Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Kultur

Svein Tang Wa (1946–2021)

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen

Foto: Wikipedia

Foto: Wikipedia

3685
20210813
3685
20210813

Minneord


Laurdag 7. august fekk me den uventa og veldig triste meldinga om at den folkekjære trubaduren Svein Tang Wa var død, 75 år gamal. Han var ein elska multikunstnar som utfalda seg frodig både som tekstforfattar, som artist og som biletkunstnar gjennom femti år.

Svein Tang Wa synte tidleg kreative og kunstnariske anlegg, og han utdanna seg ved kunst- og handverksskulen i Bergen. Som biletkunstnar konsentrerte han seg først om teikning og grafiske arbeid, særleg med linosnitt. Desse arbeida hadde ofte eit underfundig og humoristisk tilsnitt, og Tang Wa nådde snart svært mange med sin kunst. Han orienterte seg vidare med arbeid i oljemaling og akryl, til han dei seinaste åra tok opp teiknekunsten gjennom arbeidskrevjande, detaljerte nonfigurative mønster. Han hadde fleire utstillingar i Rogaland og hausta strålende kritikkar.

Dei fleste kjenner likevel Svein Tang Wa best som den populære visesangaren med eigne frodige viser på dialekt. Han var en pioner i Rogaland ved å ta i bruk sitt eige språk i visekunsten, men òg ved å ta opp emne i songane sine som var uavhengige av lokale tilhøve. Humor og underfundige litterære ordspel, gjerne sprelske og surrealistiske, men likevel med klår attkjenning og underliggjande alvor, kjenneteiknar tekstuniverset hans.

Tang Wa vart døropnaren for ei markant bylgje av stavangerrock som kom med stor kraft inn i 1980-åra. Fleire andre artistar og grupper, med Stavangerensemblet i spissen, formidla med stor suksess songane til Tang Wa. Han fekk òg spelt inn fleire populære plater sjølv. Då «Hørr Gjøken» kom ut i 2007, skreiv Kjetil Wold i Stavanger Aftenblad: «Svein Tang Wa framstår som en blanding av vismann, menneskevenn og vidunderlig vimsemann. Tang Wa skriver om de små og nære tingene i livet som gjør oss mennesker glade, triste, sure og oppstemte og mye annet. Tekstene er varme og virkelighetsnære og noen ganger herlig surrealistiske. (...) Refleksjon og galskap balanseres hele tiden opp mot den typiske tangwaske humoren, rumlende kåtskap og livsoptimisme.»

Men bak humoren låg det og eit djupt alvor. Særleg i dei seinare år føretrekte Svein i større grad å framføra viser inspirert av eigen oppvekst og røyningar i livet. Då foreldra, Sigurd og Eli, fekk vesle Svein i 1946, hadde begge delteke i aktivt motstandsarbeid under okkupasjonen saman med kameratar i det radikale Hillevåg Arbeiderungdomslag. Men tyskarane slo hardt til. Sigurd overlevde så vidt eit langvarig opphald i tysk konsentrasjonsleir, og Eli sat på Grini til krigen var slutt. Oppveksten til Svein vart difor prega av foreldra og slektningane sine psykiske etterverknader etter harde slag under okkupasjonen. I fleire av tekstane sine har Svein på sin måte heidra mor og far med vemodsfylte gylne augneblink frå barndomen.

Svein var alltid en «folket sin mann» i den forstand at han rakk særs langt ut med visekunsten sin. Med like stor innleving framførte han visene sine på store scenar som i pensjonistforeiningar, på sjukeheimar, i kulturhus, i fagforeiningar, ved demonstrasjonar og ved gravferder. Med si rause framferd og sin gode vilje, med sine lune, underfundige viser og med si makelause formidlingsevne var Svein Tang Wa ein sanneleg elska trubadur. Lokalt vart han heidra med kulturprisar frå Stavanger kommune, Stavanger Aftenblad og Rogaland Mållag.

I høve Svein Tang Wa sine 75 år, vart det tatt initiativ til å heidra han med visebok, stor konsert, utstilling og film. Dette er planlagt gjennomført i desember. Me ville så gjerne at han skulle få oppleva denne storsatsinga til ære for han. Men no vil me samlast, minnast og gleda oss over alt det Svein Tang Wa har gjeve oss.

Gunnar Roaldkvam

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Minneord


Laurdag 7. august fekk me den uventa og veldig triste meldinga om at den folkekjære trubaduren Svein Tang Wa var død, 75 år gamal. Han var ein elska multikunstnar som utfalda seg frodig både som tekstforfattar, som artist og som biletkunstnar gjennom femti år.

Svein Tang Wa synte tidleg kreative og kunstnariske anlegg, og han utdanna seg ved kunst- og handverksskulen i Bergen. Som biletkunstnar konsentrerte han seg først om teikning og grafiske arbeid, særleg med linosnitt. Desse arbeida hadde ofte eit underfundig og humoristisk tilsnitt, og Tang Wa nådde snart svært mange med sin kunst. Han orienterte seg vidare med arbeid i oljemaling og akryl, til han dei seinaste åra tok opp teiknekunsten gjennom arbeidskrevjande, detaljerte nonfigurative mønster. Han hadde fleire utstillingar i Rogaland og hausta strålende kritikkar.

Dei fleste kjenner likevel Svein Tang Wa best som den populære visesangaren med eigne frodige viser på dialekt. Han var en pioner i Rogaland ved å ta i bruk sitt eige språk i visekunsten, men òg ved å ta opp emne i songane sine som var uavhengige av lokale tilhøve. Humor og underfundige litterære ordspel, gjerne sprelske og surrealistiske, men likevel med klår attkjenning og underliggjande alvor, kjenneteiknar tekstuniverset hans.

Tang Wa vart døropnaren for ei markant bylgje av stavangerrock som kom med stor kraft inn i 1980-åra. Fleire andre artistar og grupper, med Stavangerensemblet i spissen, formidla med stor suksess songane til Tang Wa. Han fekk òg spelt inn fleire populære plater sjølv. Då «Hørr Gjøken» kom ut i 2007, skreiv Kjetil Wold i Stavanger Aftenblad: «Svein Tang Wa framstår som en blanding av vismann, menneskevenn og vidunderlig vimsemann. Tang Wa skriver om de små og nære tingene i livet som gjør oss mennesker glade, triste, sure og oppstemte og mye annet. Tekstene er varme og virkelighetsnære og noen ganger herlig surrealistiske. (...) Refleksjon og galskap balanseres hele tiden opp mot den typiske tangwaske humoren, rumlende kåtskap og livsoptimisme.»

Men bak humoren låg det og eit djupt alvor. Særleg i dei seinare år føretrekte Svein i større grad å framføra viser inspirert av eigen oppvekst og røyningar i livet. Då foreldra, Sigurd og Eli, fekk vesle Svein i 1946, hadde begge delteke i aktivt motstandsarbeid under okkupasjonen saman med kameratar i det radikale Hillevåg Arbeiderungdomslag. Men tyskarane slo hardt til. Sigurd overlevde så vidt eit langvarig opphald i tysk konsentrasjonsleir, og Eli sat på Grini til krigen var slutt. Oppveksten til Svein vart difor prega av foreldra og slektningane sine psykiske etterverknader etter harde slag under okkupasjonen. I fleire av tekstane sine har Svein på sin måte heidra mor og far med vemodsfylte gylne augneblink frå barndomen.

Svein var alltid en «folket sin mann» i den forstand at han rakk særs langt ut med visekunsten sin. Med like stor innleving framførte han visene sine på store scenar som i pensjonistforeiningar, på sjukeheimar, i kulturhus, i fagforeiningar, ved demonstrasjonar og ved gravferder. Med si rause framferd og sin gode vilje, med sine lune, underfundige viser og med si makelause formidlingsevne var Svein Tang Wa ein sanneleg elska trubadur. Lokalt vart han heidra med kulturprisar frå Stavanger kommune, Stavanger Aftenblad og Rogaland Mållag.

I høve Svein Tang Wa sine 75 år, vart det tatt initiativ til å heidra han med visebok, stor konsert, utstilling og film. Dette er planlagt gjennomført i desember. Me ville så gjerne at han skulle få oppleva denne storsatsinga til ære for han. Men no vil me samlast, minnast og gleda oss over alt det Svein Tang Wa har gjeve oss.

Gunnar Roaldkvam

Emneknaggar

Fleire artiklar

Eit russisk droneåtak råkar ei bustadblokk i Kyiv 10. januar.

Eit russisk droneåtak råkar ei bustadblokk i Kyiv 10. januar.

Foto: Gleb Garanich / Reuters / NTB

KrigSamfunn

Ingen Uber i Belarus

Å forstyrre GPS-system handlar ikkje berre om å forvirre russiske dronar. Det gjeld å dirigere dei slik at dei forlèt ukrainsk luftrom fullstendig.

Andrej Kurkov
Eit russisk droneåtak råkar ei bustadblokk i Kyiv 10. januar.

Eit russisk droneåtak råkar ei bustadblokk i Kyiv 10. januar.

Foto: Gleb Garanich / Reuters / NTB

KrigSamfunn

Ingen Uber i Belarus

Å forstyrre GPS-system handlar ikkje berre om å forvirre russiske dronar. Det gjeld å dirigere dei slik at dei forlèt ukrainsk luftrom fullstendig.

Andrej Kurkov
Jørgen Boassen har vorte kjend langt utanfor Grønlands grenser etter at han viste Donald Trump jr. omkring i Nuuk.

Jørgen Boassen har vorte kjend langt utanfor Grønlands grenser etter at han viste Donald Trump jr. omkring i Nuuk.

Foto: Christiane Jordheim Larsen

UtanriksSamfunn
Christiane Jordheim Larsen

Alle auge på Grønland

NUUK, GRØNLAND: 2025 starta med vaksenopplæring om Grønlands geopolitiske betyding. Saman med store delar av den vestlege pressa har eg følgt spora etter Donald Trump jr. i hovudstaden Nuuk. 

Afghanarane som spelar i filmen til Raha Amirfazli og Alireza Ghasemi, har flykta frå Iran.

Afghanarane som spelar i filmen til Raha Amirfazli og Alireza Ghasemi, har flykta frå Iran.

Foto frå filmen

FilmMeldingar
Håkon Tveit

Filmglede

Det er alltid kjekt å opne det nye året med mykje film.

Torje Hommedal Knausgård tek mastergrad i fransk ved Universitetet i Oslo. Lea Marie Krona gjer det same i tysk. Dei har få å sitje i kollokviegruppe med.

Torje Hommedal Knausgård tek mastergrad i fransk ved Universitetet i Oslo. Lea Marie Krona gjer det same i tysk. Dei har få å sitje i kollokviegruppe med.

Foto: Sigurd Arnekleiv Bækkelund

UtdanningSamfunn
Sigurd Arnekleiv Bækkelund

Framandspråka forsvinn

Tilgangen på framandspråk er større enn nokon gong. Likevel er det stadig færre som vil studere dei.

Noreg har berre tilfluktsrom til under halvparten av befolkninga.

Noreg har berre tilfluktsrom til under halvparten av befolkninga.

Foto: Eva Aalberg Undheim

Samfunn

Beredskapssatsing med seinskadar

Regjeringa vil gjeninnføre krav om tilfluktsrom i nye bygg etter at kapasiteten har vorte redusert år for år.

Eva Aalberg Undheim
Noreg har berre tilfluktsrom til under halvparten av befolkninga.

Noreg har berre tilfluktsrom til under halvparten av befolkninga.

Foto: Eva Aalberg Undheim

Samfunn

Beredskapssatsing med seinskadar

Regjeringa vil gjeninnføre krav om tilfluktsrom i nye bygg etter at kapasiteten har vorte redusert år for år.

Eva Aalberg Undheim

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis