Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

TeaterKultur

Svart komedie med krasjlanding

Tore Renbergs nasepeik til Velferds-Noreg treffer ikkje blink denne gongen.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Skodespelarane byd på vittig, karikert vondskap og held låtten i live eit godt stykke på veg.

Skodespelarane byd på vittig, karikert vondskap og held låtten i live eit godt stykke på veg.

Foto: Dag Jenssen

Skodespelarane byd på vittig, karikert vondskap og held låtten i live eit godt stykke på veg.

Skodespelarane byd på vittig, karikert vondskap og held låtten i live eit godt stykke på veg.

Foto: Dag Jenssen

2473
20190322
2473
20190322

Det Norske
Teatret, Scene 3

Tore Renberg:

Tante Jane

Regi: Fridtjof Saaheim
Scenografi og kostyme: Ingrid Tønder

Tore Renberg har gjennom mange år markert seg som ein både folkeleg og samfunnskritisk forteljar. Få kan som han setje skarpljoset på det nye Noreg, der vi trass mange tiårs velferdsbygging framleis ser sosial naud og glatt nyrikdom polarisert mot kvarandre.

Det kan vere mykje å seie om dette, både i bokform og på scene, og det synest òg viktig at det vert sagt. Renberg har alt lukkast med det fleire gonger. I det nye makabre stykket hans, som no går på Det Norske Teatret, kjenner ein stundvis att det typisk renbergske, som ofte er både ubehageleg og boblande komisk samstundes. Men skodespelet Tante Jane hamnar diverre på ein vanskeleg haldeplass mellom to sjangrar: farsen og det sosialrealistiske dramaet. Det fører ganske snart til at det heile blir for usannsynleg til at vi kan ta det på alvor, og for grotesk til at vi kan le.

Farsemønster

I eit fikst og fancy husvære bryt to kriminelle bomsar seg inn for å stele, den eine av dei er nevøen til frua i huset. Da frua dukkar opp, og til og med får ei venninne på vitjing, må dei gøyme seg, og derifrå er sjølve farsemønsteret lagt. Personane er både frå dramatikar og skodespelarar teikna med vittig, karikert vondskap, og både situasjonar og dialogar held låtten i live eit godt stykke på veg. Likevel byrjar det å skurre når ein merkar at dette parodiske stykket insisterer på å bli verande i ei realistisk setting. Her seier og gjer dei ting som nok kan hende går an i eit mareritt, eller i Donald, for den del. Men i ei normal handling går det faktisk ikkje an.

Elegant kontroll

Det er alltid moro å sjå gode skodespelarar, som Marit Adeleide Andreassen Geir Kvarme og andre, gjere ustyrlege roller med elegant kontroll. Men dette stykket hadde trunge ein luftigare og meir antirealistisk spelestil og scenografi, ja, kan hende til og med skodespelarar som ikkje hadde den typiske alderen eller utsjånaden for rollene. Det kunne truleg gjeve Renbergs beiske humor betre utteljing.

Om sjangeren farse er det ein gong sagt, at får publikum tid til å tenkje over sanningsgehalten, vil farsen ramle saman som eit korthus. Det er ikkje langt i frå at det er det som hender med Tante Jane på Det Norske Teatret.

Bent Kvalvik

Bent Kvalvik er filmarkivar og fast teatermeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Det Norske
Teatret, Scene 3

Tore Renberg:

Tante Jane

Regi: Fridtjof Saaheim
Scenografi og kostyme: Ingrid Tønder

Tore Renberg har gjennom mange år markert seg som ein både folkeleg og samfunnskritisk forteljar. Få kan som han setje skarpljoset på det nye Noreg, der vi trass mange tiårs velferdsbygging framleis ser sosial naud og glatt nyrikdom polarisert mot kvarandre.

Det kan vere mykje å seie om dette, både i bokform og på scene, og det synest òg viktig at det vert sagt. Renberg har alt lukkast med det fleire gonger. I det nye makabre stykket hans, som no går på Det Norske Teatret, kjenner ein stundvis att det typisk renbergske, som ofte er både ubehageleg og boblande komisk samstundes. Men skodespelet Tante Jane hamnar diverre på ein vanskeleg haldeplass mellom to sjangrar: farsen og det sosialrealistiske dramaet. Det fører ganske snart til at det heile blir for usannsynleg til at vi kan ta det på alvor, og for grotesk til at vi kan le.

Farsemønster

I eit fikst og fancy husvære bryt to kriminelle bomsar seg inn for å stele, den eine av dei er nevøen til frua i huset. Da frua dukkar opp, og til og med får ei venninne på vitjing, må dei gøyme seg, og derifrå er sjølve farsemønsteret lagt. Personane er både frå dramatikar og skodespelarar teikna med vittig, karikert vondskap, og både situasjonar og dialogar held låtten i live eit godt stykke på veg. Likevel byrjar det å skurre når ein merkar at dette parodiske stykket insisterer på å bli verande i ei realistisk setting. Her seier og gjer dei ting som nok kan hende går an i eit mareritt, eller i Donald, for den del. Men i ei normal handling går det faktisk ikkje an.

Elegant kontroll

Det er alltid moro å sjå gode skodespelarar, som Marit Adeleide Andreassen Geir Kvarme og andre, gjere ustyrlege roller med elegant kontroll. Men dette stykket hadde trunge ein luftigare og meir antirealistisk spelestil og scenografi, ja, kan hende til og med skodespelarar som ikkje hadde den typiske alderen eller utsjånaden for rollene. Det kunne truleg gjeve Renbergs beiske humor betre utteljing.

Om sjangeren farse er det ein gong sagt, at får publikum tid til å tenkje over sanningsgehalten, vil farsen ramle saman som eit korthus. Det er ikkje langt i frå at det er det som hender med Tante Jane på Det Norske Teatret.

Bent Kvalvik

Bent Kvalvik er filmarkivar og fast teatermeldar i Dag og Tid.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Thomas Hylland Eriksen på scenen i Klingenberg kino i Oslo i april, der han heldt føredraget «Syv meninger med livet».

Thomas Hylland Eriksen på scenen i Klingenberg kino i Oslo i april, der han heldt føredraget «Syv meninger med livet».

Foto: Helge Øgrim

På tomannshandFeature

Ein forskar kryssar sitt spor

Thomas Hylland Eriksen hylla mangfaldet og ville dekonstruere fleirtalet. Men fann han svaret på dilemmaa knytte til innvandring?

HelgeØgrim
Thomas Hylland Eriksen på scenen i Klingenberg kino i Oslo i april, der han heldt føredraget «Syv meninger med livet».

Thomas Hylland Eriksen på scenen i Klingenberg kino i Oslo i april, der han heldt føredraget «Syv meninger med livet».

Foto: Helge Øgrim

På tomannshandFeature

Ein forskar kryssar sitt spor

Thomas Hylland Eriksen hylla mangfaldet og ville dekonstruere fleirtalet. Men fann han svaret på dilemmaa knytte til innvandring?

HelgeØgrim
Stølspurka og dei to grisungane. Enno er alt berre velstand.

Stølspurka og dei to grisungane. Enno er alt berre velstand.

Alle foto: Svein Gjerdåker

ReportasjeFeature
Svein Gjerdåker

Soga om stølspurka

Verdas mildaste purke var med på stølen. Det gjekk ikkje som planlagt.

Israelske soldatar på veg inn i nabolaget Shijaiyah i Gaza by for å fordrive fleire hundre palestinarar til ein ukjend stad nord på Gazastipa.

Israelske soldatar på veg inn i nabolaget Shijaiyah i Gaza by for å fordrive fleire hundre palestinarar til ein ukjend stad nord på Gazastipa.

Foto: Moti Milrod / Haaretz / AP / NTB

Meldingar
DagTuastad

Ramsalt kritikk av Israels krig i Gaza

Molok er ein page-turner med hendingar som skakar lesaren.

Gassleidningar i Moldova. Landet risikerer ei energikrise til neste år.

Gassleidningar i Moldova. Landet risikerer ei energikrise til neste år.

Foto: Aurel Obreja / AP / NTB

Samfunn
Sofie May Rånes

Moldova i skvis

Frå 1. januar kjem det ikkje meir gass til Europa gjennom Ukraina. Det kan bli alvorleg for energitryggleiken i Moldova.

Eit utval Tik-Tok-augneblinkar. Frå venstre Klassekampen-journalist Jo Røed Skårderud, som kallar seg Surjournalist, nyhendeprofilen Dylan «News Daddy» Page og Donald Trump som seier at han vil vurdere TikTok-forbodet.

Eit utval Tik-Tok-augneblinkar. Frå venstre Klassekampen-journalist Jo Røed Skårderud, som kallar seg Surjournalist, nyhendeprofilen Dylan «News Daddy» Page og Donald Trump som seier at han vil vurdere TikTok-forbodet.

Skjermdump

Samfunn

Nyhende ifølgje TikTok

Barn og ungdom føretrekkjer TikTok som nyhendekanal. Der opererer ferske nyhendeprofilar side om side med redaktørstyrte medium og propagandistar.

Christiane Jordheim Larsen
Eit utval Tik-Tok-augneblinkar. Frå venstre Klassekampen-journalist Jo Røed Skårderud, som kallar seg Surjournalist, nyhendeprofilen Dylan «News Daddy» Page og Donald Trump som seier at han vil vurdere TikTok-forbodet.

Eit utval Tik-Tok-augneblinkar. Frå venstre Klassekampen-journalist Jo Røed Skårderud, som kallar seg Surjournalist, nyhendeprofilen Dylan «News Daddy» Page og Donald Trump som seier at han vil vurdere TikTok-forbodet.

Skjermdump

Samfunn

Nyhende ifølgje TikTok

Barn og ungdom føretrekkjer TikTok som nyhendekanal. Der opererer ferske nyhendeprofilar side om side med redaktørstyrte medium og propagandistar.

Christiane Jordheim Larsen

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis