JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Kultur

Meistrar mellom to stolar

Ein jury på kvinnejakt utdefinerte dei fremste kvinnene.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
2912
20170915
2912
20170915

Noregs beste songtekst etter 1945 vart kåra under Bjørnsonfestivalen i Molde førre fredag. Ein fagjury valde ut 30 songtekstar, og folk røysta fram dei fem fremste. Vinnaren vart «Vårherres klinkekule» av Erik Bye.

Tiltaket er godt. Diktinga vår har vore definert av bokbransjen, og av di poesi ikkje fyrst og fremst er bok, og heller ikkje alltid dikt, har sjangeren vorte oversett.

VISEDIKTARAR

Men ein galen sjangerdefinisjon førte med seg at mange meistrar ikkje kom med. Juryen klaga sjølv over at berre fem av dei 30 tekstane på kortlista var skrivne av kvinner: Anne Grete Preus, Marie Amdam, Siri Nilsen, Kari Bremnes og Vilde Tuv. Juryen unnskyldte seg med at det var heilt uråd å finna fleire.

Kvifor utelét dei Aslaug Låstad Lygre (1910–1966) frå Nordhordland, med «Vi skal ikkje sova bort sumarnatta» (1948), tonesett av Geirr Tveitt, og «Barnesong» (1952)? Kvifor utelét dei Aslaug Vaa (1889–1965) frå Telemark, og «So vandra dei til møte» frå Skjenkarsveinens visur (1954)? Eller Inger Hagerup (1905–1985) og til dømes «En liten vise» (1945)? Kvifor utelét dei Astrid Krog Halse (1914–2007) frå Meldal og visetekstane ho skreiv etter debuten i 1961, med titlar som «Vise» og «Voggesong», fleire av dei tonesette av folkrockbandet Gåte? Eller nolevande forfattarar som har nytta eit viseuttrykk, som Margaret Skjelbred?

Av di den poetiske seintradisjonalismen stod særs sterkt i Noreg etter krigen, fornya fleire store kvinnelege forfattarar visetekstsjangeren. Dei skulle sjølvsagt ha vore på lista – uavhengig av kjønn. Kvifor vart dei vraka?

SJANGERDEFINISJON

Grunnen er ikkje god. Juryen meinte at teksten skulle «være skrevet for å synges (ikke tonesatte dikt)». Men korleis veit juryen at dei nemnde visetekstane ikkje vart «skrevet for å synges», jamvel om poetane sjølve nyttar sjangernemninga «vise» og i mange høve arbeider tett med tonesetjarar?

Då Jens Bjørneboe skreiv songtekstar og syngespel for teater på 1960-talet, med Finn Ludt som komponist, var kvaliteten så høg at Georg Johannessen tok somme av dei med i den kresne antologien Norsk lyrikk. Etterkrigstiden (1966), til dømes tekstar som ein sjangermedveten Bjørneboe kalla «Vise om byen Hiroshima» og «Vise om bøndene på Capri ø». Var ikkje dei «skrevet for å synges»? Det var dei.

Dette er berre trist. Somme poetar som med modernismen fall ut av litteraturfeltet av di dei skreiv for tett opp mot visa, fell no ut av ei songtekstkåring av di tekstane vert vurderte som «dikt». Mellom dei fremste songtekst- og visediktarane våre finn me – surprise – diktarar. At dei skreiv dikt, tyder ikkje at dei aldri valde å skriva song- og visetekstar.

HÅVARD REM

Håvard Rem er forfattar, poet og fast skribent i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Noregs beste songtekst etter 1945 vart kåra under Bjørnsonfestivalen i Molde førre fredag. Ein fagjury valde ut 30 songtekstar, og folk røysta fram dei fem fremste. Vinnaren vart «Vårherres klinkekule» av Erik Bye.

Tiltaket er godt. Diktinga vår har vore definert av bokbransjen, og av di poesi ikkje fyrst og fremst er bok, og heller ikkje alltid dikt, har sjangeren vorte oversett.

VISEDIKTARAR

Men ein galen sjangerdefinisjon førte med seg at mange meistrar ikkje kom med. Juryen klaga sjølv over at berre fem av dei 30 tekstane på kortlista var skrivne av kvinner: Anne Grete Preus, Marie Amdam, Siri Nilsen, Kari Bremnes og Vilde Tuv. Juryen unnskyldte seg med at det var heilt uråd å finna fleire.

Kvifor utelét dei Aslaug Låstad Lygre (1910–1966) frå Nordhordland, med «Vi skal ikkje sova bort sumarnatta» (1948), tonesett av Geirr Tveitt, og «Barnesong» (1952)? Kvifor utelét dei Aslaug Vaa (1889–1965) frå Telemark, og «So vandra dei til møte» frå Skjenkarsveinens visur (1954)? Eller Inger Hagerup (1905–1985) og til dømes «En liten vise» (1945)? Kvifor utelét dei Astrid Krog Halse (1914–2007) frå Meldal og visetekstane ho skreiv etter debuten i 1961, med titlar som «Vise» og «Voggesong», fleire av dei tonesette av folkrockbandet Gåte? Eller nolevande forfattarar som har nytta eit viseuttrykk, som Margaret Skjelbred?

Av di den poetiske seintradisjonalismen stod særs sterkt i Noreg etter krigen, fornya fleire store kvinnelege forfattarar visetekstsjangeren. Dei skulle sjølvsagt ha vore på lista – uavhengig av kjønn. Kvifor vart dei vraka?

SJANGERDEFINISJON

Grunnen er ikkje god. Juryen meinte at teksten skulle «være skrevet for å synges (ikke tonesatte dikt)». Men korleis veit juryen at dei nemnde visetekstane ikkje vart «skrevet for å synges», jamvel om poetane sjølve nyttar sjangernemninga «vise» og i mange høve arbeider tett med tonesetjarar?

Då Jens Bjørneboe skreiv songtekstar og syngespel for teater på 1960-talet, med Finn Ludt som komponist, var kvaliteten så høg at Georg Johannessen tok somme av dei med i den kresne antologien Norsk lyrikk. Etterkrigstiden (1966), til dømes tekstar som ein sjangermedveten Bjørneboe kalla «Vise om byen Hiroshima» og «Vise om bøndene på Capri ø». Var ikkje dei «skrevet for å synges»? Det var dei.

Dette er berre trist. Somme poetar som med modernismen fall ut av litteraturfeltet av di dei skreiv for tett opp mot visa, fell no ut av ei songtekstkåring av di tekstane vert vurderte som «dikt». Mellom dei fremste songtekst- og visediktarane våre finn me – surprise – diktarar. At dei skreiv dikt, tyder ikkje at dei aldri valde å skriva song- og visetekstar.

HÅVARD REM

Håvard Rem er forfattar, poet og fast skribent i Dag og Tid.

Aslaug Vaa, Aslaug

Låstad Lygre, Inger

Hagerup og Astrid

Krog Halse skulle

sjølvsagt ha vore på

lista – uavhengig

av kjønn.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Juliette (Izïa Higelin) dreg til heimbyen for å besøke familien. Det viser seg at faren ikkje klarer å uttrykkje kjenslene sine, mora har blitt meir eksentrisk enn nokon gong, systera er i ei midtlivskrise, og bestemora har hamna på aldersheim.

Juliette (Izïa Higelin) dreg til heimbyen for å besøke familien. Det viser seg at faren ikkje klarer å uttrykkje kjenslene sine, mora har blitt meir eksentrisk enn nokon gong, systera er i ei midtlivskrise, og bestemora har hamna på aldersheim.

Foto: Arthaus

FilmMeldingar

Vår Juliette har overraskande tyngde til å vera pakka inn så lett

Brit Aksnes
Juliette (Izïa Higelin) dreg til heimbyen for å besøke familien. Det viser seg at faren ikkje klarer å uttrykkje kjenslene sine, mora har blitt meir eksentrisk enn nokon gong, systera er i ei midtlivskrise, og bestemora har hamna på aldersheim.

Juliette (Izïa Higelin) dreg til heimbyen for å besøke familien. Det viser seg at faren ikkje klarer å uttrykkje kjenslene sine, mora har blitt meir eksentrisk enn nokon gong, systera er i ei midtlivskrise, og bestemora har hamna på aldersheim.

Foto: Arthaus

FilmMeldingar

Vår Juliette har overraskande tyngde til å vera pakka inn så lett

Brit Aksnes
Ivo de Figueiredo.

Ivo de Figueiredo.

Foto: Agnete Brun

BokMeldingar

Få kjenner Munch betre

Ivo de Figueiredos tobindsbiografi om Edvard Munch er nyansert og underhaldande.

Henrik Martin Dahlsbakken
Ivo de Figueiredo.

Ivo de Figueiredo.

Foto: Agnete Brun

BokMeldingar

Få kjenner Munch betre

Ivo de Figueiredos tobindsbiografi om Edvard Munch er nyansert og underhaldande.

Henrik Martin Dahlsbakken

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis