Kva vil du ha for å bli glad?
Illustrasjon: Lise Åserud / NTB scanpix/Dag og Tid
Fiktivt
Eit tenkt intervju med Leon Bashir
Fiktivt
Eit tenkt intervju med Leon Bashir
Så har det vore Amanda-utdeling i Haugesund. Og Leon Bashir har vist fingeren frå scenekanten. «Fuck off», skal han òg ha ropt der oppe frå. Kven har ikkje drøymt om å gjere det, er kan hende ein naturleg tanke når ein les sånt. Ta avstand frå alt og alle. Seie takk, men nei takk: Du har ikkje hjelpt meg før, så eg treng ikkje hjelpa di no.
– Men slike kjensler blæs over, seier eg til Leon, under den store, litt skumle brua i Haugesund sentrum, som ligg over det fine, rolege vatnet, verda er sånn: litt slik og litt slik. Tar frå deg noko for å gi deg noko anna.
– Du har ikkje høyrt om å telje til ti?
– Men kva gjer du når du kjem til tusen, svarar Leon.
– Så kva vil du ha for å bli glad, då?
– Kva eg vil ha? Eg vil bare ha ein fair sjanse, som alle andre. Litt stønad og god tru. Og gjerne ein Amanda eller to.
– Du blei jo nominert, seier eg, for Gjengangere. Er det ikkje stas å bli nominert?
Leon fyrer seg opp heller enn å svare. Det ser litt regissert ut. Stilig, men regissert.
– Åkei, men Hemingway..., byrjar eg og lar Leon himle med augo før eg held fram:
– Hemingway sa ein gong : «I’ve been writing for twenty years and never won a prize. I’ve gotten along all right.»
– Og kva veit han om norsk film? Kva veit du? Du lagar ikkje ein film med penn og papir, seier Leon.
– Kan hende, seier eg, men kritikken din av Iram Haqs Hva vil folk si?, som vann fleire Amanda-prisar, om kor feigt det er å premiere ein slik film fordi vi har sett andre filmar om det same tidlegare, det er slapp kritikk.
– Er det?
– Ja, det er det. Å vere filmskapar er ikkje synonymt med førstemann uti. Det er ikkje ein veldig original kritikk å ville at alt skal vere originalt heile tida. Original er ikkje den einaste kvaliteten i kunsten.
– Det er heller ikkje veldig originalt med nærlesing og dekonstruksjon, seier Leon. – Jacques Derrida døydde for 14 år sidan.
– Som om anti-intellektualisering er meir originalt, seier eg.
– Som om eit retorisk spørsmål på eit retorisk spørsmål er meir originalt, seier Leon.
– Som om outsiderrolla er det, seier eg.
Så blir vi stille. Trafikken summar så vidt høgt der oppe. Vatnet pustar så vidt der nede.
– Det er ikkje ein gong noko originalt i å vere levande, seier eg med eit sukk. – Det har funnest menneske så lenge det har funnest menneske. Er det ikkje kunsten si oppgåve å bere også det?
Leon viftar bort det eg seier.
– For meg er opplevinga av å vere ein levande høgst original, seier han.
Og det har han sjølvsagt heilt rett i.
Nils-Øivind
Haagensen
Nils-Øivind Haagensen er forfattar og forleggar.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Så har det vore Amanda-utdeling i Haugesund. Og Leon Bashir har vist fingeren frå scenekanten. «Fuck off», skal han òg ha ropt der oppe frå. Kven har ikkje drøymt om å gjere det, er kan hende ein naturleg tanke når ein les sånt. Ta avstand frå alt og alle. Seie takk, men nei takk: Du har ikkje hjelpt meg før, så eg treng ikkje hjelpa di no.
– Men slike kjensler blæs over, seier eg til Leon, under den store, litt skumle brua i Haugesund sentrum, som ligg over det fine, rolege vatnet, verda er sånn: litt slik og litt slik. Tar frå deg noko for å gi deg noko anna.
– Du har ikkje høyrt om å telje til ti?
– Men kva gjer du når du kjem til tusen, svarar Leon.
– Så kva vil du ha for å bli glad, då?
– Kva eg vil ha? Eg vil bare ha ein fair sjanse, som alle andre. Litt stønad og god tru. Og gjerne ein Amanda eller to.
– Du blei jo nominert, seier eg, for Gjengangere. Er det ikkje stas å bli nominert?
Leon fyrer seg opp heller enn å svare. Det ser litt regissert ut. Stilig, men regissert.
– Åkei, men Hemingway..., byrjar eg og lar Leon himle med augo før eg held fram:
– Hemingway sa ein gong : «I’ve been writing for twenty years and never won a prize. I’ve gotten along all right.»
– Og kva veit han om norsk film? Kva veit du? Du lagar ikkje ein film med penn og papir, seier Leon.
– Kan hende, seier eg, men kritikken din av Iram Haqs Hva vil folk si?, som vann fleire Amanda-prisar, om kor feigt det er å premiere ein slik film fordi vi har sett andre filmar om det same tidlegare, det er slapp kritikk.
– Er det?
– Ja, det er det. Å vere filmskapar er ikkje synonymt med førstemann uti. Det er ikkje ein veldig original kritikk å ville at alt skal vere originalt heile tida. Original er ikkje den einaste kvaliteten i kunsten.
– Det er heller ikkje veldig originalt med nærlesing og dekonstruksjon, seier Leon. – Jacques Derrida døydde for 14 år sidan.
– Som om anti-intellektualisering er meir originalt, seier eg.
– Som om eit retorisk spørsmål på eit retorisk spørsmål er meir originalt, seier Leon.
– Som om outsiderrolla er det, seier eg.
Så blir vi stille. Trafikken summar så vidt høgt der oppe. Vatnet pustar så vidt der nede.
– Det er ikkje ein gong noko originalt i å vere levande, seier eg med eit sukk. – Det har funnest menneske så lenge det har funnest menneske. Er det ikkje kunsten si oppgåve å bere også det?
Leon viftar bort det eg seier.
– For meg er opplevinga av å vere ein levande høgst original, seier han.
Og det har han sjølvsagt heilt rett i.
Nils-Øivind
Haagensen
Nils-Øivind Haagensen er forfattar og forleggar.
Fleire artiklar
Israelske soldatar på veg inn i nabolaget Shijaiyah i Gaza by for å fordrive fleire hundre palestinarar til ein ukjend stad nord på Gazastipa.
Foto: Moti Milrod / Haaretz / AP / NTB
Ramsalt kritikk av Israels krig i Gaza
Molok er ein page-turner med hendingar som skakar lesaren.
Gassleidningar i Moldova. Landet risikerer ei energikrise til neste år.
Foto: Aurel Obreja / AP / NTB
Moldova i skvis
Frå 1. januar kjem det ikkje meir gass til Europa gjennom Ukraina. Det kan bli alvorleg for energitryggleiken i Moldova.
Stoltenberg I-regjeringa på Slottsplassen. Dåverande statsminister Jens Stoltenberg og utanriksminister Thorbjørn Jagland står fremst.
Foto: Jarl Fr. Erichsen / NTB
Venstrepopulisme på norsk – en refleksjon
«Ved markedsrettingen og privatisering ga venstresiden delvis fra seg det som hadde vært dens kjennemerke, nemlig å mobilisere staten til fordel for folk flest.»
I november 2017 besøkte president Donald Trump kollegaen Xi Jinping i Beijing. Same året tok handelskrigen mellom USA og Kina til.
Foto: Damir Sagolj / Reuters / NTB
Det som kjem etter globaliseringa
35 år etter at Berlinmuren fall og liberalismen såg ut til å ha vunne, reiser tollmurane seg i verda.
Gatekunsten på denne muren i Kyiv er basert på kunsten til Marija Prymatsjenko, som ukrainarane no omfamnar.
Foto via Wikimedia Commons
Naiv kunst og nøktern røyndom
Dei naivistiske dyrefigurane til Marija Prymatsjenko har blitt viktige for gjennomsnittsukrainaren, som kjempar vidare i trua på mirakel.