jarnbanenett.

Tyske langdistansetog har vorte 20 prosent mindre punktlege på ti år. No får dei ikkje lenger køyre inn i Sveits om dei er forseinka. Sveitsarane fryktar at tyske tog vil skape forseinkingar på eige jarnbanenett.

Foto via Wikimedia Commons

Samfunn

Den rustne kjempa

Tyskland treng strategiske investeringar, men både politikarar og veljarar har angst for risiko. No blir det nyval i Europas største økonomi.

Sigurd Arnekleiv Bækkelund
Tyske langdistansetog har vorte 20 prosent mindre punktlege på ti år. No får dei ikkje lenger køyre inn i Sveits om dei er forseinka. Sveitsarane fryktar at tyske tog vil skape forseinkingar på eige jarnbanenett.

Tyske langdistansetog har vorte 20 prosent mindre punktlege på ti år. No får dei ikkje lenger køyre inn i Sveits om dei er forseinka. Sveitsarane fryktar at tyske tog vil skape forseinkingar på eige jarnbanenett.

Foto via Wikimedia Commons

Samfunn

Den rustne kjempa

Tyskland treng strategiske investeringar, men både politikarar og veljarar har angst for risiko. No blir det nyval i Europas største økonomi.

Sigurd Arnekleiv Bækkelund
Marianne Nielsen i hovudrolla som Winnie. Gerald Pettersen spelar Willie.

Marianne Nielsen i hovudrolla som Winnie. Gerald Pettersen spelar Willie.

Foto: Sebastian Dalseide

TeaterMeldingar
Jan H. Landro

Beckett-klassikar av godt merke

Glade dager byr på ein strålande skodespelarprestasjon av Marianne Nielsen.

Ingrid Storholmen har teke utgangspunkt i eit stort datamateriale om folkehelsa i Nord-Trøndelag.

Ingrid Storholmen har teke utgangspunkt i eit stort datamateriale om folkehelsa i Nord-Trøndelag.

Foto: Merete Haseth

BokMeldingar
Hilde Vesaas

Våren over mannalivet

Ingrid Storholmen gjer tørre helsedata om til levande liv i Bloddråpetall.

Takumi (Hitoshi Omika) og dottera Hana (Ryo Nishikawa) lever eit roleg liv på bygda, som no kan få ein «glampingplass».

Takumi (Hitoshi Omika) og dottera Hana (Ryo Nishikawa) lever eit roleg liv på bygda, som no kan få ein «glampingplass».

Foto: Another World Entertainment

FilmMeldingar
Håkon Tveit

Djevelen i detaljane

By mot land er eit sentralt tema i endå ein framifrå film av Ryusuke Hamaguchi.

Ein brannmann arbeider i eit bustadområde i Odesa, som vart råka av ein sverm av russiske rakettar 17. november i år.

Ein brannmann arbeider i eit bustadområde i Odesa, som vart råka av ein sverm av russiske rakettar 17. november i år.

Foto: Bergingstenesta i Ukraina

KrigSamfunn

Putin og fullmånen

Trump har lova å få slutt på Russlands krigføring 21. januar. Spørsmålet er kor Musk og Orbán står då, og kor sint Putin er.

Andrej Kurkov
Ein brannmann arbeider i eit bustadområde i Odesa, som vart råka av ein sverm av russiske rakettar 17. november i år.

Ein brannmann arbeider i eit bustadområde i Odesa, som vart råka av ein sverm av russiske rakettar 17. november i år.

Foto: Bergingstenesta i Ukraina

KrigSamfunn

Putin og fullmånen

Trump har lova å få slutt på Russlands krigføring 21. januar. Spørsmålet er kor Musk og Orbán står då, og kor sint Putin er.

Andrej Kurkov

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis