JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

MusikkKultur

Ei kort reise til nesten heile verda

Ei tidleg helg i juli burde alle bu maks ein times køyretur frå Førde. 

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Det skotske bandet Breabach fylte Idrettshallen laurdagskvelden.

Det skotske bandet Breabach fylte Idrettshallen laurdagskvelden.

Foto: Lieve Boussauw / Førdefestivalen

Det skotske bandet Breabach fylte Idrettshallen laurdagskvelden.

Det skotske bandet Breabach fylte Idrettshallen laurdagskvelden.

Foto: Lieve Boussauw / Førdefestivalen

4915
20230714

Førdefestivalen

Førdefestivalen er den største festivalen for akustisk folke­-
musikk og verdsmusikk
i Skandinavia.

Kring 250 artistar frå over 20 land verda over vitjar festivalen kvart år. Det same gjer kring 26.000 publikummarar.

Festivalen har vore arrangert årvisst sidan 1990, og til saman har 7800 musikarar vore innom festivalscenene. 

4915
20230714

Førdefestivalen

Førdefestivalen er den største festivalen for akustisk folke­-
musikk og verdsmusikk
i Skandinavia.

Kring 250 artistar frå over 20 land verda over vitjar festivalen kvart år. Det same gjer kring 26.000 publikummarar.

Festivalen har vore arrangert årvisst sidan 1990, og til saman har 7800 musikarar vore innom festivalscenene. 

Kva kan vere betre på ein herleg, varm sommardag enn ein konsert med ein artist eg kjenner godt og har gledd meg til lenge?

Jau, kanskje å gå på ein konsert med ein – eller gjerne fleire – artistar eg aldri har høyrt om før. Som spelar på instrument eg ikkje visste eksisterte, i rytmar eg ikkje kan definere, men som for artisten er like lette som å ta på seg sko, fordi det er rytmane, instrumenta, melodiane og historiene dei er vaksne opp og fyller livet sitt med.

Førdefestivalen er, trur eg nok, festivalen med flest eple som har ramla nær stammen – og brukt det dei lærte der, til å trille, klatre, spire og gro.

Forboden musikk

Det eg møter her, kjennest som noko eg alltid burde ha visst. Eg visste jo at musikk vart forbode i Afghanistan etter at Taliban kuppa landet i 2021, men eg visste ikkje at landet hadde eit anerkjent Afghanistan National Institute of Music.

Eg visst heller ikkje at musikkinstituttet både måtte og klarte å flykte til eit eksiltilvære i Portugal med elevar og det dei fekk med seg av instrument. Dei spelar framleis på eit nivå som slepper dei inn på dei største scenene i verda, og no på konferanserommet Eikås på Sunnfjord Hotell.

Førdekonferansen spelar breitt på årets festivaltema «Draumar» – og er også innom korleis draumen om Førdefestivalen faktisk vart røyndom for festivalgründer Hilde Bjørkum, som sukkar litt og lurer på kvifor media som ringer ho, framleis spør om ho ikkje har nokon kjende namn på plakaten i år.

For er det ikkje stort nok med Yungchen Lhamo, den tibetanske melodigudinna som òg har stått på dei største scenene med dei største artistane? På opningskonserten i Idrettshallen i Førdehuset bygde ho ei bru mellom Tibet og Noreg – ei bru på bokstaven O som ho delte med slåttetrallar Synnøve Brøndbo Plassen. Over hovudet på oss bygde dei som dei aldri skulle gjort anna, men så skjedde det berre denne eine gongen, og berre vi fekk vere der og høyre det.

Privilegert

Heldig? Ja, det er slik eg kjenner meg. Sjølv om eg vanlegvis trekker fram fjell og fjord når eg forklarar kvifor eg bur her eg bur, har eg sjeldan kjent meg så privilegert som nett denne helga – då det å bu ein liten times køyring frå Førde gjev meg høve til å hoppe frå land til land til land til land.

Tingingsverket Phantasmagoria, som vart gjort til røyndom av den serbiske (og litt norske) femtegenerasjonsfiolinisten Daniel Lazar, var kanskje ikkje nett den balkanfesten eit dansevant festivalpublikum hadde sett føre seg. Det gav i staden eit breiare bilete av musikkarven på Balkan, eitt som lærte meg om både bryllaupstradisjonar, den Unesco-heidra rumenske musikktradisjonen doina og at det går greitt om det av og til høyrest litt ut som danskebåten.

Ja, for er det smal musikk, dette her? Tvert om vil eg seie at det er augeopnande. Om du trudde du var redd for trekkspel, skulle du til dømes sett deg ned saman med finske Johanna Juhola og fantasivenene hennar. Dei var med via skjerm og dreiv med beatboxing og rap og var YouTube-klipp og GPS-røyster, medan Johanna sjølv heldt seg til trekkspelet. Og det spelet kan høve både i lenestolen framfor peisen, medan ein ser hestar springe, syklar Brelett-sykkel langs ein kornåker eller går ikring i Montmartre og leitar etter Amélie.

Strøk av bygdefest

Og vi er jo mange, det er ikkje det, på mange ulike tilbod – for familiar, dei som handlar på kjøpesenteret eller heller vil gå på Hafstadfjellet. Ein merkar festivalen i byen, men utan at han verkar full – for vi gjer det på vårt sunnfjordske vis, vil eg seie, som når fleire hundre brukar laurdagskvelden på folketonar frå Skottland og Irland, då er det med eit lite strøk av bygdefest: for her er vi alle generasjonar, frå barnehageborn til bestemor.

Joikemeister John André Eira vinn plaketten for festivalens tørraste humor, samstundes som det er han og bandet hans, Gabba, som gjer augnekrokane mine våtast: Kven skulle trudd at det på sommarens varmaste dag skulle høve så godt med litt (eller, mykje) joik? Men når nordlydane vert para med ørkenblues, California-gitarar, trompet og eit leikent slagverk, flyt det heile av garde på sommarvindane som det aldri skulle gjort anna.

Eg sit att sjokkert. Overvelda. Open. Tenk på all den spelegleda som finst der ute – i tradisjonane, røtene og kulturane – og tenk at vi har høve til å hoppe inn i det, ei lita helg, her, i Førde. Og at det er under eitt år til neste gong. 

Siri Helle

Siri Helle er journalist, forfattar og fast skribent i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Kva kan vere betre på ein herleg, varm sommardag enn ein konsert med ein artist eg kjenner godt og har gledd meg til lenge?

Jau, kanskje å gå på ein konsert med ein – eller gjerne fleire – artistar eg aldri har høyrt om før. Som spelar på instrument eg ikkje visste eksisterte, i rytmar eg ikkje kan definere, men som for artisten er like lette som å ta på seg sko, fordi det er rytmane, instrumenta, melodiane og historiene dei er vaksne opp og fyller livet sitt med.

Førdefestivalen er, trur eg nok, festivalen med flest eple som har ramla nær stammen – og brukt det dei lærte der, til å trille, klatre, spire og gro.

Forboden musikk

Det eg møter her, kjennest som noko eg alltid burde ha visst. Eg visste jo at musikk vart forbode i Afghanistan etter at Taliban kuppa landet i 2021, men eg visste ikkje at landet hadde eit anerkjent Afghanistan National Institute of Music.

Eg visst heller ikkje at musikkinstituttet både måtte og klarte å flykte til eit eksiltilvære i Portugal med elevar og det dei fekk med seg av instrument. Dei spelar framleis på eit nivå som slepper dei inn på dei største scenene i verda, og no på konferanserommet Eikås på Sunnfjord Hotell.

Førdekonferansen spelar breitt på årets festivaltema «Draumar» – og er også innom korleis draumen om Førdefestivalen faktisk vart røyndom for festivalgründer Hilde Bjørkum, som sukkar litt og lurer på kvifor media som ringer ho, framleis spør om ho ikkje har nokon kjende namn på plakaten i år.

For er det ikkje stort nok med Yungchen Lhamo, den tibetanske melodigudinna som òg har stått på dei største scenene med dei største artistane? På opningskonserten i Idrettshallen i Førdehuset bygde ho ei bru mellom Tibet og Noreg – ei bru på bokstaven O som ho delte med slåttetrallar Synnøve Brøndbo Plassen. Over hovudet på oss bygde dei som dei aldri skulle gjort anna, men så skjedde det berre denne eine gongen, og berre vi fekk vere der og høyre det.

Privilegert

Heldig? Ja, det er slik eg kjenner meg. Sjølv om eg vanlegvis trekker fram fjell og fjord når eg forklarar kvifor eg bur her eg bur, har eg sjeldan kjent meg så privilegert som nett denne helga – då det å bu ein liten times køyring frå Førde gjev meg høve til å hoppe frå land til land til land til land.

Tingingsverket Phantasmagoria, som vart gjort til røyndom av den serbiske (og litt norske) femtegenerasjonsfiolinisten Daniel Lazar, var kanskje ikkje nett den balkanfesten eit dansevant festivalpublikum hadde sett føre seg. Det gav i staden eit breiare bilete av musikkarven på Balkan, eitt som lærte meg om både bryllaupstradisjonar, den Unesco-heidra rumenske musikktradisjonen doina og at det går greitt om det av og til høyrest litt ut som danskebåten.

Ja, for er det smal musikk, dette her? Tvert om vil eg seie at det er augeopnande. Om du trudde du var redd for trekkspel, skulle du til dømes sett deg ned saman med finske Johanna Juhola og fantasivenene hennar. Dei var med via skjerm og dreiv med beatboxing og rap og var YouTube-klipp og GPS-røyster, medan Johanna sjølv heldt seg til trekkspelet. Og det spelet kan høve både i lenestolen framfor peisen, medan ein ser hestar springe, syklar Brelett-sykkel langs ein kornåker eller går ikring i Montmartre og leitar etter Amélie.

Strøk av bygdefest

Og vi er jo mange, det er ikkje det, på mange ulike tilbod – for familiar, dei som handlar på kjøpesenteret eller heller vil gå på Hafstadfjellet. Ein merkar festivalen i byen, men utan at han verkar full – for vi gjer det på vårt sunnfjordske vis, vil eg seie, som når fleire hundre brukar laurdagskvelden på folketonar frå Skottland og Irland, då er det med eit lite strøk av bygdefest: for her er vi alle generasjonar, frå barnehageborn til bestemor.

Joikemeister John André Eira vinn plaketten for festivalens tørraste humor, samstundes som det er han og bandet hans, Gabba, som gjer augnekrokane mine våtast: Kven skulle trudd at det på sommarens varmaste dag skulle høve så godt med litt (eller, mykje) joik? Men når nordlydane vert para med ørkenblues, California-gitarar, trompet og eit leikent slagverk, flyt det heile av garde på sommarvindane som det aldri skulle gjort anna.

Eg sit att sjokkert. Overvelda. Open. Tenk på all den spelegleda som finst der ute – i tradisjonane, røtene og kulturane – og tenk at vi har høve til å hoppe inn i det, ei lita helg, her, i Førde. Og at det er under eitt år til neste gong. 

Siri Helle

Siri Helle er journalist, forfattar og fast skribent i Dag og Tid.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Brukarstyrt personleg assistanse (BPA) er eit viktig likestillingsverkemiddel.

Brukarstyrt personleg assistanse (BPA) er eit viktig likestillingsverkemiddel.

Foto: Gorm Kallestad / NTB

Ordskifte

Grunn til uro

Ikkje berre er leiande norske politikarar og dei største partia lite opptekne av rettane til menneske med nedsett funksjonsevne; også statlege forvaltningsorgan, til dømes Pasientskadenemnda, praktiserer lovverket på diskriminerande vis.

Carl Aasland Jerstad
Brukarstyrt personleg assistanse (BPA) er eit viktig likestillingsverkemiddel.

Brukarstyrt personleg assistanse (BPA) er eit viktig likestillingsverkemiddel.

Foto: Gorm Kallestad / NTB

Ordskifte

Grunn til uro

Ikkje berre er leiande norske politikarar og dei største partia lite opptekne av rettane til menneske med nedsett funksjonsevne; også statlege forvaltningsorgan, til dømes Pasientskadenemnda, praktiserer lovverket på diskriminerande vis.

Carl Aasland Jerstad
Gaute Heivoll har vunne Brageprisen, blant andre prisar, sidan han debuterte i 2002.

Gaute Heivoll har vunne Brageprisen, blant andre prisar, sidan han debuterte i 2002.

Foto: Monika Holand Bøe

BokMeldingar

Eit solid stykke arbeid

Gaute Heivoll skriv storslått om dei små tinga og smålåtent om dei store.

Ingvild Bræin
Gaute Heivoll har vunne Brageprisen, blant andre prisar, sidan han debuterte i 2002.

Gaute Heivoll har vunne Brageprisen, blant andre prisar, sidan han debuterte i 2002.

Foto: Monika Holand Bøe

BokMeldingar

Eit solid stykke arbeid

Gaute Heivoll skriv storslått om dei små tinga og smålåtent om dei store.

Ingvild Bræin

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis