Svart komedie med krasjlanding
Tore Renbergs nasepeik til Velferds-Noreg treffer ikkje blink denne gongen.
Skodespelarane byd på vittig, karikert vondskap og held låtten i live eit godt stykke på veg.
Foto: Dag Jenssen
Det Norske
Teatret, Scene 3
Tore Renberg:
Tante Jane
Regi: Fridtjof Saaheim
Scenografi og kostyme: Ingrid Tønder
Tore Renberg har gjennom mange år markert seg som ein både folkeleg og samfunnskritisk forteljar. Få kan som han setje skarpljoset på det nye Noreg, der vi trass mange tiårs velferdsbygging framleis ser sosial naud og glatt nyrikdom polarisert mot kvarandre.
Det kan vere mykje å seie om dette, både i bokform og på scene, og det synest òg viktig at det vert sagt. Renberg har alt lukkast med det fleire gonger. I det nye makabre stykket hans, som no går på Det Norske Teatret, kjenner ein stundvis att det typisk renbergske, som ofte er både ubehageleg og boblande komisk samstundes. Men skodespelet Tante Jane hamnar diverre på ein vanskeleg haldeplass mellom to sjangrar: farsen og det sosialrealistiske dramaet. Det fører ganske snart til at det heile blir for usannsynleg til at vi kan ta det på alvor, og for grotesk til at vi kan le.
Farsemønster
I eit fikst og fancy husvære bryt to kriminelle bomsar seg inn for å stele, den eine av dei er nevøen til frua i huset. Da frua dukkar opp, og til og med får ei venninne på vitjing, må dei gøyme seg, og derifrå er sjølve farsemønsteret lagt. Personane er både frå dramatikar og skodespelarar teikna med vittig, karikert vondskap, og både situasjonar og dialogar held låtten i live eit godt stykke på veg. Likevel byrjar det å skurre når ein merkar at dette parodiske stykket insisterer på å bli verande i ei realistisk setting. Her seier og gjer dei ting som nok kan hende går an i eit mareritt, eller i Donald, for den del. Men i ei normal handling går det faktisk ikkje an.
Elegant kontroll
Det er alltid moro å sjå gode skodespelarar, som Marit Adeleide Andreassen Geir Kvarme og andre, gjere ustyrlege roller med elegant kontroll. Men dette stykket hadde trunge ein luftigare og meir antirealistisk spelestil og scenografi, ja, kan hende til og med skodespelarar som ikkje hadde den typiske alderen eller utsjånaden for rollene. Det kunne truleg gjeve Renbergs beiske humor betre utteljing.
Om sjangeren farse er det ein gong sagt, at får publikum tid til å tenkje over sanningsgehalten, vil farsen ramle saman som eit korthus. Det er ikkje langt i frå at det er det som hender med Tante Jane på Det Norske Teatret.
Bent Kvalvik
Bent Kvalvik er filmarkivar og fast teatermeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Det Norske
Teatret, Scene 3
Tore Renberg:
Tante Jane
Regi: Fridtjof Saaheim
Scenografi og kostyme: Ingrid Tønder
Tore Renberg har gjennom mange år markert seg som ein både folkeleg og samfunnskritisk forteljar. Få kan som han setje skarpljoset på det nye Noreg, der vi trass mange tiårs velferdsbygging framleis ser sosial naud og glatt nyrikdom polarisert mot kvarandre.
Det kan vere mykje å seie om dette, både i bokform og på scene, og det synest òg viktig at det vert sagt. Renberg har alt lukkast med det fleire gonger. I det nye makabre stykket hans, som no går på Det Norske Teatret, kjenner ein stundvis att det typisk renbergske, som ofte er både ubehageleg og boblande komisk samstundes. Men skodespelet Tante Jane hamnar diverre på ein vanskeleg haldeplass mellom to sjangrar: farsen og det sosialrealistiske dramaet. Det fører ganske snart til at det heile blir for usannsynleg til at vi kan ta det på alvor, og for grotesk til at vi kan le.
Farsemønster
I eit fikst og fancy husvære bryt to kriminelle bomsar seg inn for å stele, den eine av dei er nevøen til frua i huset. Da frua dukkar opp, og til og med får ei venninne på vitjing, må dei gøyme seg, og derifrå er sjølve farsemønsteret lagt. Personane er både frå dramatikar og skodespelarar teikna med vittig, karikert vondskap, og både situasjonar og dialogar held låtten i live eit godt stykke på veg. Likevel byrjar det å skurre når ein merkar at dette parodiske stykket insisterer på å bli verande i ei realistisk setting. Her seier og gjer dei ting som nok kan hende går an i eit mareritt, eller i Donald, for den del. Men i ei normal handling går det faktisk ikkje an.
Elegant kontroll
Det er alltid moro å sjå gode skodespelarar, som Marit Adeleide Andreassen Geir Kvarme og andre, gjere ustyrlege roller med elegant kontroll. Men dette stykket hadde trunge ein luftigare og meir antirealistisk spelestil og scenografi, ja, kan hende til og med skodespelarar som ikkje hadde den typiske alderen eller utsjånaden for rollene. Det kunne truleg gjeve Renbergs beiske humor betre utteljing.
Om sjangeren farse er det ein gong sagt, at får publikum tid til å tenkje over sanningsgehalten, vil farsen ramle saman som eit korthus. Det er ikkje langt i frå at det er det som hender med Tante Jane på Det Norske Teatret.
Bent Kvalvik
Bent Kvalvik er filmarkivar og fast teatermeldar i Dag og Tid.
Fleire artiklar
Stølspurka og dei to grisungane. Enno er alt berre velstand.
Alle foto: Svein Gjerdåker
Soga om stølspurka
Verdas mildaste purke var med på stølen. Det gjekk ikkje som planlagt.
Israelske soldatar på veg inn i nabolaget Shijaiyah i Gaza by for å fordrive fleire hundre palestinarar til ein ukjend stad nord på Gazastipa.
Foto: Moti Milrod / Haaretz / AP / NTB
Ramsalt kritikk av Israels krig i Gaza
Molok er ein page-turner med hendingar som skakar lesaren.
Gassleidningar i Moldova. Landet risikerer ei energikrise til neste år.
Foto: Aurel Obreja / AP / NTB
Moldova i skvis
Frå 1. januar kjem det ikkje meir gass til Europa gjennom Ukraina. Det kan bli alvorleg for energitryggleiken i Moldova.
Gatekunsten på denne muren i Kyiv er basert på kunsten til Marija Prymatsjenko, som ukrainarane no omfamnar.
Foto via Wikimedia Commons
Naiv kunst og nøktern røyndom
Dei naivistiske dyrefigurane til Marija Prymatsjenko har blitt viktige for gjennomsnittsukrainaren, som kjempar vidare i trua på mirakel.
I november 2017 besøkte president Donald Trump kollegaen Xi Jinping i Beijing. Same året tok handelskrigen mellom USA og Kina til.
Foto: Damir Sagolj / Reuters / NTB
Det som kjem etter globaliseringa
35 år etter at Berlinmuren fall og liberalismen såg ut til å ha vunne, reiser tollmurane seg i verda.