JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

MusikkKultur

Griegs draumeverd

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Pianisten Håvad Gimse frå Kongsvinger er professor ved Noregs Musikkhøgskule og har framført a-mollkonserten mellom 150 og 200 gonger.

Pianisten Håvad Gimse frå Kongsvinger er professor ved Noregs Musikkhøgskule og har framført a-mollkonserten mellom 150 og 200 gonger.

Foto: John Andresen

Pianisten Håvad Gimse frå Kongsvinger er professor ved Noregs Musikkhøgskule og har framført a-mollkonserten mellom 150 og 200 gonger.

Pianisten Håvad Gimse frå Kongsvinger er professor ved Noregs Musikkhøgskule og har framført a-mollkonserten mellom 150 og 200 gonger.

Foto: John Andresen

3887
20190412
3887
20190412

– Håvard Gimse, når framførte du a-mollkonserten fyrste gongen?

– Det var i Frimurerlogen i Trondheim saman med Midt-Trøndelag Orkesterforening. Eg var berre 15 år, så det må ha vore i byrjinga av 1980-åra. Sidan har eg vel framført han ein stad mellom 150 og 200 gonger i inn- og utland. Etterspørselen etter stykket er stor, for står det på programmet, fyllest som regel konsertsalane. Eg har opplevd at utanlandske orkester gjerne vil spela konserten med norsk solist, kan hende likar dei tanken på at ein av Griegs landsmenn sit ved flygelet.

– Kor vanskeleg er han å framføra?

– Teknisk sett er han ikkje mellom dei vanskelegaste. Klaverkonsertane til Bartók, og til dels dei til Prokofjev og Rakhmaninov, er meir vrine. Griegs konsert er jo relativt kort og har ikkje fullt så mange notar, for dei fleste pianistar er han ikkje noko større problem. Men det er ikkje mange som maktar å spela han verkeleg bra.

Grieg på sitt beste

– Er det vanskeleg å finna sin eigen vri, si personlege tolking av eit så ofte framført verk?

– I grunnen må ein jo freista å finna si eiga tolking uansett kva ein spelar. For oss som framfører konserten såpass ofte, blir det ein evig balansegang mellom truskap til notane og det å finna sin eigen veg.

– Korleis går du fram når du tolkar han?

– Det blir litt ulikt kvar gong. Somme parti må eg øva på før kvar bidige konsert, same kor godt eg kjenner stykket. Eg freistar til dømes å leggja vekt på ulike stemmer frå ei framføring til ei anna. Dette er ikkje så vanskeleg, for stykket er ungt og inspirert, det er Grieg på sitt beste.

– Mange av variasjonane i tolkingane mine blir til der og då på scenen. Dirigenten er viktig, og alt i opninga av fyrstesatsen skjønar eg vanlegvis kva retning han vil ha stykket i. Eg vil jo ikkje vera kameleon og fylgja dirigenten i eitt og alt, men eg blir påverka av han. Så freistar eg å leggja opp mi tolking slik at det kjem heilskapen til gode.

Anna djupn

– Kva vil du seia er typisk «griegsk» ved konserten?

– Melodiane er jo i folketonestil eller er bitar av ekte folketonar. Og så er det harmoniane, som Grieg kalla «mi draumeverd». Harmonikken er Griegs måte å måla musikken på, med ulike fargar. Slik oppstår den griegske grunnstemninga, som har noko melankolsk og er herleg lyrisk. Han har verkeleg sin eigen signatur; du treng berre høyra to–tre taktar for å skjøna at eit verk er av Grieg.

– Det blir gjerne sagt at konserten har ein folkloristisk karakter. Om ja, kva skil han frå andre klaverkonsertar i den tysk-romantiske tradisjonen, til dømes den i a-moll til Robert Schumann (1810–1856)?

– Grieg freistar ikkje å vera nokon annan enn den han er. Dei musikalske temaa i konserten er temmeleg avgrensa, slik som i folkemusikken. Etter at han har presentert eit tema, gjentek han det gjerne i ei anna instrumentgruppe, noko som gjer det lett for publikum å fylgja med. Andre komponistar i den romantiske tradisjonen «knar» gjerne meir på temaa, dei utviklar dei og lagar større overgangsparti. Griegs musikk er tilsynelatande enkel, difor meiner somme tyske musikarar at Schumanns konsert er djupare. Sjølv meiner eg at Grieg har ei anna djupn.

Skiftar kanal

– Kjem du på ei av dine framføringar av verket som du er spesielt nøgd med?

– Med Oslofilharmonien har eg hatt nokre fine. Men det er vanskeleg å seia, for når ein sit ein halvtime på scena og spelar, varierer kjenslene – nokre stader kjenner eg meg heilt til stades, og om eg gjer noko eg ikkje er nøgd med, blir eg sur i nokre sekund. Det hender at eg er særs nøgd med generalprøven og mindre nøgd med konserten. Dette hende meg nyss i Finland.

– Har du nokon gong blitt, eller vil du nokon gong bli lei a-mollkonserten?

– Førebels ikkje, og eg trur ikkje eg kjem til å bli lei av å spela han. Men å høyra på han? Om eg lyttar til radio og dei sender den rolege andresatsen, hender det at eg skiftar kanal.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

– Håvard Gimse, når framførte du a-mollkonserten fyrste gongen?

– Det var i Frimurerlogen i Trondheim saman med Midt-Trøndelag Orkesterforening. Eg var berre 15 år, så det må ha vore i byrjinga av 1980-åra. Sidan har eg vel framført han ein stad mellom 150 og 200 gonger i inn- og utland. Etterspørselen etter stykket er stor, for står det på programmet, fyllest som regel konsertsalane. Eg har opplevd at utanlandske orkester gjerne vil spela konserten med norsk solist, kan hende likar dei tanken på at ein av Griegs landsmenn sit ved flygelet.

– Kor vanskeleg er han å framføra?

– Teknisk sett er han ikkje mellom dei vanskelegaste. Klaverkonsertane til Bartók, og til dels dei til Prokofjev og Rakhmaninov, er meir vrine. Griegs konsert er jo relativt kort og har ikkje fullt så mange notar, for dei fleste pianistar er han ikkje noko større problem. Men det er ikkje mange som maktar å spela han verkeleg bra.

Grieg på sitt beste

– Er det vanskeleg å finna sin eigen vri, si personlege tolking av eit så ofte framført verk?

– I grunnen må ein jo freista å finna si eiga tolking uansett kva ein spelar. For oss som framfører konserten såpass ofte, blir det ein evig balansegang mellom truskap til notane og det å finna sin eigen veg.

– Korleis går du fram når du tolkar han?

– Det blir litt ulikt kvar gong. Somme parti må eg øva på før kvar bidige konsert, same kor godt eg kjenner stykket. Eg freistar til dømes å leggja vekt på ulike stemmer frå ei framføring til ei anna. Dette er ikkje så vanskeleg, for stykket er ungt og inspirert, det er Grieg på sitt beste.

– Mange av variasjonane i tolkingane mine blir til der og då på scenen. Dirigenten er viktig, og alt i opninga av fyrstesatsen skjønar eg vanlegvis kva retning han vil ha stykket i. Eg vil jo ikkje vera kameleon og fylgja dirigenten i eitt og alt, men eg blir påverka av han. Så freistar eg å leggja opp mi tolking slik at det kjem heilskapen til gode.

Anna djupn

– Kva vil du seia er typisk «griegsk» ved konserten?

– Melodiane er jo i folketonestil eller er bitar av ekte folketonar. Og så er det harmoniane, som Grieg kalla «mi draumeverd». Harmonikken er Griegs måte å måla musikken på, med ulike fargar. Slik oppstår den griegske grunnstemninga, som har noko melankolsk og er herleg lyrisk. Han har verkeleg sin eigen signatur; du treng berre høyra to–tre taktar for å skjøna at eit verk er av Grieg.

– Det blir gjerne sagt at konserten har ein folkloristisk karakter. Om ja, kva skil han frå andre klaverkonsertar i den tysk-romantiske tradisjonen, til dømes den i a-moll til Robert Schumann (1810–1856)?

– Grieg freistar ikkje å vera nokon annan enn den han er. Dei musikalske temaa i konserten er temmeleg avgrensa, slik som i folkemusikken. Etter at han har presentert eit tema, gjentek han det gjerne i ei anna instrumentgruppe, noko som gjer det lett for publikum å fylgja med. Andre komponistar i den romantiske tradisjonen «knar» gjerne meir på temaa, dei utviklar dei og lagar større overgangsparti. Griegs musikk er tilsynelatande enkel, difor meiner somme tyske musikarar at Schumanns konsert er djupare. Sjølv meiner eg at Grieg har ei anna djupn.

Skiftar kanal

– Kjem du på ei av dine framføringar av verket som du er spesielt nøgd med?

– Med Oslofilharmonien har eg hatt nokre fine. Men det er vanskeleg å seia, for når ein sit ein halvtime på scena og spelar, varierer kjenslene – nokre stader kjenner eg meg heilt til stades, og om eg gjer noko eg ikkje er nøgd med, blir eg sur i nokre sekund. Det hender at eg er særs nøgd med generalprøven og mindre nøgd med konserten. Dette hende meg nyss i Finland.

– Har du nokon gong blitt, eller vil du nokon gong bli lei a-mollkonserten?

– Førebels ikkje, og eg trur ikkje eg kjem til å bli lei av å spela han. Men å høyra på han? Om eg lyttar til radio og dei sender den rolege andresatsen, hender det at eg skiftar kanal.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Tyske langdistansetog har vorte 20 prosent mindre punktlege på ti år. No får dei ikkje lenger køyre inn i Sveits om dei er forseinka. Sveitsarane fryktar at tyske tog vil skape forseinkingar på eige jarnbanenett.

Tyske langdistansetog har vorte 20 prosent mindre punktlege på ti år. No får dei ikkje lenger køyre inn i Sveits om dei er forseinka. Sveitsarane fryktar at tyske tog vil skape forseinkingar på eige jarnbanenett.

Foto via Wikimedia Commons

Samfunn

Den rustne kjempa

Tyskland treng strategiske investeringar, men både politikarar og veljarar har angst for risiko. No blir det nyval i Europas største økonomi.

Sigurd Arnekleiv Bækkelund
Tyske langdistansetog har vorte 20 prosent mindre punktlege på ti år. No får dei ikkje lenger køyre inn i Sveits om dei er forseinka. Sveitsarane fryktar at tyske tog vil skape forseinkingar på eige jarnbanenett.

Tyske langdistansetog har vorte 20 prosent mindre punktlege på ti år. No får dei ikkje lenger køyre inn i Sveits om dei er forseinka. Sveitsarane fryktar at tyske tog vil skape forseinkingar på eige jarnbanenett.

Foto via Wikimedia Commons

Samfunn

Den rustne kjempa

Tyskland treng strategiske investeringar, men både politikarar og veljarar har angst for risiko. No blir det nyval i Europas største økonomi.

Sigurd Arnekleiv Bækkelund
Marianne Nielsen i hovudrolla som Winnie. Gerald Pettersen spelar Willie.

Marianne Nielsen i hovudrolla som Winnie. Gerald Pettersen spelar Willie.

Foto: Sebastian Dalseide

TeaterMeldingar
Jan H. Landro

Beckett-klassikar av godt merke

Glade dager byr på ein strålande skodespelarprestasjon av Marianne Nielsen.

Ingrid Storholmen har teke utgangspunkt i eit stort datamateriale om folkehelsa i Nord-Trøndelag.

Ingrid Storholmen har teke utgangspunkt i eit stort datamateriale om folkehelsa i Nord-Trøndelag.

Foto: Merete Haseth

BokMeldingar
Hilde Vesaas

Våren over mannalivet

Ingrid Storholmen gjer tørre helsedata om til levande liv i Bloddråpetall.

Takumi (Hitoshi Omika) og dottera Hana (Ryo Nishikawa) lever eit roleg liv på bygda, som no kan få ein «glampingplass».

Takumi (Hitoshi Omika) og dottera Hana (Ryo Nishikawa) lever eit roleg liv på bygda, som no kan få ein «glampingplass».

Foto: Another World Entertainment

FilmMeldingar
Håkon Tveit

Djevelen i detaljane

By mot land er eit sentralt tema i endå ein framifrå film av Ryusuke Hamaguchi.

Ein brannmann arbeider i eit bustadområde i Odesa, som vart råka av ein sverm av russiske rakettar 17. november i år.

Ein brannmann arbeider i eit bustadområde i Odesa, som vart råka av ein sverm av russiske rakettar 17. november i år.

Foto: Bergingstenesta i Ukraina

KrigSamfunn

Putin og fullmånen

Trump har lova å få slutt på Russlands krigføring 21. januar. Spørsmålet er kor Musk og Orbán står då, og kor sint Putin er.

Andrej Kurkov
Ein brannmann arbeider i eit bustadområde i Odesa, som vart råka av ein sverm av russiske rakettar 17. november i år.

Ein brannmann arbeider i eit bustadområde i Odesa, som vart råka av ein sverm av russiske rakettar 17. november i år.

Foto: Bergingstenesta i Ukraina

KrigSamfunn

Putin og fullmånen

Trump har lova å få slutt på Russlands krigføring 21. januar. Spørsmålet er kor Musk og Orbán står då, og kor sint Putin er.

Andrej Kurkov

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis