Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Kultur
Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen

Foto: privat

Foto: privat

2766
20180420

Mennesker som sover

Sovende mennesker er som glassblåsere:

De blåser drømmene sine ut til store

gjennomsiktige former av smeltet søvn.

De blåser med spisse munner, med

sukkende munner, med tause, intense munner.

De blåser drømmene sine ut til store

elegante former av håpefullt glass.

Og når de våkner står glasset der ett sekund

dirrende fullt av glede og musikk,

før hver bit forsvinner, som fantes de aldri.

Mennesker som sover er som glassblåsere:

De håper å få drikke sine egne drømmer,

breddfulle av lykke og evighet, men

glasset går i stykker, og drømmene

smuldrer bort som lyden av knust musikk.

Store vaser vokser ut av søvnene. Men vi

knuser stadig hverandres forhåpninger.

«Ser du», sier vi til hverandre, «det var bare

en tåpelig drøm.» Men glasset står der,

i søvnen. Breddfullt av betydning og evighet.

Henning Næss

2766
20180420

Mennesker som sover

Sovende mennesker er som glassblåsere:

De blåser drømmene sine ut til store

gjennomsiktige former av smeltet søvn.

De blåser med spisse munner, med

sukkende munner, med tause, intense munner.

De blåser drømmene sine ut til store

elegante former av håpefullt glass.

Og når de våkner står glasset der ett sekund

dirrende fullt av glede og musikk,

før hver bit forsvinner, som fantes de aldri.

Mennesker som sover er som glassblåsere:

De håper å få drikke sine egne drømmer,

breddfulle av lykke og evighet, men

glasset går i stykker, og drømmene

smuldrer bort som lyden av knust musikk.

Store vaser vokser ut av søvnene. Men vi

knuser stadig hverandres forhåpninger.

«Ser du», sier vi til hverandre, «det var bare

en tåpelig drøm.» Men glasset står der,

i søvnen. Breddfullt av betydning og evighet.

Henning Næss

Henning Næss er ikkje eit ukjent namn for dei som les aviser og tidsskrift i Noreg. Næss har hatt dikt, artiklar og bokmeldingar på trykk i Klassekampen, Ny Tid, Dagbladet og i denne avisa. Som diktar er han heller ikkje ukjend, han er ein kjær bidragsytar ved litterære scener i hovudstaden.

Men i listene til den «offisielle» samtidpoesien finn du ikkje namnet hans. Næss er ikkje teken med i diktantologiane ved norske forlag. Ein grunn er at mange av bøkene hans er komne ut på eige forlag – som den seinaste boka Også her inne finnes det guder, som kom ut i vinter.

«Mennesker som sover» er frå denne samlinga. På meisterleg vis maktar Næss å gjera det å drøyme åskodeleg. Næss jamfører sovande med glasblåsarar og draumar med glas. Det er råkande metaforar: vi pustar i svevne på ein måte som faktisk kan likne andedraga åt ein glasblåsar, det er som om vi med jamne pust bles opp tankeslott, og ikkje minst: kunstferdige glas kan ta fantastiske, draumevorne former – sjå til dømes på glasa frå Murano i Venezia.

I tredje strofa fører han dette språkbiletet vidare: Ikkje berre lagar vi vedunderlege «vaser» av draum og lengslar, vi vonar å drikke av desse «draumeglasa», det gjev oss lukke og æve. Men så er det berre tale om skøyre glas, som sprekk når vi vaknar – men glasa finst der likevel i vår sovande tilstand, avsluttar Næss.

Diktet plasserer Næss i ein større litterær tradisjon, ja, i det eg vil hevde er ei hovudline i norsk poesi dei siste to hundre år. Det er tale om ein biletskapande, metafysisk versekunst med liner attende til Wergeland. Næss er i ætt med diktarar som Olaf Bull, Gunnar Reiss-Andersen og Stein Mehren.

Diktet gjev oss alt meirsmak på Næss’ neste samling. Og no bør forlaga kjenne gjestingstida si. Det bør koma ut ei samling med gamle og nye dikt av Henning Næss på eit større forlag, så fleire diktlesarar får kjennskap til denne viktige, særeigne røysta i norsk samtidslyrikk.

Ronny Spaans

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Henning Næss er ikkje eit ukjent namn for dei som les aviser og tidsskrift i Noreg. Næss har hatt dikt, artiklar og bokmeldingar på trykk i Klassekampen, Ny Tid, Dagbladet og i denne avisa. Som diktar er han heller ikkje ukjend, han er ein kjær bidragsytar ved litterære scener i hovudstaden.

Men i listene til den «offisielle» samtidpoesien finn du ikkje namnet hans. Næss er ikkje teken med i diktantologiane ved norske forlag. Ein grunn er at mange av bøkene hans er komne ut på eige forlag – som den seinaste boka Også her inne finnes det guder, som kom ut i vinter.

«Mennesker som sover» er frå denne samlinga. På meisterleg vis maktar Næss å gjera det å drøyme åskodeleg. Næss jamfører sovande med glasblåsarar og draumar med glas. Det er råkande metaforar: vi pustar i svevne på ein måte som faktisk kan likne andedraga åt ein glasblåsar, det er som om vi med jamne pust bles opp tankeslott, og ikkje minst: kunstferdige glas kan ta fantastiske, draumevorne former – sjå til dømes på glasa frå Murano i Venezia.

I tredje strofa fører han dette språkbiletet vidare: Ikkje berre lagar vi vedunderlege «vaser» av draum og lengslar, vi vonar å drikke av desse «draumeglasa», det gjev oss lukke og æve. Men så er det berre tale om skøyre glas, som sprekk når vi vaknar – men glasa finst der likevel i vår sovande tilstand, avsluttar Næss.

Diktet plasserer Næss i ein større litterær tradisjon, ja, i det eg vil hevde er ei hovudline i norsk poesi dei siste to hundre år. Det er tale om ein biletskapande, metafysisk versekunst med liner attende til Wergeland. Næss er i ætt med diktarar som Olaf Bull, Gunnar Reiss-Andersen og Stein Mehren.

Diktet gjev oss alt meirsmak på Næss’ neste samling. Og no bør forlaga kjenne gjestingstida si. Det bør koma ut ei samling med gamle og nye dikt av Henning Næss på eit større forlag, så fleire diktlesarar får kjennskap til denne viktige, særeigne røysta i norsk samtidslyrikk.

Ronny Spaans

Emneknaggar

Fleire artiklar

Denne hannen av munk vart fotografert i Oslo i desember 2019.

Denne hannen av munk vart fotografert i Oslo i desember 2019.

Foto: Sveinung Lindaas

DyrFeature

Vintermunkar

Fuglen munk har vore sentral i utgreiingar om fugletrekket.

Naïd Mubalegh
Denne hannen av munk vart fotografert i Oslo i desember 2019.

Denne hannen av munk vart fotografert i Oslo i desember 2019.

Foto: Sveinung Lindaas

DyrFeature

Vintermunkar

Fuglen munk har vore sentral i utgreiingar om fugletrekket.

Naïd Mubalegh
Hayden Powell har skrive musikk for ein sekstett.

Hayden Powell har skrive musikk for ein sekstett.

Foto: Anne Valeur

MusikkMeldingar
Lars Mossefinn

Fugl føniks

Hayden Powell har brukt ventetida godt.

Teikning: May Linn Clement

Ord om språkKunnskap
Kristin Fridtun

Bleik om sausenebba

Kan henda er det nokre som vil setja nebbet høgt og seia at ordtaket om å syngja med sitt nebb slett ikkje viser til fuglar, men til folk. Då seier eg: Det er ingen grunn til å vera nebbete!

Ingvild Lothe er forfattarutdanna og skriv både dikt og prosa.

Ingvild Lothe er forfattarutdanna og skriv både dikt og prosa.

Foto: Ida Gøytil

BokMeldingar
Sindre Ekrheim

Idealitet og realitet

Ingvild Lothe skriv vedkjenningspoesi. Og vedkjenninga verkar genuin fordi ho i tillegg rommar humor og ironisk distanse, sjølv om det også berre kan vere ei maske.

Kunstnarane Agnes Nedregård og Branko Boero Imwinkelried i kustnarkollektivet Alt Går Bra.

Kunstnarane Agnes Nedregård og Branko Boero Imwinkelried i kustnarkollektivet Alt Går Bra.

Foto: Birk Tjelmeland

BokKultur

Då «massekunsten» erobra landet

Korleis kunne ei gruppe amatørar i ei lita bygd i Nordhordland i løpet av nokre tiår produsere fleire hundre tusen bilete og selje dei over heile landet? Ei ny bok freistar gi svar på det unike fenomenet.

Jan H. Landro
Kunstnarane Agnes Nedregård og Branko Boero Imwinkelried i kustnarkollektivet Alt Går Bra.

Kunstnarane Agnes Nedregård og Branko Boero Imwinkelried i kustnarkollektivet Alt Går Bra.

Foto: Birk Tjelmeland

BokKultur

Då «massekunsten» erobra landet

Korleis kunne ei gruppe amatørar i ei lita bygd i Nordhordland i løpet av nokre tiår produsere fleire hundre tusen bilete og selje dei over heile landet? Ei ny bok freistar gi svar på det unike fenomenet.

Jan H. Landro

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis