Jan Jakob Tønseth (1947–2018)
Jan Jakob Tønseth var omsetjar og forfattar og gav ut bøker i mange sjangrar.
Foto: Maja Hattvang
Diktaren Jan Jakob Tønseth, den lærde alvorsmannen, den tagale humoristen, er død, 71 år gamal. Det er ikkje tragisk, men det er jævlig trist – og dette er hans eigne ord, i diktet «Ars vivendi» frå diktsamlinga Muntre dødsdikt: Alt med meg blir borte – «og det er det som er så jævlig trist». Det låg vel i tittelen som eit omen at Muntre dødsdikt frå 2015 vart den siste diktsamlinga hans. Året før hadde han fått diagnosen som kunne lesast som ein dødsdom, og den tok han ordrett med i eit anna dikt: «Mamma carcinum cum met. (skjelett)». Latinen løynde ingenting for den språkmektige pasienten, han visste frå før at «en dag, en time er det over uansett». Merk at det rimar.
Jan Jakob Tønseth var makelaus som lyrikar. Han dikta helst i sonettform, som dei store forgjengarane Baudelaire og Nerval. Diktaren Emil Boyson såg på den 24 år unge debutanten i 1971 som «den sterkaste debut i norsk poesi sidan Claes Gill». Tønseth var høgt heva over den gjengse modernismen, slik han òg var framand for tidsånda under seinkapitalismen i det såkalla forbrukarsamfunnet og like fjern frå venstresidas ideologiske materialisme. Poesien var for han ein motstandskamp, dømd til nederlag i heroisk resignasjon. Han er noko så sjeldan i vår tid som ein metafysisk diktar.
Dei tre romanane om Hilmar Iversen, som må seiast å vere Tønseths store publikumssuksess, handlar òg om nederlag – i krig, politikk og kjærleik. Ein typisk tittel er Resignasjon og portvin. I denne trilogien og i novellesamlinga Von Aschenbachs fristelse skapte Tønseth ein stilisert gammalmodig prosa som plasserer teksten i samtida for handlinga. Det er meisterleg gjort. I den lyriske diktinga nyttar han eit sobert klassisk riksmål, når han då ikkje, som i den siste samlinga, slepper laus den arkaiserande trongen i seg og blandar inversjonar og liturgisk språk med brotstykke av wergelandske dødsdikt. Det er ein avansert galgenhumor i desse dikta, eit slags underfundig alvor, som nokon har kalla det.
Jan Jakob Tønseth hadde sans for humor, han har jamvel skrive ein apokryf biografi om humoristen Kjell Aukrust. Ikkje alle veit at han òg var ein habil langdistanseløpar. Han sprang ikkje for å vinne laurbærkransen, men truleg for å vinne over seg sjølv. Han var ein lærd mann og ein gåverik attdiktar av framand lyrikk i klassiske verseformer, med ein hugnad for surrealismen som einaste tributt til det moderne. Av prosa omsette han mellom anna den spanske grublaren Miguel de Unamuno og ein tobinds roman av Jean-Paul Sartre. Innsiktsfulle essay om dikting og liv skreiv han fleire av.
Jan Jakob Tønseth vart fødd i Oslo og budde all si vaksentid på Sagene, dei siste åra som enkjemann etter Grete Moen, som døydde altfor tidleg, med to born som no er vaksne, og ein stor katt som heiter Sanssouci. Mange venner minnest Jan Jakob med glede og sorg.
Tom Lotherington
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Diktaren Jan Jakob Tønseth, den lærde alvorsmannen, den tagale humoristen, er død, 71 år gamal. Det er ikkje tragisk, men det er jævlig trist – og dette er hans eigne ord, i diktet «Ars vivendi» frå diktsamlinga Muntre dødsdikt: Alt med meg blir borte – «og det er det som er så jævlig trist». Det låg vel i tittelen som eit omen at Muntre dødsdikt frå 2015 vart den siste diktsamlinga hans. Året før hadde han fått diagnosen som kunne lesast som ein dødsdom, og den tok han ordrett med i eit anna dikt: «Mamma carcinum cum met. (skjelett)». Latinen løynde ingenting for den språkmektige pasienten, han visste frå før at «en dag, en time er det over uansett». Merk at det rimar.
Jan Jakob Tønseth var makelaus som lyrikar. Han dikta helst i sonettform, som dei store forgjengarane Baudelaire og Nerval. Diktaren Emil Boyson såg på den 24 år unge debutanten i 1971 som «den sterkaste debut i norsk poesi sidan Claes Gill». Tønseth var høgt heva over den gjengse modernismen, slik han òg var framand for tidsånda under seinkapitalismen i det såkalla forbrukarsamfunnet og like fjern frå venstresidas ideologiske materialisme. Poesien var for han ein motstandskamp, dømd til nederlag i heroisk resignasjon. Han er noko så sjeldan i vår tid som ein metafysisk diktar.
Dei tre romanane om Hilmar Iversen, som må seiast å vere Tønseths store publikumssuksess, handlar òg om nederlag – i krig, politikk og kjærleik. Ein typisk tittel er Resignasjon og portvin. I denne trilogien og i novellesamlinga Von Aschenbachs fristelse skapte Tønseth ein stilisert gammalmodig prosa som plasserer teksten i samtida for handlinga. Det er meisterleg gjort. I den lyriske diktinga nyttar han eit sobert klassisk riksmål, når han då ikkje, som i den siste samlinga, slepper laus den arkaiserande trongen i seg og blandar inversjonar og liturgisk språk med brotstykke av wergelandske dødsdikt. Det er ein avansert galgenhumor i desse dikta, eit slags underfundig alvor, som nokon har kalla det.
Jan Jakob Tønseth hadde sans for humor, han har jamvel skrive ein apokryf biografi om humoristen Kjell Aukrust. Ikkje alle veit at han òg var ein habil langdistanseløpar. Han sprang ikkje for å vinne laurbærkransen, men truleg for å vinne over seg sjølv. Han var ein lærd mann og ein gåverik attdiktar av framand lyrikk i klassiske verseformer, med ein hugnad for surrealismen som einaste tributt til det moderne. Av prosa omsette han mellom anna den spanske grublaren Miguel de Unamuno og ein tobinds roman av Jean-Paul Sartre. Innsiktsfulle essay om dikting og liv skreiv han fleire av.
Jan Jakob Tønseth vart fødd i Oslo og budde all si vaksentid på Sagene, dei siste åra som enkjemann etter Grete Moen, som døydde altfor tidleg, med to born som no er vaksne, og ein stor katt som heiter Sanssouci. Mange venner minnest Jan Jakob med glede og sorg.
Tom Lotherington
Fleire artiklar
Takumi (Hitoshi Omika) og dottera Hana (Ryo Nishikawa) lever eit roleg liv på bygda, som no kan få ein «glampingplass».
Foto: Another World Entertainment
Djevelen i detaljane
By mot land er eit sentralt tema i endå ein framifrå film av Ryusuke Hamaguchi.
Ingrid Storholmen har teke utgangspunkt i eit stort datamateriale om folkehelsa i Nord-Trøndelag.
Foto: Merete Haseth
Våren over mannalivet
Ingrid Storholmen gjer tørre helsedata om til levande liv i Bloddråpetall.
Finaste finnbiffen med grøne erter, potet og tyting.
Foto: Dagfinn Nordbø
Finaste finnbiffen
«Seier eg at eg skal invitere på finnbiff, blir folk berre glade. Dei veit at dei skal få smake noko av det beste landet vårt har å by på av ingrediensar, med reinkjøt som helten.»
Teikning: May Linn Clement
Krigen er ei ufatteleg ulukke for Ukraina. Men også for Russland er det som skjer, ein katastrofe.
Tusen dagar med russisk katastrofe
Jens Stoltenberg gjekk av som generalsekretær i Nato 1. oktober. No skal han leie styringsgruppa for Bilderberg-møta.
Foto: Thomas Fure / NTB
Mingleklubben for makt og pengar
Jens Stoltenberg blir partyfiksar for Bilderberg-møta, ein institusjon meir i utakt med samtida enn nokon gong.