JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

MusikkKultur

Alltid open og skapande

Ikue Mori er ein moderne innovatør i elektronisk improvisasjonskunst.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Den japanske musikaren Ikue Mori erstatta trommesettet med tromme- og datamaskinar.

Den japanske musikaren Ikue Mori erstatta trommesettet med tromme- og datamaskinar.

Foto: Wikipedia

Den japanske musikaren Ikue Mori erstatta trommesettet med tromme- og datamaskinar.

Den japanske musikaren Ikue Mori erstatta trommesettet med tromme- og datamaskinar.

Foto: Wikipedia

3531
20171110

Ikue Mori

Tilrådd lytting:

Garden (Tzadik, 1996)

One Hundred Aspects Of The Moon (Tzadik, 2000)

Phantom Orchard saman med Zeena Parkins (Mego, 2004)

Class Insecta (Tzadik, 2009)

Obelisk (Tzadik, 2017)

3531
20171110

Ikue Mori

Tilrådd lytting:

Garden (Tzadik, 1996)

One Hundred Aspects Of The Moon (Tzadik, 2000)

Phantom Orchard saman med Zeena Parkins (Mego, 2004)

Class Insecta (Tzadik, 2009)

Obelisk (Tzadik, 2017)

Japanske Ikue Mori, som er busett i New York, vitja nyleg Bergen i regi av nyMusikk for å spele på opninga av den nystarta konsertserien VRENG i samarbeid med kunst- og konserthuset USF Verftet. Konsertserien, som har fokus på tradisjonsmusikk i møte med eksperimentell musikk, presenterte eit eineståande møte med hardingfelemeister Knut Hamre, som delte scena med improvisasjonskunstnaren Ikue Mori denne torsdagskvelden i oktober.

Mori brukar i desse dagar stort sett berbar datamaskin som instrument i konsertsamanheng. Med nye og eigenarta komposisjons- og improvisasjonsteknikkar skapte ho store kontrastar til Knut Hamres musikk. Hamre spelte slåttemateriale frå Hardanger, og båe musikarar sette – truleg både for kvarandre og oss tilhøyrarar – dei musikalske uttrykka sine i eit nytt ljos.

Trommemaskiner

Ikue Mori (fødd i 1953) kom frå Tokyo til New York i slutten av tenåra som kunststudent utan nokon bakgrunn frå musikkverda, men ho vart etter kvart ein del av det avantgardistiske musikkmiljøet i metropolen, gjennom trommespelet i punk-/no wave-gruppa DNA. Etter kvart forkasta ho det tradisjonelle trommesettet og gjekk over til å bruka trommemaskiner og samplarar som lydkjelder på heilt nye måtar. Trommemaskinane vart brukte på ein ny og forvitneleg måte, med andre rytmiske samansetningar enn vanleg og ei friare tilnærming enn det dei opphavleg vart laga for.

Frå 1980-talet har ho arbeidd mykje med tidlegare ektemann og nestor i det eksperimentelle musikkmiljøet i New York, saksofonist og komponist John Zorn og prosjekta hans, mellom anna i gruppa Masada. Ho har òg mellom anna spelt i ensemble med dei nyskapande gitaristane Fred Frith og Marc Ribot (kjende frå mellom anna samarbeid med Tom Waits), harpisten Zeena Parkins (kjend frå bandet til Björk) og fleire av medlemmene i postrockbandet Sonic Youth. Sidan byrjinga til avantgardeselskapet Tzadik i midten av 1990-åra har ho gjeve ut om lag ti soloalbum, forutan ei mengd ulike samarbeidsprosjekt med ny musikk som ikkje liknar noko anna.

Grenselaust open

Musikken til Mori kjennest grenselaust open i stil, samstundes som han har ein streng og kompleks formsans. Lydbileta ho får ut av tromme- og datamaskinar, er søkjande og leikne, med eit hav av små, skiftande teksturar og uføreseielege passasjar. Komposisjon og improvisasjon går hand i hand med tydeleg tematikk og overraskande utflukter ut i det ukjende. Komposisjonane hennar har verkeleg nådd eit nytt nivå på den siste plata, Obelisk. Albumet, som nyleg kom ut på selskapet Tzadik, er eit samarbeid med cellist Okkyung Lee, trommeslager Jim Black og pianist Sylvie Courvoisier. Fokuset her er på notert musikk, noko Mori omtalar som eit nyare tilskot til det musikalske språket hennar. Framgangsmåten går ut på å fyrst skriva ulike tema, mata dei inn i programma på maskinen og omforme frasane der med elektronisk verktøy, slik at dei passar inn i ljodpalett og komposisjonar.

Eg kan også nemne at Mori i tillegg lagar nydelege, korte animasjonsfilmar til musikken sin, vel verde å sjå, om ein skulle vera så heldig å få oppleva henne på konsert.

Stein Urheim

Stein Urheim er musikar og fast skribent i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Japanske Ikue Mori, som er busett i New York, vitja nyleg Bergen i regi av nyMusikk for å spele på opninga av den nystarta konsertserien VRENG i samarbeid med kunst- og konserthuset USF Verftet. Konsertserien, som har fokus på tradisjonsmusikk i møte med eksperimentell musikk, presenterte eit eineståande møte med hardingfelemeister Knut Hamre, som delte scena med improvisasjonskunstnaren Ikue Mori denne torsdagskvelden i oktober.

Mori brukar i desse dagar stort sett berbar datamaskin som instrument i konsertsamanheng. Med nye og eigenarta komposisjons- og improvisasjonsteknikkar skapte ho store kontrastar til Knut Hamres musikk. Hamre spelte slåttemateriale frå Hardanger, og båe musikarar sette – truleg både for kvarandre og oss tilhøyrarar – dei musikalske uttrykka sine i eit nytt ljos.

Trommemaskiner

Ikue Mori (fødd i 1953) kom frå Tokyo til New York i slutten av tenåra som kunststudent utan nokon bakgrunn frå musikkverda, men ho vart etter kvart ein del av det avantgardistiske musikkmiljøet i metropolen, gjennom trommespelet i punk-/no wave-gruppa DNA. Etter kvart forkasta ho det tradisjonelle trommesettet og gjekk over til å bruka trommemaskiner og samplarar som lydkjelder på heilt nye måtar. Trommemaskinane vart brukte på ein ny og forvitneleg måte, med andre rytmiske samansetningar enn vanleg og ei friare tilnærming enn det dei opphavleg vart laga for.

Frå 1980-talet har ho arbeidd mykje med tidlegare ektemann og nestor i det eksperimentelle musikkmiljøet i New York, saksofonist og komponist John Zorn og prosjekta hans, mellom anna i gruppa Masada. Ho har òg mellom anna spelt i ensemble med dei nyskapande gitaristane Fred Frith og Marc Ribot (kjende frå mellom anna samarbeid med Tom Waits), harpisten Zeena Parkins (kjend frå bandet til Björk) og fleire av medlemmene i postrockbandet Sonic Youth. Sidan byrjinga til avantgardeselskapet Tzadik i midten av 1990-åra har ho gjeve ut om lag ti soloalbum, forutan ei mengd ulike samarbeidsprosjekt med ny musikk som ikkje liknar noko anna.

Grenselaust open

Musikken til Mori kjennest grenselaust open i stil, samstundes som han har ein streng og kompleks formsans. Lydbileta ho får ut av tromme- og datamaskinar, er søkjande og leikne, med eit hav av små, skiftande teksturar og uføreseielege passasjar. Komposisjon og improvisasjon går hand i hand med tydeleg tematikk og overraskande utflukter ut i det ukjende. Komposisjonane hennar har verkeleg nådd eit nytt nivå på den siste plata, Obelisk. Albumet, som nyleg kom ut på selskapet Tzadik, er eit samarbeid med cellist Okkyung Lee, trommeslager Jim Black og pianist Sylvie Courvoisier. Fokuset her er på notert musikk, noko Mori omtalar som eit nyare tilskot til det musikalske språket hennar. Framgangsmåten går ut på å fyrst skriva ulike tema, mata dei inn i programma på maskinen og omforme frasane der med elektronisk verktøy, slik at dei passar inn i ljodpalett og komposisjonar.

Eg kan også nemne at Mori i tillegg lagar nydelege, korte animasjonsfilmar til musikken sin, vel verde å sjå, om ein skulle vera så heldig å få oppleva henne på konsert.

Stein Urheim

Stein Urheim er musikar og fast skribent i Dag og Tid.

Komposisjonane hennar har verkeleg nådd eit nytt nivå på den nye plata, Obelisk.

Emneknaggar

Fleire artiklar

«Kinship» er ei særs luftig utstilling.

«Kinship» er ei særs luftig utstilling.

Alle foto: Frank Furseth

KunstMeldingar

Glede er eit aktivt val

Kva vil det seie å leve eit fullverdig liv? Amerikanske Emilie Louise Gossiaux (f. 1989) utfordrar fordommane våre gjennom ei varm, uvanleg og sterk utstilling.

Eva Furseth
«Kinship» er ei særs luftig utstilling.

«Kinship» er ei særs luftig utstilling.

Alle foto: Frank Furseth

KunstMeldingar

Glede er eit aktivt val

Kva vil det seie å leve eit fullverdig liv? Amerikanske Emilie Louise Gossiaux (f. 1989) utfordrar fordommane våre gjennom ei varm, uvanleg og sterk utstilling.

Eva Furseth

Teikning: May Linn Clement

KommentarSamfunn

Cuba framfor kollaps?

Den cubanske nasjonen lir no av den kanskje største systemkrisa sidan kolonitida.

VegardBye

Teikning: May Linn Clement

KommentarSamfunn

Cuba framfor kollaps?

Den cubanske nasjonen lir no av den kanskje største systemkrisa sidan kolonitida.

VegardBye

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis