JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

LitteraturKultur

Kjell Askildsen (1929–2021)

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Kjell Askildsen døydde fredfullt torsdag 23. september.

Kjell Askildsen døydde fredfullt torsdag 23. september.

Foto: Heiko Junge / NTB

Kjell Askildsen døydde fredfullt torsdag 23. september.

Kjell Askildsen døydde fredfullt torsdag 23. september.

Foto: Heiko Junge / NTB

2996
20211001
2996
20211001

Det hender ein norsklektor har gode stunder. Førre skuleår leverte ein elev ein sterk analyse av Kjell Askildsens tittelnovelle frå debutsamlinga frå 1953 Heretter følger jeg deg helt hjem.

Den unge kurdiske jenta kjende seg att i teksten, som skildrar korleis eit samfunn prega av ein streng og pietistisk religion er ute etter å kverke kriblande drifter hos unge menneske. Om religionen heiter kristendom eller islam – det er same fenomen.

Seinare i forfattarskapen fekk Askildsen stadig meir åtgaum for noveller som handlar om dei heilt gamle. Dette er menneske som har trekt seg attende frå verda, som ventar på døden og har gitt opp det meste, men som likevel ikkje heilt greier å gi slepp på håpet – før det òg til slutt glepp. I novella «En plutselig frigjørende tanke» er den frigjerande tanken at det er mogleg å gjere slutt på seg sjølv.

Ordet «håp» er faktisk eit av dei som går att mest i tekstene hans. Få kan som Askildsen skildre kor mykje ei lita strime av lys betyr for ein som lever i eit stort mørke. Med eit blikk som var like skarpt og vakent som det var vennleg, skildra han sære og kanskje på somme måtar mistilpassa karakterar, menneske som balar med dei harde grunnvilkåra i menneskelivet.

Vi er alle djupast sett einsame. Kvart menneske er ei øy, og vi treng bruer for å nå over til kvarandre. Bruene er byggverk som kan kjennast så spinkle, så spinkle når vi tar prøvande skritt for å nå den andre.

Bruer er byggverk som står i eit spenn. Askildsens personar står ofte i fleire slike dirrande spenn, klemde fast i posisjonar som bind og fangar. Frykta for å tape ansikt støyter mot hungeren etter verkeleg kontakt. Kampen mot dumskapen kolliderer med kampen mot isolasjonen. Ikkje minst står desse menneska i ein skvis mellom behovet for at nokon skal sjå dei, og trongen til å rive seg laus frå band som er kvelande. For det er jo ein grunn til at dei er komne dit – til den store einsemda. Mange av novellene handlar om bindingar til andre som slett ikkje er gode, ofte er det slektskapsband som hemmar og verkar innskrenkande.

Så lågmælte desse tekstene er, syng dei med ein tone av stort alvor. Her står alt på spel, det er liv og død. Difor er dei både gode og vonde å lese, slik all litteratur som seier noko sant om det utsette menneskelivet, er. Difor når dei også langt og breitt, desse tekstene som har blitt kalla «smale». Dei når unge utforskande menneske som framleis kan oppleve at det finst sterke krefter som vil hindre dei i å utforske livet, og dei når vaksne og eldre som snart skal døy, og som kanskje ein siste gong tar sjansen på å strekke seg ut mot eit anna menneske – om så for å ta farvel. At nokon ser ein når ein tar farvel!

Det er langt mellom venner – og mykje snakk, skreiv Kolbein Falkeid: «Venner ligger som små lysende stuer langt borte i fjellmørket.»

Med Kjell Askildsen er ein slik venn borte, ein som med tekstene sine lyste oss fram eit stykke på veg i dei store aude landskapa våre.

Hilde Vesaas

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Det hender ein norsklektor har gode stunder. Førre skuleår leverte ein elev ein sterk analyse av Kjell Askildsens tittelnovelle frå debutsamlinga frå 1953 Heretter følger jeg deg helt hjem.

Den unge kurdiske jenta kjende seg att i teksten, som skildrar korleis eit samfunn prega av ein streng og pietistisk religion er ute etter å kverke kriblande drifter hos unge menneske. Om religionen heiter kristendom eller islam – det er same fenomen.

Seinare i forfattarskapen fekk Askildsen stadig meir åtgaum for noveller som handlar om dei heilt gamle. Dette er menneske som har trekt seg attende frå verda, som ventar på døden og har gitt opp det meste, men som likevel ikkje heilt greier å gi slepp på håpet – før det òg til slutt glepp. I novella «En plutselig frigjørende tanke» er den frigjerande tanken at det er mogleg å gjere slutt på seg sjølv.

Ordet «håp» er faktisk eit av dei som går att mest i tekstene hans. Få kan som Askildsen skildre kor mykje ei lita strime av lys betyr for ein som lever i eit stort mørke. Med eit blikk som var like skarpt og vakent som det var vennleg, skildra han sære og kanskje på somme måtar mistilpassa karakterar, menneske som balar med dei harde grunnvilkåra i menneskelivet.

Vi er alle djupast sett einsame. Kvart menneske er ei øy, og vi treng bruer for å nå over til kvarandre. Bruene er byggverk som kan kjennast så spinkle, så spinkle når vi tar prøvande skritt for å nå den andre.

Bruer er byggverk som står i eit spenn. Askildsens personar står ofte i fleire slike dirrande spenn, klemde fast i posisjonar som bind og fangar. Frykta for å tape ansikt støyter mot hungeren etter verkeleg kontakt. Kampen mot dumskapen kolliderer med kampen mot isolasjonen. Ikkje minst står desse menneska i ein skvis mellom behovet for at nokon skal sjå dei, og trongen til å rive seg laus frå band som er kvelande. For det er jo ein grunn til at dei er komne dit – til den store einsemda. Mange av novellene handlar om bindingar til andre som slett ikkje er gode, ofte er det slektskapsband som hemmar og verkar innskrenkande.

Så lågmælte desse tekstene er, syng dei med ein tone av stort alvor. Her står alt på spel, det er liv og død. Difor er dei både gode og vonde å lese, slik all litteratur som seier noko sant om det utsette menneskelivet, er. Difor når dei også langt og breitt, desse tekstene som har blitt kalla «smale». Dei når unge utforskande menneske som framleis kan oppleve at det finst sterke krefter som vil hindre dei i å utforske livet, og dei når vaksne og eldre som snart skal døy, og som kanskje ein siste gong tar sjansen på å strekke seg ut mot eit anna menneske – om så for å ta farvel. At nokon ser ein når ein tar farvel!

Det er langt mellom venner – og mykje snakk, skreiv Kolbein Falkeid: «Venner ligger som små lysende stuer langt borte i fjellmørket.»

Med Kjell Askildsen er ein slik venn borte, ein som med tekstene sine lyste oss fram eit stykke på veg i dei store aude landskapa våre.

Hilde Vesaas

Emneknaggar

Fleire artiklar

Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Foto: Sindre Deschington

ReportasjeFeature

Mikrobrikkene som formar framtida

Finst det ein snarveg til å forstå stormaktsspelet og teknologien bak dei viktige databrikkene? Ja, ein kan ta turen til Sintefs laboratorium på Blindern i Oslo.

Christiane Jordheim Larsen
Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Foto: Sindre Deschington

ReportasjeFeature

Mikrobrikkene som formar framtida

Finst det ein snarveg til å forstå stormaktsspelet og teknologien bak dei viktige databrikkene? Ja, ein kan ta turen til Sintefs laboratorium på Blindern i Oslo.

Christiane Jordheim Larsen

Teikning: May Linn Clement

KommentarSamfunn
Halvor Tjønn

Krigen er ei ufatteleg ulukke for Ukraina. Men også for Russland er det som skjer, ein katastrofe.

Tusen dagar med russisk katastrofe

Jens Stoltenberg gjekk av som generalsekretær i Nato 1. oktober. No skal han leie styringsgruppa for Bilderberg-møta.

Jens Stoltenberg gjekk av som generalsekretær i Nato 1. oktober. No skal han leie styringsgruppa for Bilderberg-møta.

Foto: Thomas Fure / NTB

Samfunn
Per Anders Todal

Mingleklubben for makt og pengar

Jens Stoltenberg blir partyfiksar for Bilderberg-møta, ein institusjon meir i utakt med samtida enn nokon gong.

KrF-leiar Dag Inge Ulstein får ikkje Stortinget med seg på å endre retningslinjene for kjønnsundervisning i skulen.

KrF-leiar Dag Inge Ulstein får ikkje Stortinget med seg på å endre retningslinjene for kjønnsundervisning i skulen.

Thomas Fure / NTB

Samfunn
Christiane Jordheim Larsen

Utfordrar kjønnsundervisninga

Norske skulebøker kan gjere elevar usikre på kva kjønn dei har, meiner KrF-leiar Dag Inge Ulstein.

Einar Økland heime i Valevåg.

Einar Økland heime i Valevåg.

Foto: Helge Skodvin

Kultur

Samlaren

Einar Økland vil helst høyra noko han ikkje har høyrt før – og så skriv han ein lyrisk tekst som han ikkje visste at han kunne skriva. Deretter held han fram med å samla.

Jan H. Landro
Einar Økland heime i Valevåg.

Einar Økland heime i Valevåg.

Foto: Helge Skodvin

Kultur

Samlaren

Einar Økland vil helst høyra noko han ikkje har høyrt før – og så skriv han ein lyrisk tekst som han ikkje visste at han kunne skriva. Deretter held han fram med å samla.

Jan H. Landro

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis