Vi har ein norsk verdsmeister i sjakk – kvifor ikkje trekkje fram eit dikt av den av poetane våre som har skrive mest om denne gjæve sysselen: Oslo-diktaren André Bjerke (1918–1985).
Spillet i mitt liv (1968) er ei prosabok som i innleiinga har ein sonett om kva som lyfter kunst til noko meir enn bløff. «Kunstverket» heiter diktet – avsluttinga lyder: «Alene sjakkens kunst har faste normer / for godt og dårlig: Hva man duger til, / må nemlig vise seg i vunnet spill. // All bløff blir avslørt der – i alle former. / Og derfor bør den sanne kunstner vie / seg til det rene kunstverk: sjakkpartiet.»
Vi veit at André Bjerke var ein formmeister som såg det som si oppgåve å slå ned på den påståtte formløysa hjå modernistane. Faste normer – ja vel. Men korleis møte nye former? Det brydde Bjerke seg mindre om. I sin polemikk tok han iblant vel hardt i – nok om det.
«Folkets hus, Dælenengen» frå 1974 er eit av Bjerkes mange Oslo-dikt, også det i sonettform. Kontrasten går mellom sjakklubbens røykfylte innerom, der det vert tenkt – og tvers over gata skøyteaktiviteten på Dælenengens idrettsplass, med grammofonmusikk frå høgttalarar. Bjerkes sjakklubb Stjernen flytta seinare til ei anna adresse. Mursteinsbygningen frå 1932 heiter i dag Grünerløkkas Hus.
«Stillhet og støy» – det stemmer ikkje heilt, vinterstid: Skøytesporten er stille nok, han. Det er grammofonmusikken som til tider kunne vera larmande. Men det er ingen idrett.
Larm og bråk kunne det vera sumarstid, når Basse Hveem og dei andre speedwayheltane flådde banen rundt for å koma først i mål. Då lukta det metanol til langt inn på tribunane – slik dufta av tobakk låg tungt over sjakklokalet.
JAN ERIK VOLD
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Vi har ein norsk verdsmeister i sjakk – kvifor ikkje trekkje fram eit dikt av den av poetane våre som har skrive mest om denne gjæve sysselen: Oslo-diktaren André Bjerke (1918–1985).
Spillet i mitt liv (1968) er ei prosabok som i innleiinga har ein sonett om kva som lyfter kunst til noko meir enn bløff. «Kunstverket» heiter diktet – avsluttinga lyder: «Alene sjakkens kunst har faste normer / for godt og dårlig: Hva man duger til, / må nemlig vise seg i vunnet spill. // All bløff blir avslørt der – i alle former. / Og derfor bør den sanne kunstner vie / seg til det rene kunstverk: sjakkpartiet.»
Vi veit at André Bjerke var ein formmeister som såg det som si oppgåve å slå ned på den påståtte formløysa hjå modernistane. Faste normer – ja vel. Men korleis møte nye former? Det brydde Bjerke seg mindre om. I sin polemikk tok han iblant vel hardt i – nok om det.
«Folkets hus, Dælenengen» frå 1974 er eit av Bjerkes mange Oslo-dikt, også det i sonettform. Kontrasten går mellom sjakklubbens røykfylte innerom, der det vert tenkt – og tvers over gata skøyteaktiviteten på Dælenengens idrettsplass, med grammofonmusikk frå høgttalarar. Bjerkes sjakklubb Stjernen flytta seinare til ei anna adresse. Mursteinsbygningen frå 1932 heiter i dag Grünerløkkas Hus.
«Stillhet og støy» – det stemmer ikkje heilt, vinterstid: Skøytesporten er stille nok, han. Det er grammofonmusikken som til tider kunne vera larmande. Men det er ingen idrett.
Larm og bråk kunne det vera sumarstid, når Basse Hveem og dei andre speedwayheltane flådde banen rundt for å koma først i mål. Då lukta det metanol til langt inn på tribunane – slik dufta av tobakk låg tungt over sjakklokalet.
JAN ERIK VOLD
Fleire artiklar
Israelske soldatar på veg inn i nabolaget Shijaiyah i Gaza by for å fordrive fleire hundre palestinarar til ein ukjend stad nord på Gazastipa.
Foto: Moti Milrod / Haaretz / AP / NTB
Ramsalt kritikk av Israels krig i Gaza
Molok er ein page-turner med hendingar som skakar lesaren.
Gassleidningar i Moldova. Landet risikerer ei energikrise til neste år.
Foto: Aurel Obreja / AP / NTB
Moldova i skvis
Frå 1. januar kjem det ikkje meir gass til Europa gjennom Ukraina. Det kan bli alvorleg for energitryggleiken i Moldova.
Stoltenberg I-regjeringa på Slottsplassen. Dåverande statsminister Jens Stoltenberg og utanriksminister Thorbjørn Jagland står fremst.
Foto: Jarl Fr. Erichsen / NTB
Venstrepopulisme på norsk – en refleksjon
«Ved markedsrettingen og privatisering ga venstresiden delvis fra seg det som hadde vært dens kjennemerke, nemlig å mobilisere staten til fordel for folk flest.»
I november 2017 besøkte president Donald Trump kollegaen Xi Jinping i Beijing. Same året tok handelskrigen mellom USA og Kina til.
Foto: Damir Sagolj / Reuters / NTB
Det som kjem etter globaliseringa
35 år etter at Berlinmuren fall og liberalismen såg ut til å ha vunne, reiser tollmurane seg i verda.
Gatekunsten på denne muren i Kyiv er basert på kunsten til Marija Prymatsjenko, som ukrainarane no omfamnar.
Foto via Wikimedia Commons
Naiv kunst og nøktern røyndom
Dei naivistiske dyrefigurane til Marija Prymatsjenko har blitt viktige for gjennomsnittsukrainaren, som kjempar vidare i trua på mirakel.