Det første – og det siste
Voluspå fortel at dei norrøne gudane tok eit dramatisk og blodig oppgjer med vondemaktene.
Foto: Berit Keilen / NTB scanpix
Vi bruker tankane vår til å ordne verda. Og det hjelper eit langt stykke på veg. Vi lagar oss lover, forma av røynslene våre. Alt som hender på jorda, har starta ein gong, meiner vi. Og det har ein ende: dagen, året, livet – og mykje anna. Og mellom starten og enden ligg ei spann av tid, av ulik lengd. Hendingar er i tida og bruker tid. Dette er greitt.
Men korleis starta verda? Og korleis skal ho ende?
Dei svara ligg ikkje i dagen, slik dagleglivet vårt gjer. Tanken strevar med det han ikkje veit og kan sjå.
Verda har alltid vore merkeleg og delvis uforståeleg. Dei fleste kjende kulturar har streva med dette, opphavet og enden. Kloke folk har tenkt.
Ei mykje nytta løysing har vore å skape ei gudemakt som sette det heile i gang, og som i si tid skal avslutte det. Jødane gjorde det, og det vart også vår skapingssoge. Gud, Jahve, den allmektige, skapte alt på seks dagar, før han tok helg.
Voluspå fortel kva forfedrane våre tenkte om dette. Først var ingenting, ikkje sand eller sjø eller jord, gras eller opphimmel. Så greip Burs søner inn, og bøar seg lyfte. Og verda var skapt.
Det heile var i gang.
Men det må kome ei avslutning òg, ettersom all menneskerøynsle tilseier det.
Bibelen har ei heil bok om avslutninga, apokalypsen. Ho er dramatisk, med eit endeleg oppgjer med vondemaktene. Gud held dom og dømmer levande og døde til eldsjøen eller til evig sæle. Og det nye Jerusalem stig ned frå himmelen. Verda er avslutta og gått inn i æva.
Forfedrane våre har ei liknande forteljing om avslutninga. Odin og gudane har eit dramatisk og blodig oppgjer med vondemaktene, Fenrisulven og flokken deira. Men det endar godt. Jorda stig atter opp av havet, æsene møtest atter på Idavollen, der dei finn att dei gulltavlene dei åtte i opphavstida, som lenge var tapte. Og verda er avslutta her også og har gått inn i æva, den gulltekte salen på Gimle.
Dette er to av mange løysingar på opphavet og enden, starten på verda og avslutninga.
Sidan har vitskapen trengt seg fram, og nye forteljingar er skapte, både om skaping og om undergang.
Og gudane er langt på veg fortrengde frå desse forteljingane. Den norrøne gudeverda er nedlagd, og på våre kantar har nok dei fleste flytta Gud ut av skapingssoga. Eit lite mindretal held seg framleis til forteljinga i første Mosebok, medan eit litt større mindretal ser på Gud som den styrande i den utviklinga som har hendt, og som etter kvart er godt og sterkt dokumentert.
Å forklare skaparverket med gudar var problemfritt så lenge dei var der. Når gudane etter kvart vart fortrengde, måtte menneska lage nye forteljingar.
Dei er ikkje problemfrie, dei heller. Tanken har problem med å følgje med.
Rådande lære, med sterk støtte i fagmiljø, er at universet vart skapt for 14 milliardar år sidan, då ein tett og heit materieklump eksploderte og fauk ut i rommet og vart til universet. The big bang heiter hendinga. Sidan den gongen har universet stendig utvida seg. Stjernene er uteljande og avstandane ufattelege.
Spørsmåla er mange. Utvida seg inn i kva? Er det noko utanfor universet, eit nabounivers? Og kva var før the big bang? Då var ikkje tida, er svaret. Ho vart skapt då, og ingenting kan vere før tida. Ja vel.
Og, seier rådande lære, ein gong skal universet kjølne, trekkje seg saman og døy, som alt anna. Då døyr også tida. Ho er ikkje meir. Ingenting anna finst heller. Det er slutt.
Denne slutten er like dramatisk som hos Johannes på Patmos og i Voluspå. Men det kjem ikkje noko gulltekt Gimle eller noko nytt Jerusalem.
Moderne fysikk, frå Einstein og etterkomarane, fortel oss at vi ser og forstår lite av den verda vi lever i. Vi ser at jorda er flat, at sola går rundt jorda. Vi har omsider forstått at det er gale.
Men framleis er vi fulle av vranglære om kva verda er. Tid og rom, sentrale omgrep for å forstå verda, er ikkje det vi trur. Til å gripe og forstå verda trengst det skarpe observasjonar og tung matematikk.
Det er ikkje noko for dei fleste av oss.
Så er vi kanskje like rådville og forvirra under stjernehimmelen som forfedrane våre var då dei tilkalla gudane for å forklare det dei sjølv ikkje forstod.
Andreas Skartveit
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Vi bruker tankane vår til å ordne verda. Og det hjelper eit langt stykke på veg. Vi lagar oss lover, forma av røynslene våre. Alt som hender på jorda, har starta ein gong, meiner vi. Og det har ein ende: dagen, året, livet – og mykje anna. Og mellom starten og enden ligg ei spann av tid, av ulik lengd. Hendingar er i tida og bruker tid. Dette er greitt.
Men korleis starta verda? Og korleis skal ho ende?
Dei svara ligg ikkje i dagen, slik dagleglivet vårt gjer. Tanken strevar med det han ikkje veit og kan sjå.
Verda har alltid vore merkeleg og delvis uforståeleg. Dei fleste kjende kulturar har streva med dette, opphavet og enden. Kloke folk har tenkt.
Ei mykje nytta løysing har vore å skape ei gudemakt som sette det heile i gang, og som i si tid skal avslutte det. Jødane gjorde det, og det vart også vår skapingssoge. Gud, Jahve, den allmektige, skapte alt på seks dagar, før han tok helg.
Voluspå fortel kva forfedrane våre tenkte om dette. Først var ingenting, ikkje sand eller sjø eller jord, gras eller opphimmel. Så greip Burs søner inn, og bøar seg lyfte. Og verda var skapt.
Det heile var i gang.
Men det må kome ei avslutning òg, ettersom all menneskerøynsle tilseier det.
Bibelen har ei heil bok om avslutninga, apokalypsen. Ho er dramatisk, med eit endeleg oppgjer med vondemaktene. Gud held dom og dømmer levande og døde til eldsjøen eller til evig sæle. Og det nye Jerusalem stig ned frå himmelen. Verda er avslutta og gått inn i æva.
Forfedrane våre har ei liknande forteljing om avslutninga. Odin og gudane har eit dramatisk og blodig oppgjer med vondemaktene, Fenrisulven og flokken deira. Men det endar godt. Jorda stig atter opp av havet, æsene møtest atter på Idavollen, der dei finn att dei gulltavlene dei åtte i opphavstida, som lenge var tapte. Og verda er avslutta her også og har gått inn i æva, den gulltekte salen på Gimle.
Dette er to av mange løysingar på opphavet og enden, starten på verda og avslutninga.
Sidan har vitskapen trengt seg fram, og nye forteljingar er skapte, både om skaping og om undergang.
Og gudane er langt på veg fortrengde frå desse forteljingane. Den norrøne gudeverda er nedlagd, og på våre kantar har nok dei fleste flytta Gud ut av skapingssoga. Eit lite mindretal held seg framleis til forteljinga i første Mosebok, medan eit litt større mindretal ser på Gud som den styrande i den utviklinga som har hendt, og som etter kvart er godt og sterkt dokumentert.
Å forklare skaparverket med gudar var problemfritt så lenge dei var der. Når gudane etter kvart vart fortrengde, måtte menneska lage nye forteljingar.
Dei er ikkje problemfrie, dei heller. Tanken har problem med å følgje med.
Rådande lære, med sterk støtte i fagmiljø, er at universet vart skapt for 14 milliardar år sidan, då ein tett og heit materieklump eksploderte og fauk ut i rommet og vart til universet. The big bang heiter hendinga. Sidan den gongen har universet stendig utvida seg. Stjernene er uteljande og avstandane ufattelege.
Spørsmåla er mange. Utvida seg inn i kva? Er det noko utanfor universet, eit nabounivers? Og kva var før the big bang? Då var ikkje tida, er svaret. Ho vart skapt då, og ingenting kan vere før tida. Ja vel.
Og, seier rådande lære, ein gong skal universet kjølne, trekkje seg saman og døy, som alt anna. Då døyr også tida. Ho er ikkje meir. Ingenting anna finst heller. Det er slutt.
Denne slutten er like dramatisk som hos Johannes på Patmos og i Voluspå. Men det kjem ikkje noko gulltekt Gimle eller noko nytt Jerusalem.
Moderne fysikk, frå Einstein og etterkomarane, fortel oss at vi ser og forstår lite av den verda vi lever i. Vi ser at jorda er flat, at sola går rundt jorda. Vi har omsider forstått at det er gale.
Men framleis er vi fulle av vranglære om kva verda er. Tid og rom, sentrale omgrep for å forstå verda, er ikkje det vi trur. Til å gripe og forstå verda trengst det skarpe observasjonar og tung matematikk.
Det er ikkje noko for dei fleste av oss.
Så er vi kanskje like rådville og forvirra under stjernehimmelen som forfedrane våre var då dei tilkalla gudane for å forklare det dei sjølv ikkje forstod.
Andreas Skartveit
Fleire artiklar
Israelske soldatar på veg inn i nabolaget Shijaiyah i Gaza by for å fordrive fleire hundre palestinarar til ein ukjend stad nord på Gazastipa.
Foto: Moti Milrod / Haaretz / AP / NTB
Ramsalt kritikk av Israels krig i Gaza
Molok er ein page-turner med hendingar som skakar lesaren.
Gassleidningar i Moldova. Landet risikerer ei energikrise til neste år.
Foto: Aurel Obreja / AP / NTB
Moldova i skvis
Frå 1. januar kjem det ikkje meir gass til Europa gjennom Ukraina. Det kan bli alvorleg for energitryggleiken i Moldova.
Stoltenberg I-regjeringa på Slottsplassen. Dåverande statsminister Jens Stoltenberg og utanriksminister Thorbjørn Jagland står fremst.
Foto: Jarl Fr. Erichsen / NTB
Venstrepopulisme på norsk – en refleksjon
«Ved markedsrettingen og privatisering ga venstresiden delvis fra seg det som hadde vært dens kjennemerke, nemlig å mobilisere staten til fordel for folk flest.»
I november 2017 besøkte president Donald Trump kollegaen Xi Jinping i Beijing. Same året tok handelskrigen mellom USA og Kina til.
Foto: Damir Sagolj / Reuters / NTB
Det som kjem etter globaliseringa
35 år etter at Berlinmuren fall og liberalismen såg ut til å ha vunne, reiser tollmurane seg i verda.
Gatekunsten på denne muren i Kyiv er basert på kunsten til Marija Prymatsjenko, som ukrainarane no omfamnar.
Foto via Wikimedia Commons
Naiv kunst og nøktern røyndom
Dei naivistiske dyrefigurane til Marija Prymatsjenko har blitt viktige for gjennomsnittsukrainaren, som kjempar vidare i trua på mirakel.