Sjangersjongløren
Torsdag førre veke døydde det musikalske multitalentet André Previn i New York.
André Previn (1929–1919) dirigerer Oslo Filharmoniske Orkester under ein München-turné i 2004.
Foto: A.P. Mutter
Musikk
sjurhabring@gmail.com
Musikalsk var han det dei engelskspråklege kallar ein «jack of all trades». Etter ein lovande lynkarriere som jazzpianist og filmkomponist tok han avskil med Hollywood. Den nye livsvegen hans var klassisk klaverspel, komposisjon og orkesterleiing. Dei fleste store symfoniorkester har opplevd han på dirigentpodiet, slik òg Oslo Filharmoniske Orkester, der han var sjefdirigent frå 2002 til 2006.
«Alt ein gjer av musikk, hjelper. Det var ei tid då eg kjende at eg hadde drive med film- og underhaldningsmusikk altfor lenge. Men det var ein god skule. Eg lærte å orkestrera raskt og å halda effektive orkesterprøvar», fortalde han i ein tysk radiodokumentar. Men skiftet frå populærmusikken til den klassiske verda var ikkje friksjonsfritt, for i byrjinga blei han handsama som om han hadde ein skamplett, meinte han: «Dei var like villige til å tilgje ein øksemordar som ein filmkomponist.»
Grammy og Oscar
André Previn heitte eigentleg Andreas Ludwig Priwin og blei fødd i Berlin i 1929 eller 1930 i ein familie med polske, russiske og franske røter. Grunnen til den usikre fødselsdatoen er at fødselsattesten blei borte då den jødiske familien flykta i 1939. Over Paris gjekk ferda til Los Angeles, der grandonkelen var musikkdirektør ved Universal Studios.
Som pianist var Previn alt som femåring eit vedunderbarn, men sjølv om han ei kort tid hadde vitja konservatoria i Berlin og Paris, såg han alltid på seg sjølv som autodidakt. Frå grandonkelen hadde han ikkje berre det anglifiserte etternamnet, men òg tilgang til Hollywoods mektige musikkbransje. Som 16-åring byrja han å skriva filmmusikk for Metro-Goldwyn-Mayer, filmselskapet med den brølande løva som logo som i 1930- og 1940-åra var verdas største. Meir enn 50 filmar komponerte eller arrangerte han musikken til, med fem Grammy-prisar og fire Oscar-prisar som resultat, mellom anna for filmversjonane av Porgy and Bess (1959) og My Fair Lady (1964).
Hundrevis av album
I 1960-åra gjekk han lei Hollywood, der han meinte talentet hans ikkje kom til sin rett. Sjefdirigentstillinga ved Houston Symphony Orchestra blei eit springbrett til Europa, og etter berre tre år, i 1968, engasjerte London Symphony Orchestra han som sjef. Seinare fylgde leiarstillingar for mellom anna symfoniorkestra i Pittsburgh, Los Angeles og Oslo. Diskografien hans omfattar fleire hundre plate- og CD-innspelingar. Eit døme på den bivrande varme orkesterklangen, men òg humørfylte tilnærminga til klassiske meisterverk, høyrer ein på den legendariske innspelinga hans av Felix Mendelssohns (1809–1847) scenemusikk til Shakespeares Ein midtsommarnattsdraum med London Symphony Orchestra frå 1976.
Anne Sophie
Previn skifta sjefdirigentstilling oftare enn han skifta kone. Men berre litt oftare. Ekteskapet i 1970-åra med den amerikanske filmstjerna Mia Farrow, som tidlegare hadde vore gift med Frank Sinatra, heldt i ni år. Kortare var det femte og siste giftarmålet, med den tyske stjernefiolinisten Anne-Sophie Mutter, som han skilde seg frå etter fire år i 2006. Den 34 år yngre Mutter fekk han ikkje berre til å flytta attende til fødelandet sitt, ho kveikte òg komponisten i han: Bryllaupsgåva til henne var fiolinkonserten Anne Sophie, som han mellom anna framførte med Oslofilharmonien under The Proms i London i 2004.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Musikk
sjurhabring@gmail.com
Musikalsk var han det dei engelskspråklege kallar ein «jack of all trades». Etter ein lovande lynkarriere som jazzpianist og filmkomponist tok han avskil med Hollywood. Den nye livsvegen hans var klassisk klaverspel, komposisjon og orkesterleiing. Dei fleste store symfoniorkester har opplevd han på dirigentpodiet, slik òg Oslo Filharmoniske Orkester, der han var sjefdirigent frå 2002 til 2006.
«Alt ein gjer av musikk, hjelper. Det var ei tid då eg kjende at eg hadde drive med film- og underhaldningsmusikk altfor lenge. Men det var ein god skule. Eg lærte å orkestrera raskt og å halda effektive orkesterprøvar», fortalde han i ein tysk radiodokumentar. Men skiftet frå populærmusikken til den klassiske verda var ikkje friksjonsfritt, for i byrjinga blei han handsama som om han hadde ein skamplett, meinte han: «Dei var like villige til å tilgje ein øksemordar som ein filmkomponist.»
Grammy og Oscar
André Previn heitte eigentleg Andreas Ludwig Priwin og blei fødd i Berlin i 1929 eller 1930 i ein familie med polske, russiske og franske røter. Grunnen til den usikre fødselsdatoen er at fødselsattesten blei borte då den jødiske familien flykta i 1939. Over Paris gjekk ferda til Los Angeles, der grandonkelen var musikkdirektør ved Universal Studios.
Som pianist var Previn alt som femåring eit vedunderbarn, men sjølv om han ei kort tid hadde vitja konservatoria i Berlin og Paris, såg han alltid på seg sjølv som autodidakt. Frå grandonkelen hadde han ikkje berre det anglifiserte etternamnet, men òg tilgang til Hollywoods mektige musikkbransje. Som 16-åring byrja han å skriva filmmusikk for Metro-Goldwyn-Mayer, filmselskapet med den brølande løva som logo som i 1930- og 1940-åra var verdas største. Meir enn 50 filmar komponerte eller arrangerte han musikken til, med fem Grammy-prisar og fire Oscar-prisar som resultat, mellom anna for filmversjonane av Porgy and Bess (1959) og My Fair Lady (1964).
Hundrevis av album
I 1960-åra gjekk han lei Hollywood, der han meinte talentet hans ikkje kom til sin rett. Sjefdirigentstillinga ved Houston Symphony Orchestra blei eit springbrett til Europa, og etter berre tre år, i 1968, engasjerte London Symphony Orchestra han som sjef. Seinare fylgde leiarstillingar for mellom anna symfoniorkestra i Pittsburgh, Los Angeles og Oslo. Diskografien hans omfattar fleire hundre plate- og CD-innspelingar. Eit døme på den bivrande varme orkesterklangen, men òg humørfylte tilnærminga til klassiske meisterverk, høyrer ein på den legendariske innspelinga hans av Felix Mendelssohns (1809–1847) scenemusikk til Shakespeares Ein midtsommarnattsdraum med London Symphony Orchestra frå 1976.
Anne Sophie
Previn skifta sjefdirigentstilling oftare enn han skifta kone. Men berre litt oftare. Ekteskapet i 1970-åra med den amerikanske filmstjerna Mia Farrow, som tidlegare hadde vore gift med Frank Sinatra, heldt i ni år. Kortare var det femte og siste giftarmålet, med den tyske stjernefiolinisten Anne-Sophie Mutter, som han skilde seg frå etter fire år i 2006. Den 34 år yngre Mutter fekk han ikkje berre til å flytta attende til fødelandet sitt, ho kveikte òg komponisten i han: Bryllaupsgåva til henne var fiolinkonserten Anne Sophie, som han mellom anna framførte med Oslofilharmonien under The Proms i London i 2004.
Fleire artiklar
Familien Nerdrum ved garden i Stavern.
Foto: Agnete Brun / NRK
Ikkje alt er politikk
Politiseringa av Nerdrum-familien er påfallande i lys av kor upolitisk Nerdrum eigentleg er.
Torje Hommedal Knausgård tek mastergrad i fransk ved Universitetet i Oslo. Lea Marie Krona gjer det same i tysk. Dei har få å sitje i kollokviegruppe med.
Foto: Sigurd Arnekleiv Bækkelund
Framandspråka forsvinn
Tilgangen på framandspråk er større enn nokon gong. Likevel er det stadig færre som vil studere dei.
Teikning: May Linn Clement
Forgard i nord
Kan USA kome til å ta over Grønland med makt?
Rune Slagstad på veg inn til Finansdepartementet i november i fjor.
Foto: Dag og Tid
Fylgjene av konkurransestaten
Rune Slagstad syner korleis venstresida lenge har gløymt røtene og prinsippa sine. Der andre held seg til vande spor, gjenetablerer han vona om at vi kan finne ut av kva som er viktigast å diskutere.
Jean-Marie Le Pen døydde 7. januar, 96 år gamal.
Foto: Stephane Mahe / Reuters / NTB
Ein politisk krigar har falle
Jean-Marie Le Pen (1928–2025) vart ein nybrotsmann for all høgrepopulisme i dag.