14. juni 1960
I går kveld gjekk Gjengangere på Voss, frå Nationaltheatret. Maurstad spela snikkaren, far til Regine, Tore Segelcke – fru Alving, Nordrum Osvald og Straume Manders.
Tja. Jau. Merkeleg. Denne knuten, denne floken, kor levande og aktuell! Her kjem dei, desse fine, tørnar saman so ulike dei er, som ljos-strålar frå kvar sin kant. Alle er dei noko, alle stend dei for noko, alle er dei typar, berarar for kvar sine livskrav og sine livsformer, sine tankar, sine idear. Alle desse ideane, desse kravi, dei er ikkje dagsaktuelle teoriar, dei er evige, gyldige og dukkar upp hjå kvar i si tid.
Dette er Ibsen. Ikkje so lett å verta ferdig med. Der er alltid brøkar som stend uløyste att, spursmåli opnar seg til alle sidor, stend der. Og kjem til å stå der. No skynar ein kvifor Ibsen kunde ta Hamsunds kritikk med slik ro. Gresk, me kjem i hug Oidipus. Blodskam, spursmålet stend der og. Og den evige Manders. Men denne karen er ikkje so lett å verta ferdig med. Victoriatidi i eige person. Berar av eit livssyn, trass alt og ikkje til å blåsa av.
Men dei er menneske alle. Og alle fell dei på kvar sin måte, og sigrar på sin, vekkjer medhug på sin. Men ein ting er visst: Ibsens syn på den udana, den råe, det lågare vesen som ein fatigmann gjerne er. Her vert eg forviten. Det skulde vore moro å granska bønder og arbeidsfolk hjå Ibsen, lesa han med det for augo?
Det var ikkje for ikkje at Schjøtt, professoren i gresk, forsvarar Gjengangere då ho kom. Han såg dei store linone og det greske i spelet. Bjørnson forsvarte verket, men i Garborg fekk småmannen yvertaket – han fordømte boki, segjer Koht.
Det er betre å ha selskap med keidsame kvardagsmenneske enn med stygge og gjeruge tankar.
Kvar veke trykkjer vi eit utdrag frå Olav H. Hauges Dagbok 1924–1994, Samlaget 2000.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
I går kveld gjekk Gjengangere på Voss, frå Nationaltheatret. Maurstad spela snikkaren, far til Regine, Tore Segelcke – fru Alving, Nordrum Osvald og Straume Manders.
Tja. Jau. Merkeleg. Denne knuten, denne floken, kor levande og aktuell! Her kjem dei, desse fine, tørnar saman so ulike dei er, som ljos-strålar frå kvar sin kant. Alle er dei noko, alle stend dei for noko, alle er dei typar, berarar for kvar sine livskrav og sine livsformer, sine tankar, sine idear. Alle desse ideane, desse kravi, dei er ikkje dagsaktuelle teoriar, dei er evige, gyldige og dukkar upp hjå kvar i si tid.
Dette er Ibsen. Ikkje so lett å verta ferdig med. Der er alltid brøkar som stend uløyste att, spursmåli opnar seg til alle sidor, stend der. Og kjem til å stå der. No skynar ein kvifor Ibsen kunde ta Hamsunds kritikk med slik ro. Gresk, me kjem i hug Oidipus. Blodskam, spursmålet stend der og. Og den evige Manders. Men denne karen er ikkje so lett å verta ferdig med. Victoriatidi i eige person. Berar av eit livssyn, trass alt og ikkje til å blåsa av.
Men dei er menneske alle. Og alle fell dei på kvar sin måte, og sigrar på sin, vekkjer medhug på sin. Men ein ting er visst: Ibsens syn på den udana, den råe, det lågare vesen som ein fatigmann gjerne er. Her vert eg forviten. Det skulde vore moro å granska bønder og arbeidsfolk hjå Ibsen, lesa han med det for augo?
Det var ikkje for ikkje at Schjøtt, professoren i gresk, forsvarar Gjengangere då ho kom. Han såg dei store linone og det greske i spelet. Bjørnson forsvarte verket, men i Garborg fekk småmannen yvertaket – han fordømte boki, segjer Koht.
Det er betre å ha selskap med keidsame kvardagsmenneske enn med stygge og gjeruge tankar.
Kvar veke trykkjer vi eit utdrag frå Olav H. Hauges Dagbok 1924–1994, Samlaget 2000.
Fleire artiklar
Marianne Nielsen i hovudrolla som Winnie. Gerald Pettersen spelar Willie.
Foto: Sebastian Dalseide
Beckett-klassikar av godt merke
Glade dager byr på ein strålande skodespelarprestasjon av Marianne Nielsen.
Ingrid Storholmen har teke utgangspunkt i eit stort datamateriale om folkehelsa i Nord-Trøndelag.
Foto: Merete Haseth
Våren over mannalivet
Ingrid Storholmen gjer tørre helsedata om til levande liv i Bloddråpetall.
Takumi (Hitoshi Omika) og dottera Hana (Ryo Nishikawa) lever eit roleg liv på bygda, som no kan få ein «glampingplass».
Foto: Another World Entertainment
Djevelen i detaljane
By mot land er eit sentralt tema i endå ein framifrå film av Ryusuke Hamaguchi.
Finaste finnbiffen med grøne erter, potet og tyting.
Foto: Dagfinn Nordbø
Finaste finnbiffen
«Seier eg at eg skal invitere på finnbiff, blir folk berre glade. Dei veit at dei skal få smake noko av det beste landet vårt har å by på av ingrediensar, med reinkjøt som helten.»
KrF-leiar Dag Inge Ulstein får ikkje Stortinget med seg på å endre retningslinjene for kjønnsundervisning i skulen.
Thomas Fure / NTB
Utfordrar kjønnsundervisninga
Norske skulebøker kan gjere elevar usikre på kva kjønn dei har, meiner KrF-leiar Dag Inge Ulstein.