JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

LitteraturKultur

Mamma

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
3264
20230519
3264
20230519

Eg ser den gamle kjeledressen som heldt meg varm på kalde dagar, og kjenner att handskrifta til mamma på lappen med vaskeinstruksane. Ein bitte liten dress som passa til ein liten gut, og minner meg om blaute vottar på tørkestativet av tre som klappa saman om ein ikkje sette det opp skikkeleg. Me hadde varmekablar i badegolvet og golvbelegg som var lett å halde reint. Etter som åra gjekk, dukka det opp brune flekkar på golvet. Heldigvis tok det aldri fyr, sjølv om enkelte område vart varmare enn andre.

Noko eg visste ikkje kunne vare evig, slutta brått, og sorga breia seg ut over alt. Eg skulle ikkje falle saman, men det gjekk ikkje. Det går ikkje an å forstå at mamma ikkje er her lenger.

Då eg såg ho for siste gongen på sjukehuset, var det som om det ikkje var nokon der. Berre ein merkeleg fred, eller tomleik, eller kva det var. Huda var så kald så kald, og det var ingenting å halde seg fast i, men ingenting var farleg lenger heller. Eg tok heisen ned frå intensivavdelinga, og det var som eg såg Gud i ei skodde framføre meg, utan å bli så mykje klokare.

Heile barndommen til meg og syskena mine er stua vekk på loftet heime. For å komme seg opp der må du dra ned ei luke i taket ved hjelp av ein rund trepinne med ein krok i enden. Fjørene som held luka oppe, lagar ein heilt spesiell lyd eg aldri kjem til å gløyme klangen av. Når luka opnar seg, må du passe deg så du ikkje får trappa i hovudet.

Oppe på loftet må ein vera forsiktig og berre trø på bjelkane. Viss ikkje kan det gå gale, og du risikerer at foten går tvers gjennom og stikk ut i stovetaket. Det er alt mogleg der oppe på høgaloftet, som me kallar det, handskrifta til mamma på esker med skulebøker og klede, namna til meg og syskena mine, gamle spel og permar og eg veit ikkje kva. Ho hadde ikkje hjarte til å kaste noko.

Det er ikkje sikkert eg klarar å klatre opp på loftet igjen. Eg veit heller ikkje kva alt som finst der, skal brukast til, så eg held meg helst i stova, eller på kjøkenet og blar litt i oppskriftsboka som er full av lappar. Pizza, brød, bollar, esser, kakemenn, nordlandslefser, sjokoladekake. Bokstavane til mamma med blå kulepenn eller blyant.

Eg fekk bursdagskort kvart år og litt pengar eg kunne bruke på kva eg ville. No blir det ikkje meir av det heller. Det er forbi, sjølv om eg ikkje veit heilt kva som er forbi. Mødrer kan ikkje berre forsvinne. Eg kikkar rundt meg og prøver å bli ferdig med ei forteljing slik at ei ny kan byrje. Alt ser jo normalt ut, så kvifor kan ikkje alt berre vere som det ein gong var når alt var godt? Mamma og pappa heime i huset.

Eg kjem til å sakne å ringe og spørje om ungane kan komme på overnattingsbesøk, slik at eg og kjærasten min kan gjere noko kjekt i lag. Eg kjem til å sakne å sitte rundt bordet og ete kanelbollar med mandelfyll. Det blir vanskeleg å ikkje kunne høyre mamma le av dumme ting eg seier.

Men eg kan ikkje gjere noko med det, og heldigvis finst alt dette i livet mitt. Det har hendt, og ingen kan ta det frå meg. Mamma finst, men er ikkje heime nett no. Kva ho har funne på denne gongen, anar eg ikkje, og eg skal prøva å la vere å spekulera for mykje på det.

Frank Tønnesen

Frank Tønnesen er låtskrivar og musikar. I denne spalta skriv han om hendingar og tankar som fell han inn.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Eg ser den gamle kjeledressen som heldt meg varm på kalde dagar, og kjenner att handskrifta til mamma på lappen med vaskeinstruksane. Ein bitte liten dress som passa til ein liten gut, og minner meg om blaute vottar på tørkestativet av tre som klappa saman om ein ikkje sette det opp skikkeleg. Me hadde varmekablar i badegolvet og golvbelegg som var lett å halde reint. Etter som åra gjekk, dukka det opp brune flekkar på golvet. Heldigvis tok det aldri fyr, sjølv om enkelte område vart varmare enn andre.

Noko eg visste ikkje kunne vare evig, slutta brått, og sorga breia seg ut over alt. Eg skulle ikkje falle saman, men det gjekk ikkje. Det går ikkje an å forstå at mamma ikkje er her lenger.

Då eg såg ho for siste gongen på sjukehuset, var det som om det ikkje var nokon der. Berre ein merkeleg fred, eller tomleik, eller kva det var. Huda var så kald så kald, og det var ingenting å halde seg fast i, men ingenting var farleg lenger heller. Eg tok heisen ned frå intensivavdelinga, og det var som eg såg Gud i ei skodde framføre meg, utan å bli så mykje klokare.

Heile barndommen til meg og syskena mine er stua vekk på loftet heime. For å komme seg opp der må du dra ned ei luke i taket ved hjelp av ein rund trepinne med ein krok i enden. Fjørene som held luka oppe, lagar ein heilt spesiell lyd eg aldri kjem til å gløyme klangen av. Når luka opnar seg, må du passe deg så du ikkje får trappa i hovudet.

Oppe på loftet må ein vera forsiktig og berre trø på bjelkane. Viss ikkje kan det gå gale, og du risikerer at foten går tvers gjennom og stikk ut i stovetaket. Det er alt mogleg der oppe på høgaloftet, som me kallar det, handskrifta til mamma på esker med skulebøker og klede, namna til meg og syskena mine, gamle spel og permar og eg veit ikkje kva. Ho hadde ikkje hjarte til å kaste noko.

Det er ikkje sikkert eg klarar å klatre opp på loftet igjen. Eg veit heller ikkje kva alt som finst der, skal brukast til, så eg held meg helst i stova, eller på kjøkenet og blar litt i oppskriftsboka som er full av lappar. Pizza, brød, bollar, esser, kakemenn, nordlandslefser, sjokoladekake. Bokstavane til mamma med blå kulepenn eller blyant.

Eg fekk bursdagskort kvart år og litt pengar eg kunne bruke på kva eg ville. No blir det ikkje meir av det heller. Det er forbi, sjølv om eg ikkje veit heilt kva som er forbi. Mødrer kan ikkje berre forsvinne. Eg kikkar rundt meg og prøver å bli ferdig med ei forteljing slik at ei ny kan byrje. Alt ser jo normalt ut, så kvifor kan ikkje alt berre vere som det ein gong var når alt var godt? Mamma og pappa heime i huset.

Eg kjem til å sakne å ringe og spørje om ungane kan komme på overnattingsbesøk, slik at eg og kjærasten min kan gjere noko kjekt i lag. Eg kjem til å sakne å sitte rundt bordet og ete kanelbollar med mandelfyll. Det blir vanskeleg å ikkje kunne høyre mamma le av dumme ting eg seier.

Men eg kan ikkje gjere noko med det, og heldigvis finst alt dette i livet mitt. Det har hendt, og ingen kan ta det frå meg. Mamma finst, men er ikkje heime nett no. Kva ho har funne på denne gongen, anar eg ikkje, og eg skal prøva å la vere å spekulera for mykje på det.

Frank Tønnesen

Frank Tønnesen er låtskrivar og musikar. I denne spalta skriv han om hendingar og tankar som fell han inn.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Brukarstyrt personleg assistanse (BPA) er eit viktig likestillingsverkemiddel.

Brukarstyrt personleg assistanse (BPA) er eit viktig likestillingsverkemiddel.

Foto: Gorm Kallestad / NTB

Ordskifte

Grunn til uro

Ikkje berre er leiande norske politikarar og dei største partia lite opptekne av rettane til menneske med nedsett funksjonsevne; også statlege forvaltningsorgan, til dømes Pasientskadenemnda, praktiserer lovverket på diskriminerande vis.

Carl Aasland Jerstad
Brukarstyrt personleg assistanse (BPA) er eit viktig likestillingsverkemiddel.

Brukarstyrt personleg assistanse (BPA) er eit viktig likestillingsverkemiddel.

Foto: Gorm Kallestad / NTB

Ordskifte

Grunn til uro

Ikkje berre er leiande norske politikarar og dei største partia lite opptekne av rettane til menneske med nedsett funksjonsevne; også statlege forvaltningsorgan, til dømes Pasientskadenemnda, praktiserer lovverket på diskriminerande vis.

Carl Aasland Jerstad
Gaute Heivoll har vunne Brageprisen, blant andre prisar, sidan han debuterte i 2002.

Gaute Heivoll har vunne Brageprisen, blant andre prisar, sidan han debuterte i 2002.

Foto: Monika Holand Bøe

BokMeldingar

Eit solid stykke arbeid

Gaute Heivoll skriv storslått om dei små tinga og smålåtent om dei store.

Ingvild Bræin
Gaute Heivoll har vunne Brageprisen, blant andre prisar, sidan han debuterte i 2002.

Gaute Heivoll har vunne Brageprisen, blant andre prisar, sidan han debuterte i 2002.

Foto: Monika Holand Bøe

BokMeldingar

Eit solid stykke arbeid

Gaute Heivoll skriv storslått om dei små tinga og smålåtent om dei store.

Ingvild Bræin

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis