Vinden vil ikkje ta bort alt
(Del III)
Mange flammar
enno i rampeljoset, vil
heller brenne i sentrum
heller satse alt, pøse på, bruke alle
ressursar, stå på, vinne
strø om seg, i driv og spenning
til den bitre slutt
enn å
følgje rytmen, leite etter vegane
sjå det vakre som kjem og blir borte
forandre seg heile tida, og så visne
med refleksjonar, den store glans avlagt
ebbe ut, nærme seg
kvile, kulminere i synleg glede
Og vinden vil ikkje ta bort alt
ARILD STUBHAUG
Vinden vil ikkje ta bort alt
(Del III)
Mange flammar
enno i rampeljoset, vil
heller brenne i sentrum
heller satse alt, pøse på, bruke alle
ressursar, stå på, vinne
strø om seg, i driv og spenning
til den bitre slutt
enn å
følgje rytmen, leite etter vegane
sjå det vakre som kjem og blir borte
forandre seg heile tida, og så visne
med refleksjonar, den store glans avlagt
ebbe ut, nærme seg
kvile, kulminere i synleg glede
Og vinden vil ikkje ta bort alt
ARILD STUBHAUG
Poeten Arild Stubhaug frå Naustdal, fødd 1948, med eksamen i matematikk, litteraturvitskap og religionshistorie, vidgjeten for biografiar om dei store matematikarane Nils Henrik Abel, Sophus Lie og svenske Gösta Mittag-Leffler, æresdoktor ved Universitet i Oslo 2002 og statsstipendiat frå 2004, gav ut sju diktsamlingar 1970–1995, trykt i Dikt i samling (2004), pluss ei åttande i 2008: Lemmata, eit matematisk omgrep for aksiom, føresetnad, forventing (om ting er som dei synest å vera).
I dei seinare dikta er det dei store temaa Stubhaug tek opp. Stoda på jordkloten, menneska som styrer feil: «Din tenar er død. Her/ er berre tjuvar og forvaltarar som vil/ ha alt for seg sjølve», heiter det i eit dikt frå 1995.
Tonen var annleis i Stubhaugs første bøker, som lyste av vind og sol og damer som gløymde att kjolane sine i garderobeskapet hans – tilgangen til gleda. Etter boka om Abel, Et foranskutt lyn (1996), omsett også til japansk og kinesisk, fekk Stubhaug ein internasjonal status som knapt nokon av poetkollegaene hans. Som skulert og pedagogisk biograf, vel og merke, ikkje som diktskrivar.
Vi trekkjer fram del III av eit dikt frå samlinga Ingen frist (1992), for å vise at det er ein forstandig, kritisk, subversiv skrivar vi har å gjera med, som har innsett at poesien ikkje kan utføra mykje. Men teia skal han heller ikkje, snarare minna om at det enno er mogleg å følgja livsrytmen, sjå det vakre i tilværet, lyda den store lova om at livet er evig endring: Ting forsvinn, men vinden vil ikkje ta bort alt.
Så sant vi ikkje lèt øydeleggjarane halda fram med å pøsa på, «til den bitre slutt». Eit innlegg i den politiske debatten?
JAN ERIK VOLD
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Poeten Arild Stubhaug frå Naustdal, fødd 1948, med eksamen i matematikk, litteraturvitskap og religionshistorie, vidgjeten for biografiar om dei store matematikarane Nils Henrik Abel, Sophus Lie og svenske Gösta Mittag-Leffler, æresdoktor ved Universitet i Oslo 2002 og statsstipendiat frå 2004, gav ut sju diktsamlingar 1970–1995, trykt i Dikt i samling (2004), pluss ei åttande i 2008: Lemmata, eit matematisk omgrep for aksiom, føresetnad, forventing (om ting er som dei synest å vera).
I dei seinare dikta er det dei store temaa Stubhaug tek opp. Stoda på jordkloten, menneska som styrer feil: «Din tenar er død. Her/ er berre tjuvar og forvaltarar som vil/ ha alt for seg sjølve», heiter det i eit dikt frå 1995.
Tonen var annleis i Stubhaugs første bøker, som lyste av vind og sol og damer som gløymde att kjolane sine i garderobeskapet hans – tilgangen til gleda. Etter boka om Abel, Et foranskutt lyn (1996), omsett også til japansk og kinesisk, fekk Stubhaug ein internasjonal status som knapt nokon av poetkollegaene hans. Som skulert og pedagogisk biograf, vel og merke, ikkje som diktskrivar.
Vi trekkjer fram del III av eit dikt frå samlinga Ingen frist (1992), for å vise at det er ein forstandig, kritisk, subversiv skrivar vi har å gjera med, som har innsett at poesien ikkje kan utføra mykje. Men teia skal han heller ikkje, snarare minna om at det enno er mogleg å følgja livsrytmen, sjå det vakre i tilværet, lyda den store lova om at livet er evig endring: Ting forsvinn, men vinden vil ikkje ta bort alt.
Så sant vi ikkje lèt øydeleggjarane halda fram med å pøsa på, «til den bitre slutt». Eit innlegg i den politiske debatten?
JAN ERIK VOLD
Fleire artiklar
Stølspurka og dei to grisungane. Enno er alt berre velstand.
Alle foto: Svein Gjerdåker
Soga om stølspurka
Verdas mildaste purke var med på stølen. Det gjekk ikkje som planlagt.
Israelske soldatar på veg inn i nabolaget Shijaiyah i Gaza by for å fordrive fleire hundre palestinarar til ein ukjend stad nord på Gazastipa.
Foto: Moti Milrod / Haaretz / AP / NTB
Ramsalt kritikk av Israels krig i Gaza
Molok er ein page-turner med hendingar som skakar lesaren.
Gassleidningar i Moldova. Landet risikerer ei energikrise til neste år.
Foto: Aurel Obreja / AP / NTB
Moldova i skvis
Frå 1. januar kjem det ikkje meir gass til Europa gjennom Ukraina. Det kan bli alvorleg for energitryggleiken i Moldova.
Gatekunsten på denne muren i Kyiv er basert på kunsten til Marija Prymatsjenko, som ukrainarane no omfamnar.
Foto via Wikimedia Commons
Naiv kunst og nøktern røyndom
Dei naivistiske dyrefigurane til Marija Prymatsjenko har blitt viktige for gjennomsnittsukrainaren, som kjempar vidare i trua på mirakel.
I november 2017 besøkte president Donald Trump kollegaen Xi Jinping i Beijing. Same året tok handelskrigen mellom USA og Kina til.
Foto: Damir Sagolj / Reuters / NTB
Det som kjem etter globaliseringa
35 år etter at Berlinmuren fall og liberalismen såg ut til å ha vunne, reiser tollmurane seg i verda.