Diktet: Tone Hødnebø
Foto: Rolf M. Aagaard / Kolon Forlag
Tone Hødnebø, fødd 1962, oppvaksen i Tønsberg, busett i Oslo, har skrive seks eigenarta diktsamlingar, frå Larm (1989) til Nytte og utførte gjerninger (2016). Dertil har ho gjendikta Emily Dickinson og Anne Carson. Refleksjonar om poesi finst i Skamfulle Pompeii (2004). Ei større pocketutgjeving Å snu verden inn mot verden (2019) rommar dei samla dikta hennar. Ho har studert engelsk og nordisk, teater og film på universiteta i Oslo og Trondheim, var redaksjonsmedlem i Vagant 1990–1996, har undervist i fleire forfattarkurs, også ved Litterär Gestaltning på Göteborg universitet 2008–2010.
Det er språket som er hovudinteressa hennar, orda, der dei kjem ifrå, kva dei inneber. Diktar-eget er nedprioritert: «HVA BLIR DET NESTE/ man sier ja og mener nei/eller er det motsatt./ I disse tider, sier man/ har vi ingenting å frykte//. Men staten visner bort/ i en rekke hendelser/ og hva blir det neste/ selv om vi er omskiftelige/ så er vi overalt.» Dei personlege pronomena er ein, vi – ikke eg. I eit mottositat heiter det: «Hånden skriver/ den skriver ikke fordi jeg vil/ men fordi jeg vil/ det hånden skriver».
Det lèt seg ikkje gjera å lesa nokon diktarbiografi ut av samlingane hennar gjennom 27 år. Diktet denne veka, frå 2008, byrjar med bokstavløyse: ingen samtale, inga lukke. I neste strofe er orda komne, dei fablar om ein samtale for det som ikkje er hendt. Sluttstrofa vert erobra av orda – plutseleg er dei fire elementa på plass, døgnet vert snudd om, orda leitar «etter oss». Men kvar er vi? Har verda gått til grunne? Handlar diktet om den siste atomkrigen? Kva glede har vi av orda då? Eller har vi ikkje forsvunne?
Her er vi langt fra Wildenveys poesi.
Jan Erik Vold
DET VAR INGENTING I AVISENE
og ingenting i bøkene
ikke engang i hodene på folk
var det en hemmelighet å snakke om
eller prise seg lykkelig over
I hvilken forstand kom ordene til meg
ordene som ikke gav etter
for det som er forgjeves
og det som ennå ikke er hendt
den dagen vi kunne si alt til alle
Ordene kom enten vi ville eller ikke
og kastet oss rundt i luft, jord, ild og vann
og i siste sekund før døgnet blir snudd
leter de etter oss
som om vi er forsvunnet for godt.
Tone Hødnebø
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Tone Hødnebø, fødd 1962, oppvaksen i Tønsberg, busett i Oslo, har skrive seks eigenarta diktsamlingar, frå Larm (1989) til Nytte og utførte gjerninger (2016). Dertil har ho gjendikta Emily Dickinson og Anne Carson. Refleksjonar om poesi finst i Skamfulle Pompeii (2004). Ei større pocketutgjeving Å snu verden inn mot verden (2019) rommar dei samla dikta hennar. Ho har studert engelsk og nordisk, teater og film på universiteta i Oslo og Trondheim, var redaksjonsmedlem i Vagant 1990–1996, har undervist i fleire forfattarkurs, også ved Litterär Gestaltning på Göteborg universitet 2008–2010.
Det er språket som er hovudinteressa hennar, orda, der dei kjem ifrå, kva dei inneber. Diktar-eget er nedprioritert: «HVA BLIR DET NESTE/ man sier ja og mener nei/eller er det motsatt./ I disse tider, sier man/ har vi ingenting å frykte//. Men staten visner bort/ i en rekke hendelser/ og hva blir det neste/ selv om vi er omskiftelige/ så er vi overalt.» Dei personlege pronomena er ein, vi – ikke eg. I eit mottositat heiter det: «Hånden skriver/ den skriver ikke fordi jeg vil/ men fordi jeg vil/ det hånden skriver».
Det lèt seg ikkje gjera å lesa nokon diktarbiografi ut av samlingane hennar gjennom 27 år. Diktet denne veka, frå 2008, byrjar med bokstavløyse: ingen samtale, inga lukke. I neste strofe er orda komne, dei fablar om ein samtale for det som ikkje er hendt. Sluttstrofa vert erobra av orda – plutseleg er dei fire elementa på plass, døgnet vert snudd om, orda leitar «etter oss». Men kvar er vi? Har verda gått til grunne? Handlar diktet om den siste atomkrigen? Kva glede har vi av orda då? Eller har vi ikkje forsvunne?
Her er vi langt fra Wildenveys poesi.
Jan Erik Vold
DET VAR INGENTING I AVISENE
og ingenting i bøkene
ikke engang i hodene på folk
var det en hemmelighet å snakke om
eller prise seg lykkelig over
I hvilken forstand kom ordene til meg
ordene som ikke gav etter
for det som er forgjeves
og det som ennå ikke er hendt
den dagen vi kunne si alt til alle
Ordene kom enten vi ville eller ikke
og kastet oss rundt i luft, jord, ild og vann
og i siste sekund før døgnet blir snudd
leter de etter oss
som om vi er forsvunnet for godt.
Tone Hødnebø
Fleire artiklar
Israelske soldatar på veg inn i nabolaget Shijaiyah i Gaza by for å fordrive fleire hundre palestinarar til ein ukjend stad nord på Gazastipa.
Foto: Moti Milrod / Haaretz / AP / NTB
Ramsalt kritikk av Israels krig i Gaza
Molok er ein page-turner med hendingar som skakar lesaren.
Gassleidningar i Moldova. Landet risikerer ei energikrise til neste år.
Foto: Aurel Obreja / AP / NTB
Moldova i skvis
Frå 1. januar kjem det ikkje meir gass til Europa gjennom Ukraina. Det kan bli alvorleg for energitryggleiken i Moldova.
Stoltenberg I-regjeringa på Slottsplassen. Dåverande statsminister Jens Stoltenberg og utanriksminister Thorbjørn Jagland står fremst.
Foto: Jarl Fr. Erichsen / NTB
Venstrepopulisme på norsk – en refleksjon
«Ved markedsrettingen og privatisering ga venstresiden delvis fra seg det som hadde vært dens kjennemerke, nemlig å mobilisere staten til fordel for folk flest.»
I november 2017 besøkte president Donald Trump kollegaen Xi Jinping i Beijing. Same året tok handelskrigen mellom USA og Kina til.
Foto: Damir Sagolj / Reuters / NTB
Det som kjem etter globaliseringa
35 år etter at Berlinmuren fall og liberalismen såg ut til å ha vunne, reiser tollmurane seg i verda.
Gatekunsten på denne muren i Kyiv er basert på kunsten til Marija Prymatsjenko, som ukrainarane no omfamnar.
Foto via Wikimedia Commons
Naiv kunst og nøktern røyndom
Dei naivistiske dyrefigurane til Marija Prymatsjenko har blitt viktige for gjennomsnittsukrainaren, som kjempar vidare i trua på mirakel.