JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Kultur

Taksameteret går

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
2439
20180803
2439
20180803

Taksameteret går

Ikke tro at det står

Ikke vei dine valg

på drømmenes vekt

Ikke vent med å elske

til alt er perfekt

Ditt liv er i gang

Taksameteret går

Universet har ventet

millioner av år

Og nå er det skjedd:

Hjertet ditt slår

Du tror du kan vente

Du trenger litt tid

Men taksameteret går

Det er alt jeg kan si

Ditt liv er i gang

Det er tidsnok forbi

«Taksameteret går» av Håvard Rem er ein moderne klassikar i norsk poesi. Diktet er henta frå Utvalgte dikt (1996), og det har vorte tolka av Morten Harket på albumet Vogts Villa, også frå 1996.

Temaet i diktet er klassisk og evig: «grip dagen», som alt den romerske diktaren Horats formulerte i Ode 11 i bok 1, med «carpe diem quam minimum credula postero», «fang dagen, og rekn så lite som mogeleg på morgondagen».

Håvard Rem nemner ingen morgondag, men ævene som alt har passert: «Universet har ventet / millioner av år». Med andre ord: For universet er æva eit sekund, dei små krava dine, som å vente «til alt er perfekt» er meiningslause i den store samanhengen – «grip dagen» no som «hjertet ditt slår».

Bodskapen blir effektivt fortald gjennom imperativ og ein anapestisk rytmebruk (to trykklause stavingar saman med ein trykksterk), og ikkje minst gjennom ein slåande, original biletbruk henta frå hektisk byliv: «Taksameteret går».

Kvifor er det så originalt? Det har med innføringa av modernismen i norsk lyrikk å gjera. To namn skal nemnast: Rolf Jacobsen og Arnulf Øverland. Jacobsen tok inn den moderne verda i lyrikken med Jord og jern frå 1933, han skildra moderne byliv på frie vers. På hi sida tviheldt Øverland på eit poetisk ordtilfang på klassiske versemål. For Øverland var jamvel eit ord som «madrass» for prosaisk for eit dikt – det skulle heite «seng». Dermed fekk vi eit polarisert syn på diktekunst i Noreg: dikting om moderne ting på frie vers versus «sentrallyrikk» på rim og rytme.

Håvard Rem treng ingen større presentasjon her, han er kjend for Dag og Tid-lesarar. Men eg vil streka under det store bidraget hans i norsk litteratur. Rem har synt gjennom tallause dikt og artiklar at det nemnde skiljet er kunstig. Rem har fornya norsk diktekunst. Han er norsk poesis W.H. Auden.

Det er dessutan ein annan grunn til å nemne «Taksameteret går». Det var eit av Walid al-Kubaisis favorittdikt på norsk. Walid las det ofte opp i lag og ved tilstellingar. Med dette diktet vil Dikt-spalta heidre Walids minne.

Ronny Spaans

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Taksameteret går

Ikke tro at det står

Ikke vei dine valg

på drømmenes vekt

Ikke vent med å elske

til alt er perfekt

Ditt liv er i gang

Taksameteret går

Universet har ventet

millioner av år

Og nå er det skjedd:

Hjertet ditt slår

Du tror du kan vente

Du trenger litt tid

Men taksameteret går

Det er alt jeg kan si

Ditt liv er i gang

Det er tidsnok forbi

«Taksameteret går» av Håvard Rem er ein moderne klassikar i norsk poesi. Diktet er henta frå Utvalgte dikt (1996), og det har vorte tolka av Morten Harket på albumet Vogts Villa, også frå 1996.

Temaet i diktet er klassisk og evig: «grip dagen», som alt den romerske diktaren Horats formulerte i Ode 11 i bok 1, med «carpe diem quam minimum credula postero», «fang dagen, og rekn så lite som mogeleg på morgondagen».

Håvard Rem nemner ingen morgondag, men ævene som alt har passert: «Universet har ventet / millioner av år». Med andre ord: For universet er æva eit sekund, dei små krava dine, som å vente «til alt er perfekt» er meiningslause i den store samanhengen – «grip dagen» no som «hjertet ditt slår».

Bodskapen blir effektivt fortald gjennom imperativ og ein anapestisk rytmebruk (to trykklause stavingar saman med ein trykksterk), og ikkje minst gjennom ein slåande, original biletbruk henta frå hektisk byliv: «Taksameteret går».

Kvifor er det så originalt? Det har med innføringa av modernismen i norsk lyrikk å gjera. To namn skal nemnast: Rolf Jacobsen og Arnulf Øverland. Jacobsen tok inn den moderne verda i lyrikken med Jord og jern frå 1933, han skildra moderne byliv på frie vers. På hi sida tviheldt Øverland på eit poetisk ordtilfang på klassiske versemål. For Øverland var jamvel eit ord som «madrass» for prosaisk for eit dikt – det skulle heite «seng». Dermed fekk vi eit polarisert syn på diktekunst i Noreg: dikting om moderne ting på frie vers versus «sentrallyrikk» på rim og rytme.

Håvard Rem treng ingen større presentasjon her, han er kjend for Dag og Tid-lesarar. Men eg vil streka under det store bidraget hans i norsk litteratur. Rem har synt gjennom tallause dikt og artiklar at det nemnde skiljet er kunstig. Rem har fornya norsk diktekunst. Han er norsk poesis W.H. Auden.

Det er dessutan ein annan grunn til å nemne «Taksameteret går». Det var eit av Walid al-Kubaisis favorittdikt på norsk. Walid las det ofte opp i lag og ved tilstellingar. Med dette diktet vil Dikt-spalta heidre Walids minne.

Ronny Spaans

Emneknaggar

Fleire artiklar

Ein brannmann arbeider i eit bustadområde i Odesa, som vart råka av ein sverm av russiske rakettar 17. november i år.

Ein brannmann arbeider i eit bustadområde i Odesa, som vart råka av ein sverm av russiske rakettar 17. november i år.

Foto: Bergingstenesta i Ukraina

KrigSamfunn

Putin og fullmånen

Trump har lova å få slutt på Russlands krigføring 21. januar. Spørsmålet er kor Musk og Orbán står då, og kor sint Putin er.

Andrej Kurkov
Ein brannmann arbeider i eit bustadområde i Odesa, som vart råka av ein sverm av russiske rakettar 17. november i år.

Ein brannmann arbeider i eit bustadområde i Odesa, som vart råka av ein sverm av russiske rakettar 17. november i år.

Foto: Bergingstenesta i Ukraina

KrigSamfunn

Putin og fullmånen

Trump har lova å få slutt på Russlands krigføring 21. januar. Spørsmålet er kor Musk og Orbán står då, og kor sint Putin er.

Andrej Kurkov
Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Foto: Sindre Deschington

ReportasjeFeature

Mikrobrikkene som formar framtida

Finst det ein snarveg til å forstå stormaktsspelet og teknologien bak dei viktige databrikkene? Ja, ein kan ta turen til Sintefs laboratorium på Blindern i Oslo.

Christiane Jordheim Larsen
Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Foto: Sindre Deschington

ReportasjeFeature

Mikrobrikkene som formar framtida

Finst det ein snarveg til å forstå stormaktsspelet og teknologien bak dei viktige databrikkene? Ja, ein kan ta turen til Sintefs laboratorium på Blindern i Oslo.

Christiane Jordheim Larsen

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis