Foto: NTB scanpix
Olaf Bulls død
Tomhet for tomhet nærmer seg din time
og livet trer til side, vender bort
fra denne engel som er hul og sort
som glemsel. Merker du den siste strime
av dagslys inn vinduet? Eller falmer det
slik våren falmet i ditt brente sinn?
Og merker du den hånd som binder din
til seg og livet? Eller viker det,
som ebbe sjø, og levner ingenting
og død. For det er engelens rett å få
sin døde med. Men ikke vår garant
mot det å glemmes, dine vers, din pant
i livet, dikter, som du oppgir nå
i skyggesuset av en veldig vinge.
Jan Jakob Tønseth
Olaf Bulls død
Tomhet for tomhet nærmer seg din time
og livet trer til side, vender bort
fra denne engel som er hul og sort
som glemsel. Merker du den siste strime
av dagslys inn vinduet? Eller falmer det
slik våren falmet i ditt brente sinn?
Og merker du den hånd som binder din
til seg og livet? Eller viker det,
som ebbe sjø, og levner ingenting
og død. For det er engelens rett å få
sin døde med. Men ikke vår garant
mot det å glemmes, dine vers, din pant
i livet, dikter, som du oppgir nå
i skyggesuset av en veldig vinge.
Jan Jakob Tønseth
Jan Jakob Tønseth (1947–2018), aktiv og produktiv Oslo-forfattar: poet (åtte samlingar), romanforfattar (trilogien om Hilmar Iversen i den spanske borgarkrigen), tre andre prosautgjevingar, to essaysamlingar, gjendiktingar (saman med Arne Kjell Haugen) av Rimbaud, Mallarmé, Apollinaire, Michaux – Tønseths samla poesi kom ut i fjor, under tittelen Mellom drøm og nærvær.
Han var ein gamalmodig modernist som skreiv sonettar og tok lærdom av Nerval og Baudelaire, av Claes Gill og Emil Boyson – med debut i 1971, då andre skrivemåtar var i vinden. Men Tønseth heldt på sitt, og når han i 2015 gjev ut sin siste poesi Muntre dødsdikt og andre dikt, har han sjølvstende nok til å alludera til Wergelands strofer frå sjukesenga: «Jeg ligger i min seng på hospitalet/ from som et lam og nylig operert./ Nå er jeg sammen sydd og bandasjert./ Jeg våken er og er i det reale.»
Der mange kollegaer valde heltane sine blant USAs modernistar, peika Tønseth på Frankrike, Spania og Europas surrealistar. Olaf Bulls stein, den som fell og fell gjennom rommet – Tønseths dikt «Fall» er på to liner: «Å, det å kjenne/ sitt hjerte falle gjennom eterdypet!»
Samlinga Motgift (1994) har to andre dikt til same poet – eit begynner slik: «Hva med lykken?/ Den er hørensagen/ og fortid./ Du fordrer ikke mye./ Mai-sol mot gardinet, kanhende,/ noe mot nevrasteni.»
Sjukdomserfaringa vart Tønseth til del tjue år seinare, ein cancer han overlevde – for ei tid. Som lækjebot drog han til sitt elska Fagervann i Nordmarka, for å sjå solnedgangen.
Å verta gløymd, å verta hugsa – i skuggesuset av ei veldig vengje – om det handlar diktet «Olaf Bulls død», også frå 1994.
Jan Erik Vold
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Jan Jakob Tønseth (1947–2018), aktiv og produktiv Oslo-forfattar: poet (åtte samlingar), romanforfattar (trilogien om Hilmar Iversen i den spanske borgarkrigen), tre andre prosautgjevingar, to essaysamlingar, gjendiktingar (saman med Arne Kjell Haugen) av Rimbaud, Mallarmé, Apollinaire, Michaux – Tønseths samla poesi kom ut i fjor, under tittelen Mellom drøm og nærvær.
Han var ein gamalmodig modernist som skreiv sonettar og tok lærdom av Nerval og Baudelaire, av Claes Gill og Emil Boyson – med debut i 1971, då andre skrivemåtar var i vinden. Men Tønseth heldt på sitt, og når han i 2015 gjev ut sin siste poesi Muntre dødsdikt og andre dikt, har han sjølvstende nok til å alludera til Wergelands strofer frå sjukesenga: «Jeg ligger i min seng på hospitalet/ from som et lam og nylig operert./ Nå er jeg sammen sydd og bandasjert./ Jeg våken er og er i det reale.»
Der mange kollegaer valde heltane sine blant USAs modernistar, peika Tønseth på Frankrike, Spania og Europas surrealistar. Olaf Bulls stein, den som fell og fell gjennom rommet – Tønseths dikt «Fall» er på to liner: «Å, det å kjenne/ sitt hjerte falle gjennom eterdypet!»
Samlinga Motgift (1994) har to andre dikt til same poet – eit begynner slik: «Hva med lykken?/ Den er hørensagen/ og fortid./ Du fordrer ikke mye./ Mai-sol mot gardinet, kanhende,/ noe mot nevrasteni.»
Sjukdomserfaringa vart Tønseth til del tjue år seinare, ein cancer han overlevde – for ei tid. Som lækjebot drog han til sitt elska Fagervann i Nordmarka, for å sjå solnedgangen.
Å verta gløymd, å verta hugsa – i skuggesuset av ei veldig vengje – om det handlar diktet «Olaf Bulls død», også frå 1994.
Jan Erik Vold
Fleire artiklar
Stølspurka og dei to grisungane. Enno er alt berre velstand.
Alle foto: Svein Gjerdåker
Soga om stølspurka
Verdas mildaste purke var med på stølen. Det gjekk ikkje som planlagt.
Israelske soldatar på veg inn i nabolaget Shijaiyah i Gaza by for å fordrive fleire hundre palestinarar til ein ukjend stad nord på Gazastipa.
Foto: Moti Milrod / Haaretz / AP / NTB
Ramsalt kritikk av Israels krig i Gaza
Molok er ein page-turner med hendingar som skakar lesaren.
Gassleidningar i Moldova. Landet risikerer ei energikrise til neste år.
Foto: Aurel Obreja / AP / NTB
Moldova i skvis
Frå 1. januar kjem det ikkje meir gass til Europa gjennom Ukraina. Det kan bli alvorleg for energitryggleiken i Moldova.
Gatekunsten på denne muren i Kyiv er basert på kunsten til Marija Prymatsjenko, som ukrainarane no omfamnar.
Foto via Wikimedia Commons
Naiv kunst og nøktern røyndom
Dei naivistiske dyrefigurane til Marija Prymatsjenko har blitt viktige for gjennomsnittsukrainaren, som kjempar vidare i trua på mirakel.
I november 2017 besøkte president Donald Trump kollegaen Xi Jinping i Beijing. Same året tok handelskrigen mellom USA og Kina til.
Foto: Damir Sagolj / Reuters / NTB
Det som kjem etter globaliseringa
35 år etter at Berlinmuren fall og liberalismen såg ut til å ha vunne, reiser tollmurane seg i verda.