Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

DiktetKultur
Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen

Foto: Bjørn Sigurdsøn / NTB

Foto: Bjørn Sigurdsøn / NTB

2599
20211001
2599
20211001

Om Zinken Hopp har eg skrive ein gong før (30. april 2010), men då om eit av dei kortaste dikta hennar «September», sluttdiktet i samling 2: Viser fra vidda (1930). Men ho skreiv gjerne lengre dikt, derfor dette opuset frå samling 5: Innen 4 vegger (1938), som vart den siste diktboka ho gav ut.

Diktet er enkelt, og konkret – som alt ho skreiv. Her er det snakk om ei haldning til skrift og liv som er underrepresentert i norsk lyrikk. Slik Zinken Hopps uspekulative vers frå 1930-åra lyser med sitt fråvær i norske diktantologiar.

Zinken Hopp frå Bergen (1905–1987) er realist, ikkje drøymar. Ho elskar naturen, også dei grå novemberkveldane. Og gode vers, som stig opp frå boka ho les i. Og fårikål og høvelspon og orda til fedrane, som ho aktar, men ikkje nødvendigvis følgjer: «Det er meget som jeg ikke tror,/ men holder av, som mine fedre trodde.»

Diktet leier mot det store spørsmålet: «Hvad er materie, og hvad er ånd?» Og finn det glade, uproblematiserande svaret, som ingen filosof kunne ha kome på: Ho gjer abstrakta om til kjøtlege søstrer, «hånd i hånd» (rimord på ånd) – «to lykkelige søstre, for de danser».

Det er Arild Nyquist som har løfta Zinken Hopp opp som ein av favorittane sine. Det er Einar Økland som har hylla henne som eit sjenerøst og aristokratisk sinn: «Ho hadde i seg ein snev av einsemd og resignasjon og trudde kanskje ikkje på anna enn stor kunst, godt samvær og humor. Ho kunne kunsten å elske sin lagnad. Ho lærte oss mykje og gledde oss endå meir.»

Ho var den som omsette Alice in Wonderland.

Jan Erik Vold

Jeg elsker hverdagen, den jevne dag

som kommer syv og syv i lange kjeder,

med sorg og ergrelse av alle slag

og små og ustabile hverdagsgleder.

Jeg elsker livet, ikke livets drøm,

men selve tingen, tingene vi trenger,

den uforanderlige brede strøm

som følger hele livet ut, ja, lenger.

Jeg elsker høstens løv som feies bort

i hvirveldans langs fortaugskantens heller,

og himmelen, når den blir barsk og sort

og blåsende, i grå novemberkvelder.

Jeg elsker gode vers. De smyger inn

fra bladet som en iling gjennom sinnet.

Og boken også, dersom den er min,

og hyllen som jeg har den i, og bindet.

Og lukt av fårikål og fårestek

og nyslått høi og høvelspon og tjære,

som ubevisst, og nesten som i lek,

gir livet selv sin atmosfære.

Jeg elsker mine fedres stille ord

som taler i de stuer hvor de bodde.

Og det er meget som jeg ikke tror,

men holder av, som mine fedre trodde.

Hvad er materie, og hvad er ånd?

Hvor er den grensen hvor den ene stanser?

For mig er de to søstre, hånd i hånd,

to lykkelige søstre, for de danser.

Zinken Hopp

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Om Zinken Hopp har eg skrive ein gong før (30. april 2010), men då om eit av dei kortaste dikta hennar «September», sluttdiktet i samling 2: Viser fra vidda (1930). Men ho skreiv gjerne lengre dikt, derfor dette opuset frå samling 5: Innen 4 vegger (1938), som vart den siste diktboka ho gav ut.

Diktet er enkelt, og konkret – som alt ho skreiv. Her er det snakk om ei haldning til skrift og liv som er underrepresentert i norsk lyrikk. Slik Zinken Hopps uspekulative vers frå 1930-åra lyser med sitt fråvær i norske diktantologiar.

Zinken Hopp frå Bergen (1905–1987) er realist, ikkje drøymar. Ho elskar naturen, også dei grå novemberkveldane. Og gode vers, som stig opp frå boka ho les i. Og fårikål og høvelspon og orda til fedrane, som ho aktar, men ikkje nødvendigvis følgjer: «Det er meget som jeg ikke tror,/ men holder av, som mine fedre trodde.»

Diktet leier mot det store spørsmålet: «Hvad er materie, og hvad er ånd?» Og finn det glade, uproblematiserande svaret, som ingen filosof kunne ha kome på: Ho gjer abstrakta om til kjøtlege søstrer, «hånd i hånd» (rimord på ånd) – «to lykkelige søstre, for de danser».

Det er Arild Nyquist som har løfta Zinken Hopp opp som ein av favorittane sine. Det er Einar Økland som har hylla henne som eit sjenerøst og aristokratisk sinn: «Ho hadde i seg ein snev av einsemd og resignasjon og trudde kanskje ikkje på anna enn stor kunst, godt samvær og humor. Ho kunne kunsten å elske sin lagnad. Ho lærte oss mykje og gledde oss endå meir.»

Ho var den som omsette Alice in Wonderland.

Jan Erik Vold

Jeg elsker hverdagen, den jevne dag

som kommer syv og syv i lange kjeder,

med sorg og ergrelse av alle slag

og små og ustabile hverdagsgleder.

Jeg elsker livet, ikke livets drøm,

men selve tingen, tingene vi trenger,

den uforanderlige brede strøm

som følger hele livet ut, ja, lenger.

Jeg elsker høstens løv som feies bort

i hvirveldans langs fortaugskantens heller,

og himmelen, når den blir barsk og sort

og blåsende, i grå novemberkvelder.

Jeg elsker gode vers. De smyger inn

fra bladet som en iling gjennom sinnet.

Og boken også, dersom den er min,

og hyllen som jeg har den i, og bindet.

Og lukt av fårikål og fårestek

og nyslått høi og høvelspon og tjære,

som ubevisst, og nesten som i lek,

gir livet selv sin atmosfære.

Jeg elsker mine fedres stille ord

som taler i de stuer hvor de bodde.

Og det er meget som jeg ikke tror,

men holder av, som mine fedre trodde.

Hvad er materie, og hvad er ånd?

Hvor er den grensen hvor den ene stanser?

For mig er de to søstre, hånd i hånd,

to lykkelige søstre, for de danser.

Zinken Hopp

Emneknaggar

Fleire artiklar

Thomas Hylland Eriksen på scenen i Klingenberg kino i Oslo i april, der han heldt føredraget «Syv meninger med livet».

Thomas Hylland Eriksen på scenen i Klingenberg kino i Oslo i april, der han heldt føredraget «Syv meninger med livet».

Foto: Helge Øgrim

På tomannshandFeature

Ein forskar kryssar sitt spor

Thomas Hylland Eriksen hylla mangfaldet og ville dekonstruere fleirtalet. Men fann han svaret på dilemmaa knytte til innvandring?

HelgeØgrim
Thomas Hylland Eriksen på scenen i Klingenberg kino i Oslo i april, der han heldt føredraget «Syv meninger med livet».

Thomas Hylland Eriksen på scenen i Klingenberg kino i Oslo i april, der han heldt føredraget «Syv meninger med livet».

Foto: Helge Øgrim

På tomannshandFeature

Ein forskar kryssar sitt spor

Thomas Hylland Eriksen hylla mangfaldet og ville dekonstruere fleirtalet. Men fann han svaret på dilemmaa knytte til innvandring?

HelgeØgrim
Stølspurka og dei to grisungane. Enno er alt berre velstand.

Stølspurka og dei to grisungane. Enno er alt berre velstand.

Alle foto: Svein Gjerdåker

ReportasjeFeature
Svein Gjerdåker

Soga om stølspurka

Verdas mildaste purke var med på stølen. Det gjekk ikkje som planlagt.

Israelske soldatar på veg inn i nabolaget Shijaiyah i Gaza by for å fordrive fleire hundre palestinarar til ein ukjend stad nord på Gazastipa.

Israelske soldatar på veg inn i nabolaget Shijaiyah i Gaza by for å fordrive fleire hundre palestinarar til ein ukjend stad nord på Gazastipa.

Foto: Moti Milrod / Haaretz / AP / NTB

Meldingar
DagTuastad

Ramsalt kritikk av Israels krig i Gaza

Molok er ein page-turner med hendingar som skakar lesaren.

Gassleidningar i Moldova. Landet risikerer ei energikrise til neste år.

Gassleidningar i Moldova. Landet risikerer ei energikrise til neste år.

Foto: Aurel Obreja / AP / NTB

Samfunn
Sofie May Rånes

Moldova i skvis

Frå 1. januar kjem det ikkje meir gass til Europa gjennom Ukraina. Det kan bli alvorleg for energitryggleiken i Moldova.

Eit utval Tik-Tok-augneblinkar. Frå venstre Klassekampen-journalist Jo Røed Skårderud, som kallar seg Surjournalist, nyhendeprofilen Dylan «News Daddy» Page og Donald Trump som seier at han vil vurdere TikTok-forbodet.

Eit utval Tik-Tok-augneblinkar. Frå venstre Klassekampen-journalist Jo Røed Skårderud, som kallar seg Surjournalist, nyhendeprofilen Dylan «News Daddy» Page og Donald Trump som seier at han vil vurdere TikTok-forbodet.

Skjermdump

Samfunn

Nyhende ifølgje TikTok

Barn og ungdom føretrekkjer TikTok som nyhendekanal. Der opererer ferske nyhendeprofilar side om side med redaktørstyrte medium og propagandistar.

Christiane Jordheim Larsen
Eit utval Tik-Tok-augneblinkar. Frå venstre Klassekampen-journalist Jo Røed Skårderud, som kallar seg Surjournalist, nyhendeprofilen Dylan «News Daddy» Page og Donald Trump som seier at han vil vurdere TikTok-forbodet.

Eit utval Tik-Tok-augneblinkar. Frå venstre Klassekampen-journalist Jo Røed Skårderud, som kallar seg Surjournalist, nyhendeprofilen Dylan «News Daddy» Page og Donald Trump som seier at han vil vurdere TikTok-forbodet.

Skjermdump

Samfunn

Nyhende ifølgje TikTok

Barn og ungdom føretrekkjer TikTok som nyhendekanal. Der opererer ferske nyhendeprofilar side om side med redaktørstyrte medium og propagandistar.

Christiane Jordheim Larsen

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis